Gå til innhold

Hvorfor halshugges man alltid som leietaker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser i tråden her om et menneske som gikk over til leie igjen, at svarene tydes at det ALLTID!! er best å eie. 😅

Jeg er en kvinne på 38år, ikke mulig for meg å komme inn på boligmarkedet pga lønnen og egenkapitalkravet. Skal jeg få kjøpt noe må jeg bo på et lite sted, med lave boligpriser. Det ønsker jeg ikke, derfor leier jeg en liten 2-roms i Akershus. Er ikke opptatt av materialisme som mange er, eller å pusse opp/interiør. Den har god standard, utleier ordner alt som må fikses. God erfaring her, hvitevarer er inkl. Alle mine møbler er hentet gratis/kjøpt for hundrelapper på finn.no. Dette er min måte å leve på, men den er ikke godtatt av gjennomsnittet av Nordmenn.

På date har jeg også bli avskrevet fordi pga leier, med kommentaren "du er jo dum når du leier". 

"Betaler ikke på noe", jeg betaler for å ha et sted å bo. Å leie er ganske vanlig det, på bygda i Sverige kan du få grisebillig leiebolig. Om du er opptatt av pris.

Jeg trenger ikke forsvare det å leie, men jeg synes det er trist at man ser så kraftig ned på folk som leier bolig. Trenden er jo at det blir mindre og mindre som har råd til en bolig sentralt, boligmarkedet er helt ødelagt. Nå har jo OBOS kommer med deleie! Staten har ikke gjort noe for å regulere dette.Se til andre land, i Tyskland bygges det egne bygårder som settes av til middelklassen. 

 

Hilsen Dum Leietaker 😅

 

 

Anonymkode: 4d049...29a

  • Liker 18
  • Hjerte 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du seir du ikke "trenger forsvare" men det er jo det du gjør - hvorfor dette behovet? Det handler jo om akkurat det samme som de som føler de må "fortelle" det er "bedre å eie" 🤦‍♀️ teit siden du og de bare svarer ut fra den "fasit" som gjelder kun en selv.. 

Anonymkode: 46333...4bf

  • Liker 9
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er en helt grei måte å leve på hvis det er det man vil. Har ingen problemer med å forstå begge sider. Jeg legger meg svært lite opp i hva andre gjør. 

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi folk som svarer er grådige og evner ikke å tenke på annet enn "det som lønner seg".

Anonymkode: 0d6a7...5cf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke rart du blir avskrevet på date for å leie.

Møter man noen, vil man kanskje flytte sammen etterhvert.

Da vil man jo kunne oppgradere bolig, til en som passer til to personer.

To egenkapitaler og lån delt på to, er jo bedre enn å leie en liten leilighet.

Anonymkode: 9a2e6...8a0

  • Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker må være opp til hver enkelt. Men ser de som evnt flytter mye er greit å kunne lei.

Jeg tror ikke jeg hadde orket usikkerheten med å leie. Gjorde de fra jeg bar 17 til jeg fylte 20. Og måtte flytte 5 ganger pga huseier enten skulle bruke boligen selv igjen, eller de skulle pusse opp og ville ikke ha folk boende mens de gjorde det, eller de skulle selge boligen.

Anonymkode: 1d359...704

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo ikke rart du blir avskrevet på date for å leie.

Møter man noen, vil man kanskje flytte sammen etterhvert.

Da vil man jo kunne oppgradere bolig, til en som passer til to personer.

To egenkapitaler og lån delt på to, er jo bedre enn å leie en liten leilighet.

Anonymkode: 9a2e6...8a0

Det stemmer, men jeg har jo ikke avskrevet å kjøpe bolig med noen?

Anonymkode: 4d049...29a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er jo ikke rart du blir avskrevet på date for å leie.

Møter man noen, vil man kanskje flytte sammen etterhvert.

Da vil man jo kunne oppgradere bolig, til en som passer til to personer.

To egenkapitaler og lån delt på to, er jo bedre enn å leie en liten leilighet.

Anonymkode: 9a2e6...8a0

Og desto større grunn til å da kjøpe noe sammen som par når man er kommet dithen.

Anonymkode: 0d6a7...5cf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det stemmer, men jeg har jo ikke avskrevet å kjøpe bolig med noen?

Anonymkode: 4d049...29a

Men du sier du ikke møter krav til ek? Kjipt å kjøpe med noen som ikke har ek

Anonymkode: 9bc8b...31a

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som kvinne på 30 år forstår ikke dette med at du blir avskrevet på date? 

Det har aldri jeg opplevd? Opplever sjeldent at spørsmålet i det hele tatt kommer. Altså jo, man snakker om man bor i hus eller leilighet. Men det er ikke sånn "Ja, leier du? Eier du? Hvor mye lån har du? Hvor mye fellesgjeld har du? Hva betaler du på utsiden av leien?"

