Gå til innhold

Hudpleie rutine - hvordan ser din ut?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Girls! Hvordan gjør dere dette to ganger om dagen uten å få det i hårkanten? Har prøvd flere ganger med hårband, men synes alltid det setter seg noe der og huden blir enten uren akkurat der, eller håret blir fett 😅 #hjelpsøkes

Anonymkode: 8ebfd...7c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er 57, og har veldig fin hud for alderen. Aldri vært plaget med acne. Sverger til enkel hudpleie, og det har funket hele mitt liv.

Morgen, masse vann og en god krem. Ikke dyre. L'oreal, Garnier eller lignende.

Kveld, alltid rens/sminkefjerner. Nattkrem noen ganger i uka etter behov. Gjerne Weleda om vinteren, siden den er fet.

En gang i blant tar jeg en skrubb og en maske.

Solkrem i ansikt de første gangene jeg er i mye sol på våren. Ellers ikke. Nå er ikke jeg en sånn som soler meg veldig mye. Da måtte jeg nok ha brukt det. Men en time eller to i sola trenger jeg ikke solkrem for 

Husk at for å få nytte av D-vitaminer, så skal man sole seg 30 min uten solkrem, og med minst mulig klær. (Råd fra lege).

Skjønner at man kan trenge flere produkter om man har veldig problemhud, men har man ikke det, så holder det å bruke god dagkrem og å rense huden godt hver kveld. Pluss en skrubb innimellom for å fjerne død hud 

 

Anonymkode: 8cfef...559

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

https://zoskinhealth.com Nå prøvde jeg å google. Er det disse som du har bestilt fra? 

Anonymkode: 6b048...dd3

Stemmer. De selges på noen hudpleiesalonger og på Aleris😊

Anonymkode: 0e970...617

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 men ingen rynker, eller kviser 

Solkrem om jeg skal sole meg, men ikke om jeg bare skal ut med søpla.

Ellers bruker jeg babyolje på huden når jeg dusjer, ansiktet bruker jeg hjemmelaget skrubbsåpe på og tørker vekk med lunkent vann, så varm klut på hele ansiktet så iskald duk på hele ansiktet (legger duken over hele ansiktet i 1-3 min avhengig av om jeg har brukt sminke eller ikke den dagen.

 

Anonymkode: e3387...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt å skrive alder og hudtype, så kan man relatere til det som likner ens egen situasjon.

Jeg er 49, og har alltid vært interessert i hudpleie. Er vant til å få komplimenter for huden, spesielt fra hudpleiere. Har normal til blandingshud, nå med noe aldringstegn i form av linjer og litt krepp-aktig hals. :(

Rutinen nå:

Morgen: rens, fuktserum, peptidserum og c-vitamin-serum. Så øyekrem, halskrem og en dagkrem med spf. Min favoritt er Elizabeth Arden 8hour dagkrem (finnes mange bedre og med høyere spf der ute, men denne er så fuktgivende og glødgivende som jeg ønsker. Serum kjøper jeg fra timeless i USA, det er rimelig, store pakninger og suveren kvalitet!).

Kveld: fjerner sminke, renser og masserer huden i ganske kraftige tak. Så serum (q10 fra timeless eller et annet med fult og peptider), øyekrem, vippeserum, halskrem, og en fuktighetskrem. For fukt bruker jeg bare noe fra apoteket for tiden, ikke noen fancy eller dyr nattkrem.

Innimellom bruker jeg en form for retinol som er den eneste jeg tåler, fra Verso skincare. Kjøper det kun på tilbud fra skincity. Tåler ingen annen retinol, og jeg tåler heller ingen produkter fra the Ordinary. Ser helt forferdelig ut etter bruk av deres serumer, tro meg, har forsøkt jevnlig siden de kom for 10-15 år siden. 

Anonymkode: 929e2...cca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Lurt å skrive alder og hudtype, så kan man relatere til det som likner ens egen situasjon.

