Gå til innhold

Hvordan kjøpe ting med “Fiks ferdig” på Finn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan er det vanlig å bruke og kjøpe ting med “Fiks ferdig” på Finn?

Det er en stund siden jeg har brukt Finn.no, så Fiks ferdig konseptet er helt nytt for meg. Før måtte man jo skrive melding til selger og si man var interessert og avtale sending i posten og betaling på vanlig melding. 

Men nå er det slik at dersom man ønsker å kjøpe en vare med Fiks ferdig så er det bare å trykke på knappen “Kjøp med Fiks ferdig” og fylle ut informasjon som adressen min også legger jeg inn betaling via Fiks ferdig også sender selger det til meg? Altså så det er vanlig å bare trykke med en gang på “Fiks ferdig” og betale osv og ikke ta kontakt med selger på vanlig melding først for å spørre om varen fortsatt er til salgs osv? Noen som har peiling?

Anonymkode: 0d0cd...24b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja! Det er bare å trykke på «fiks ferdig»-knappen. Kun om det er noe spesielt du lurer på i tillegg at man trenger å sende melding til selger. :) 

Legg merke til at selger kan avslå budet du legger inn, men da får du pengene tilbake automatisk. 

Og du må for all del ikke bruke fiks ferdig om du ikke vil, men jeg anbefaler det veldig, og det er effektivt for å luke ut useriøse selgere. 

Anonymkode: 2de54...2ef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja! Det er bare å trykke på «fiks ferdig»-knappen. Kun om det er noe spesielt du lurer på i tillegg at man trenger å sende melding til selger. :) 

Legg merke til at selger kan avslå budet du legger inn, men da får du pengene tilbake automatisk. 

Og du må for all del ikke bruke fiks ferdig om du ikke vil, men jeg anbefaler det veldig, og det er effektivt for å luke ut useriøse selgere. 

Anonymkode: 2de54...2ef

Jeg liker fiks ferdig veldig godt. Også greit å slippe useriøse kjøpere som sier de skal ha varen, men som bare fordufter.

Anonymkode: abb8c...b63

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

cafflatte skrev (1 minutt siden):

Som selger må du pakke varen i postemballasje og levere på post i butikk?

De minste pakkene kan du velge å sende fra egen postkasse eller pakkeboks/post i butikk. Du kan pakke det i hvilken som helst egnet emballasje. De ulike pakkestørrlsene har gitte maksimumsmål.

Anonymkode: abb8c...b63

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

cafflatte skrev (2 minutter siden):

Som selger må du pakke varen i postemballasje og levere på post i butikk?

Pakke inn ja. Men kan sende fra egen postkasse med helthjem eller Posten. 

Anonymkode: c8e0b...1e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker det aldri, kontakter alltid selger og det er som regel rimeligere fraktalternativer og jeg slipper å betale for trygg betaling eller hva det heter. Ikke blitt lurt eller svindlet enda, kjøper fra fornuftige folk det er lett å kommunisere med. 

Anonymkode: 2b55e...05d

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg bruker det aldri, kontakter alltid selger og det er som regel rimeligere fraktalternativer og jeg slipper å betale for trygg betaling eller hva det heter. Ikke blitt lurt eller svindlet enda, kjøper fra fornuftige folk det er lett å kommunisere med. 

Anonymkode: 2b55e...05d

Med mindre det er noe som får plass i en konvolutt og kan sendes som brev, blir det ikke mange kronestykkene som skiller fiks ferdig og Vipps+frakt utenom. Men som kjøper og selger foretrekker jeg heller en handel uten masse dikkedarer enn korrespondanse som strekker seg over mange dager.

Anonymkode: abb8c...b63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Med mindre det er noe som får plass i en konvolutt og kan sendes som brev, blir det ikke mange kronestykkene som skiller fiks ferdig og Vipps+frakt utenom. Men som kjøper og selger foretrekker jeg heller en handel uten masse dikkedarer enn korrespondanse som strekker seg over mange dager.

