Gå til innhold

Mat og kvalme


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er kvalm døgnet rundt (6+5) og sliter veldig med mat og drikke. Heldigvis ikke oppkast, men fått beskjed om at jeg er dehydrert pga mørk urin, så må få i meg mer, spesielt flytende.

Ønsker tips om hva som funket for deg når du var kvalm, tusen takk ♡

Anonymkode: 1b6c4...462

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det beste for meg var å spise små hyppige måltider med litt fett og proteiner for å slippe unna kvalmen. Typ ristet brød med avocado og egg, skinke, etc. Det var ikke de tingene som nødvendigvis frista mest, men det hjalp litt på kvalmen. Alt som var søtt gjorde kvalmen 10x verre for meg. Orket heller ikke noen former for juice eller melk og liker ikke brus så jeg har stort sett drukket kullsyrevann.

Ellers må man bare prøve seg frem, og hvis du finner noe som funker så er det bare å fortsette med det. Håper kvalmen gir seg 💜

Anonymkode: 87884...041

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg hjalp det med litt sjokolademelk mellom måltider for å holde kvalmen nede 😅. Det viktigste var å ikke gå for lenge mellom måltider, så gjerne spise før man ble sulten. Og iskaldt vann som tørstedrikk. Hadde alltid en en kanne i kjøleskapet.

Anonymkode: 6cab1...bce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv seabands!

Jeg spiste mye gulrot, eple, salte kjeks da jeg var dårlig i graviditeten.

Anonymkode: 0e159...729

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg går det mye i friske ting. Flere grønne epler om dagen. Gulrot går ned. Iskald frisk smoothie frister av og til. Knekkebrød med baconost går ned. Sliter med middagsmat 🤢

Anonymkode: 6c9b3...4b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg orket jeg kun knekkebrød med brunost i 3 uker, også var det egentlig bare knekkebrød uten pålegg.

Hvis du sliter mye med å få i deg væske så kan jeg anbefale deg å prøve Resorb!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er fortsatt kvalm dessverre nå i uke 13, men det begynner å bli bedre heldigvis. Jeg har klart meg i stor grad på å drikke sitronvann og iskaldt vann fra kjøleskapet. Har også spist en del saltstenger og frukt. Min erfaring er at kvalmen blir mye verre hvis du ikke spiser og drikker, og så blir det en ond sirkel hvor man da blir enda kvalmere av å spise hvis det er lenge siden forrige måltid. Så små, hyppige måltider er superviktig.

Anonymkode: 79434...e7d

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næringsdrikker på blåresept og farris var nesten det eneste jeg fikk ned fram til jeg var rundt 20 uker på vei

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er fortsatt kvalm dessverre nå i uke 13, men det begynner å bli bedre heldigvis. Jeg har klart meg i stor grad på å drikke sitronvann og iskaldt vann fra kjøleskapet. Har også spist en del saltstenger og frukt. Min erfaring er at kvalmen blir mye verre hvis du ikke spiser og drikker, og så blir det en ond sirkel hvor man da blir enda kvalmere av å spise hvis det er lenge siden forrige måltid. Så små, hyppige måltider er superviktig.

Anonymkode: 79434...e7d

Sitronvann og frukt har vært redning her også. Føler at kvalmen går veldig i bølger. Fant ikke ut at jeg var gravid før 20. juni, og da var jeg allerede 7 pluss 4, gleder meg til august. Men håper kvalmen snart gir seg. Kaster ikke ofte opp heldigvis men konstant kvalme som kommer og går er slitsomt. Vi gjør det av en grunn da. Har begynt å lese hver dag om hvordan embryoet utvikler seg. Faktisk er det allerede ett foster i uke 13, men på de neste 27 ukene skal det vokse 48 cm og legge på seg 3 kg❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

t0nje skrev (7 minutter siden):

Næringsdrikker på blåresept og farris var nesten det eneste jeg fikk ned fram til jeg var rundt 20 uker på vei

Oi, er det de som selges på apoteket? Synes det er så dyrt for apotekvarer i Norge jeg. Altså når nikotintyggegummi koster 500 kr og b9/ folsyre koster 200? I Sverige er det jo halvparten så dyrt. Hvorfor er det sånn i Norge. At vanlig Paracet og plaster koster ett par hundre. Medisiner handler jo Norge billig av store farmasifirma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-mamma skrev (5 timer siden):

Grønne epler, lollipop is, lovehearts🤣

Grønne epler ja. Ville byttet ut lovhearts med bonbon eller krokodiller😂❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.6.2024 den 15.20):

Prøv seabands!

Jeg spiste mye gulrot, eple, salte kjeks da jeg var dårlig i graviditeten.

Anonymkode: 0e159...729

Har ritzkjeks på nattbordet😁 Seabands slipper man å få godkjent av lege også fordi det er jo ikke postafen eller Zofran. Fikk ikke resept på Zofran fordi jeg ikke spyr hver dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Luksusbia skrev (6 minutter siden):

Oi, er det de som selges på apoteket?

Ja. De er svindyre uten blåresept. Hadde jeg ikke hatt dem hadde jeg nok vært innlagt for jeg fikk i meg tilnærmet ingenting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...