Capazitet Skrevet 27. juni 2024 #41 Del Skrevet 27. juni 2024 Apis skrev (13 timer siden): Sånn går det når vi bomber sønder og sammen sykehus kapasiteten på Gaza. Norge gjør ikke det, vøttø 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 28. juni 2024 #42 Del Skrevet 28. juni 2024 At folk får akutt helsehjelp er greit for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 28. juni 2024 #43 Del Skrevet 28. juni 2024 Capazitet skrev (8 timer siden): Norge gjør ikke det, vøttø Norge tar del i Israel rett til å forsvare seg mot terror, med spesielt ammunisjon. Israel forsvarer seg med å drepe 5 årige palestinske barn, også kalt skjold på Hebraisk, i tillegg så legger Israel helsetilbudet i Gaza i grus, for å ta ut de få Hamas sjefer som gjemmer seg i tunellsystemer under disse sykehusene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hank Amarillo Skrevet 28. juni 2024 #44 Del Skrevet 28. juni 2024 Apis skrev (14 minutter siden): Norge tar del i Israel rett til å forsvare seg mot terror, med spesielt ammunisjon. Israel forsvarer seg med å drepe 5 årige palestinske barn, også kalt skjold på Hebraisk, i tillegg så legger Israel helsetilbudet i Gaza i grus, for å ta ut de få Hamas sjefer som gjemmer seg i tunellsystemer under disse sykehusene. Det blir vel på norsk det heter det 'skjold'. Eller 'levende skjold' eller 'menneskelige skjold', for å være mer utfyllende. På hebraisk heter det מגן אנושי, som visstnok kan direkte oversettes til 'menneskelig skjold. Det virker å være den normale varianten, ser ut til på de fleste språk bruker de en benevnelse som kan direkte oversettes til 'menneskelig skjold'. På engelsk heter det jo 'human shield' osv. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
1000x Skrevet 28. juni 2024 #45 Del Skrevet 28. juni 2024 Alle ønsker å hjelpe, spesielt barn i nød. Men det er barn som lider og er i nød over hele verden, til enhver tid, vi ser dem bare ikke. Midt-Østen er gjort til Norges kjæledegge av media, og har gitt oss små sympatiserende flagg i vinduskarmen i moralfanatiske norske hjem. Problemet er at Norge skal ha en egen Midt-Østen politikk. Vi har internasjonale organisasjoner til å løse slike konflikter og problemer. Vi bør holde oss der, og bidra på nivå med egen befolkning og egen betydning. Det kjærlighetsforholdet NRK har skapt i Norge til Midt-Østen er meningsløst. Vi har ikke mer å gjøre der enn alle andre, heller mye mindre, hvis du ser på kartet og i tillegg vurderer et ikkeeksisterende kulturfellesskap. 9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
1000x Skrevet 28. juni 2024 #46 Del Skrevet 28. juni 2024 Det bor 10 millioner mennesker bare i slumstrøkene i Brasil. Det bor 1,3 milliarder mennesker i Afrika. Sikkert en milliard av disse som ønsker seg til Europa. De aller fleste "kvalifiserer til" å komme til Norge. Hvor skal vi sette grensene? Vi må holde oss til internasjonale organisasjoner og et internasjonalt samarbeid. Norske politikere er overivrige fordi de har enorme pengsummer mellom hendene, ikke deres egne penger, da er det enkelt å være moralsk og raus. https://riodejaneiro.no/favela Flyktninger bør vi ha lik holdning til. Vi bør hjelpe så godt vi kan, innenfor rammene av internasjonale organisasjoner. Mht å ta i mot flyktninger fra Ukraina bør kultur og folkeslag være av betydning. Ukrainere har en helt annen historie og kulturell bakgrunn enn Midt-Østen, og vil være mye enklere å integrere i Norge. Norske politikere mangler realisme, og de hausser opp befolkningen gjennom media til å bli like naive. God integrasjon er viktigere for de som skal integreres enn for oss. Det er ikke manglende empati som er problemet, men manglende realisme. Vi som kjenner det norske samfunnet må sette foten ned og klare å si nei når vi vet hvor vanskelig det er for enkelte fremmedkulturelle å få et normalt og godt liv i Norge. 