Anonymkode: abb8c...b63

Jeg kjøpte nylig en vare som var diger, frakt fra 200 og trygg betaling for 100 ca og, snakket med selger og de sendte det på en annen måte for ca 100lappen og det hele avgjort på 20min. 

Anonymkode: 2b55e...05d

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja! Det er bare å trykke på «fiks ferdig»-knappen. Kun om det er noe spesielt du lurer på i tillegg at man trenger å sende melding til selger. :) 

Legg merke til at selger kan avslå budet du legger inn, men da får du pengene tilbake automatisk. 

Og du må for all del ikke bruke fiks ferdig om du ikke vil, men jeg anbefaler det veldig, og det er effektivt for å luke ut useriøse selgere. 

Anonymkode: 2de54...2ef

Hvorfor er man useriøs som selger hvis man ikke bruker fiks ferdig? Er du klar over risikoen for selger ved å bruke dette? 

Anonymkode: fece7...de7

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kjøpte nylig en vare som var diger, frakt fra 200 og trygg betaling for 100 ca og, snakket med selger og de sendte det på en annen måte for ca 100lappen og det hele avgjort på 20min

Anonymkode: 2b55e...05d

Ja, sånn kan det ordnes, men med fiks ferdig slipper jeg å lure på om kjøper faktisk har tenkt å betale for varen. Synes det er for mange av den useriøse/treige sorten som sier de skal kjøpe og spør om Vipps, men så skjer det ikke mer, enten ikke i det hele tatt, eller så tar det dagevis før det skjer noe.

Anonymkode: abb8c...b63

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvorfor er man useriøs som selger hvis man ikke bruker fiks ferdig? Er du klar over risikoen for selger ved å bruke dette? 

Anonymkode: fece7...de7

Hva slags risiko er det du tenker på?

Det er en risiko for kjøper å betale en vilt fremmed på den «tradisjonelle» måten. Ikke vet du om vedkommende kommer til å sende noe eller eventuelt hva du ender opp med å få tilsendt.

Anonymkode: abb8c...b63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, sånn kan det ordnes, men med fiks ferdig slipper jeg å lure på om kjøper faktisk har tenkt å betale for varen. Synes det er for mange av den useriøse/treige sorten som sier de skal kjøpe og spør om Vipps, men så skjer det ikke mer, enten ikke i det hele tatt, eller så tar det dagevis før det skjer noe.

Anonymkode: abb8c...b63

Forskjellen er at slik er ikke jeg, og vippser innen 5 min etter at jeg har fått nummeret for å få fortgang i handelen, men jeg forstår frustrasjonen. Skal en ha tingen så kan en like godt få betalt den, ikke vente timer og dager, på hva da liksom. 

Anonymkode: 2b55e...05d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forsøkte å selge noen gjenstander i fjor på den gamle måten. Altså uten Fiks Ferdig. Det var ingen respons.

Men nå nylig la jeg ut en par store møbler som Fiks Ferdig og de er allerede solgt. En trykket på knappen, prutet langt under, jeg avviste og takket nei, fikk et kjølig "Ja lykke til med DET salget!"  Bare timer senere kommer en annen og kjøper varen uten noe om og men til prisen jeg ønsket. Så skulle jeg selge et plagg og en person viste interesse men kunne ikke betale før den 15ende og om jeg kunne reservere den. Jeg sa ja, datoen kom og vipps var varen solgt til pris jeg ville ha. 

Mitt inntrykk er at folk som vil ha varen nøler ikke og de gir tydelig uttrykk for at de vil ha den og spør på en fin måte om vi kan lage en avtale. Jeg tror fortsatt at useriøse kjøpere dukker opp på Fiks Ferdig, slik jeg fikk erfare. Det positive for meg er at jeg får solgt tingene og slipper å lure på hva som foregår og hvorfor ting ikke ble solgt. Det virker som at skikkelige kjøpere er blitt litt skremt av alle medieoppslagene om kunder som har mottatt ræl i pakkene og ikke varene de kjøpte? Sånt sett vurderer jeg Fiks Ferdig som en fin ting. Og om noen vil handle på gamlemåten er det jo bare å sende en melding.

