Frooken Skrevet 27. juni 2024 #1 Skrevet 27. juni 2024 Hei alle sammen, jeg står i en fortvilet situasjon og leter etter noen som kanskje har erfaring på området. For 2 år siden rømte jeg fra min syke og voldelige eksmann. Jeg hadde stått i mye dritt, men etter å ha fått datteren vår, ga det meg et helt annet perspektiv. Om min egen selvrespekt var ikke-eksisterende, så var det noe helt annet å se hvordan situasjonen også gikk utover henne, som ble grunnen til at jeg dro. Pappaen til min datter brydde seg ikke noe om hverken meg eller snuppa. Han skiftet ikke en eneste bleie før hun var 3mnd og jeg måtte avsted en halv dag. Han ignorerte hennes gråt, ville ikke la meg sitte bak med henne i bilen og trøste, selv ikke fikk jeg lov til å snakke/holde henne i hånda. Hun måtte bare gråte, fordi han mente at hun ikke kunne være sulten nå. Volden han utøvde ovenfor meg var i hovedsak grov psykisk vold, hvor han tvang meg til å gjøre masse ting jeg ikke ville/kontrollerte absolutt alt. For å gi et eksempel, så skulle vi spise 4 ganger om dagen til et fastsatt klokkeslett, hvor maten skulle stå klar på slaget. Problemet var at han hadde 1000 regler for hvordan jeg skulle gjøre det. Måltidet var det han som bestemte, jeg måtte steke maten på den og den flammen (gassovn fordi vi bodde på en sommerhytte uten vann og elektrisitet, fra 1945!). Jeg skulle bruke det og det redskapet, og den stekepannen, rørebevegelsene skulle være slik og slik, og krydderet skulle inn på det tidspunktet. Slike regler var det for absolutt alt, fra hvordan jeg skulle stå/sitte, puste til hvilke klær jeg fikk bruke og hvilke bøker jeg skulle lese. Jeg dro til et krisesenter og var der en stund, da han hadde kommet med flere drapstrusler og kidnappingstrusler i tilfelle jeg skulle dra, han sa også ting som "hvis man skal hevne seg på en mor, så er det best å drepe barnet" osv. Helsestasjonen plukket opp at barnefar hadde 0 kontakt med barnet og virket kontrollerende i tillegg til at vi bodde på hytten vi gjorde. I samarbeid med dem meldte jeg og dem dette til barnevernet. Når barnevernet kom, var jeg uansett flyttet. Jeg hadde da forestilt meg at de ville sjekke opp boforholdene + far og deretter ville kunne si noe om hans rettigheter til å ha noe med datteren vår å gjøre. Det viste seg uansett at de kun skulle sjekke der hvor barnet bodde nemlig hos meg. De sjekket ikke boforholdene eksempelvis overhodet, selvom jeg selv vil si at det ville være høyst aktuelt da han har rett på å ha en relasjon med henne - enn så lenge. Barnefordelingen har blitt tatt i retten gjennom tre rettsrunder, og nå blir det rettssak en gang etter sommeren. Det som opprører meg så er at jeg og min datter tvinges til å møte opp på samvær med tilsyn med denne mannen hver tredje uke + facetimesamtaler. Barnevernet som er tilsyn og retten er fullt klar over alt jeg har skrevet ovenfor, og at jeg har anmeldt han. I tillegg har de sett rulleblad og det viste det seg jammen at han var dømt for partnervold og drapstrusler fra før, i tillegg til spritsmugling med mer. Han har attpåtil vært forlovet med 2 pakistanske jenter på 14år, da han tidligere har bodd i Pakistan. Dette har han ikke nektet for, i stedet har han sagt at Norge som land har mistet all sin moral og at norske jenter og kvinner er horer. Det er for meg helt åpenbart at fars eneste motiv for disse samværene er å fortsette å utøve sin kontroll og å gjøre det vanskelig for oss. Til tross for alt dette, må jeg og min datter likevel møte opp til samvær. Jenta mi har hatt mareritt om pappaen sin etter samvær, da han er altfor intens og ikke tar hensyn til henne. Hun er sjenert og trenger tid på seg, men han tar på henne og kysser henne på munn (!) med en gang vi kommer inn døren, hvorpå hun stivner til og krøller seg opp på fanget mitt. Jeg har anmeldt barnefar for over ett år siden, og en evt. dom er det eneste som kan utgjøre noe forskjell på hvorvidt han har rettigheter til å se henne eller ei, men slike saker tar en evighet. De har ikke begynt å etterforske en gang, og så kommer spørsmålet om hvorvidt saken blir henlagt (som er mest sannsynlig statistisk sett) og deretter om han vil bli dømt eller ei. Det at anmeldelsen ikke rikker seg av flekken på over ett år, går uansett kraftig utover oss i og med at vi må møte til disse samværene. Situasjonen er kjempe ubehagelig for meg og min datter, og det er så ubegripelig for meg å forstå hvordan vi skal tvinges til dette, gitt all informasjon de har om han. Viktig å si uansett at jeg teoretisk sett kan nekte samvær så lenge jeg tror det kan gå utover liv/helse, men det er ikke en praktisk mulighet fordi jeg da blir "lite samarbeidsvillig og vrang" som jeg absolutt ikke ønsker at retten skal tro i det de avgjør barnefordeling. Håper forøvrig dette vil være opplysende for de som ikke står i denne situasjonen selv, slik at de ser hvor sykt systemet er. Konklusjonen min har blitt. Systemet hjelper voldsutøvere og fortsette sin vold, selv etter at partnere har dratt.. beklager alle evt. skrivefeil, jeg skriver i affekt og gidder ikke rette skrivefeil. 12
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2024 #2 Skrevet 27. juni 2024 Har ikke annet enn å si at fy fadern så bra du flyttet fra han! Du er verdt så mye mer enn det der! Anonymkode: c030f...1c7 5
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2024 #3 Skrevet 27. juni 2024 Kan du kontakte krisesenter igjen og be de om råd? har kjent litt på hvor retsløse barn blir i slike situasjoner, uholdbart både for deg og barnet. Dessverre ingen gode råd selv men ønsker dere alt godt videre Anonymkode: dfb1e...44d 3 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2024 #4 Skrevet 27. juni 2024 Jeg ville bare sende deg ❤️respekt❤️ Anonymkode: a2ef0...17b 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2024 #5 Skrevet 27. juni 2024 Uff… Hva sier barnevernet når faren kysser datteren på munnen mot hennes ønske? Har det blitt oppnevnt sakkyndig? Anonymkode: b2947...c62 3
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2024 #6 Skrevet 27. juni 2024 Kjære deg. Jeg har vært gjennom veldig mye av det samme. Det er nesten ingen som tror at systemet kan fungere sånn før man opplever det selv. Det er akkurat som om man faller ned i et sort hull i det norske samfunnet som ingen tror på at eksisterer. Alt avhenger om hvem man møter på sin vei, om de har noen som helst forståelse av vold eller tror det kan reduseres til enkelt hendelser med slag eller spark. Hvis de er av sistnevnte oppfatning så blir mødre gjerne anklaget for å ikke kunne legge ting bak seg og for å sabotere far- barn relasjonen hvis de er motvillig til samvær. Jeg har ikke noe godt råd til deg, bortsett fra at du må prøve så godt du kan å leve med at du ikke kan regne med å bli trodd eller forstått. Finn styrken inni deg og ikke gjør deg avhengig av at hjelpeapparat skal støtte deg. De gjør det hvis du er heldig. Men hvis du er uheldig kan du gå til grunne i forsøket på å bli trodd, og bare bekrefte deres fordommer om vrange mødre som ikke gir seg. Dette høres sikkert veldig rart ut, men det er dit jeg er kommet etter å levd i noen år i dette, og jeg har det bedre nå. Vil uannsett anbefale deg å ta opp alle samtaler med sakkyndig, barnevern, etc. Ikke spør, bare gjør det. Det har jeg blitt rådet til av flere. Anonymkode: d74e8...917 1 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2024 #7 Skrevet 27. juni 2024 Har du en advokat som hjelper deg? Anonymkode: 21028...a73 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2024 #8 Skrevet 27. juni 2024 For en forferdelig historie, er hårreisende at dere må på samvær, er barnevernet med på samvær? sykt at du som offer skal være med på dette Anonymkode: 7b52b...cb4
