Gå til innhold

Dere som kommer med ufine og stygge kommentarer her på KG. Hva får dere ut av det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har forstått at KG tiltrekker seg en del ensomme og bitre mennesker. Jeg er ikke så mye på KG til vanlig. På dårlige dager bruker jeg litt tid her inne, gjerne når jeg sliter med ting jeg ikke føler jeg kan dele med mine nærmeste eller når jeg ønsker råd fra andre enn venner og familie. MEN! Selv om jeg har en dårlig dag trykker jeg ikke ned andre mennsker av den grunn. Hvorfor er så mange her frekk,smålig og dirkete ufine? Synes det er trist å se. I stedet for å være støttende, komme med gode råd og bygge hverandre opp så velger så mange å være spydig og ekle mot andre. Jeg har ikke hatt et enkelt liv selv, men jeg klarer likevel å oppføre meg. Hva foregår i hodet på dere som holder på slik? Hva positivt får dere ut av det? Er dere like ufine mot andre i virkeligheten? Jeg er oppriktig nysgjerrig. 

Anonymkode: 5ac39...467

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De føler vel at de får ut edder og galle som de har inni seg, og lar det gå utover uskyldige her inne.

De burde skamme seg!

Anonymkode: bf12b...200

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke de får noe positivt ut av det. Jeg tror gjerne de er "trigget" (les: aktivert, trigger handler jo stort sett om mer alvorlige ting). At de selv opplevde den første som ufin og deretter går i forsvar og ikke innser selv hvor ubehagelig og ekkelt de skriver. 

Tror også at mange kan slite med grensesetting og dermed opplever det å "si fra", selv om de gjør det på en kjip måte på, som kanskje det nærmeste de kommer å stå opp for seg selv. 

F.eks kan jo noen oppleve at det du skriver her om at folk som skriver ekle ting "ikke greier å oppføre seg" er ganske frekt, og så for å forsvare seg mot det skriver de "slutt å sitte på din høye hest og dømme meg, du er ikke noe bedre selv". De opplevde at det du skrev var frekt, men du har jo aldri ment det frekt. Det tror jeg skjer ofte. 

Tror ikke egentlig særlig mange vil noen noe vondt. 

Endret av Rainstorm2.0
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør begge utifra hvordan jeg tolker de jeg skriver med. Blir sinnt på folk jeg anser frekke eller skadelige mot noen, og støtter de jeg tenker er greie. 

Bruker å tenke det er unødvenig i etter tid, og skammer meg når jeg foreksempel ser på facebook, hvor du ser profilbildet til folk. her er det liksom bare samme person igjen og igjen, trenger ikke være ekte engang. 

Anonymkode: 8fd53...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er nedfor og sårbar så oppfatter du det meste som ufine og spydige kommentarer. Men for de fleste andre er det nok bare helt vanlige kommentarer.

Hvis du er ute etter en heiegjeng og smilefjes så er ikke forum rett sted. Dra heller i kirken eller landsmøte til AP.

Anonymkode: b5edb...7c6

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har det dårlig i livene sine eller trenger å tulle litt. KG er jo 85% trollerier og tullerier.. Det er jo bareå se hvordan trådene utvikler seg. alt som går igjen. Det er jo underholdning da.. Alle uføre trådene feks.. Folk biter på gang på gang

Anonymkode: 96019...284

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For det første må du huske at det er mye kommunikasjon som går tapt i tekst. Og veldig mange blir fort oppfattet som ufine, brå, tydelige og kanskje overdrevent klar i talen. Mens hadde du snakket med de direkte hadde du kunnet tolke det annerledes ut fra toneleie, kroppsspråk, timing etc.

For det andre så er det fort sånn at noen tar kritikk eller uenighet som frekt og ufint. Bare fordi man er uenig, og er åpne om det, så betyr det inne nødvendigvis at man prøver å såre eller ha rett.

