Gå til innhold

Blitt rådet til donoregg - i sjokk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet ikke hva jeg skal gjøre nå. Klinikken vår har etter to mislykkede forsøk sagt at de syns vi skal bruke donoregg. Dette kom mildt sagt som et sjokk... 

Jeg er 33 og har en AMH på 18 og normale verdier ellers. Responderer godt på medisiner og har alltid 10-20 follikler. Ved begge forsøkene har de fått ut få egg - og de har vært umodne. Har blitt stimulert med samme medisin begge forsøk - i både lang og kort protokoll. 

Jeg kjenner at jeg er villig til å prøve sikkert 20 runder til før jeg i det hele tatt vurderer donor.. Er det vanlig å vurdere dette når alt er bra på papiret og man kun har hatt to forsøk med samme medisin..? Og man i tillegg er ung? Ble nettopp 33. Ble skikkelig tatt på senga nå. 

Anonymkode: cf300...ac3

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da er det jo bare å ta en runde hos privat klinikk. Slik at du vet at alle muligheter er prøvd. 

Her fikk vi stopp etter to gjennomførte og et avbrutt forsøk, selv om vi i teorien hadde rett på et tredje. De så det samme hver gang, og mente det ikke ville gå.

Tre forsøk hos to ulike private klinikker med samme resultat var det vi trengte for å slå oss til ro med at vi hadde prøvd det vi kunne. 

Anonymkode: 1c3db...ab8

  • Liker 3
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre de tar tak i dette nå vel, enn å slite deg ut med "vanlig" IVF. Vi hadde to forsøk, de frarådet oss å ta det siste. Nå var ikke donoregg noe tema den gangen, men jeg tror jeg hadde takket ja. 

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vil umodne si? At de ikke kunne befruktes? I det offentlige får man kun tre uttak fordi det statistisk er liten sjanse for å lykkes etter dette.. 

Anonymkode: 796b2...cd0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor pike skrev (5 minutter siden):

Bedre de tar tak i dette nå vel, enn å slite deg ut med "vanlig" IVF. Vi hadde to forsøk, de frarådet oss å ta det siste. Nå var ikke donoregg noe tema den gangen, men jeg tror jeg hadde takket ja. 

 

Stor pike skrev (6 minutter siden):

Bedre de tar tak i dette nå vel, enn å slite deg ut med "vanlig" IVF. Vi hadde to forsøk, de frarådet oss å ta det siste. Nå var ikke donoregg noe tema den gangen, men jeg tror jeg hadde takket ja. 

Mener dere at vi skal takke ja til donoregg etter å kun ha prøvd 1 medisin? Og kun 2 forsøk..? Leser hele tiden om folk som får bedre forsøk av små justeringer, her er det bare prøvd det samme 2 ganger.. Jeg kjenner at jeg har masse å gå på før jeg vurderer det.. Er ikke sliten av prosessen enda fordi vi har så mye håp fordi det meste er uprøvd. Bare lurer på om det er vanlig å hoppe på donor så fort.. Syns stadig jeg leser om folk som har alt fra 3-10+ forsøk :) 

Anonymkode: cf300...ac3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva vil umodne si? At de ikke kunne befruktes? I det offentlige får man kun tre uttak fordi det statistisk er liten sjanse for å lykkes etter dette.. 

Anonymkode: 796b2...cd0

Vi har typisk fått ut 3-4 egg der 3 har vært umodne og 1 har blitt befruktet men ikke blitt til blasto. 
Vi er privat forresten, har ikke vært offentlig enda. 

Anonymkode: cf300...ac3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, du må ikke gi deg så fort. På mitt første forsøk ble halvparten av eggene befruktet, og ingen holdt til blasto. Klinikkene sa at dette mest sannsynlig var aldersrelatert. 

Jeg skiftet klinikk. Legen anbefalte en MINDRE dose og annen medisin. jeg har prøvd to ganger nå, begge gangene har alle eggene blir befruktet, og jeg har fått innsett av blasto begge gangene, og 1 på frys.

De har dessverre ikke festet seg da, men mye bedre resultat enn første gang. 

Hvor høy dose tar du? Det er ikke nødvendigvis slik at høyeste dose er best. 

Anonymkode: 30816...348

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har typisk fått ut 3-4 egg der 3 har vært umodne og 1 har blitt befruktet men ikke blitt til blasto. 
Vi er privat forresten, har ikke vært offentlig enda. 

Anonymkode: cf300...ac3

Okey, da forstår jeg. 

Jeg tror jeg dessverre er litt enig med klinikken... Eggposer må modnes i noenlunde samme takt. Ved høyere doser kan det hende du allikevel sitter igjen med få egg, fordi noen egg modnes fortere og gjør at de enten må ta dem, eller la dem bli overmoden. 

Men hvis du orker flere forsøk får dere vel fortsette? 

