Gå til innhold

Rett på ung uføre-tillegg med høytfungerende autisme?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet ikke helt hva som blir riktig kategori for denne, men vil man har rett på ung uføre-tillegget ved høytfungerende autisme (tidligere kalt asperger)?

Anonymkode: b26f4...f01

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vet ikke helt hva som blir riktig kategori for denne, men vil man har rett på ung uføre-tillegget ved høytfungerende autisme (tidligere kalt asperger)?

Anonymkode: b26f4...f01

Man kan ha det, men dette varierer. De ser nok ikke bare på diagnosen, men også på hvordan den påvirker deg og arbeidsevnen din.

Man kan ha rett på tilrettelegging på jobb, noe som kan hjelpe på arbeidsevnen for noen.

Har du noe form for kontakt med NAV?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vet ikke helt hva som blir riktig kategori for denne, men vil man har rett på ung uføre-tillegget ved høytfungerende autisme (tidligere kalt asperger)?

Anonymkode: b26f4...f01

Hvis du er høytfungerende, kan du vel stå i jobb?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som noen allerede har svart her så ser jeg at det som vanlig går igjen at ordet «høytfungerende» blir misforstått som at man da fungerer godt. Man er fortsatt like mye autist, men man er flinkere til å skjule faktene sine, noe som både er utmattende og enda mer påkjenning psykisk. 
Dessverre går denne misforståelsen også igjen hos Nav og om du har prøvd deg i jobb eller skole kan dem fort prøve seg på at du er såkalt «høytfungerende» og derfor «lavt rammet», men dette kommer veldig an på saksbehandler. 

Anonymkode: bab30...2f0

  • Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vet ikke helt hva som blir riktig kategori for denne, men vil man har rett på ung uføre-tillegget ved høytfungerende autisme (tidligere kalt asperger)?

Anonymkode: b26f4...f01

Aner ikke. Men en venninne av meg som har ME og hyppige alvorlige migreneanfall (migrene har hun slitt kraftig med siden barneskolen). Hun har så heftig migrene at hun har var vært på akutten flere ganger på grunn av mistanke om slag.  Synes det er helt sykt at hun fikk avslag på dette da hun aldri kunne fullføre utdanning eller være i jobb over tid. Begrunnelsen var at hun ikke var alvorlig syk nok på tross av at hun var beregnet ufør 100% fra hun var 18. Hun fikk uføretrygd når hun var 25. Nå må hun sannsynligvis leve resten av livet på minstestats. Hun klaget saken frem til trygderett uten å få behold. Hun lever nesten helt isolert og avlyser over halvparten av avtalene våre. Hun kan være sosial i 1-2 før hun er helt utslitt. Hun er dårligere perioder helt sengeliggende i opptil 2 uker. Blir så sint på vegne av henne 😡 er nok mange mennesker som er langt friskere enn henne som får ung ufør tillegget. Håper det får bedre for deg ❤️

Anonymkode: 16bfa...b93

  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen automatikk i det nei.

Det kommer helt an på din spesifikke situasjon. Hverken jeg eller mannen som begge er autister har rett på ung ufør.

Begge ble diagnosert i godt voksen alder, begge har hatt større utfordringer med feks skolegang men begge har også greid å stå i arbeid i en årrekke og kvalifiserte dermed ikke selv om begge kunne dokumentere hjelpebehov og slikt fra barne og ungdomsåra av.

Anonymkode: e9b22...dd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kassettspiller skrev (18 minutter siden):

Man kan ha det, men dette varierer. De ser nok ikke bare på diagnosen, men også på hvordan den påvirker deg og arbeidsevnen din.

Man kan ha rett på tilrettelegging på jobb, noe som kan hjelpe på arbeidsevnen for noen.

Har du noe form for kontakt med NAV?

 

 

Jeg ble ufør for et par år siden. Fikk da ikke ung uføre-tillegget, men var også da feildiagnosert. Viser seg at jeg har autisme i stedenfor unnvikende pf som var den første diagnosen jeg fikk.

Ts

Anonymkode: b26f4...f01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (18 minutter siden):

Hvis du er høytfungerende, kan du vel stå i jobb?

Jeg er ikke i jobb, men høytfungerende i form av at jeg fungerer greit i hverdagen ellers. Jeg sliter sosialt, blir generelt fort sliten og har ikke så høy kapasitet, men tilsynelatende «frisk» for de som ikke kjenner meg godt.

Ts

Anonymkode: b26f4...f01

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Som noen allerede har svart her så ser jeg at det som vanlig går igjen at ordet «høytfungerende» blir misforstått som at man da fungerer godt. Man er fortsatt like mye autist, men man er flinkere til å skjule faktene sine, noe som både er utmattende og enda mer påkjenning psykisk. 
Dessverre går denne misforståelsen også igjen hos Nav og om du har prøvd deg i jobb eller skole kan dem fort prøve seg på at du er såkalt «høytfungerende» og derfor «lavt rammet», men dette kommer veldig an på saksbehandler. 

Anonymkode: bab30...2f0

Ja, jeg er veldig flink til å skjule det jeg sliter med (masking). Det krever derimot, som du sier, mye energi og jeg blir fort sliten. 

Jeg har ikke klart skole etter ungdomsskolen (selv sisteåret her var jeg mye borte), men har vært i jobb i ca 1,5 år til sammen. Den ene jobben var jeg i i ca ett år sammenhengende, men endte til slutt opp med å bli sagt opp da jeg ikke greide prestere over tid (turte ikke si opp selv av økonomiske årsaker). Men NAV har allerede brukt dette som grunnlag for å ikke gi meg ung uføre. Det at jeg har greit å stå litt i jobb.

Ts

Anonymkode: b26f4...f01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men NAV har allerede brukt dette som grunnlag for å ikke gi meg ung uføre. Det at jeg har greit å stå litt i jobb.

Ts

Anonymkode: b26f4...f01

Vet ikke om en ny diagnose vil endre dette…

Ts

Anonymkode: b26f4...f01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg ble ufør for et par år siden. Fikk da ikke ung uføre-tillegget, men var også da feildiagnosert. Viser seg at jeg har autisme i stedenfor unnvikende pf som var den første diagnosen jeg fikk.

Ts

Anonymkode: b26f4...f01

Jeg vet ikke nok om deg og er derfor vanskelig å gi et vurdering. Autisme er et spekter og er derfor det veldig ulikt på hvem som har rett til tillegget, selv om man har samme diagnose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Aner ikke. Men en venninne av meg som har ME og hyppige alvorlige migreneanfall (migrene har hun slitt kraftig med siden barneskolen). Hun har så heftig migrene at hun har var vært på akutten flere ganger på grunn av mistanke om slag.  Synes det er helt sykt at hun fikk avslag på dette da hun aldri kunne fullføre utdanning eller være i jobb over tid. Begrunnelsen var at hun ikke var alvorlig syk nok på tross av at hun var beregnet ufør 100% fra hun var 18. Hun fikk uføretrygd når hun var 25. Nå må hun sannsynligvis leve resten av livet på minstestats. Hun klaget saken frem til trygderett uten å få behold. Hun lever nesten helt isolert og avlyser over halvparten av avtalene våre. Hun kan være sosial i 1-2 før hun er helt utslitt. Hun er dårligere perioder helt sengeliggende i opptil 2 uker. Blir så sint på vegne av henne 😡 er nok mange mennesker som er langt friskere enn henne som får ung ufør tillegget. Håper det får bedre for deg ❤️

Anonymkode: 16bfa...b93

Huff, noen ganger er det skikkelig urettferdig. Det er kjipt å måtte leve på minstesats når man ikke føler man har fått noen ordentlig mulighet til å opparbeide seg lønn til å kunne få mer.

Ts

Anonymkode: b26f4...f01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (26 minutter siden):

Hvis du er høytfungerende, kan du vel stå i jobb?

Høytfungerende er ikke ensbetydende med å fungere godt i hverdagen. Mange med høytfungerende autisme, klarer seg greit både i skole og utdanning (fordi man får tilrettelegging, og kan ta alt i sitt eget tempo. Man blir ikke trukket i lønn, hvis man ikke klarer å møte opp). Når de kommer i arbeidslivet derimot, der det er forventninger, krav, tidsfrister etc så klarer  de ikke å henge med.

Arbeidslivet vil ha folk ut i arbeid. Men tilrettelegging, nei, det er for tid og ressurskrevende for arbeidsgivere.

Jeg er ung ufør, fordi jeg ikke har inntektsevne pga sykdom. Har derimot en viss arbeidsevne. Har ikke autisme, men en annen form for utviklingsforstyrrelse. Har vært syk hele livet, men de satt uføretidspunktet når jeg var 16 år. Fikk vedtaket som 28 åring.

Anonymkode: 422fa...13b

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Vet ikke helt hva som blir riktig kategori for denne, men vil man har rett på ung uføre-tillegget ved høytfungerende autisme (tidligere kalt asperger)?

Anonymkode: b26f4...f01

Det er ingenting som heter at man har rett på noe som helst. Man må oppfylle kriterier og bortsett fra de som er født psykisk utviklingshemmet/multihandikappet etc. så er det ingen diagnose som tilsier at man kan få det tillegget. Det er basert på alvorlighetsgraden av sykdommen/lidelsen

Anonymkode: 1df98...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Som noen allerede har svart her så ser jeg at det som vanlig går igjen at ordet «høytfungerende» blir misforstått som at man da fungerer godt. Man er fortsatt like mye autist, men man er flinkere til å skjule faktene sine, noe som både er utmattende og enda mer påkjenning psykisk. 
Dessverre går denne misforståelsen også igjen hos Nav og om du har prøvd deg i jobb eller skole kan dem fort prøve seg på at du er såkalt «høytfungerende» og derfor «lavt rammet», men dette kommer veldig an på saksbehandler. 

Anonymkode: bab30...2f0

Nei det finnes faktisk de som er høyfungerende i den betydning de klarer å stå jobb de klarer å fungere i samfunnet.

Anonymkode: 1df98...b73

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Vet ikke om en ny diagnose vil endre dette…

Ts

Anonymkode: b26f4...f01

Fikk du noen negative konsekvenser av å være i jobben pga. vansker knyttet til autisme? Jeg ville tro at alvorlighetsgraden kunne ha noe å si, men det er nok nødvendig å  kunne dokumentere det.

Endret av Kassettspiller
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Vet ikke om en ny diagnose vil endre dette…

Ts

Anonymkode: b26f4...f01

Det vil selvsagt ikke endre noe da det ikke handler om diagnose.

Anonymkode: 1df98...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Ja, jeg er veldig flink til å skjule det jeg sliter med (masking). Det krever derimot, som du sier, mye energi og jeg blir fort sliten. 

Jeg har ikke klart skole etter ungdomsskolen (selv sisteåret her var jeg mye borte), men har vært i jobb i ca 1,5 år til sammen. Den ene jobben var jeg i i ca ett år sammenhengende, men endte til slutt opp med å bli sagt opp da jeg ikke greide prestere over tid (turte ikke si opp selv av økonomiske årsaker). Men NAV har allerede brukt dette som grunnlag for å ikke gi meg ung uføre. Det at jeg har greit å stå litt i jobb.

Ts

Anonymkode: b26f4...f01

Her ser man igjen at Nav forskjellsbehandler. Jeg har ei venninne som jobbet hundre prosent i flere år før hun ble ufør. Hun fikk allikevel ung ufør og det fikk hun pga samme diagnose som deg. 

Anonymkode: bab30...2f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Nei det finnes faktisk de som er høyfungerende i den betydning de klarer å stå jobb de klarer å fungere i samfunnet.

Anonymkode: 1df98...b73

Men hvor mange er de? Så mye som 80 prosent er uføre så disse som klarer å stå i ordinær jobb er absolutt ikke av flertallet. Prøv å få ufør forsikring på et barn som allerede har fått diagnosen på papiret, ingen forsikring vil gi ufør forsikring for en diagnose med så stor sannsynlighet for å ikke kunne være i arbeidslivet. 

Anonymkode: bab30...2f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hvor mange er de? Så mye som 80 prosent er uføre så disse som klarer å stå i ordinær jobb er absolutt ikke av flertallet. Prøv å få ufør forsikring på et barn som allerede har fått diagnosen på papiret, ingen forsikring vil gi ufør forsikring for en diagnose med så stor sannsynlighet for å ikke kunne være i arbeidslivet. 

Anonymkode: bab30...2f0

Det er nok flere med udiagnosert autisme som jobber.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...