Gå til innhold

Fordeling av huslån


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er ett par som kjøpte hus sammen i fjor. En av oss gikk inn med 1 mill. i egenkapital. Den andre hadde ikke egenkapital.

Lånet vi da måtte ha (5 mill) har vi delt på to, og betaler like mye i måneden. 

Hva blir riktig her: Eier den med egenkapital 60 % og den andre 40 %? Og selvfølgelig får igjen hele egenkapitalen ved salg?

Eller eier vi like mye siden vi betaler like mye på lånet, men den med egenkapital får den igjen ved salg. Pluss renter av den?

Eller blir ikke noe av dette riktig?

 

Jeg vet at dette burde vært klart FØR vi kjøpte, men lurer på om vi har misforstått litt. 

Anonymkode: 835d3...86c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det enkleste er at den som gikk inn med egenkapitalen har høyere eierandel. 
(1 mill + 0,5 x 5 mill) /6 mill = 58,5 % eierandel for den som har skutt inn egenkapital.

 

Anonymkode: 66b3a...bb2

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi er ett par som kjøpte hus sammen i fjor. En av oss gikk inn med 1 mill. i egenkapital. Den andre hadde ikke egenkapital.

Lånet vi da måtte ha (5 mill) har vi delt på to, og betaler like mye i måneden. 

Hva blir riktig her: Eier den med egenkapital 60 % og den andre 40 %? Og selvfølgelig får igjen hele egenkapitalen ved salg?

Eller eier vi like mye siden vi betaler like mye på lånet, men den med egenkapital får den igjen ved salg. Pluss renter av den?

Eller blir ikke noe av dette riktig?

 

Jeg vet at dette burde vært klart FØR vi kjøpte, men lurer på om vi har misforstått litt. 

Anonymkode: 835d3...86c

Du har brukt flere mill på hus men vet ikke hva du eier?🫣

Du må se i papirene ! 

Anonymkode: 1ea7c...b1a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bestemte først at vi skulle eie 50/50. Den som gikk inn med mest egenkapital fikk da ansvar for mindre lån.

Eksempel. 

Bolig 10 mill, Ek 3 mill, lån 7 mill

Person 1 ansvarlig for 2 mill (ca 30%), person 2 ansvarlig for 5mill (70%).

Alternativt kan man være ansvarlig for halve lånet (3.5 mill)  hver. Person 1 vil da få en eierandel på 65% og Person 2 35%.

 

Anonymkode: 088cb...258

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det enkleste er at den som gikk inn med egenkapitalen har høyere eierandel. 
(1 mill + 0,5 x 5 mill) /6 mill = 58,5 % eierandel for den som har skutt inn egenkapital.

 

Anonymkode: 66b3a...bb2

Men eier 58% og får tilbake hele egenkapitalen med renter? 

Anonymkode: 835d3...86c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men eier 58% og får tilbake hele egenkapitalen med renter? 

Anonymkode: 835d3...86c

Nei. Får 58% av salget

Anonymkode: 15208...aff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vi er ett par som kjøpte hus sammen i fjor. En av oss gikk inn med 1 mill. i egenkapital. Den andre hadde ikke egenkapital.

Lånet vi da måtte ha (5 mill) har vi delt på to, og betaler like mye i måneden. 

Hva blir riktig her: Eier den med egenkapital 60 % og den andre 40 %? Og selvfølgelig får igjen hele egenkapitalen ved salg?

Eller eier vi like mye siden vi betaler like mye på lånet, men den med egenkapital får den igjen ved salg. Pluss renter av den?

Eller blir ikke noe av dette riktig?

 

Jeg vet at dette burde vært klart FØR vi kjøpte, men lurer på om vi har misforstått litt. 

Anonymkode: 835d3...86c

Vi eier 50% hver av huset vårt. Han har lån på sin halvdel, jeg har lån på 1/5 av min halvdel (jeg ble gjeldfri da han kjøpte seg inn, vi tok opp ekstra lån for å pusse opp, som er min del av lånet). Det er ordnet slik at vi har to lån, han betaler alle rentene og avdragene på det ene lånet og halve rentene og avdragene på det andre lånet. Jeg er medlåntaker (som betyr tilgang til lånekontoen, som gjør at jeg kan se at han betaler ned på lånet sitt), men vi har livsforsikring på hverandre, pluss samboeravtale. 
 

Jeg ville regulert det slik at dere eier 50/50, men at han betjener renter og avdrag på 1 mill mer av lånet. Det er en fordel å ha innsikt i den andres økonomi, og det at den andre ikke kan ta opp pant i sin del av huset uten at du informeres om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så MÅ du ordne samboeravtale! Og dere bør ordne gjensidig livsforsikring, som dekker den andres andel av lånet, om denne skulle falle i fra. Det er greit mht å kunne betale ut eventuelle arvinger (om man ikke er gift, eller om man har særkullsbarn). 
 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten ulikt lån. Eller at den som gikk inn med mest får dette igjen.

