Gå til innhold

Trekke og koble til strøm selv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg pusser opp, og vil ha walk-in garderobe. Jeg rev en vegg uten å tenke meg sånn veldig nøye om. For å rive veggen måtte jeg ta bort noen strøm ledninger og koble fra noen andre. Det resulterte i at strømmen forsvant på 2 soverom, gang og bod. Ledningen som gir strøm til disse rommene går dirkete til sikringsskapet og kommer opp av gulvet midt i åpningen til walk-in garderoben, da dette var midt på veggen jeg rev. 

Jeg har hatt en elektriker på befaring som sier at han enten kan sette opp en koblingsboks og trekke kabel til en annen koblingsboks. 2000,- uten dokumentasjon. Jeg må ha kjøpe inn utstyr og koble til strømmen der jeg vil ha den selv.

Eller så kan han flytte ledningen (som jeg egentlig ville), legge/strekke kabel dit jeg vil og koble alt opp sånn at ting funker. Da kommer det på ca 10 000,- med materialer og mva. 

Jeg klarte jo å koble alt fra, så tenker det er ikke noe værre og gjøre alternativ 1 selv 🤔 beholder ledningen der den stikker ut og heller spare opp til å oppgradere strømmen i hele huset. Det kom på ca 70K mente han. Hva ville folk gjort her? 

Anonymkode: f9f33...edd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det må jo du bestemme selv...skal du bo der i mange år er det vel ikke så farlig.

Anonymkode: b1a4a...cf5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet mye med elektro i jobbsammenheng, både 220v men også høyspent. Jeg er utdannet sivilingeniør, riktignok i mekaniske fag, men anser meg som teknisk oppegående,  og regner med at jeg hadde fått til å koble 220v hjemme selv. Jeg gjør derimot aldri slikt,  rett og slett fordi om det skjer noe så er det ingen som bryr seg om hvor flink jeg er. Jeg har ikke papirer på dette og da har jeg ikke lov. Jeg er helt sikker på at du hadde klart å koble dette selv, men om noe skjer, og det kan være feil på anlegget på en del du ikke har rørt, så sitter du i saksa... 

*Koble fra er trivielt, så det er helt ok å gjøre selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal du ha elektriker til å gjøre hva enn som skal gjøres. Og selvsagt med dokumentasjon. 

Du kan jo ikke noe om dette... 

Og feks. Sinnasnekker'n på TV har vist hva som skjer når folk uten selvinnsikt tror de kan gjøre det selv. 

(Ikke at sånne elektrikerjobber er så vanskelig, men i 2024 driver man selvsagt ikke med sånt selv.)

Anonymkode: 41efc...ff0

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye du kan gjøre selv, både fra og til også når det kommer til elektrisitet, men den problemstillingen du skisserer her bør du hyre inn en elektriker til. Synes ikke det er nødvendig med dokumentasjon, men det bør likevel utføres av en fagmann. For øvrig kan du gjøre mye av jobben selv både med og rundt ledningene, men selve koblingen bør det være en fagmann som står for. Og så betaler du selvfølgelig ikke fagmannen svart, men tar vare på dokumentasjon av betalingen for jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slett ikke vanskelig og de fleste hadde fått det til.

 

Men bare drit i det, alle mulige konsekvenser er så store hvis noe som helst går feil, og et hus uten dokumentasjon skyr de fleste unna hvis du skal selge 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en tredje mulighet. Du kan legge opp ledning og sette opp stikkontakter selv, men elektrikeren må koble det hele sammen. Jeg har gjort det flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...