Gå til innhold

Er det fortsatt mangel på adhd medisin?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg fikk påvist adhd for over ett år siden. Jeg har ventet med å utprøve medisiner pga det var mangel på dem. I media finner jeg bare masse artikler fra i vinter om mangel. Men ingen artikler som sier det motsatte.

Jeg spør iht forventning om hjelp med dette hos ny fast lege. Da den forrige var litt kjip. 

Jeg har vel vært klar over adhd i mange år. Men har alltid tenkt at jeg ikke trenger diagnose  før evnt behov for medisiner er til stede. Og dit er jeg kommet nå

Anonymkode: f571c...218

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er fortsatt mangel på enkelte doser, men lavere doser har det ikke vært mangel på på mange måneder. Har ikke hatt noe problem med å få ta i medisiner siden januar.

Anonymkode: 2ebf0...0d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er fortsatt mangel på enkelte doser, men lavere doser har det ikke vært mangel på på mange måneder. Har ikke hatt noe problem med å få ta i medisiner siden januar.

Anonymkode: 2ebf0...0d4

Tusen takk for svar. Regner med det blir ritalin først.  Vet ei på elevanse eller aduvanse slet med å få tak i 30mg  depot i våres iallefall.  

 

Anonymkode: f571c...218

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke psykiater/behandler hos DPS som skal skrive ut resept i utprøvingsfasen?

Anonymkode: 3c5f0...600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tusen takk for svar. Regner med det blir ritalin først.  Vet ei på elevanse eller aduvanse slet med å få tak i 30mg  depot i våres iallefall.  

 

Anonymkode: f571c...218

Jeg har ikke hatt noe problem med å få tak i det siden januar. Henter ut ca hver tredje uke.

Voldiax som er aduvanz i utenlandsk forpakning er tilgjengelig på 437 apotek1, og 513 av vitusapotekene. Jeg sluttet sjekke lagerbeholdning på apoteket i februar fordi tilgangen er så god.

Anonymkode: 2ebf0...0d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det litt mangel på ritalin(og synonymprep), både datter og jeg bruker det, vi får hente ut, men bare for en mnd av gangen, noen ganger får vi gjerne bare en pakke av gangen, begge bruker to pakker i mnd. Har ennå ikke opplevd å ikke få noen.

Anonymkode: c2cf9...97d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det ikke psykiater/behandler hos DPS som skal skrive ut resept i utprøvingsfasen?

Anonymkode: 3c5f0...600

Jo det er det så det hjelper ikke å ta opp dette med fastlegen.

Anonymkode: 53b6a...cab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er det

Fikk lett tak i 40mg ritalin depo. Men ritalin 10mg depo er det være med, så må i periode over tablet frem til de får 10mg depo inn. 

Anonymkode: 1be82...668

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått tak i original aduvanz både 20, 30 og 40 mg de siste mnd. Er ikke alltid at alle styrker er på lager over alt, men stort sett mulig å få tak i enten lokalt eller nettapotek.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen mangel på concerta, men delmosart som er kopimedisinen er det legemiddelmangel på. Men den er ikke like vanlig å bruke for voksne som aduvanz. Men det er et alternativ da. Jeg syns concerta funker veldig bra.  

Anonymkode: fe7c4...db7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jo det er det så det hjelper ikke å ta opp dette med fastlegen.

Anonymkode: 53b6a...cab

Ja, det var det jeg mente. Syntes det var rart at TS skulle snakke med fastlegen. TS må snakke med DPS om dette.

 

Anonymkode: 3c5f0...600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...