Jeg har selv hatt 3 forsøk med lillebror og 4 med storebror. Synes det var veldig krevende, og vi hadde egentlig gode embryo. Det garanterer ikke for positivt resultat det heller

Anonymkode: 796b2...cd0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, du må ikke gi deg så fort. På mitt første forsøk ble halvparten av eggene befruktet, og ingen holdt til blasto. Klinikkene sa at dette mest sannsynlig var aldersrelatert. 

Jeg skiftet klinikk. Legen anbefalte en MINDRE dose og annen medisin. jeg har prøvd to ganger nå, begge gangene har alle eggene blir befruktet, og jeg har fått innsett av blasto begge gangene, og 1 på frys.

De har dessverre ikke festet seg da, men mye bedre resultat enn første gang. 

Hvor høy dose tar du? Det er ikke nødvendigvis slik at høyeste dose er best. 

Anonymkode: 30816...348

Takk for svar. På det siste forsøket vårt nå skrudde de opp dosene noe helt sykt i håp opp bedre resultat. Det ble vårt dårligste forsøk. Vi hadde faktisk over høyeste anbefalte dose så jeg føler at vi kanskje "svidde" eggene litt siden resultatet ble dårligere. 
 

 

Anonymkode: cf300...ac3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for svar. På det siste forsøket vårt nå skrudde de opp dosene noe helt sykt i håp opp bedre resultat. Det ble vårt dårligste forsøk. Vi hadde faktisk over høyeste anbefalte dose så jeg føler at vi kanskje "svidde" eggene litt siden resultatet ble dårligere. 
 

 

Anonymkode: cf300...ac3

Eggkvaliteten kan bli dårligere av høy dose! 

Anonymkode: 30816...348

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke gitt opp så fort. Hvilken medisin brukte du?

Anonymkode: 2bc95...cb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ville ikke gitt opp så fort. Hvilken medisin brukte du?

Anonymkode: 2bc95...cb4

Rekovelle og Meriofert i høyeste dose. 

Anonymkode: cf300...ac3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er et par år eldre enn deg. Samme AMH og ca samme antall follikker. Fått ut henholdsvis 12 og 13 egg. Første forsøk var på gonal f, da ble 70% befruktet, men alle døde på dag 3. Andre forsøk ble 90% befruktet, fire holdt til blasto av god kvalitet. Brukte da Menopur, som klinikken mente ville gjøre kvaliteten bedre. Ville absolutt ikke gitt opp, men jeg ville nok ha byttet klinikk. 

Anonymkode: c4fa5...ae8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er et par år eldre enn deg. Samme AMH og ca samme antall follikker. Fått ut henholdsvis 12 og 13 egg. Første forsøk var på gonal f, da ble 70% befruktet, men alle døde på dag 3. Andre forsøk ble 90% befruktet, fire holdt til blasto av god kvalitet. Brukte da Menopur, som klinikken mente ville gjøre kvaliteten bedre. Ville absolutt ikke gitt opp, men jeg ville nok ha byttet klinikk. 

Anonymkode: c4fa5...ae8

Takk for svar. Vurderer sterkt å bytte klinikk. Vårt forrige forsøk var (som beskrevet) dårlig og det forklarte de med at jeg var overvektig (veier ca 8-10 kilo for mye fordelt på 170cm). De sa at tomme follikler ofte rammer de som veier litt mye. Nå, da andre forsøk feilet var det rett på donoregg. Føler at de bare velger den mest lettvinte løsningen hele tiden. 

Anonymkode: cf300...ac3

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vet ikke hva jeg skal gjøre nå. Klinikken vår har etter to mislykkede forsøk sagt at de syns vi skal bruke donoregg. Dette kom mildt sagt som et sjokk... 

Jeg er 33 og har en AMH på 18 og normale verdier ellers. Responderer godt på medisiner og har alltid 10-20 follikler. Ved begge forsøkene har de fått ut få egg - og de har vært umodne. Har blitt stimulert med samme medisin begge forsøk - i både lang og kort protokoll. 

Jeg kjenner at jeg er villig til å prøve sikkert 20 runder til før jeg i det hele tatt vurderer donor.. Er det vanlig å vurdere dette når alt er bra på papiret og man kun har hatt to forsøk med samme medisin..? Og man i tillegg er ung? Ble nettopp 33. Ble skikkelig tatt på senga nå. 

Anonymkode: cf300...ac3

 

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

 

Mener dere at vi skal takke ja til donoregg etter å kun ha prøvd 1 medisin? Og kun 2 forsøk..? Leser hele tiden om folk som får bedre forsøk av små justeringer, her er det bare prøvd det samme 2 ganger.. Jeg kjenner at jeg har masse å gå på før jeg vurderer det.. Er ikke sliten av prosessen enda fordi vi har så mye håp fordi det meste er uprøvd. Bare lurer på om det er vanlig å hoppe på donor så fort.. Syns stadig jeg leser om folk som har alt fra 3-10+ forsøk :) 

Anonymkode: cf300...ac3

Forstår absolutt sjokket. 

