Gå til innhold

Matglad baby!


heltordinaer

Anbefalte innlegg

Gutten min på 7 måneder har gått over til å spise litt fast føde, blandt annet får han grøt servert 2 ganger om dagen nå. Han har fått MME siden han var 2 dager gammel og har siden da drukket store mengder noe som har resultert i at han nå er veldig stor for alderen sin, for meg var det viktigste at han ble mett og fornøyd.

Nå når han spiser grøt kan han spise opp til 3 porsjoner (i følge anvisningen på pakken) i løpet av ett måltid, og likevel virker han absolutt ikke mett. Jeg har begynt å undre meg over om han i det heletatt evner å si ifra om han blir mett? De eneste "tegnene" han har vist er at han kan begynne å tulle mye, og da har jeg som regel stoppet opp selvom han gladelig kunne spist mer.

Jeg prøvde å lufte dette litt for helsesykepleier men føler ikke jeg ble møtt med forståelse for min bekymring, så i et desperat tiltak for min egen del lurer jeg på om det finnes noen her som deler samme erfaringer? Som eventuelt kan fortelle litt om hvordan det har utspilt seg i ettertid og hva dere gjorde!

Hilsen fortvilet førstegangsmamma 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gi normale porsjoner. Du kan ikke gi ubegrenset med mme når babyen er på god vei til å bli overvektig.

Anonymkode: 3e78f...59b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at du bør prøve å gi det som tilsvarer en vanlig porsjon grøt, og heller tilby f.eks en frukt til. Og så ser du hva som skjer når du avslutter måltidet etter det.  

Anonymkode: d6ea3...f4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gi normale porsjoner. Du kan ikke gi ubegrenset med mme når babyen er på god vei til å bli overvektig.

Anonymkode: 3e78f...59b

Han har ikke fått ubegrenset, men han har drukket mye før han har blitt mett. For meg føles det ikke riktig å nekte han mat når han gir tydelige tegn på at han er sulten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han følger sin egen kutve er det jo ikke noe galt med å være stor for alderen. Min på samme alder har vært fullammet og er i 95 percentil. 

Han er også matglad når vi gir grøt og annet.

Om ikke helsesykepleier reagerer så ville jeg tatt det med ro og fulgt mammahjertet. 

Anonymkode: 77f4d...284

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi vanlig mat? Her har vi gitt vanlig mat fra 6 mnd. Frokost, lunsj og middag. MME til dupp og kvelds.. 

Anonymkode: d9fa0...991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

heltordinaer skrev (9 timer siden):

Han har ikke fått ubegrenset, men han har drukket mye før han har blitt mett. For meg føles det ikke riktig å nekte han mat når han gir tydelige tegn på at han er sulten.

Hva er tydelige tegn på sult? Mulig du ikke klarer å lese babyens signaler. 3 porsjoner grøt er veldig mye mat. 

Anonymkode: 3e78f...59b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi mat når han gir tegn til å være sulten, selv om han er stor for alderen😊 Så lenge han følger sin egen kurve, og HS ikke er bekymret, så hadde jeg ikke tenkt så mye over det.

Hvis du tror at han spiser fordi det er kos eller morsomt, og ikke pga sult, så kan du evt. la han spise vanlig mat selv. Brødskiver, kokte grønnsaker osv. Da går det naturligvis litt saktere, og han får ikke alt i munnen.

Jeg har to barn, og de var fra to forskjellige verdener. Første var småspist både på MME og grøt. Hun likte å spise selv, men det var ikke mye. Brukte masse tid på å bekymre meg over at hun ikke spise så mye som hun skulle, men hun hadde gode, tjukke babylår og la fint på seg hele tiden. Nummer to har vært matglad fra start, men nå som de er 1,5 og 2,5 så er de begge helt normale i størrelse likevel.

Noen spiser mye, andre lite, også går det i faser. Det jevner seg ut til slutt. Sønnen din er så liten at jeg ikke ville gjort noen tiltak med mindre helsepersonell var bekymret.

Anonymkode: 82fd9...288

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Gi normale porsjoner. Du kan ikke gi ubegrenset med mme når babyen er på god vei til å bli overvektig.

Anonymkode: 3e78f...59b

Du vet jo ikke om ungen er overvektig, det er en baby og skal ikke slankes. Så lenge sønnen til ts følger sin egen kurve så er vel alt i orden, noen er på en høyere kurve enn andre og jevner seg ut og blir gjerne høye. 

 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Gi vanlig mat? Her har vi gitt vanlig mat fra 6 mnd. Frokost, lunsj og middag. MME til dupp og kvelds.. 

Anonymkode: d9fa0...991

Det første året skal jo mm/mme være hoveddelen i kostholdet, ikke bare et tillegg. 

Anonymkode: 12d39...e99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du vet jo ikke om ungen er overvektig, det er en baby og skal ikke slankes. Så lenge sønnen til ts følger sin egen kurve så er vel alt i orden, noen er på en høyere kurve enn andre og jevner seg ut og blir gjerne høye. 

 

Det første året skal jo mm/mme være hoveddelen i kostholdet, ikke bare et tillegg. 

Anonymkode: 12d39...e99

Hvis ungen får 2-3 flasker på 250 ml om dagen så er det nok i den alderen… 400ML skal egentlig være nok til å dekke dagsbehovet så lenge de spiser normal kost i tillegg… Det er stor forskjell på et barn som blir fullammet og et barn som får MME ift næring i den alderen. Helt normalt å starte med fast føde fra 4 mnd og øke gradvis opp til 12 mnd , og da selvfølgelig redusere mengde MME. 

Anonymkode: d9fa0...991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heltordinaer skrev (12 timer siden):

Han har ikke fått ubegrenset, men han har drukket mye før han har blitt mett. For meg føles det ikke riktig å nekte han mat når han gir tydelige tegn på at han er sulten.

Men det virker kanskje ikke som du er helt trygg på hvilke tegn som er sulten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva er tydelige tegn på sult? Mulig du ikke klarer å lese babyens signaler. 3 porsjoner grøt er veldig mye mat. 

Anonymkode: 3e78f...59b

3 porsjoner grøt er fryktelig mye mat for en så liten baby, se for deg hvordan det utvider magesekken og gradvis gjør barnet avhengig av mer og mer og mer for å bli mett …. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petra200 skrev (12 minutter siden):

Men det virker kanskje ikke som du er helt trygg på hvilke tegn som er sulten? 

Jeg har jo vært trygg på det at han viser tydelig når han er sulten, når han bare fikk mme var han flink til å spytte ut flaska og ikke spise mer når han ble mett. Men nå som han spiser grøt gir han ikke tegn til å være mett. Jeg har prøvd å lufte dette på helsestasjonen flere ganger, men får bare beskjed om at "ungen vet når han er mett". Barnelegen ville at vi skulle vanne ut mme. 

Petra200 skrev (13 minutter siden):

3 porsjoner grøt er fryktelig mye mat for en så liten baby, se for deg hvordan det utvider magesekken og gradvis gjør barnet avhengig av mer og mer og mer for å bli mett …. 

Tro meg, dette er jeg veldig klar over. Det er nettopp derfor jeg skriver dette innlegget. Men vi ga bare en porsjon i dag, han virket foreløpig fornøyd med det... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

heltordinaer skrev (8 minutter siden):

Jeg har jo vært trygg på det at han viser tydelig når han er sulten, når han bare fikk mme var han flink til å spytte ut flaska og ikke spise mer når han ble mett. Men nå som han spiser grøt gir han ikke tegn til å være mett. Jeg har prøvd å lufte dette på helsestasjonen flere ganger, men får bare beskjed om at "ungen vet når han er mett". Barnelegen ville at vi skulle vanne ut mme. 

Tro meg, dette er jeg veldig klar over. Det er nettopp derfor jeg skriver dette innlegget. Men vi ga bare en porsjon i dag, han virket foreløpig fornøyd med det... 

lurt! Jeg tenker at det er lett å tolke at baby ikke er mett, men det er nok fordi han egentlig synes det er veldig godt og er interessert i mat, ingen babyer har jo behov for 3x så mye mat, ingen voksne heller, selvom man ikke alltid kjenner helt når man er mett, så dette må du styre og gradvis vende til normale porsjoner. Hvis barn bare får mer og mer mat fordi det er godt så har man det gående, dette handler ikke bare om volumet og mengden mat som skal til for å mette, men også om det psykiske aspektet knyttet til mat og måltider. God ide å vanne ut melka, det blir fryktelig kaloritett. Server barnet ditt normale porsjoner mat og tilby rikelig med drikke. 

Endret av Petra200
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var skikkelig bolle som baby spiste masse. Men etter hvert som jeg vokste holdt jeg meg naturligtynn.

Anonymkode: 21e5a...299

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...