Gå til innhold

Blitt rådet til donoregg - i sjokk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

 

Mener dere at vi skal takke ja til donoregg etter å kun ha prøvd 1 medisin? Og kun 2 forsøk..? Leser hele tiden om folk som får bedre forsøk av små justeringer, her er det bare prøvd det samme 2 ganger.. Jeg kjenner at jeg har masse å gå på før jeg vurderer det.. Er ikke sliten av prosessen enda fordi vi har så mye håp fordi det meste er uprøvd. Bare lurer på om det er vanlig å hoppe på donor så fort.. Syns stadig jeg leser om folk som har alt fra 3-10+ forsøk :) 

Anonymkode: cf300...ac3

Leste du i det hele tatt mitt innlegg? 

Anonymkode: 1c3db...ab8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Få gjort DNA fragmenteringstest på mannen din sin sperm før dere går videre. Kan likegodt være dette som gjør at dere ikke lykkes. Ikke mange vet om dette.

Anonymkode: e561a...874

Spermen er testet. Problemene oppstår lenge før eggene befruktes. Det er lite egg i forhold til antall follikler som er problemet 

Anonymkode: cf300...ac3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Spermen er testet. Problemene oppstår lenge før eggene befruktes. Det er lite egg i forhold til antall follikler som er problemet 

Anonymkode: cf300...ac3

Dersom problemet oppstår før eggene i det hele blir befruktet så tviler jeg sterkt på at endring i doser/medikamenter vil hjelpe og dette er nok grunnen for at de anbefaler donor til dere så tidlig. 

Ikke alt kan fikses med medisiner og doser. Eggkvalitet/modenhet eller genetiske feil er slike ting. 

Forhør dere gjerne med andre klinikker, be om en samtale på klinikken dere er og spør hvorfor de tenker som de gjør etc. Men jeg tror de har anbefalt dette på faglig grunnlag basert på hva de ser på eggene og hva som skjer. 

Det er absolutt ikke negativt at se anbefaler donor tidlig i behandlingsløpet  

Anonymkode: a9ece...fd4

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dersom problemet oppstår før eggene i det hele blir befruktet så tviler jeg sterkt på at endring i doser/medikamenter vil hjelpe og dette er nok grunnen for at de anbefaler donor til dere så tidlig. 

Ikke alt kan fikses med medisiner og doser. Eggkvalitet/modenhet eller genetiske feil er slike ting. 

Forhør dere gjerne med andre klinikker, be om en samtale på klinikken dere er og spør hvorfor de tenker som de gjør etc. Men jeg tror de har anbefalt dette på faglig grunnlag basert på hva de ser på eggene og hva som skjer. 

Det er absolutt ikke negativt at se anbefaler donor tidlig i behandlingsløpet  

Anonymkode: a9ece...fd4

Ville aldri i verden vurdert donor når TS er så ung som hun er og har så gode prøver. Ikke etter å kun ha prøvd 2 ganger med 1 medisin. Aldri!

Vært gjennom det samme selv. 3 dårlige forsøk og ble rådet både donor egg og sperm faktisk. Byttet klinikk og fikk to barn på rappen. ALDRI vurder donor med mindre det er noe du er hundre prosent komfortabel med ❤️

Anonymkode: 8fde4...274

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ville aldri i verden vurdert donor når TS er så ung som hun er og har så gode prøver. Ikke etter å kun ha prøvd 2 ganger med 1 medisin. Aldri!

Vært gjennom det samme selv. 3 dårlige forsøk og ble rådet både donor egg og sperm faktisk. Byttet klinikk og fikk to barn på rappen. ALDRI vurder donor med mindre det er noe du er hundre prosent komfortabel med ❤️

Anonymkode: 8fde4...274

Hvilken klinikk gjorde deg gravid på rappen? :)

Anonymkode: 95d96...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvilken klinikk gjorde deg gravid på rappen? :)

Anonymkode: 95d96...49b

Spiren 🥰

Anonymkode: 8fde4...274

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vet ikke hva jeg skal gjøre nå. Klinikken vår har etter to mislykkede forsøk sagt at de syns vi skal bruke donoregg. Dette kom mildt sagt som et sjokk... 

