Gå til innhold

Hundeeiere som tror de eier gaten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det finnes absolutt hensynsløse og håpløse hundeeiere som ikke forstår at mange ikke ønsker å hilse på hundene, og de irriterer også meg som stort sett gjerne hilser på. Det er også forholdsvis mange hundeeiere som hadde hatt godt av å skru opp oppmerksomhetsnivået sitt et par hakk, egentlig flere enn det er som jeg opplever at bevisst bare gir faen.

Sliter likevel med å forstå hvordan man føler man må danse seg rundt hunder og hundeeiere så mye i praksis. Det hender jo, men det er bare unntaksvis, og jeg bor sentralt i Oslo med både dårlig trente hunder, folk og smale fortau overalt. Både vennegjenger, barnevogner og småbarnsfamilier tvinger meg ut i veibanen langt oftere enn hunder gjør.

Anonymkode: 444ae...9c7

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hvis du er så redd for hunder foreslår jeg at du går over på andre siden av gaten når jeg kommer med min hund (som er i bånd). 
Jeg har kontroll på hunden, men vi må kunne gå forbi andre folk. Hvis det å gå forbi en hund på fortauet er et problem for deg, så er det nett opp det: et problem FOR DEG - og du får ta tak i det selv. 

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei ingen må jobbe med og ikke være redd hunder. Man skal dessuten være skeptisk til fremmede hunder. Bruk gjerne fortauet, men det er ditt ansvar å ha kontroll over hunden og ikke la den uønsket gå bort til andre du går forbi.

Anonymkode: 797a3...a6b

Gjlr som du vil. Det er jo bare deg selv det går ut over når du lar forbiene dine begrense livet ditt og går rundt å være sur, greten og livredd men det er ditt valg om du ønsker å leve slik. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skreppamedleppa skrev (Akkurat nå):

Gjlr som du vil. Det er jo bare deg selv det går ut over når du lar forbiene dine begrense livet ditt og går rundt å være sur, greten og livredd men det er ditt valg om du ønsker å leve slik. 

Har selv hatt en Rottweiler hannhund på over 60 kg, og er overhodet ikke redd hunder, men klarer allikevel å ta hensyn til andre som er det. Presser heller ikke hesten min oppi andre som er redde, og forventer at de skal jobbe med det.

Mine dyr, mitt ansvar.

Anonymkode: 797a3...a6b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, men nå handler denne tråden om hunder konkret.

Selvsagt ikke, men det har jo ingen relevans til mitt innlegg.

Anonymkode: 56a0a...810

Om du leser resten av inlege mitt, så sliter jeg med å forstå hva du mener med inlege dit? Men folk som sykler trenger ikke ta hensyn til folk som er redde for sykler, men folk som eier hun må legge opp live sitt etter folk som er rede for hunder? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg, OP! Det er skremmende ofte at eieren går på ene siden av fortauet og hunden på andre siden, så båndet sperrer fortauet. Om man da er ukomfortabel med hunder er det ikke så lett å styre unna uten at man må gå ut i gaten… skulle gjerne sett litt mer hensyn blant enkelte hundeeiere.
 

Det gjelder dog på ingen måte alle hundeeiere og er et irritasjonsmoment på linje med de vennegjengene som går 3 på rekke på et fortau uten å slippe andre forbi 😊

Anonymkode: b76f9...1ae

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, skreppamedleppa said:

Da må du jobbe med det. Vi lever i en verden med hunder og hunder vil du treffe på over alt. Det er utrolig mange yrker som involverer hunder i tjeneste og i tillegg er de kjæledyr nr 1. 

Jeg hadde en venninne som var hyper redd hunder men hun innså  ar det var hun som eide problemet og jobbet aktivt med seg selv og sin hundefobi og i dag er hun ikke redd i det hele tatt og kan fint hilse på hunder. Det er kun du selv som blir begrenset og får en dårligere livskvalitet av å være så irritert for ar vi lever i en verden med hunder. 

Både hunden min og meg har samme rett til å bruke fortauet som du har, og liker du ikke det eller å passere hunder må du nesten holde deg hjemme.

En bruker skrev at hunder ikke er farlige, og da kommenterte jeg at er man redd hunder så er man redd hunder, uavhengig av hvor ufarlige og snille de er. Ikke noe mer, ikke noe mindre. 

Jeg har ikke sagt noe om at jeg er redd hunder, og ikke er jeg det. Jeg har ikke sagt noe om at jeg krever at de med hundefrykt skal få samfunnet tilrettelagt for seg slik at de aldri behøver å se eller å treffe hunder, og ikke mener eller føler jeg det heller. Jeg har ikke sagt noe om at jeg, eller noen andre, har mere eller mindre rett til å bruke fortauet enn deg og din hund, og ikke mener jeg det heller. 