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2024 #9 Skrevet 27. juni 2024 Syke jævel. Ganske sykt han skal ha noe form for kontakt med stakkars jenta. Aldri la henne være alene med han. Anonymkode: bf209...4e8
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2024 #10 Skrevet 27. juni 2024 Fælt... Jeg vet om en dømt (!) pedofil mann som også får se barnet sitt (og mor som han mishandlet nesten til døde) på samvær annenhver uke under tilsyn. Grusomt. Anonymkode: c0788...c19 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #11 Skrevet 10. juli 2024 Ikke en trøst, men er sånn «systemet» fungerer i Norge. Du er ikke den eneste. Foreningen for psykisk vold er dannet nettopp pga slikt. Du finner den på fb Der finner du også «livet etter psykisk vold og narsissisme.» Kanskje du kan få noen støttende ord. Anonymkode: 93838...acd
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #12 Skrevet 11. juli 2024 @Frooken, jeg anbefaler deg å lese denne artikkelen: https://psykologtidsskriftet.no/intervju/2009/09/manipulasjon-er-eit-samfunnsproblem Og denne: https://psykisk-vold.no/informasjon-fra-fagpersonell/hva-er-manipulasjon Les dem noen ganger, for det er mye viktige detaljer i begge to. Og så tar du med deg utskrift av disse og viser til alle du har med å gjøre i saken din - advokat, barnevern, andre, og få dem til å virkelig lese og sette seg inn i dette og fortell så igjen det som er viktig i historien din og din datters, hvordan han manipulerer, hvordan han har manipulert andre (også vært forlovet med to 14-åringer - det begynner å nærme seg pedofilitendeser!). Få så din advokat til å ta dette opp med sakkyndige, for å sikre at sakkyndige bruker NOK tid sammen med din eks, for bare slik kan de virkelig avsløre ham. Få gjerne advokaten din til å snakke med politiet om dette også, og gjerne la også politiet lese linkene! Grethe Nordhelle er utdannet både psykolog og advokat, og har spesielt interesse av hvordan manipulatorer er er stort samfunnsproblem, og det at sakkyndige ofte ikke bruker nok tid sammen med manipulatorer til å avsløre dem, eller at de til og med selv blir manipulert av manipulatoren. Du er sterk, ts - lykke til videre! Anonymkode: 56fc6...38b 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2024 #13 Skrevet 11. juli 2024 Foreldre har en veldig sterk rett på å ha samvær med barna sine, til tross for at det ikke er til barnets beste. Bare tenk på at i de EMD-dommene mot barnevernet i Norge i all hovedsak gjelder at foreldre har fått for lite samvær. Så ja, både foreldre som har utsatt barna sine for overgrep og/eller vold har sterke rettigheter på å ha samvær med barnet sitt. Jeg har derimot et barn der retten bestemte at far ikke fikk samvær grunnet overgrep (han ble ikke dømt for overgrep på bevisets stilling, men det var aldri noe tvil likevel). Barnet mitt var blitt veldig psykisk syk av overgrepene, så retten lyttet heldigvis til fagpersoner som sterkt anbefalte at barnet ikke hadde kontakt med far, men heller fikk fokusere på å bedre sin psykiske helse. Men da snakker vi skikkelig psykisk syk. Anonymkode: ea530...f59
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå