Gå til innhold

Ungdom med mye kviser - dårlig selvtillit

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Har ei på snart 14 år som siste halve året har fått mange kviser. Vi har fått en reseptbelagt krem som hun nå har brukt i ca. 1,5 mnd (litt av og på da hun blir så tørr og rød). Vi ser at den tar de største/fylte kvisene, men ikke alle de små røde "prikkene". Hun vil nesten ikke gå ut, føler seg ikke pen, kan ikke trene (sminke på kvisene er visst ikke bra?!), og dette er en fortvilende situasjon for oss begge.

Har bestilt ny lege time om 3 uker for oppfølging, men hva kan man gjøre? Hun er glad i søtsaker og jeg har sagt hun kanskje burde være mer aktiv? Eller er dette kun en myte? Hun bruker Cerave ansiktsrens for akne og renser huden hver morgen og kveld. Bruker ikke håndkle til å tørke ansiktet (?), da dette visst kan gi mer uren hud. Bruker heller rene ansikspapir. 

Noen gode tips? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes ulike reseptbelagte midler som kan forsøkes hvis dere ikke kommer i mål med dette, noe legen kan hjelpe dere med. Fortsett å opprettholde kontakten med fastlegen til dere finner en behandlingstilnærming med tilfredsstillende resultat. 
Anbefaler å gradvis trappe opp bruken, begynne f.eks. med 2-3 (eller en hyppighet som tolereres) ganger per uke, og gradvis øke til daglig bruk. Fortsette å rense ansiktet morgen og kveld OG bruke en god fuktighetskrem uten olje (mange av disse er merket med «non comedogenic»). Viktig med fukt for å redusere tørrheten som oppstår. Jeg dekker til huden min med sminke ved behov (så lite som mulig), men kun med oljefrie produkter og er nøye med rens om kvelden. Har også egne produkter som egner seg til trening som tåler svette/bading bedre enn vanlig sminke. Det er ulike meninger om hvorvidt kosthold påvirker, men for min del ser det ut som om kvisene er glade i smågodt, dessverre. Hun er i en sårbar alder, så jeg ville vært forsiktig med å fokusere for mye på kosthold og trening. 

Anonymkode: 2a579...d34

• Liker 1
Skrevet

Som mann hadde jeg de samme problemene som datteren din. Det jeg kan si er at hun bør kutte ut det meste av godteri og sukker. Hun kan jo se om det har noe virkning.  Reduser melkeprodukter, yoghurt inneholder mye sukker. Kanskje dra til en hudlege evt noen som ser hva slags hudtype hun har, fet hud, kombinasjonshud og tips. Se om sol har noen påvirkning på kvisene, for min del så tørket kvisene ut, men har hørt at for mange så forverres plagene. Ellers drikk vann og sørg for at det tilføres fuktighet til kroppen. Trening er bra for det mentale, og hun må ikke la seg gå til grunne av disse kvisene. Skjønnheten kommer innenfra.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Noe av det aller viktigste for hud, er kosthold. Dessverre. Det første man bør gjøre når man sliter med uren hud, er å kutte ut godteri, junk, brus, og ultraprosessert mat. For min del får jeg kviser av melkeprodukter også. 

Anonymkode: 39a39...960

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt med datteren min til en erfaren hudpleier for behandling og rensing av acnen.

De er utdannet til å jobbe med hud, og har ekspertise til å behandle og anbefale produkter til hennes hud.

Jeg har hatt hormonell acne og gikk på medisiner, men det som var den viktigste behandlingen var regelmessig medisinsk hudpleie og behandling.

Jeg så ut som en pizza på haken, rundt munnen og på halsen, men i dag har jeg omtrent ikke arr, og det er pga hjelp fra hudpleier.

Anonymkode: 44819...eae

Skrevet

Be om henvisning til hudlege

Kosthold, div kremer osv hjelper skjeldent

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...