Dere kan alltids be om en ny vurdering eller bytte klinikk. 

 

Det som er, er at høyere doser eller andre medisiner ikke nødvendigvis vil være positivt for eggkvalitet og modenhet. 

Embryologene og ivf legene har lang erfaring og sett det meste. Og det er i det lange løp bedre at de tar opp bruk av donor tidlig enn langt nede i reisen - særlig hvis det er det de oppriktig mener er det rette for din situasjon. 

At du leser om folk som har hatt 3-10 forsøk er ikke normalen - og ei heller en positiv eller bra ting. Så det er absolutt ikke noe å hige etter flest mulig forsøk før man vurderer andre alternativer. 

Ja alder påvirker ferteliteten - ja du er i utgangspunktet ung, men dersom det er problemer med kvalitet og modenhet vil ikke det bli noe bedre med tiden. Så om du da skal gjennomgå 5 uttak til, så kan du rett og slett bruke opp mye dyrbar tid. Fertelitet følger ikke din biologiske alder. Den lever delvis sitt eget liv. 

Ta en samtale med en privatklinikk, eller den klinikken dere bruker. Undersøk utlandet etc for den del. Men ikke steng av for hva dere nå blir anbefalt slik at dere havner i et hamsterhjul med forsøk og uttak - for og senere se at de pengene, tiden, behandlingene var til liten/ingen nytte annet enn å tilfredstille ditt behov og ønske om å prøve alt før man vurderer donor. 

Lykke til 

 

Anonymkode: a9ece...fd4

  • Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Rekovelle og Meriofert i høyeste dose. 

Anonymkode: cf300...ac3

 

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Takk for svar. På det siste forsøket vårt nå skrudde de opp dosene noe helt sykt i håp opp bedre resultat. Det ble vårt dårligste forsøk. Vi hadde faktisk over høyeste anbefalte dose så jeg føler at vi kanskje "svidde" eggene litt siden resultatet ble dårligere. 
 

 

Anonymkode: cf300...ac3

Nå er ikke jeg noe fertilitetesekspert, men høres bare rart ut at de skrur opp dosene høyest mulig. Det trenger ikke alltid å være hensiktsmessig. Det finnes diverse ulike tilpasninger man kan gjøre før man gir opp, feks bytte medisin, protokoll etc. Selv måtte jeg droppe nedregulering fordi jeg ble syk av den sprayen, og det gikk fint uten. Men ville forhørt meg med andre klinikker hva de tenker om deres muligheter og hvilke forslag de evt har til tilpasninger. Hvis du ellers er frisk vil jeg tro du har gode muligheter med egne egg. Du har jo alderen på din side, 33 er ikke gammelt i ivf-sammenheng.

Ha forøvrig i bakhodet at privatklinikker er business, ikke veldedighet. De driver ikke med dette for å være snille men for å tjene penger. De er dermed avhengige av god "statistikk" for å være konkurransedyktige, og da ser det ikke bra ut når pasientene deres har mange forsøk uten resultat. Da kan det være fristende for dem å foreslå 'lettvinte' løsninger. Det er også grunnen til at mange blir avvist hvis prognosene ser dårlige ut, de vil ha ukompliserte pasienter som gir dem tall de kan bruke i videre markedsføring.

Anonymkode: 2bc95...cb4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ville også forsøkt en annen medisin. Og antall follikler er vel ikke ensbetydende med gode egg, kanskje det er bedre for din kropp med færre follikler.

Anonymkode: fb841...88c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt god erfaring med å bruke Menopur og Fyremadel i kort protokoll. Da vi brukte Synarela og Gonal-f i lang protokoll fikk vi ikke så gode resultater.

Jeg hadde spurt etter andre medisiner og hadde ønsket å prøve noe annet før jeg hoppet over på donor. Du går privat og kan etterspørre alternativer i større grad enn om du gikk offentlig.

Anonymkode: 95d96...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få gjort DNA fragmenteringstest på mannen din sin sperm før dere går videre. Kan likegodt være dette som gjør at dere ikke lykkes. Ikke mange vet om dette.

Anonymkode: e561a...874

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Få gjort DNA fragmenteringstest på mannen din sin sperm før dere går videre. Kan likegodt være dette som gjør at dere ikke lykkes. Ikke mange vet om dette.

Anonymkode: e561a...874

Dessverre lite kunnskap om dette i Norge ja. Helt utrolig at kvinner blir sjekket på alle måter før man ytterligere sjekker spermen. Nå vet man også at mannlig faktor er dobbelt så vanlig som kvinnelig faktor.

Anonymkode: 95d96...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...