Gå til innhold

Krav på ferie? Hvem og hvilken rettigheter har jeg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når min nåværende sjef sier at jeg ikke får lov til å ha ferie i oppsigelsestiden min og min kommende arbeidsplass sier at jeg SKAL ta ferie før jeg begynner. Hvem har rett og hva er det jeg kan gjøre?

 

Det blir Mao, at jeg ikke får noe ferie?

Anonymkode: 08ff2...6a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har like mye rett på ferie selv om du har oppsigelsestid. Du har rett på ferie innenfor hovedferieperioden på lik linje med andre arbeidstakere:  

https://www.arbeidstilsynet.no/regelverk/lover/ferieloven/ii/8/

Anonymkode: ccda0...b9d

Nettopp, og skjønner derfor ikke hvorfor min nåværende sjef nekter meg ferie. 

Noen sier at jeg bør bare akseptere det så at JEG ikke skal få dårlig rykte mtp om jeg skulle finne meg bedre betingelser. Rett og slett bare akseptere og gå videre.. dog så ønsker jeg meg ferie tiltross for at jeg skal bytte jobb.

 

Synes hele greia er vanskelig. Vil ikke bli oppfatter som en uærligbmedarbeider i kommende jobbintervjuer

Anonymkode: 08ff2...6a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ferien avklart før du sa opp har ikke arbeidsgiver noe skal ha sagt. Dersom du søkte ferie etter du leverte oppsigelse, så avhenger det av om du kan rekke å avvikle ferien innenfor hovedferieperioden jun-aug hos ny arbeidsgiver 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym90059005 skrev (12 minutter siden):

Var ferien avklart før du sa opp har ikke arbeidsgiver noe skal ha sagt. Dersom du søkte ferie etter du leverte oppsigelse, så avhenger det av om du kan rekke å avvikle ferien innenfor hovedferieperioden jun-aug hos ny arbeidsgiver 

 

Ferien var ikke avklart på forhånd , da hn ville vente med å se an hva mine kollegaer søkte på. Mao, ba meg vente med å søke i tilfelle hn trengte meg der og da

Anonymkode: 08ff2...6a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detter kommer helt an på når oppsigelsestiden din er ferdig. Du har krav på 3 uker sammenhengende ferie i hovedferieperioden, noe jeg mener er t.o.m. 30. september (?).

Anonymkode: 3652b...9c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Detter kommer helt an på når oppsigelsestiden din er ferdig. Du har krav på 3 uker sammenhengende ferie i hovedferieperioden, noe jeg mener er t.o.m. 30. september (?).

Anonymkode: 3652b...9c3

Og arbeidsgiver har også plikt til å sørge for at tre ukers sammenhengende ferie blir gjennomført. 

Så TS, du skal ha ferie og har krav på ferie. FØR du slutter. 

Anonymkode: a4fd5...8ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Og arbeidsgiver har også plikt til å sørge for at tre ukers sammenhengende ferie blir gjennomført. 

Så TS, du skal ha ferie og har krav på ferie. FØR du slutter. 

Anonymkode: a4fd5...8ff

Nei, ikke hvis ferien kan gjennomføres hos ny arbeidsgiver innen perioden juni-aug. Så dersom oppsigelsestiden er ferdig f.eks. 31/7, så kan arbeidsgiver si du kan jobbe nå og så ta ferie i august når starter hos ny arbeidsgiver.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym90059005 skrev (18 timer siden):

Nei, ikke hvis ferien kan gjennomføres hos ny arbeidsgiver innen perioden juni-aug. Så dersom oppsigelsestiden er ferdig f.eks. 31/7, så kan arbeidsgiver si du kan jobbe nå og så ta ferie i august når starter hos ny arbeidsgiver.

Nå skriver TS at ferien ikke kan gjennomføres i den nye jobben da. 

Anonymkode: a4fd5...8ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå skriver TS at ferien ikke kan gjennomføres i den nye jobben da. 

Anonymkode: a4fd5...8ff

Ja, men det er ikke nåværende arbeidsgiver sitt ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.6.2024 den 22.07):

Ferien var ikke avklart på forhånd , da hn ville vente med å se an hva mine kollegaer søkte på. Mao, ba meg vente med å søke i tilfelle hn trengte meg der og da

Anonymkode: 08ff2...6a7

Du sier jo at du alt har fått deg ny jobb? 
Insister. Bland inn fagforening om hen nekter. Hva er det verste som kan skje? At du blir sagt opp? :ler: 

Anonymkode: e9496...3f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nå skriver TS at ferien ikke kan gjennomføres i den nye jobben da. 

Anonymkode: a4fd5...8ff

Hvis TS ikke har gjennomført ferie hos gammel arbeidsgiver har det ikke noe å si om det «ikke kan» gjennomføres ferie hos ny arbeidgiver, ferien MÅ tas ut hos ny arbeidsgiver.

Anonymkode: 7918f...44d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...