Jeg er 33 og har en AMH på 18 og normale verdier ellers. Responderer godt på medisiner og har alltid 10-20 follikler. Ved begge forsøkene har de fått ut få egg - og de har vært umodne. Har blitt stimulert med samme medisin begge forsøk - i både lang og kort protokoll. 

Jeg kjenner at jeg er villig til å prøve sikkert 20 runder til før jeg i det hele tatt vurderer donor.. Er det vanlig å vurdere dette når alt er bra på papiret og man kun har hatt to forsøk med samme medisin..? Og man i tillegg er ung? Ble nettopp 33. Ble skikkelig tatt på senga nå. 

Anonymkode: cf300...ac3

Tenker som flere andre her at du ikke bør gi opp egne egg enda. 

Har du prøvd grep for å bedre eggkvalitet? Jeg tenker kosttilskudd, livsstilsendringer osv? Jeg har hatt 3 forsøk og til sammen 5 innsett. På alle 3 forsøkene har jeg hatt 50-70% tomme follikler. Før det siste forsøket hadde jeg tatt tilskudd etter anbefalinger i boka "It starts with the egg" i 3 måneder sammenhengende. Selv med få egg ut så var kvaliteten på de vi satt igjen med god. Er nå gravid i uke 12 og det ser bra ut så langt. Om det var tilskuddene som gjorde det er jo vanskelig å vite, men jeg tror det har hatt betydning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ville aldri i verden vurdert donor når TS er så ung som hun er og har så gode prøver. Ikke etter å kun ha prøvd 2 ganger med 1 medisin. Aldri!

Vært gjennom det samme selv. 3 dårlige forsøk og ble rådet både donor egg og sperm faktisk. Byttet klinikk og fikk to barn på rappen. ALDRI vurder donor med mindre det er noe du er hundre prosent komfortabel med ❤️

Anonymkode: 8fde4...274

At du aldri ville vurdert det er jo helt opp til deg. Alle situasjoner er ulike. Jeg personlig mener det er tull å ikke ta et slikt råd alvorlig og sjekke hva muligheter man har basert på seg og sine. 

Men ja jeg ville undersøkt genetisk testing etc først - noe jeg også har skrevet tidligere. 

Ikke alle er komfortabel med donor - og det er helt greit. Det er et personlig valg man selv må ta - men her virker det ikke som om ts ikke er komfortabel med å tenke på donor - men bare mener det er for tidlig. 

Selvsagt ønsker man at det skal gå, selvsagt håper man at man slipper unna mer enn nødvendig - men det er ikke alt medisiner og endringer i behandling kan fikse. Det bør man være klar over. Absolutt ikke bra å ha forventinger om å skru opp doser og presse kroppen lengst mulig før man faktisk har sjekket om det er noe fysiologisk/genetisk galt som gjør at eggene ikke blir befruktet. For klinikken er nok inne på noe - at det kan skyldes eggene DNA. Da vil ingen medisiner hjelpe. 

 

Anonymkode: a9ece...fd4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Spiren 🥰

Anonymkode: 8fde4...274

Takk! 

Hvilken klinikk var det du ikke var fornøyd med? Jeg er i tenkeboksen om å bytte klinikk nå, da vi har brukt opp en 3-pk hos nåværende klinikk uten å ha blitt gravide. 

Anonymkode: 95d96...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var en rar anbefaling. 

Jeg har to barn født med donoregg selv, så støttet 100% at den muligheten finnes, og at det kan være et første alternativ for mange, av ulike grunner. 

Men ED (eller bruk av SD for den saks skyld) er utrolig inngripende, både rent medisinsk (graviditet med ED er regnet som mer risikofylt enn med egne egg), men også for foreldrenes og barnas liv. Jeg elsker barna mine, angrer null, men sitter likevel med ganske blandede følelser ovenfor det faktum at de genetisk sett tilhører en annen familie. Dette er noe både jeg og de må forholde oss til resten av livet. 

Alt i alt så er ED en fantastisk mulighet, men for meg personlig var det veldig viktig å vite at hver stein var snudd før vi kom dit, og det er også noe jeg vil at barna mine skal vite. 

Anonymkode: 754ae...16c

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Takk for svar. Vurderer sterkt å bytte klinikk. Vårt forrige forsøk var (som beskrevet) dårlig og det forklarte de med at jeg var overvektig (veier ca 8-10 kilo for mye fordelt på 170cm). De sa at tomme follikler ofte rammer de som veier litt mye. Nå, da andre forsøk feilet var det rett på donoregg. Føler at de bare velger den mest lettvinte løsningen hele tiden. 

Anonymkode: cf300...ac3

Jeg har også opplevd at klinikk/leger er overopptatt av vekt. Selvsagt er ikke overvekt bra og livsstil er viktig, men hvis man ser på alle overvektige kvinner som får barn i verden er det ikke helt rimelig å legge all skyld på 8 kilo for mye. Vil du dele hvilken klinikk dette er? 

Anonymkode: ec655...15d

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i samme gruppe som deg og har tenkt mye på det etter du skrev det. Jeg ville ikke ha gått for donoregg enda. Forstår ikke helt hvorfor det skulle være vits. Mens du venter på nytt forsøk, prøv å lev så sunt som du klarer i noen mnd. Ingen alkohol, ingen nikotin, gå 10k skritt hver dag og spis sunn mat. Det kan ha myyyye å si. ❤️ heier på deg.

Anonymkode: b429a...39a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest svarene du har fått, og har ikke gått gjennom IVF selv. Men har flere nære venner som har vært igjennom det, og jeg har selv vært igjennom valg jeg har måtte leve med resten av livet.

Først og fremst er jeg tilhenger av fenomenet magefølelse. Den iboende intuisjonen vår som vi i utgangspunktet har for å veilede oss i situasjoner der vi må ta valg. Problemet er at når vi ønsker noe så inderlig så forstyrrer dette magefølelsen vår, og vi blir usikker på om vibbene bare er ønsketenking. Mitt råd er å tilbringe tid i naturen, bort fra støy, vær alene med kropp og tanker. Kanskje ta av deg på beina, kjenn underlaget mot huden. Ta på det du ser rundt deg i naturen. 

Det var det utsvevende rådet om å finne svaret i deg selv 😅 

Ellers er det viktig å føle at man har "prøvd skikkelig ", innenfor rimelige grenser selvfølgelig. Kun du vet hva kroppen din tåler, lommeboken, forholdet ditt, livet ditt ellers. 

Jeg har som sagt ikke vært gjennom IVF selv, men vet at jeg ikke hadde klart å gå videre uten å prøve en annen klinikk, om økonomien tillot det da.

De i min krets har vært veldig fornøyd med Spiren, de fleste i Trondheim. 

Ellers er det mye spennende på kosthold- og livsstilsfronten. Jeg har pcos og bruker timesvis hver uke på å lese meg opp. Det kan være lurt å finne noe som tiltaler deg og din situasjon, og hold deg til kun det over tid.

Jeg bruker for eksempel q10, selen, joddråper, sink, b12, spiser melkefritt (og helst glutenfritt), eneste ultraprosesserte jeg spiser er sjokolade av og til og jeg liker vin. Ellers spiser jeg rent, kortreist om det er best, heller få råvarer av høy kvalitet enn mange billige ultraprosesserte. 

Jeg bruker ikke plastikkoppbevaring, kun glass, steintøy eller papir. Ikke teflonbelegg. Bruker ikke fleece på verken meg eller barna. Crystal deo fra urtekram, kun godkjent shampoo (aussie), baker eget brød/knekkebrød/granola etc, bruker ikke kjøpte vaskemiddel bare natron, sitron og eddik. 

Altså, vi har en fryktelig lang vei fra dagens levemåte til hva kroppen vår egentlig trenger og tåler. 

Noen ganger i året snaker jeg brus, men aldri fra plastikk, noen ganger spiser jeg burger king sammen med andre med barn, noen ganger bruker jeg er fleecepledd om det er det som er tilgjengelig. Selv alle unntakene blir mer enn nok totalt.

Men lykke til på ferden deres ❤️ Jeg krysser fingrene for at ting blir bra til slutt for dere 🥰

Anonymkode: 42a51...4a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...