Gå til innhold

Hjemmelader

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har kjøpt min første elbil og sitter nå og leser over virvaret av hjemmeladere. Har eldre enebolig med det jeg antar er enfaset...? 

Det jeg klarer å lese meg frem til, så trenger jeg nødvendigvis ikke smart lader da bilen er smart (noe jeg ikke føler meg i den nye elbilbverdenen). Men om jeg velger smart, hva er anbefalt til en ny ID4 med gammelt strømnett i 80-tallshus?

Smart/ikke smart? 🤔

Anonymkode: ea396...6b0

AnonymBruker
Skrevet

Foreldrene mine har en zaptech eller hva den heter, den startes via app. Deres hus er fra 60-tallet og den greier ikke levere like mye strøm som den jeg har i borettslaget. 

Ville sjekket om man må betale noe abonnement for smartlader?

Anonymkode: d9669...fa4

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Har kjøpt min første elbil og sitter nå og leser over virvaret av hjemmeladere. Har eldre enebolig med det jeg antar er enfaset...? 

Det jeg klarer å lese meg frem til, så trenger jeg nødvendigvis ikke smart lader da bilen er smart (noe jeg ikke føler meg i den nye elbilbverdenen). Men om jeg velger smart, hva er anbefalt til en ny ID4 med gammelt strømnett i 80-tallshus?

Smart/ikke smart? 🤔

Anonymkode: ea396...6b0

Har Zaptec selv. Fungerer veldig bra her. Lar bilen bestemme hvor mye den skal trekke av laderen så laderen er helt dum selvom jeg har utstyr for at at den skal kunne bestemme mer. I praksis har jeg ikke trengt det. Det er et krav til separat kurs for laderen så elektriker må sette opp dette. Jeg hadde 40 A hovedsikringer med tre faser, men valgte å oppgradere anlegget i samme slengen (det koster endel). Brukte gammelt anlegg en hel vinter uten problemer. Jeg passet på selv at det ikke ble noen overbelastning - om det høres masete ut så er nok mulighet for en lader som tar hensyn til forbruk ellers i huset (smart lader) å anbefale tenker jeg.  

AnonymBruker
Skrevet

En dedikert krets holder lenge.

Anonymkode: c46fa...b75

Skrevet

Har Easee på et 230V IT-nett. Den er satt opp som trefas av elektriker, og bilen bestemmer selv om den vil ha en- eller trefaset. Kan også bestemme det selv. Den leverer maks 7,4kW på 32A kurs. 

Har også Tibber strøm i hus, med en Pulse som passer på strømforbruket. Har sperret huset på maks 10kWt i timen så jeg holder meg til tariff nr.3. Da vil Tibber+Easee styre ladingen slik at forbruket holdes innenfor de gitte parameterne. 

Tibber styrer smart, så den passer på å lade når strømprisen er lavest, og sørger for at bilen er ladet til angitt grense til gitt tidspunkt. 

Tibber har også åpnet for Grid Rewards, et belønningssystem som starter og stopper ladingen når det er ekstra høy eller lav belastning i strømnettet. Da kan man plutselig få betalt 108 øre/kWt en vanlig tirsdag, selv om strømprisen er 90 øre. 

Så jeg er veldig fornøyd med Tibber+Easee, og de 49kr/mnd det koster sparer jeg inn dobbelt hver måned i redusert effekttariff, på toppen av at den lader når det er billigst. 

Her er bilde av strømforbruket for juni. Hittil i juni har jeg fått betalt 27øre for hver eneste kilowattime jeg har ladet bilen med. 

20240627_112246000_iOS.png

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...