For det tredje er hvordan du oppfatter ting veldig koblet opp mot hvor mottakelig du er, sinnstilstand, humør og mange faktorer hos deg. Ofte kombinert med at når du først tømmer deg her eller åpner hjertet ditt så er du selv irritert, lei deg eller/og sårbar. Da kan andres svar tolkes veldig feil eller tas mer personlig enn andre.

En fjerde ting jeg ofte ser er hvor forskjellige menn og kvinner er. Og det kommer ofte veldig tydelig frem her inne. Når kvinner skriver noe så ønsker de ofte (ikke alltid!) forståelse og aksept, mens vi menn tolker det som behov for å få noe løst (menn er fra mars, kvinner er fra Venus). Det finnes naturligvis mange variasjoner her og alle er ikke enten eller, eller har samme behov hver gang. Men om jeg leser her inne at noen har et problem med en kollega på arbeidsplassen så er min fremgangsmåte å komme med innspill, meninger og forslag. Mens trådstarter trengte kanskje bare at noen lyttet. Dette er ingens feil men noe det er greit å være obs på. Derfor så kan det være nyttig å være tydelig på hva en trenger når en sier noe. «Ikke kritiser eller diskuter, jeg trenger bare at noen lytter» er en fin forventningsavklaring.

Og på toppen av det så er det mange som blir trigget av ting, påvirket av egne erfaringer, eget sinnsleie og ikke minst humør.

Det finnes åpenbart mange som er tvers igjennom drittsekker og bare ute etter å lagr kvalme og såre andre, spesielt når man har funksjonen for anonym bruker. Men jeg vil påstå at minst 50% av de som oppfattes som frekke og uhøflige gjerne havner i en eller flere av punktene over. Og selv om kanskje dialogen ikke begynner der med en gang så kan den ha utviklet seg underveis til å havne i et av punktene over. Eller bevege seg mellom de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er ufine og stygge kommentarer da? 

Anonymkode: 52e2c...6a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg har forstått at KG tiltrekker seg en del ensomme og bitre mennesker. Jeg er ikke så mye på KG til vanlig. På dårlige dager bruker jeg litt tid her inne, gjerne når jeg sliter med ting jeg ikke føler jeg kan dele med mine nærmeste eller når jeg ønsker råd fra andre enn venner og familie. MEN! Selv om jeg har en dårlig dag trykker jeg ikke ned andre mennsker av den grunn. Hvorfor er så mange her frekk,smålig og dirkete ufine? Synes det er trist å se. I stedet for å være støttende, komme med gode råd og bygge hverandre opp så velger så mange å være spydig og ekle mot andre. Jeg har ikke hatt et enkelt liv selv, men jeg klarer likevel å oppføre meg. Hva foregår i hodet på dere som holder på slik? Hva positivt får dere ut av det? Er dere like ufine mot andre i virkeligheten? Jeg er oppriktig nysgjerrig. 

Anonymkode: 5ac39...467

Vet du, jeg tror noen er fryktelig hårsåre her inne både når de starter en tråd og når de svarer på en tråd. Jeg har hatt mange års pause fra forumet, men er tilbake på en visitt nå for å se hvordan miljøet er er inne, av ulike grunner. 
 

Ønsker du og andre å få ærlige svar og direkte svar, eller ønsker dere å bli klappet på skulderen og snakket etter munnen? 
 

Har man en psyke som gjør at en ikke tåler ærlige og direkte tilbakemeldinger, vel da får en nøye seg med å lese uten å opprette tråder der man kan få tilbakemeldinger i klar tale. 
 

Selvfølgelig, noen ganske få svarer utenfor regelverket, noen ganske få bruker hersketeknikker, noen klarer ikke å argumentere men kommer med kommentarer i ett eller to ord fordi de ikke vil eller klarer å argumentere men må herske for å vise seg. Forumet er som samfunnet ellers fullt av mennesker i ulike varianter. Noen går ikke ut i det fysiske samfunnet men sitter på nett24/7 og da kommer det mye rart ut via tastaturet. 
 

Er noe for heftig for deg, så får du kontakte adm. Og få hjelp med å vurdere om svarene er på rette siden av streken, eller om de går over streken. Så enkelt er det. 