Anonymkode: 7b4f9...ad5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva slags risiko er det du tenker på?

Det er en risiko for kjøper å betale en vilt fremmed på den «tradisjonelle» måten. Ikke vet du om vedkommende kommer til å sende noe eller eventuelt hva du ender opp med å få tilsendt.

Anonymkode: abb8c...b63

Det er risiko begge veier. 

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1595700-erfaring-med-finn-fiks-og-ferdig/

 

Anonymkode: fece7...de7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker fiks ferdig, aldri mer å måtte trenge å skrive med folk

Anonymkode: f9491...75e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det er risiko begge veier. 

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1595700-erfaring-med-finn-fiks-og-ferdig/

 

Anonymkode: fece7...de7

Veldig mye av det som nevnes som «risiko» for selger i den tråden er risiko uansett hvordan man gjør handelen. Som at kjøper kan hevde at de ikke har mottatt pakken? Der er vel risikoen akkurat like stor uansett, det er jo sporing på forsendelsene med fiks ferdig på nøyaktig lik linje som når man har kjøpt porto på andre måter. 
 

Kverulanter som hevder at varen ikke stemmer med beskrivelsen, kan man treffe på når man selger på gamlemåten også. 

Anonymkode: abb8c...b63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Elsker fiks ferdig, aldri mer å måtte trenge å skrive med folk

Anonymkode: f9491...75e

Og bare trykke en knapp, pakke inn, skrive kode og legge i postkassen. Slippe å fylle inn vanskelige navn og adressen i Helthjem😄

Har derimot opplevd å få vare med feil. Tok kontakt med Finn umiddelbart for å stoppe overføring av pengene. Vel Finn stoppet ikke noe som helst og sa jeg måtte løse det med selger. Så det at de liksom skal låse pengene til varene er godkjent er bare tull.. Dvs mulig de bistår om det er dyre varer og at det da går på forsikringen. Men ikke varer under 300 kr. I mitt tilfelle kostet varen 230 kr og selger ville at jeg skulle send tilbake varen før han ga tilbake pengene. Det verken stolte jeg på eller ville lønne seg. Varen kunne brukes. Den var bare mye mer slitt og hadde hull som ikke ble nevnt i annonsen. 

Anonymkode: e5d0e...121

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Veldig mye av det som nevnes som «risiko» for selger i den tråden er risiko uansett hvordan man gjør handelen. Som at kjøper kan hevde at de ikke har mottatt pakken? Der er vel risikoen akkurat like stor uansett, det er jo sporing på forsendelsene med fiks ferdig på nøyaktig lik linje som når man har kjøpt porto på andre måter. 
 

Kverulanter som hevder at varen ikke stemmer med beskrivelsen, kan man treffe på når man selger på gamlemåten også. 

Anonymkode: abb8c...b63

Nei. For med fiks ferdig får åpenbart ikke selger pengene sine.

Anonymkode: fece7...de7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt kan man treffe på dårlige salg og litt uærlige typer gjennom "fiks ferdig" så vel som alle andre kjøp/salg-plasser, men det er betydelig mer tungvindt å svindle folk med fiks ferdig.

Kjøper må reservere pengene med en gang og selger får ikke pengene sine med en gang, og i tillegg får begge mulighet til å skrive en vurdering av den andre på Finn (selger man gjennom melding er det opp til selger å markere varen som solgt til X, så hvis X er svindlet og vil advare andre får hen ikke den muligheten. 

Den typiske svindleren som trenger raske penger eller stjele en vare bruker ikke Fiks ferdig. Så er det veldig mange andre luringer eller raringer man kan møte på, men det er man strengt talt ikke reservert mot ved noe bruktsalg. 

Mobiler eller veldig dyre ting ville jeg uansett ikke kjøpt gjennom Finn, men bruksartikler til under 1000-lappen er helt ypperlig med fiks ferdig. 

Anonymkode: 2de54...2ef

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...