AnonymBruker Skrevet 27. juni 2024 #1 Skrevet 27. juni 2024 Føler meg slem når jeg grensesetter, selv om jeg vet at barn har godt av trygge rammer og grenser. Jeg er redd for at de skal tro at jeg ikke er glad i dem når jeg seier nei til diverse ting, de kan protestere og være ganske så sta. Hvordan kan jeg bli kvitt den følelsen/frykten for at barna skal føle at jeg ikke bryr meg/er for streng? F.eks hvis jentungen på 7 spør om jeg kan finne et glass vann til henne, så kan jeg fint gjøre det. Men er det egentlig mest riktig å si på en fin måte at «det klarer du selv»? Vil jo at barna mine skal bli selvstendige voksne, men vil samtidig ikke at de skal føle at jeg ikke bryr meg fordi jeg ikke finner det vannglasset til henne, skjønner dere? Anonymkode: efd3e...3d6
minister-mio Skrevet 27. juni 2024 #2 Skrevet 27. juni 2024 Standard svar men cos kurs er ganske bra 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2024 #3 Skrevet 27. juni 2024 streng? F.eks hvis jentungen på 7 spør om jeg kan finne et glass vann til henne, så kan jeg fint gjøre det hmmm ville ikke akkurat kaldt dette for grensesetting 🙈 Anonymkode: c1f5a...4fe 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2024 #4 Skrevet 27. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): streng? F.eks hvis jentungen på 7 spør om jeg kan finne et glass vann til henne, så kan jeg fint gjøre det hmmm ville ikke akkurat kaldt dette for grensesetting 🙈 Anonymkode: c1f5a...4fe Altså, hvis jeg svarer «det kan du finne selv», så grensesetter jeg jo. Men føler meg så slem/lat/dårlig mor. Jeg er fra før en people pleaser, av en eller annen grunn. ts Anonymkode: efd3e...3d6
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2024 #5 Skrevet 27. juni 2024 Jeg forstår godt at dette er vanskelig. Samtidig tror jeg du gjør barnet en bjørnetjeneste, ved å ikke grensesette. Jobber i skolen og vi ser ofte raskt om barn ikke opplever grensesetting hjemme. Det blir ofte fryktelig vanskelig for disse barna å oppleve mestring i skolen, følge regler og rutiner, og ikke minst spiller de seg ofte ut sosialt. Andre barn synes det er slitsomt med lekekamerater som ikke respekterer deres grenser, følger regler i lek m.m. Det beste du kan gjøre for ditt barn langsiktig, er å sette tydelige forventninger og følge opp med konsekvenser, positive og negative. Min erfaring er at barn som vet hva forventninger,og konsekvenser er, positivt og negativt, er trygge barn. Det vet hva de har å forholde seg til. Anonymkode: 50062...428
Meowmere Skrevet 27. juni 2024 #6 Skrevet 27. juni 2024 Høres ut som at du ønsker å gjøre barnet mer selvstendig. Begynn med å spørre om hun kan hente ting for deg i stedet. Spør pent, og gi positive tilbakemeldinger. 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2024 #7 Skrevet 27. juni 2024 Enig med Meowmere. Sikker på at du har alle gode intensjoner. Å gjøre barnet små tjenester innimellom er bare hyggelig, så lenge dere begge tenker på det som noe hyggelig, å ikke en forventning fra barnets side. Oppmuntre til å være selvstendig, samtidig som du er der, om det blir vanskelig 🥰 Anonymkode: 50062...428 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå