Gå til innhold

Startet med trening og trenger tips

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp startet med trening og lurer på om noen har noen tips i startfasen?

Gjør pushups og situps foreløpig men skal melde meg på treningssenter til helgen nå. Er kosthold veldig viktig mens man trener eller er det litt hipp som happ? Er 35 år gammel og trenger noe motivasjon for å komme i bedre form.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Heia deg! 

For vektnedgang så er kosthold viktig, for best uttelling av trening er kosthold viktig. Men trening er også så viktig alene. For hjertehelse, for mobilitet, fleksibilitet, og generell styrke og balanse. Så om du bare har lyst til å fokusere på trening for nå, gjør det! 

Det aller viktigste er egentlig å gjøre det som man kan følge opp over tid. Mange starter med så mange endringer på en gang at de faller av etter 2 uker. Da er det bedre med den tingen som en greier å fortsette å gjøre i årevis om ikke livet ut. 

Når du melder deg inn på treningssenter kan du jo vurdere noen timer hos PT. 

Ellers er det masse videoer på YouTube om trening, bruk de for å lære form på ulike øvelser, og få et generelt innblikk i hvilke øvelser som er viktigst. Eller søk opp. Jeg kan si at jeg anser knebøy, markløft, brystpress, skulderpress som de mest vesentlige øvelsene. Husk at du har fem områder av muskler: bein, kjerne, rygg, bryst og armer. I begynnelsen er det sikkert greit å starte med trening 2 ganger i uka og et fullkroppsprogram. På sikt kan du dele det opp i flere dager, og f.eks ha bein/kjerne 1 dag og rygg, bryst og armer 1 dag. Og noen deler det til og med opp i 5 separate dager for hver muskelgruppe. 

Finn din indre motivasjon! For meg er en største motivasjonen at det føles DEILIG å vite at jeg tar vare på meg selv, jeg digger å kjenne hvordan hverdagslige aktiviteter blir lettere og lettere. Jeg elsker gangsperren, med å lære meg å like den får jeg så mange tilbakemeldinger etter trening på at "nå har du gjort noe bra for deg selv", og når jeg trener og ikke får særlig gangsperre vet jeg også at det er fordi jeg er konsistent med øvelsene, og gjerne også kan variere mer. Gangsperren er alltid størst når det er en stund siden musklene ikke har blitt brukt på samme måte. 

Masse lykke til! 

Anonymkode: 514de...84c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...