Her var det mange gale antagelser i ett og samme innlegg. 

Anonymkode: 56a0a...810

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste er de som slipper hundene sine løs  i nabolaget fordi de ikke gidder å gå på tur med dem. Kom 3 svære hunder løpende mot jeg for et par år siden. Jeg hadde pyntet meg og var på vei til en fest og hundene hoppet opp på meg. Kjolen ble full i jord og dritt fra potene og jeg måtte inn å skifte. Hundene var nok helt harmløse og dette var ikke greit! Eieren hadde null kontroll og hundene kom ikke tilbake når han ropte på de. De kunne i tillegg fort ha blitt påkjørt av biler ol. 

Anonymkode: ce054...bc0

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har selv hatt en Rottweiler hannhund på over 60 kg, og er overhodet ikke redd hunder, men klarer allikevel å ta hensyn til andre som er det. Presser heller ikke hesten min oppi andre som er redde, og forventer at de skal jobbe med det.

Mine dyr, mitt ansvar.

Anonymkode: 797a3...a6b

Det gjør ikke jeg heller det, men jeg lar hunden min få lov til å være hund og snuse i grøftekanter og lukte og ellers få lese sin lokaavis som er viktig for hunder.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Pippi Lotta said:

Om du leser resten av inlege mitt, så sliter jeg med å forstå hva du mener med inlege dit? 

En bruker skrev at hunder ikke er farlige. Jeg påpekte at frykt for hunder ikke har noe å gjøre med hvor snill eller trygg en enkelt hund er. Ikke noe mere.

4 minutter siden, Pippi Lotta said:

Men folk som sykler trenger ikke ta hensyn til folk som er redde for sykler, men folk som eier hun må legge opp live sitt etter folk som er rede for hunder? 

Nei, det har jeg ikke sagt, og det mener jeg ikke. Uansett så vil ikke en sykkel plutselig kunne hoppe opp på et fremmed menneske uten forvarsel.

Jeg har ikke sagt noe om at noen må legge opp livet sitt etter noe som helst, men jeg kan gjerne påpeke at alle er ansvarlige for seg selv. Har man en fobi, enten det er mot hunder eller sykler, så er man selv ansvarlig for seg selv og å håndtere sine egne fobier. Ingen andre. Har man en fobi så tar man selv hensyn og valg i henhold til dette. Akkurat som en hundeeier. Eller hesteeier. Eller fallskjermhopper.

Anonymkode: 56a0a...810

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Det verste er de som slipper hundene sine løs  i nabolaget fordi de ikke gidder å gå på tur med dem. Kom 3 svære hunder løpende mot jeg for et par år siden. Jeg hadde pyntet meg og var på vei til en fest og hundene hoppet opp på meg. Kjolen ble full i jord og dritt fra potene og jeg måtte inn å skifte. Hundene var nok helt harmløse og dette var ikke greit! Eieren hadde null kontroll og hundene kom ikke tilbake når han ropte på de. De kunne i tillegg fort ha blitt påkjørt av biler ol. 

Anonymkode: ce054...bc0

De fleste hundeeiere er like irritert som deg over de få som gjør sånt. Det er helt uakseptabelt og medfører jo også risiko for de hundene. De kan bli påkjørt eller havne i slåsskamp med andre hunder, eller skadet av sadister (ja, det skjer faktisk med dyr som går fritt, ofte med katter).

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Nei ingen må jobbe med og ikke være redd hunder. Man skal dessuten være skeptisk til fremmede hunder. Bruk gjerne fortauet, men det er ditt ansvar å ha kontroll over hunden og ikke la den uønsket gå bort til andre du går forbi.

Anonymkode: 797a3...a6b

Når man lever i et samfunn bør man sette seg litt inn i hvordan samfunnet fungerer. Man lærer seg trafikkregler, kaster ikke søppel på gaten og man bør lære seg et minimum av hvordan hunder, katter og andre dyr fungerer. Du kan si hva du vil, men mennesker har hatt hund i tusenvis av år, og de er kommet for å bli. 

Anonymkode: b55e1...e6a

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Når man lever i et samfunn bør man sette seg litt inn i hvordan samfunnet fungerer. Man lærer seg trafikkregler, kaster ikke søppel på gaten og man bør lære seg et minimum av hvordan hunder, katter og andre dyr fungerer. Du kan si hva du vil, men mennesker har hatt hund i tusenvis av år, og de er kommet for å bli. 