Ulik eierandel er så knotete. Da risikerer man diskusjon hver gang noe skal gjøres med huset. 

Anonymkode: 3b91c...338

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Enten ulikt lån. Eller at den som gikk inn med mest får dette igjen.

Ulik eierandel er så knotete. Da risikerer man diskusjon hver gang noe skal gjøres med huset. 

Anonymkode: 3b91c...338

Ok, så det letteste blir at den som gikk inn med 1 mill, får igjen 1 mill ved evt. salg, og at resten deles likt? Blir det riktig?

Vi kommer til å oppgradere en del ute nå i sommer ja, så det er vel vanskelig å anslå verdien av. 

Takk for svar alle! Jeg er så dårlig på dette.. 

Anonymkode: 835d3...86c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Enten ulikt lån. Eller at den som gikk inn med mest får dette igjen.

Ulik eierandel er så knotete. Da risikerer man diskusjon hver gang noe skal gjøres med huset. 

Anonymkode: 3b91c...338

Vel, vi eier 70/30. Har aldri hatt noen diskusjoner om noe som helst.

Jeg betaler 70 % av alle utgifter knyttet til huset. Min partner 30 %. 

Kan vel ikke bli enklere. 

 

Anonymkode: 14f01...6f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ok, så det letteste blir at den som gikk inn med 1 mill, får igjen 1 mill ved evt. salg, og at resten deles likt? Blir det riktig?

Vi kommer til å oppgradere en del ute nå i sommer ja, så det er vel vanskelig å anslå verdien av. 

Takk for svar alle! Jeg er så dårlig på dette.. 

Anonymkode: 835d3...86c

Så da skal den som gikk inn med 1 mill få kun 1 mill tilbake, uten renter og eventuell avkastning man kunne fått om man hadde hatt pengene plassert et annet sted. Er det rettferdig? 

Anonymkode: 14f01...6f0

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så da skal den som gikk inn med 1 mill få kun 1 mill tilbake, uten renter og eventuell avkastning man kunne fått om man hadde hatt pengene plassert et annet sted. Er det rettferdig? 

Anonymkode: 14f01...6f0

Nei, det gjør jo ikke det. Men hva blir rettferdig og lettest da? I mill tilbake pluss renter? Og hvordan beregner man de? 

Anonymkode: 835d3...86c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50/50 eie da kan bli slik:

1. 1,5mill i lån pga 1mill i egenkapital.

2. 2,5mill i lån.

Anonymkode: eba98...792

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, det gjør jo ikke det. Men hva blir rettferdig og lettest da? I mill tilbake pluss renter? Og hvordan beregner man de? 

Anonymkode: 835d3...86c

Enkleste er jo at eierandelen øker for den som spytter inn egenkapitalen. Lån deles 50/50, så 2.5m hver. Egenkapital fra den ene parten på 1 mill. Så da eier den ene parten 3.5/6 av boligen og den andre 2.5/6 av boligen. Når den selges får da du den brøken av salgssummen.

Anonymkode: f01e7...18f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Vel, vi eier 70/30. Har aldri hatt noen diskusjoner om noe som helst.

Jeg betaler 70 % av alle utgifter knyttet til huset. Min partner 30 %. 

Kan vel ikke bli enklere. 

 

Anonymkode: 14f01...6f0

Håper du mener påkostninger som i oppgraderinger, og ikke utgifter som i vedlikehold og løpende forbruk. Ellers blir du jo lurt trill rundt. 

Anonymkode: 3b91c...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei, det gjør jo ikke det. Men hva blir rettferdig og lettest da? I mill tilbake pluss renter? Og hvordan beregner man de? 

Anonymkode: 835d3...86c

Når jeg sier "får tilbake" så tenker jeg relativ pris av netto salgssum. 

De har kjøpt for 6, 1/5 er hans bidrag. De selger for 7, 1/5 er det han får ut. 

Anonymkode: 3b91c...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må legge til at lånet ønsker vi fordeles likt, og at vi betaler likt. Hvis ikke har vi ikke råd til dette.

 

TS

Anonymkode: 835d3...86c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor folk gjør det så vanskelig når de skal kjøpe bolig sammen. 

Eksempel

Kjøpspris: 5 mill

Eierforhold: 60/40

Pris for den enkelte 

3M og 2M og trekk fra egenkapitalen så finner du ut hvor stort lån man trenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...