Jeg er 49, og har alltid vært interessert i hudpleie. Er vant til å få komplimenter for huden, spesielt fra hudpleiere. Har normal til blandingshud, nå med noe aldringstegn i form av linjer og litt krepp-aktig hals. :(

Rutinen nå:

Morgen: rens, fuktserum, peptidserum og c-vitamin-serum. Så øyekrem, halskrem og en dagkrem med spf. Min favoritt er Elizabeth Arden 8hour dagkrem (finnes mange bedre og med høyere spf der ute, men denne er så fuktgivende og glødgivende som jeg ønsker. Serum kjøper jeg fra timeless i USA, det er rimelig, store pakninger og suveren kvalitet!).

Kveld: fjerner sminke, renser og masserer huden i ganske kraftige tak. Så serum (q10 fra timeless eller et annet med fult og peptider), øyekrem, vippeserum, halskrem, og en fuktighetskrem. For fukt bruker jeg bare noe fra apoteket for tiden, ikke noen fancy eller dyr nattkrem.

Innimellom bruker jeg en form for retinol som er den eneste jeg tåler, fra Verso skincare. Kjøper det kun på tilbud fra skincity. Tåler ingen annen retinol, og jeg tåler heller ingen produkter fra the Ordinary. Ser helt forferdelig ut etter bruk av deres serumer, tro meg, har forsøkt jevnlig siden de kom for 10-15 år siden. 

Anonymkode: 929e2...cca

Ps jeg har hatt hudkreft, og fraråder alle å være i solen uten spf!! Jfr kommentaren over om å være 30 min i solen uten spf. Don’t do it…

Anonymkode: 929e2...cca

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Girls! Hvordan gjør dere dette to ganger om dagen uten å få det i hårkanten? Har prøvd flere ganger med hårband, men synes alltid det setter seg noe der og huden blir enten uren akkurat der, eller håret blir fett 😅 #hjelpsøkes

Anonymkode: 8ebfd...7c8

Bruk tett og elastisk hårbånd, skincity har veldig gode hårbånd, bruker det både i dusjen og ved hudpleie. Har ikke funnet like gode andre steder.

Anonymkode: 929e2...cca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Kan jeg spørre hvorfor du ikke bruker retinol på sommeren? 😅

Anonymkode: 6b048...dd3

Rett og slett fordi jeg har veldig lys hud i utgangspunktet, og blir lett brent selv om jeg bruker solfaktor 50. Bruker jeg retinol så må jeg passe ekstra på og smøre meg oftere, noe jeg stadig glemmer og dermed blir rød. 

 

Anonymkode: a96b6...e84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kveld:

- dobbel-renser: fjerner først sminke med en oljebasert balm, banilla zero et-eller-annet heter den, deretter renset jeg med en «vanlig» rens i samme serie fra samme merke, den rosa, hvis jeg har mascara eller eyeliner som enda ikke er gått vekk bruker jeg sminkefjerner fra Nivea double effect et-elller-annet heter den

- etter rens bruker jeg en fuktighetskrem fra AVene, Aqua gel et-eller-annet heter den
- hver søndag bruker jeg morning glow peeling pad fra exuviance, og hvis jeg synes huden er oljete/store porer i løpet av uken bruker jeg et aha/bha serum fra cosrx

Morgen:

- vasker bare rundt øynene med en bomullspad og vann for å fjerne søvn

- skal jeg sminke meg som vanlig bruker jeg en solkrem fra cosrx med faktor 50 fra ca mars til oktober, men hvis jeg skal på stranda eller ikke orker sminke bruker jeg en solkrem med farge fra AVene, også den med faktor 50

Prioriterer fukt over alt annet og har alltid gjort det. Hadde tørr hud da jeg var yngre, men etter at jeg ble 20 har jeg hatt kombinert hud pga prevensjon. Holder huden stort sett helt fri for kviser med peeling pads en gang i uken, merker at huden bare blir i ubalanse dersom jeg skulle gjør noe mer eller oftere. Er 28 og blir stadig vekk forvekslet for å være 16-21 selv om jeg er helt gjennomsnittlig hva gjelder høyde og vekt så vil tro at jeg har ganske grei hud

Anonymkode: 0ae18...a7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgen:

Kremrens

Vitamin C

Azelaic acid

Fuktighetskrem

Solfaktor

 

Kveld:

Oljerens

Retinal

Niacinamide

Fuktighetskrem

 

Har jeg hyperpigmentering?

Ja:P

Har også kjøpt et essense, og noen beroligende tonerpads, og jeg er jaggu ikke sikker på hvor det skal pakkes inn hen i dette her :fnise: Jeg er 36, og hudtypen min blir jeg aldri helt klok på 😅  Eneste jeg kan si er at den ikke er fet eller akne pron. Knapt hatt ei kvise noen gang.

Anonymkode: 30da5...d87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, for å skrive litt om hudtype og alderen min.. så er jeg 35 år om noen dager. Før jeg begynte med hudpleieproduktene så huden min ut som sandpapir i kinnene og i panna. Jeg kan se antydning til det ennå om jeg stirrer veldig mye i speilet, men det er en helt annen hud jeg har fått nå etter å ha begynt med bare noe små justeringer og huden min har fått en fin glød. Før så hadde jeg nærmest hvit hud, ganske blek. Jeg har aldri hatt kviser, akne og har ingen pigmentflekker. På vinteren blir huden min veldig tørr og det er veldig viktig for meg å påføre fuktighet hele tiden. På sommeren, så tåler jeg veldig dårlig at det er så varmt som det er nå, så jeg blir ofte inne. Jeg blir fort klam og svett, som igjen betyr elveblest, kløe og øm hud. 

Anonymkode: 6b048...dd3

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man må fjerne produktene man har hatt på om natten. Ellers virker ikke produktene man bruker om morgenen. Man får heller ikke av talg-produksjon kun med vann. Så sminke vil sitte dårlig. 

Trikset er å bruke en mild krem-rens om morgenen. 

Anonymkode: 44f91...2a7

Mange hudleger anbefaler å ikke rense huden om morgenen men å bare skylle med vann. Når du hele tiden renser huden fjerner du det naturlige fettlaget som igjen kan føre til tørrhet eller oljing, avhengig av hudtype. 

 

Jeg har også fått mye mer stabil og mindre oljete hud etter jeg sluttet å rense om morgenen.

Anonymkode: ab890...3b1

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tar du på solkrem på slutten av morgenen uansett hva på dagen du gjør? Jeg tar på solkrem når jeg går ut. Jeg gikk ut med søpla i stad i rundt 15-tiden og da smurte jeg meg. Men hvis jeg bare henger inne så kan det være at jeg ikke gidder 😅 Om jeg er mye ute så smører på solkrem flere ganger om dagen. 

Anonymkode: 6b048...dd3

Bruker solkrem hver eneste dag som en del av hudpleierutinen 😊

Anonymkode: ab890...3b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

49 år, asiatisk hud med små linjer ved øynene, normal hudtype, aldri hatt kviser eller uren hud, bruker base- og øyesminke hver dag, er mye ute i all slags vær.

Har hatt noenlunde samme hudpleierutine de siste 15 årene. Før det var det kun sminkefjerner, vann og spenol; ansiktet mitt så og kjentes "gammel" og gusten. Mens huden min nå er silkemyk og ser mye friskere ut. 

Morgen: skumrens - toner 1 - toner 2 - serum - fuktighetskrem- solkrem 50 - sminke

Kveld: oljerens - skumrens - toner 1 - toner 2 - serum - øyeserum/-krem - fuktighetskrem - nattmaske/krem

Sheetmask hver fredag ettermiddag etter rens. Påfyll av solkrem 50 et par ganger ila arbeidsdagen.

Bruker kun koreanske eller japanske merker.

Anonymkode: 511db...ba8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

49 år, asiatisk hud med små linjer ved øynene, normal hudtype, aldri hatt kviser eller uren hud, bruker base- og øyesminke hver dag, er mye ute i all slags vær.

Har hatt noenlunde samme hudpleierutine de siste 15 årene. Før det var det kun sminkefjerner, vann og spenol; ansiktet mitt så og kjentes "gammel" og gusten. Mens huden min nå er silkemyk og ser mye friskere ut. 

Morgen: skumrens - toner 1 - toner 2 - serum - fuktighetskrem- solkrem 50 - sminke

Kveld: oljerens - skumrens - toner 1 - toner 2 - serum - øyeserum/-krem - fuktighetskrem - nattmaske/krem

Sheetmask hver fredag ettermiddag etter rens. Påfyll av solkrem 50 et par ganger ila arbeidsdagen.

Bruker kun koreanske eller japanske merker.

Anonymkode: 511db...ba8

Hvilken solkrem bruker du?:) Høres ut som noe du kan bruke over sminke?

Anonymkode: 30da5...d87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 år, kombinert hud som har lett for å bli dehydrert. Har fortsatt fin og relativt spenstig hud i ansiktet, men merker at spesielt øvre øyelokk og hals har begynt å få løsere og mer "kreppet" hud. Halsen får samme pleie som ansiktet. 

Morgen:

Vasker ansiktet med lunkent vann, avslutter med noen "splæsj" med iskaldt vann

Fuktspray: Avene Thermal Spring Water

Fuktserum/toner: The Ordinary Saccharomyces Ferment 30% Milky Toner

Antioksidantserum: SkinCity Skincare First Concentrate

Øyeserum: Dermalogica Awaken Peptide Eye Gel (som jeg ikke er imponert over, så går tilbake til min faste øyekrem fra Elementrè når den er brukt opp).

Fuktighetskrem: Ole Henriksen Strength Trainer Peptide Boost Moisturizer (bruker denne også rundt øyenen for ekstra fukt).

Solkrem: Beauty Of Joseon Relief Sun : Rice + Probiotics SPF50+

 

Kveld: 

Rens med en fuktighetsgivende rensemelk, for tiden LRP Tolèriane Cleansing Lotion

Retinol 3-4 kvelder pr uke: Elementrè Renewing Serum 1% retinol

Eksfoliering 1 kveld pr uke: Elementrè Exfoliating Night Gel

Samme øyeserum og fuktighetkrem som på dagtid.

En til to kvelder i uka får huden pause fra aktive ingredienser, og da bruker jeg gjerne en ansiktsolje etter fuktighetskrem, eller legger et tykt lag med en litt fetere krem. Har ingen favoritter her foreløpig. 

 

 

Endret av Roci
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

37, kronisk dehydrert problemhud som brukte å være full av kviser, olje og generelt mye problemer (kløing, kviser, eksem, tørre områder, rødhet etc, har hatt mye vondt i huden), men nå er ok balansert så lenge jeg gir den nok fukt. Har prøvd det meste, også å ikke bruke noe, men huden min trenger en haug fukt. Bor også tørt for tiden, så det trengs ekstra med fukt og ekstra barrierestyrkende produkt.

 

Morgen

Cleanser - Nei, men jeg dusjer og bruker ikke så varmt vann så da blir det vasket

Spritz - Clinisoothe Skin Purifier (har hjulpet masse på de små kvisene som kan komme, irritasjonene, jeg sprayer på, smører kroppen inn med krem, så tar jeg resten av ansiktsrutinen når Clinisoothe har trukket litt inn)

Toner - Klairs Unscented (i lag, trenger fukt fukt fukt)

Essens - Dr Ceuracle Kombucha Essence (i lag)

Serum - Medik8 Liquid Peptides

Øyekrem - The Inkey List Caffeine Eye Cream

Krem - Soon Jung Etude House 2x Barrier Cream

Krem - Purito Barrier Sleeping Pack

eller

SPF (hvis ut) - EVY eller det jeg har

 

Kveld

Cleanser - Elemis Superfood Cleanser. Mens jeg masserer inn denne så gjør jeg en kjapp liten "gua sha" type rutine med ansiktsmassasje, og det føles godt.