Anonymkode: b55e1...e6a

Det handler om at det er de som har hund som må ta ansvar og ikke omvendt. Nå var vel ts også ganske tydelig i HI om at denne tråden ikke handler om de som faktisk tar hensyn.

Har man hund så tar man hensyn til andre og har kontroll på hunden sin, og forventer ikke at andre skal jobbe med eventuelle redsel for et dyr man selv ikke velger å ha.

Anonymkode: 797a3...a6b

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi bor inntil en gangvei gjennom byggefeltet der svært mange går forbi når de lufter hundene sine. Har aldri opplevd noe problem med vanskelige eller farlige hunder eller hundeeiere som "eier" noe område på veien. Jeg like å hilse på, men lar alltid hunden  hilse først med eierens tillatelse og vise om den ønsker å hilse. Ellers må man, og spesielt hundeeiere, ha respekt for at det finnes folk med hundefobi.

Av ene eller annen grunn blir det helt annerledes når man kommer vekk fra boligområdet og inn på stier i marka. Der er det faktisk mange som slipper hunden løs til tross for båndtvang. DA kan man si at de later som om de eier veien. Og du risikerer grov kjeft eller latterliggjøring hvis du snakker til dem . . . .

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det handler om at det er de som har hund som må ta ansvar og ikke omvendt. Nå var vel ts også ganske tydelig i HI om at denne tråden ikke handler om de som faktisk tar hensyn.

Har man hund så tar man hensyn til andre og har kontroll på hunden sin, og forventer ikke at andre skal jobbe med eventuelle redsel for et dyr man selv ikke velger å ha.

Anonymkode: 797a3...a6b

Det er jo både og her. Hundeeiere skal selvsagt ha kontroll på hunden sin og ikke la den vandre løs omkring. Det er også de fleste hundeeiere enige om, og vi med hund blir faktisk minst like irritert som andre når en løs hund uinvitert kommer bort til oss og vår hund. Hvis man leser litt i tråder som f eks omhandler båndtvang her i forumet ser man at det er bred enighet om dette.

på den andre siden må de som er redd for hund lære seg å leve med at hunder finnes og er til stede. Hunder er i parken, går forbi på fortauet og besøker enkelte uteserveringer der dette er tillat. Dette må de som er redd for hund bare lære seg å leve med. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Unnskyld meg, men det er mange som er ukomfortable rundt hunder. De er uforutsigbare, snuser, hopper, slikker, lukter vondt, er ofte skitne og bjeffer og jeg forventer at hundeeiere holder disse krypene laaangt unna meg.

Anonymkode: 0f385...254

Slik blir hunder med dårlige oppdragere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Enig med deg, OP! Det er skremmende ofte at eieren går på ene siden av fortauet og hunden på andre siden, så båndet sperrer fortauet. Om man da er ukomfortabel med hunder er det ikke så lett å styre unna uten at man må gå ut i gaten… skulle gjerne sett litt mer hensyn blant enkelte hundeeiere.
 

Det gjelder dog på ingen måte alle hundeeiere og er et irritasjonsmoment på linje med de vennegjengene som går 3 på rekke på et fortau uten å slippe andre forbi 😊

Anonymkode: b76f9...1ae

 

Endret av kaiturid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er man redd hunder så er man redd hunder. 🤷‍♂️

Anonymkode: 56a0a...810

men den redselen kan ikke legge føringer for alle andre enn en selv..

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gliffy skrev (4 minutter siden):

Det er jo både og her. Hundeeiere skal selvsagt ha kontroll på hunden sin og ikke la den vandre løs omkring. Det er også de fleste hundeeiere enige om, og vi med hund blir faktisk minst like irritert som andre når en løs hund uinvitert kommer bort til oss og vår hund. Hvis man leser litt i tråder som f eks omhandler båndtvang her i forumet ser man at det er bred enighet om dette.

på den andre siden må de som er redd for hund lære seg å leve med at hunder finnes og er til stede. Hunder er i parken, går forbi på fortauet og besøker enkelte uteserveringer der dette er tillat. Dette må de som er redd for hund bare lære seg å leve med. 

Du og flere andre her snur helt på hva tråden handler om.

Tråden handler om hensynsløse hundeeiere, så hvorfor prater du da om folk som har kontroll på hundene og snur det om til å handle om at redde folk må lære seg å leve med det? 

Anonymkode: 797a3...a6b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Carrot said:

men den redselen kan ikke legge føringer for alle andre enn en selv..

Det sier seg selv.

Anonymkode: 56a0a...810

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...