11 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonio Skrevet 28. juni 2024 #47 Del Skrevet 28. juni 2024 Så du gir dine penger til naboen som er uføretrygdet og ikke kan betale regningene sine pga. konstante økninger i inflasjon, utgifter og skatt, og ingen tilsvarende økning i trygd? Det folk skriver om å integrere Ukrainere stemmer faktisk. Jeg jobber med flere Ukrainske flyktninger som lærte seg språk på 4 måneder, og nå bidrar på lik linje som alle andre som jobber. Det samme kan man ikke som om flyktninger fra den delen av verden hvor Palestina ligger, det er dessverre bevist om og om igjen både av Norges stat og diverse forskning. Om Hamas\PA hadde brukt de milliardene på milliardene av kroner de får i støtte hvert år på folket og landet sitt, istedenfor bomber, våpen og korrupsjon så hadde de også kunne tatt vare på befolkningen sin. Merkelig nok vil folk vekk fra Midtøsten pga. kulturen og hvordan de blir behandlet der, men de vil ikke ta innover seg integrering i samfunnene de kommer til - og det er faktisk et problem. Derfor ser de fleste europeiske valg ut til å gå hardt til høyre. Om vi ikke klarer å ta vare på oss selv er det i hvert fall ikke plass til folk som nekter å bidra til måten våre samfunn er bygget opp til det de er i dag som gjør at flyktninger vil komme hit. Hvis du vil hjelpe Palestinerne så bør du protestere mot måten Palestinske organisasjoner fordeler pengene de har fått i snart 80 år. Merkelig nok er det ikke et kvekk om dette i togene for Palestina. 8 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bigote Skrevet 28. juni 2024 #48 Del Skrevet 28. juni 2024 2 hours ago, 1000x said: Alle ønsker å hjelpe, spesielt barn i nød. Men det er barn som lider og er i nød over hele verden, til enhver tid, vi ser dem bare ikke. Midt-Østen er gjort til Norges kjæledegge av media, og har gitt oss små sympatiserende flagg i vinduskarmen i moralfanatiske norske hjem. Problemet er at Norge skal ha en egen Midt-Østen politikk. Vi har internasjonale organisasjoner til å løse slike konflikter og problemer. Vi bør holde oss der, og bidra på nivå med egen befolkning og egen betydning. Det kjærlighetsforholdet NRK har skapt i Norge til Midt-Østen er meningsløst. Vi har ikke mer å gjøre der enn alle andre, heller mye mindre, hvis du ser på kartet og i tillegg vurderer et ikkeeksisterende kulturfellesskap. Ville du sett problemet med hjelpen og "moralistene" om det var familie, venner eller deg selv som var i smerte og nød? Verden blir ikke et bedre sted av passivitet, og organisasjonene har ikke kapasitet til å hjelpe alle som trenger den.. Jeg kjenner en amerikaner som kontinuerlig kjøper mange tonn med ris til en landsby i Myanmar hvor folk sulter.. Ville ikke sett på bidragene hans som unødvendige pga. at han ikke har noe der å gjøre? Det er det du insinuerer med det du skriver. De humanitære organsinene i verden er basert på frivillighet og at folk ofrer noe fra seg selv for andre. Hvor mer man er villig til å gi, jo flere mennesker kan hjelpes. Verden blir ikke bedre av at man dropper å hjelpe et sted bare fordi det eksisterer problemer et annet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvinne87Rogaland Skrevet 28. juni 2024 #49 Del Skrevet 28. juni 2024 Herregud så flau jeg blir av denne tråden. Håper ikke dette er representativt for det norske folk, for da vil jeg ikke være norsk. Vi bor i verdens beste land, med de beste velferdsordningene. Nordmenn ser på det som en menneskerett å reise til syden hvert år og gud forby om de ikke får ny