Anonymkode: a9811...64a

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det er greit å huske på at mennesker er veldig forskjellig. Jeg jobber med mennesker, og opplever at folk kan ha vidt forskjellige måter å uttrykke seg på, uten at de faktisk mener noe frekt med det. Vi har også ulik forståelse for hva som er innenfor å si til andre, og noen er veldig direkte og sier akkurat hva de mener uten at de nødvendigvis mener å være slem. Og ting kan jo som kjent også høre veldig mye mer hardere ut når det skrives enn når det sies.

Også har vi jo selvsagt dem som er her for å få utløp for egen frustrasjon, eller som ikke skjønner seg på sosiale regler. 
 

Samtidig ser jeg jo at veldig mange blir fort fornærmet på KG. Særlig om trådstarter ikke får 100% støtte i noe; da er liksom de som ikke er enig «bitre og slemme KG-damer», som «alltid skal være uenig med/hate trådstarter».

Anonymkode: cac7c...4ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (4 timer siden):

For det første må du huske at det er mye kommunikasjon som går tapt i tekst. Og veldig mange blir fort oppfattet som ufine, brå, tydelige og kanskje overdrevent klar i talen. Mens hadde du snakket med de direkte hadde du kunnet tolke det annerledes ut fra toneleie, kroppsspråk, timing etc.

For det andre så er det fort sånn at noen tar kritikk eller uenighet som frekt og ufint. Bare fordi man er uenig, og er åpne om det, så betyr det inne nødvendigvis at man prøver å såre eller ha rett.

For det tredje er hvordan du oppfatter ting veldig koblet opp mot hvor mottakelig du er, sinnstilstand, humør og mange faktorer hos deg. Ofte kombinert med at når du først tømmer deg her eller åpner hjertet ditt så er du selv irritert, lei deg eller/og sårbar. Da kan andres svar tolkes veldig feil eller tas mer personlig enn andre.

En fjerde ting jeg ofte ser er hvor forskjellige menn og kvinner er. Og det kommer ofte veldig tydelig frem her inne. Når kvinner skriver noe så ønsker de ofte (ikke alltid!) forståelse og aksept, mens vi menn tolker det som behov for å få noe løst (menn er fra mars, kvinner er fra Venus). Det finnes naturligvis mange variasjoner her og alle er ikke enten eller, eller har samme behov hver gang. Men om jeg leser her inne at noen har et problem med en kollega på arbeidsplassen så er min fremgangsmåte å komme med innspill, meninger og forslag. Mens trådstarter trengte kanskje bare at noen lyttet. Dette er ingens feil men noe det er greit å være obs på. Derfor så kan det være nyttig å være tydelig på hva en trenger når en sier noe. «Ikke kritiser eller diskuter, jeg trenger bare at noen lytter» er en fin forventningsavklaring.

Og på toppen av det så er det mange som blir trigget av ting, påvirket av egne erfaringer, eget sinnsleie og ikke minst humør.

Det finnes åpenbart mange som er tvers igjennom drittsekker og bare ute etter å lagr kvalme og såre andre, spesielt når man har funksjonen for anonym bruker. Men jeg vil påstå at minst 50% av de som oppfattes som frekke og uhøflige gjerne havner i en eller flere av punktene over. Og selv om kanskje dialogen ikke begynner der med en gang så kan den ha utviklet seg underveis til å havne i et av punktene over. Eller bevege seg mellom de.

Enig,  en kan også legge til: Her er det mye FORSKJELLIGE folk. Når man sier til advokater, piloter, freelancere, hjemmeværende mødre, kokker, helsevenenarbeidere osv., at man synes noe er vanskelig, så lever jo disse fullstendig ulike liv. Man spør ikke likemenn. Noen skjønner ikke hvordan en person kan streve med "bare ett barn", andre forstår ikke hvorfor pensjonssparing ikke er satt opp, tredje aner ikke hvordan noen klarer å bli 150 kg osv. De ser heller ikke en helhetlig person, som også har gode egenskaper.

Endret av katties
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...