Gå til innhold

Ny på Kreta, ønsker anbefalinger om hvor bo ol.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker meg på en alenetur til Kreta. Jeg ønsker hovedsakelig sol og stand,men det må være restauranter og matbutikk i nærheten. Jeg ønsker å kunne reise på dagstur til Santorini og til Samaria-ravinen.  Jeg ønsker å kunne reise til et sted med shopping på kveld/ ettermiddag, eller om været er dårlig. Noen tips til hvilket område/ hvorpå øyen jeg kan bo? Ha du andre Kreta tips?

Anonymkode: eca58...1fd

AnonymBruker
Skrevet

Ed den varmen som er der nå (og antagelig vil være der mer eller mindre resten av sommeren), vil nok ikke Samaria-ravinen være noen god ide… den stenges uansett av når det er veldig varmt etc. 

Dagsturene til Santorini (ikke verdt det visstnok), går vel fra Heraklion mener jeg å huske, så da bør en bo et sted ikke så langt derfra. Heraklion er ikke veldig sjarmerende…. Paleokastritsia (?) er fint og lite sted (helt i andre enden av Kreta), og Rethymnon er også fint… men ikke noe lite sted akkurat. 

Anonymkode: 131d8...83e

AnonymBruker
Skrevet

Agios Nikolaos er en nydelig liten by og derfra kan en dra ut til den Lepra-øyen… har glemt navnet. For shopping utover turistjalla-ting, må en nok til større byer som chania, Rethymnon og heraklion

AnonymBruker
Skrevet

Unngå for alt i livet Futura hotell i Maleme. 

Anonymkode: 53a62...960

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Chania❤️

Anonymkode: 4e85c...ce7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Agios Nikolaos er en nydelig liten by og derfra kan en dra ut til den Lepra-øyen… har glemt navnet. For shopping utover turistjalla-ting, må en nok til større byer som chania, Rethymnon og heraklion

Rethymnon har knapt en liten gågate for shopping.…Men ligger ca en 10-15minutters busstur fra Chania så anbefaler begge byene for strand, nydelig gresk atmosfære og shopping.

Sommerkjolen jeg hadde på meg i dag kjøpte jeg i Chania for 10 år siden. Har flere kule/fine plagg i de små nisjebutikkene derifra. Men de har også merkekjeder som feks Zara og Mango.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Rethymnon har knapt en liten gågate for shopping.…Men ligger ca en 10-15minutters busstur fra Chania så anbefaler begge byene for strand, nydelig gresk atmosfære og shopping.

Sommerkjolen jeg hadde på meg i dag kjøpte jeg i Chania for 10 år siden. Har flere kule/fine plagg i de små nisjebutikkene derifra. Men de har også merkekjeder som feks Zara og Mango.

Du må huske feil når det gjelder bussen fra Rethymno til Khania. Den tar omtrent en time mer enn du skriver. Vi bodde i lille Georgioupolis, rundt 40 minutter fra Khania og en halvtime fra Rethymno (vi dro til begge byene). Fordelen med Rethymno er at det er kortere vei til Santorini hvis man har tenkt seg dit. Shopping aner jeg ikke – det eneste jeg shoppet, var en trad gresk metallmugge og noe krydder.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Unngå for alt i livet Futura hotell i Maleme. 

Hva er galt med det hotellet? (Skal ikke dit altså, ble bare nysgjerrig fordi jeg ser på turer for tiden og synes det er greit å få sånne advarsler). 

Anonymkode: 6e9cf...52d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.6.2024 den 9.43):

Hva er galt med det hotellet? (Skal ikke dit altså, ble bare nysgjerrig fordi jeg ser på turer for tiden og synes det er greit å få sånne advarsler). 

Anonymkode: 6e9cf...52d

Pedofile som jobber der tar bilder av unger i bare badetøy, dynn møkkete veggdyrbefengte rom er bare noe av det som burde nevnes… Styr unna.

Skrevet

For øvrig vil jeg anbefale Paleokhora, en nydelig, liten landsby sørvest på øya (ca. halvannen time med buss fra Khania). Da er jeg redd Santorini er utelukket, og Knossos er også langt unna, men du får garantert en fin ferie.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Pedofile som jobber der tar bilder av unger i bare badetøy, dynn møkkete veggdyrbefengte rom er bare noe av det som burde nevnes… Styr unna.

😱

Anonymkode: 67174...545

AnonymBruker
Skrevet
Pawn Hearts skrev (På 28.6.2024 den 2.29):

Du må huske feil når det gjelder bussen fra Rethymno til Khania. Den tar omtrent en time mer enn du skriver. Vi bodde i lille Georgioupolis, rundt 40 minutter fra Khania og en halvtime fra Rethymno (vi dro til begge byene). Fordelen med Rethymno er at det er kortere vei til Santorini hvis man har tenkt seg dit. Shopping aner jeg ikke – det eneste jeg shoppet, var en trad gresk metallmugge og noe krydder.

Ja mulig jeg blander med Agia Marina når det kommer til 10-15 min busstur til Chania😅 Men har vært alle tre stedene!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.6.2024 den 2.18):

Rethymnon har veldig mange fine butikker, både i den nye delen av byen og i gamlebyen. Du finner alt fra klesbutikker som fører eksklusive merker som Moncler, Missoni til små håndverksbutikker. Det er flotte gallerier, gourmetrestauranter, lekre boutique-hoteller og på Borgen settes det opp forestillinger i amfiet. I fjor var vi på en flott operaforestilling der. Det er også en utendørskino som viser filmer med engelsk tekst iallefall en kveld  i uken. De andre kveldene er det enten greske filmer eller de er dubbet til gresk. 
Det går turer til Santorini fra Rethymnon.

Hvis du vil bo nært stranden kan jeg varmt anbefale Ilios Beach. Vil du bo i gamlebyen, ca 10-15 min å gå til stranden, så er det mange fine hoteller å velge i. Vecchio er et ganske enkelt og familiedrevet hotell i gamlebyen, men har en nydelig hage med basseng. Fortezza er et litt mer eksklusivt hotell, men ikke så kostbart egentlig. 

Det tar ca 1 time med buss til Chania og den går hver hele time fra rutebilstasjonen, koster ca 7 euro. Taxi til Chania koster 100 euro. 

Anonymkode: 110e3...441

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.6.2024 den 23.14):

Noen tips til hvilket område/ hvorpå øyen jeg kan bo? Ha du andre Kreta tips?

Anonymkode: eca58...1fd

Anbefaler sterkt å reise inn til Heraklion og gå på muset der for så reise bort til Knossos. Er en person som ikke er så glad i museum, men for en opplevelse. Eldste sivilisasjonen/by i Europa. Vi tok en tur med et byrå, men anbefaler heller å ta buss dit og ta det i sitt tempo, det ble mye venting på turister, og turen tok 4 timer mer enn nødvendig. Men i alt en fin tur. Vi var også innom chania og rethymno, begge fine byer.

Vi bodde nærmere georgioupolis, her var det stille og rolig, knøttliten søt by med fine strender.

Anonymkode: 54817...472

Skrevet

Katholiko  bay syntes vi var betraktelig mer interessant enn Samaria ravinen . En flott vandre tur.

Elafonissi, Gramvousa

Sist tur hadde vi tenåringer med oss og bodde i Platanias (helt ok). Ellers har det vært Chania, Rethymnon og Kiani Beach resort .

Vi pleier leie bil og det er veldig lett å ta seg rundt øya 😊

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...