Iphone når den nyeste kommer ut. Ja, vi har selvfølgelig folk som trenger hjelp her i landet, men det har alle land. Vi kan ikke la være å helle vann på et brennende barn i gata, fordi Truls i naboleiligheten har angst og depresjon? Det som skjer i Palestina er så grusomt at jeg har ikke ord. Uskyldige små barn blir lemlestet og drept - de aller aller fleste som blir skadet eller drept er uskyldige sivile som deg og meg. Israel bomber sykehus og skoler fordi de har sett på facebook at en fyr som oppholder seg der kan ha militær tilknytning. Familier flykter fra hus og hjem, i et forsøk på å beskytte barna sine. De tar de med seg til et sted de har fått beskjed om er trygt, så blir de bombet likevel! Jeg så en video av et lite barn med bandasjer over hele kroppen som var så forbrent at de måtte mate henne med et sugerør. Selvfølgelig skal vi ta imot sivile og hjelpe de, det er det minste vi kan gjøre. Er verden virkelig så blottet for medmenneskelighet??? Man skal ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer seg selv 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svava Skrevet 28. juni 2024 #50 Del Skrevet 28. juni 2024 21 minutter siden, Kvinne87Rogaland said: Herregud så flau jeg blir av denne tråden. Håper ikke dette er representativt for det norske folk, for da vil jeg ikke være norsk. Vi bor i verdens beste land, med de beste velferdsordningene. Nordmenn ser på det som en menneskerett å reise til syden hvert år og gud forby om de ikke får ny Iphone når den nyeste kommer ut. Ja, vi har selvfølgelig folk som trenger hjelp her i landet, men det har alle land. Vi kan ikke la være å helle vann på et brennende barn i gata, fordi Truls i naboleiligheten har angst og depresjon? Det som skjer i Palestina er så grusomt at jeg har ikke ord. Uskyldige små barn blir lemlestet og drept - de aller aller fleste som blir skadet eller drept er uskyldige sivile som deg og meg. Israel bomber sykehus og skoler fordi de har sett på facebook at en fyr som oppholder seg der kan ha militær tilknytning. Familier flykter fra hus og hjem, i et forsøk på å beskytte barna sine. De tar de med seg til et sted de har fått beskjed om er trygt, så blir de bombet likevel! Jeg så en video av et lite barn med bandasjer over hele kroppen som var så forbrent at de måtte mate henne med et sugerør. Selvfølgelig skal vi ta imot sivile og hjelpe de, det er det minste vi kan gjøre. Er verden virkelig så blottet for medmenneskelighet??? Man skal ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer seg selv Javel? Selv palestinere innrømmer å ha sett hundrevis av medlemmer fra Hamas og Islamsk Jihad på sykehus. https://edition.cnn.com/2024/03/28/middleeast/gaza-shifa-hospital-raid-israel-war-explainer-intl/index.html Quote One eyewitness said that, on the eve of the raid, they spotted hundreds of Hamas and Islamic Jihad members inside the hospital. The eyewitness, who spoke to CNN on condition of anonymity for fear of reprisals, estimated about 400 to 500 Hamas and Islamic Jihad members and their families arrived at the hospital in mid-March. Dersom Israel ukritisk bomber sønder og sammen sykehus og skoler som du her ser ut til å påstå så skulle man forventet høyere sivile dødstall. Det er tross alt en lavere andel sivile dødsfall enn i sammenlignbare urban kriger. Men så påstår du jo også at de aller aller fleste som dør er sivile. Selvfølgelig bør Norge hjelpe mennesker i nød, men synes du virkelig det er riktig bruk av ressurser at 20 mennesker skal flys til Norge for få helsehjelp? Hvor mange kunne det mettet av de som millioner som dør av sult årlig i verden? 