Anonymkode: a2c1b...165

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at en ting er livet ellers noe annet er feks en dating prosess særlig om man er i den fasen i livet man ønsker barn sammen osv. 

Jeg er i voksen barn fasen og skal verken ha fler eller ønske om samboer osv.  Da er jo slike ting mindre nøye. 

Selv leier jeg til familie pris av familien til sønnen min og bor bok her livet ut om jeg får lov til det til den prisen. Kommer det en dag jeg ikke får det må jeg flytte herfra da har jeg ikke råd bo her, østlandet. Eier hytte i nord som er min backup plan. Er en godt voksen dame på 36 finner jeg en mann senere i livet kan vi ha en billig pensjonist tilværelse på hytta. 

Men selvfølgelig å eie noe er jo alltid en fordel vrs eie ingenting.  Så selv om man er i en annen fase i livet ønsker man jo noen som kan tilby noenlunde det samme tilbake. 

Når man er ung og skal etablere seg med barn osv er jo slike ting kjempe viktig og tryggheten det representerer. 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo ikke rart du blir avskrevet på date for å leie.

Møter man noen, vil man kanskje flytte sammen etterhvert.

Da vil man jo kunne oppgradere bolig, til en som passer til to personer.

To egenkapitaler og lån delt på to, er jo bedre enn å leie en liten leilighet.

Anonymkode: 9a2e6...8a0

Hvor overfladisk går det an å bli?:klo:. Om jeg hadde blitt avskrevet på date fordi jeg leier, så hadde jeg tatt beina fatt og løpt vekk fra mennesket så fort jeg kunne🤮

Jeg leide (var student), traff en mann som leide, og vi har nå leid sammen i 7 år. Vi betaler 11.000 kr for et hus med hage og dobbel garasje i byens beste strøk. Skulle vi kjøpt måtte vi betalt over det dobbelte.

Anonymkode: afa25...cec

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er kvinne. Det er ikke så farlig om du ikke være med på boligkarusellen. Du vil få et fint liv uansett.

For menn er det annerledes. Enten er man med, eller så kan man glemme å få dame, barn og et normalt liv.

Anonymkode: 67bc5...f0e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det er helt kurrant og lei, ingen problem det, de som halshugges er vel de som påstår at det er billigere å leie enn å eie, det vil jeg gjerne se et regnestykke på over la oss si 20 år :)

Anonymkode: 4e01b...fa3

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Ser i tråden her om et menneske som gikk over til leie igjen, at svarene tydes at det ALLTID!! er best å eie. 😅

Fordi Leie betyr en viss grad av frihet og fravær av forpliktelser, og jeg blir dypt fornærmet over at jeg, som er så mye mer vellykket enn deg, siden jeg kan opparbeide meg verdier basert på forbruk, ikke har alle fordelene.   

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som gjør at mange leietakere "halshugges" er bl.a. argumentet mange bruker om at hvis man leier slipper man kommunale avgifter, eiendomsskatt, vedlikehold osv., de tenker ikke på at utleier tar inn disse kostnadene i leieprisen, det er ikke sånn at dette er en gave fra utleier.

Anonymkode: a38a9...a93

  • Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Druid skrev (13 minutter siden):

Fordi Leie betyr en viss grad av frihet og fravær av forpliktelser, og jeg blir dypt fornærmet over at jeg, som er så mye mer vellykket enn deg 

Takk :) 

Anonymkode: 4d049...29a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

det er helt kurrant og lei, ingen problem det, de som halshugges er vel de som påstår at det er billigere å leie enn å eie, det vil jeg gjerne se et regnestykke på over la oss si 20 år :)

Anonymkode: 4e01b...fa3

Tja, hvis man sammenligner det med å eie et av disse bøttekottene til 3 millioner (gjerne med fellesleie) og stadig høyere rente, så vil jeg faktisk tro at å leie kan komme best ut av en sånn sammenligning.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det som gjør at mange leietakere "halshugges" er bl.a. argumentet mange bruker om at hvis man leier slipper man kommunale avgifter, eiendomsskatt, vedlikehold osv., de tenker ikke på at utleier tar inn disse kostnadene i leieprisen, det er ikke sånn at dette er en gave fra utleier.

Anonymkode: a38a9...a93

Det er vel ingen som har nektet for det? Hvorfor ellers betaler man husleie? 

Det motsatte argumentet er at man betaler på andres lån når man leier. Det stemmer jo kun hvis det er gjeld på boligen.

Anonymkode: afa25...cec

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man "halshugges" vel først når man insisterer på at ens eget valg er eneste fornuftige for alle. Gjelder for så vidt begge veier. 

Anonymkode: 16dd4...8dc

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...