Toner - Klairs Unscented (i lag, trenger fukt fukt fukt)

Essens - Dr Ceuracle Kombucha Essence (i lag)

Serum - Caudalie Vinoperfect Radiance

Serum - Klairs Fundamental Watery Oil Drop (hvis det er veldig tørt)

Øyekrem - The Inkey List Caffeine Eye Cream

Krem - Pyunkang Yul ATO Cream Blue Label

Krem - Purito Barrier Sleeping Pack

 

Bruker By Wishtrend sin Mandelic Acid en gang, kanskje to, i uka, når jeg vasker håret. Tar den på etter håndvask, lar den virke mens jeg grer håret, pusser tenner, bruker litt tid, og vasker så av i dusjen. Huden min er for sensitiv til å bruke syre og la den være på, men dette funker fint for meg heldigvis :)  Prøver å ikke switche opp rutinen for mye fordi dette funker veldig fint nå, og huden min kjennes bra. Jeg kjenner det med en gang den ikke får nok fukt eller jeg har brukt noe den ikke tåler, så å holde seg til samme har vært godt for meg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da prøvde jeg toner. Og må bare spørre. Dersom noen har noen tanker. Jeg er litt usikker på om det er jeg som har tatt for mye eller om jeg ikke tåler den. 😅 eller for all del.. kanskje dette er vanlig i starten? Jeg prøvde en toner nå og jeg tok en del dråper på en bomullspad som jeg smørte ut i ansiktet. Jeg telte ikke antall, men det var over fem dråper. Det føltes som ansiktet brant. Det hjalp veldig å få serum og krem på, men skal innrømme at jeg ikke har lyst til å gjenta det der 👀 

Anonymkode: 6b048...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.6.2024 den 20.03):

Da må jeg spørre. Hva er toner??? 😅

Anonymkode: 6b048...dd3

Toner er et steg av hudpleien som har til formål å balansere huden mtp de ulike produktene man påfører. 
 

Mine steg(dette varierer fra dag til dag)

Morgen: Toner(rice water), serum(ofte vitamin c, alltid COSRX sin peptid serum), snail mucin, fuktighetskrem(COSRX sin snail mucin fuktighetskrem), COSRX sin solkrem med aloe vera. Ja, jeg elsker COSRX sine produkter😅

Kveld: ofte en cleanse, men den jeg har nå er for sterk for huden min. Toner, serum, retinol øyekrem, vanlig retinol, fuktighetskrem(COSRX sin hyalyronsyre krem). 
 

1-2 ganger i uka peeler jeg og skrubber huden. Bruker også rismaske eller skinceutials sin ansiktsmaske. Bruker også ofte en fysisk maske som skal gi fukt. 

Anonymkode: 02f29...811

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Da prøvde jeg toner. Og må bare spørre. Dersom noen har noen tanker. Jeg er litt usikker på om det er jeg som har tatt for mye eller om jeg ikke tåler den. 😅 eller for all del.. kanskje dette er vanlig i starten? Jeg prøvde en toner nå og jeg tok en del dråper på en bomullspad som jeg smørte ut i ansiktet. Jeg telte ikke antall, men det var over fem dråper. Det føltes som ansiktet brant. Det hjalp veldig å få serum og krem på, men skal innrømme at jeg ikke har lyst til å gjenta det der 👀 

Anonymkode: 6b048...dd3

Det kan tyde på at det er feil toner til din hudtype :) 

Anonymkode: 02f29...811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...