5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonio Skrevet 28. juni 2024 #51 Del Skrevet 28. juni 2024 1 hour ago, Kvinne87Rogaland said: Herregud så flau jeg blir av denne tråden. Håper ikke dette er representativt for det norske folk, for da vil jeg ikke være norsk. Vi bor i verdens beste land, med de beste velferdsordningene. Nordmenn ser på det som en menneskerett å reise til syden hvert år og gud forby om de ikke får ny Iphone når den nyeste kommer ut. Ja, vi har selvfølgelig folk som trenger hjelp her i landet, men det har alle land. Vi kan ikke la være å helle vann på et brennende barn i gata, fordi Truls i naboleiligheten har angst og depresjon? Det som skjer i Palestina er så grusomt at jeg har ikke ord. Uskyldige små barn blir lemlestet og drept - de aller aller fleste som blir skadet eller drept er uskyldige sivile som deg og meg. Israel bomber sykehus og skoler fordi de har sett på facebook at en fyr som oppholder seg der kan ha militær tilknytning. Familier flykter fra hus og hjem, i et forsøk på å beskytte barna sine. De tar de med seg til et sted de har fått beskjed om er trygt, så blir de bombet likevel! Jeg så en video av et lite barn med bandasjer over hele kroppen som var så forbrent at de måtte mate henne med et sugerør. Selvfølgelig skal vi ta imot sivile og hjelpe de, det er det minste vi kan gjøre. Er verden virkelig så blottet for medmenneskelighet??? Man skal ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer seg selv Palestina har sin egen FN-organisasjon, selv om nær sagt all statistikk tilsier at de ikke er på topp-10 engang når det gjelder lidelser. I Sudan anslår FN at Iran og Russland-sponsede RSF har etnisk renset og drept over 100.000 mennesker siden sist år. Hører du noe om dette? Nei, det gjør du ikke, fordi Palestina (som også mottar desidert mest humanitær støtte per kapita) tar all oksygen. Hører du noe om Bashar Al-Assad's grusomme krigføring i Syria hvor tallene på døde gjør Gaza til en knøttliten dråpe i havet? Hører du noe om hvordan Juntaen i Myanmar går fra landsby til landsby å dreper folk i hopetall? Folk er bare litt leie av denne konstante hylingen om Palestina. De er blitt som et land og folk som aldri klarer å utrette noe annet enn terror og bedervelse, og mange tenker nå at man kanskje bør se hvordan det å leve av gratis penger fra donor-land uten å skulle gjøre noe positivt mot fred ikke er løsningen som gjør at Palestinere får et bedre liv. Om du vil redde liv, går dine penger mye bedre til organisasjoner som ikke jobber eksklusivt med Palestina, for der forsvinner svimlende summer allerede som er donert av folk som er helt uberettiget besatt av Palestina på bekostning av alt annet. Det er flere barn bortført fra Ukraina av Russland enn det er totalt døde ganger 3 i Gaza. 12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roffelars Skrevet 28. juni 2024 #52 Del Skrevet 28. juni 2024 Sommer2464 skrev (På 27.6.2024 den 10.38): Hva tenker dere om dette? Jeg synes ikke det er greit fordi da behandler vi Hamas tilhengere i vårt land, og for meg er Hamas tilhengere som er de fleste folk fra Gaza uønsket i Norge. Synes heller araberstatene skal hjelpe dem. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/JbxzOj/stoere-norge-skal-ta-imot-pasienter-fra-gaza Tullete. Jeg er sikker på om Norge hadde garantert for utgiftene for å sende Gaza-skadde til de beste privatsykehusene i land nærmere Gaza som Egypt, Jordan, Libanon, Qatar etc kunne de hjulpet dobbelt så mange for tilsvarende sum å frakte de til Norge. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 28. juni 2024 #53 Del Skrevet 28. juni 2024 (endret) Der helekøene er milevis lange fra før og vi ikke har plass til de syke menneskene som bor her i landet. Endret 28. juni 2024 av Honey Dew 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonio Skrevet 28. juni 2024 #54 Del Skrevet 28. juni 2024 Problemet for landene som vi liksom skal gi penger til er at de har samme mulighet som oss, de fleste landene i midt-østen har olje de også. Hva skjer? Jo, korrupte leder og imamer stjeler pengene. Det er populært å hate seg selv for å være Vestlig. Jeg vedder alt jeg eier på at de fleste som går med denne tankegangen ikke ville vart i 2 dager i f.eks Iran, Vestbredden eller Yemen. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 28. juni 2024 #55 Del Skrevet 28. juni 2024 Vel, akkurat den budsjettposten er problematisk uansett hvilken vinkel du ser på den. Det er veldig sannsynlig at alle kostnadene ved dette tilbudet vil gå av bistandsbudsjettet, hvilket betyr at: * de betaler flyleie til sverige * norskt personell på transit * behandlingskostnader på Norsk sykehus, som gir reell budsjett økning på årsbudsjett *midlertidig bosetning og kost på familie. Så ja, det er Gaza boere som får hjelp, så det er bistand, men 90% av dem ender som stimulus i Norsk økonomi. Og dette er ikke et særtilfelle. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callista Skrevet 28. juni 2024 #56 Del Skrevet 28. juni 2024 Anonio skrev (22 minutter siden): Problemet for landene som vi liksom skal gi penger til er at de har samme mulighet som oss, de fleste landene i midt-østen har olje de også. Hva skjer? Jo, korrupte leder og imamer stjeler pengene. Det er populært å hate seg selv for å være Vestlig. Jeg vedder alt jeg eier på at de fleste som går med denne tankegangen ikke ville vart i 2 dager i f.eks Iran, Vestbredden eller Yemen. Enig. Norge sender mer og mer penger til organisasjoner til noen av verdens mest korrupte regimer. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 28. juni 2024 #57 Del Skrevet 28. juni 2024 Bekrefter vel alt jeg synes om hardbarka fanatikere som forsvarer Israel mot alt: - All hjelp til palestinere er hjelp til Hamas. - Det er ingen poeng i å hjelpe noen fordi noen andre trenger det. - 20 pasienter skal felle hele norske helse- og velferdssystemet vårt. 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 28. juni 2024 #58 Del Skrevet 28. juni 2024 Druid skrev (14 minutter siden): Vel, akkurat den budsjettposten er problematisk uansett hvilken vinkel du ser på den. Det er veldig sannsynlig at alle kostnadene ved dette tilbudet vil gå av bistandsbudsjettet, hvilket betyr at: * de betaler flyleie til sverige * norskt personell på transit * behandlingskostnader på Norsk sykehus, som gir reell budsjett økning på årsbudsjett *midlertidig bosetning og kost på familie. Så ja, det er Gaza boere som får hjelp, så det er bistand, men 90% av dem ender som stimulus i Norsk økonomi. Og dette er ikke et særtilfelle. Du glemte å få med sannsynlig uføretrygd, ekstra bostøtte og medisinsk behandling resten av livet til hele flokken på kanskje 320 mennesker. 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stonegiant Skrevet 28. juni 2024 #59 Del Skrevet 28. juni 2024 Kjempebra. Synd det bare er 20 personer. Latterlig lite. Beste er vell å hjelpe der dem er, men det er ikke mulig i dag. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 28. juni 2024 #60 Del Skrevet 28. juni 2024 velociraptor skrev (24 minutter siden): Du glemte å få med sannsynlig uføretrygd, ekstra bostøtte og medisinsk behandling resten av livet til hele flokken på kanskje 320 mennesker. Jeg skal ikke påstå at dette er helt urealistisk, men dette worst case scenarioet er ikke sannsynlig. Men det er uansett utenfor denne saken. Det vil havne på et annet budsjett som også primært stimulerer norsk økonomi. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå