Pippi Lotta Skrevet 27. juni 2024 #21 Del Skrevet 27. juni 2024 Sommer2464 skrev (20 minutter siden): Fordi de har støttet dem siden 1948 de kan ikke svikte dem da svikter de ikke bare Israel, men også den jødiske befolkningen i USA, som nå pga den antisemittiske venstresiden for første gang i historien er utrygg i USA. Dessuten er det å slutte å støtte Israel i praksis å støtte palestinske terrorister. Så forsi USA har støtet en nasjon i 70 år, så er de forpliktet til å gjøre det samme for al fremtid? Norge har vel sent mye støte til Palestina, er vi forpliktet til å støte palestina i all fremtid nå? Det finnes en palestinsk befolkning i Norge og.... Hvor langt streker denne plikten seg da? Du synes åpenbart de må forsette selv om det de støtter etterforskes som folkemord, må de forsette å støtte om det blir tatt ut tiltale på folkemord eller kan de slutte å støte om det blir dømt som folkemord? Jeg tenker ikke at det at Israel har fått ekstremt mye støte før, betyr at de aldri skal måtte forsørge seg selv eller ta noen konsekvenser. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Queen19 Skrevet 27. juni 2024 #22 Del Skrevet 27. juni 2024 Vi sliter allerede nok med å hjelpe nordmenn i helsekø og Ukrainske medevac-pasienter. Tenker at vi i dette tilfellet heller kunne "outsourcet" pasientene og stilt opp med norske kirurger i utlandet, eventuelt med mer økonomisk støtte. Men kapasiteten til å gjøre dette er egentlig ikke på plass.. 11 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bie-damen Skrevet 27. juni 2024 #23 Del Skrevet 27. juni 2024 Norsk helsevesen er i knestående fra før, og antibiotikaresistensen sterkt økende på grunn av innvandring. Det fornuftige hadde selvfølgelig vært å støtte Røde Kors og Leger uten grenser i enda større grad. Men Støre bare MÅ være en godhetsposør i fremste rekke.. Og norske pasienter betaler prisen. 14 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svava Skrevet 27. juni 2024 #24 Del Skrevet 27. juni 2024 18 minutter siden, Pippi Lotta said: Ja jeg tenker egentlig at når noen etterforskes for krigsforbrytelser og folkemord, så er det på tide og minske den militære støten. Jeg tenker mindre militer støte til Israel først og fremst ville tvunget dem til å minske krigshandlingene og Israels pågående prosjekt med å ødelege sit eget omdømme. I tileg til å hjelpe på Israel sin posisjon i verdenssamfunnet, så tror jeg Israel ville bli tvingt til å benytte seg av flere ikke militere hjelpemidler (for eksempel slike som det Israelske militere har foreslåt). Så jeg tenker lit betinget støtte fra USA hvor Israel risikerte å miste støten om de forsatte og ignorere sinne alierte, hadde vært i både Israel, Palestina og USA sin interese. Vel.. nå er det ganske mange inkludert USA som mener de anklagene er grunnløse. Husker du viste til et par bevis fra Sør-Afrika i deres anklage om folkemord der de hadde manipulert uttalelser fra israelske politikere slik at det så ut som de refererte til den palestinske sivilbefolkningen og ikke til Hamas. Selv evakuering av palestinere fra kampsoner brukes som argument for folkemord. For de mener at evakueringen av sivile ikke er for å spare liv, men et ledd i å etnisk rense området. Det er absurd. Anklagen om folkemord fremstår som et politisk spill. Israel har jo blitt anklaget for folkemord i tiår samtidig som den palestinske befolkningen har økt. Ser ut som du fremdeles på misoppfatningen din om at det israelske militæret forslo å sette inn et alternativt styre før Hamas var bekjempet militært. Det var ikke det de foreslo. Så hvordan foreslår du å fjerne Hamas med mindre bruk av krigshandlinger? 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uni_me Skrevet 27. juni 2024 #25 Del Skrevet 27. juni 2024 Jeg syntes det er skummelt og en dårlig ide. Vi vet ikke hvem vi får inn, og å ta inn «flyktninger» som kanskje egentlig er terrorister i skjul er risikabelt for vår befolkning. Det er en god grunn til at Egypt, SA og andre land i nærheten ikke tar de inn, de har skapt interne kriger i foreks. Lebanon, og gjorde hele landet ustabilt.. håper i såfall at vi kun tar barn og kvinner.. men nok engang tar politikerne valg uten å ofre sin egen befolkning en tanke. Disse pengene kunne også blitt bedre brukt for å hjelpe konflikten. Hadde vel vært bedre å sette opp medisinsk hjelp, sende leger og utstyr, ved grensen til Egypt også hjelpe folk der? 20stk er jo en dråpe i havet. 12 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svava Skrevet 27. juni 2024 #26 Del Skrevet 27. juni 2024 (endret) 1 hour ago, illebefinnende said: Man går ikke rett fra flyet til statsborgerskap. Det er en del mellomstasjoner. Men det er bare formaliteter. For det ender i statsborgerskap uansett hvordan man vender og vrir på det. Etter at passet er i boks resier de tilbake til Gaza med norsk trygd. Og blir evakuert av norske myndigheter når på nytt bryter ut uroligheter. Hele denne prosessen har vi vært gjennom før. Det er ingenting nytt. Det som overrasker er at aktivister stadig får bestemme norsk innvandringspolitikk. Ser ut som du har rett. Jeg er enig med FrP her. Symbolpolitikk og en håpløs bruk av ressurser å frakte et fåtall pasienter med ledsagere til Norge. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/JbxzOj/stoere-norge-skal-ta-imot-pasienter-fra-gaza Quote – Det er ikke mulig å stanse dem fra å søke asyl. Da legges det til rette for familiegjenforening. Frp mener dette er feil og at hjelpen må komme til de mange, ikke noen få heldige utvalgte. Endret 27. juni 2024 av Svava 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruLine Skrevet 27. juni 2024 #27 Del Skrevet 27. juni 2024 Helt feil. Norske helsevesen har lite kapasitet allerede, Nordmenn sliter med å få hjelp. Står i lange køer. 9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marihone Skrevet 27. juni 2024 #28 Del Skrevet 27. juni 2024 Norge skal redde alt og alle, men å hjelpe egen befolkning har de utfordringer med. De er så opptatt av fasade og være verdensmester, men at menn tar selvmord, folk forsvinner og ungdommer blir ranet skal vi ikke jobbe med. 13 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GrønnNellik68 Skrevet 27. juni 2024 #29 Del Skrevet 27. juni 2024 Sommer2464 skrev (2 timer siden): Hva tenker dere om dette? Jeg synes ikke det er greit fordi da behandler vi Hamas tilhengere i vårt land, og for meg er Hamas tilhengere som er de fleste folk fra Gaza uønsket i Norge. Synes heller araberstatene skal hjelpe dem. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/JbxzOj/stoere-norge-skal-ta-imot-pasienter-fra-gaza Bedre enn å selge våpen deler og være krigsprofittør. Dette handler om sivil befolkning. Men stusser over at de har tid til dem når køene vokser i Norge. Er det norske befolkning som betaler prisen meg lengre kø 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GrønnNellik68 Skrevet 27. juni 2024 #30 Del Skrevet 27. juni 2024 Marihone skrev (7 minutter siden): Norge skal redde alt og alle, men å hjelpe egen befolkning har de utfordringer med. De er så opptatt av fasade og være verdensmester, men at menn tar selvmord, folk forsvinner og ungdommer blir ranet skal vi ikke jobbe med. Fasade og best i alt er litt nordmenn i nøtteskall så kan ikke forvente at de som styrer landet er noe anderledes 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sinsiew Skrevet 27. juni 2024 #31 Del Skrevet 27. juni 2024 Svava skrev (1 time siden): Nja, det blir vel snakk om midlertidig opphold inntil krigen er over? Synes for øvrig er en skam at Egypt stengte grensen, og attpåtil FN ikke ønsket evakuering fra krigssonene. Tenk å sperre innbyggerne inne når det er krig med FNs støtte. Jeg tror dog at å behandle pasienter i Norge ikke er en god forvalting av pengene. Det må da koste langt mer enn å hjelpe i nærområder som resulterer i at færre blir behandlet? Det argumentet har vi hørt før. Så får de barn her, og da kan de ikke sendes vekk fra barna som er norske. Eller så gifter de seg her, så blir det familiegjenforening. 8 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GrønnNellik68 Skrevet 27. juni 2024 #32 Del Skrevet 27. juni 2024 Sinsiew skrev (9 minutter siden): Det argumentet har vi hørt før. Så får de barn her, og da kan de ikke sendes vekk fra barna som er norske. Eller så gifter de seg her, så blir det familiegjenforening. Egypt har 111 mill vi har 5,5 mill ser du litt forskjell? Tillegg har Israel stengt av gassen til Egypt så her befolkningen uten strøm 2-3 dager per dag. Butikker må stenge en time tidligere osv. de har ikke så himla mye å tilby. I tillegg hvis Egypt åpner grensa, vil Israel ta over hele Palestina det tror jeg er største grunnen. Om Norge tar i mot til helsehjelp vil ikke Israel ta over Palestina totalt Når det er sagt bør de som står i helsekø i Norge bli prioritert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 27. juni 2024 #33 Del Skrevet 27. juni 2024 En ting er jo kapasiteten i helsevesenet, som noen nevner makter jo ikke psykiatrien å behandle psykisk syke som er her fra før. En annen ting er at dette i praksis resulterer i at vi importerer hele klaner fra Gaza, med alt det kan medføre. Men det aller mest alvorlige; hvem er de sivile på Gaza? Har vi kontroll på hvem vi tar inn? Etter at Hamas hadde krysset grensen 7/10, fulgte en sverm av palestinske «sivile», unge gutter og menn hakk i hæl. Det var disse som utførte de verste og mest sadistiske overgrepene på sivile israelere, ifølge flere eksperter. Hamas mått tom beskytte gisler fra «sivile». Vi risikerer at vi importerer gazanere som har utført forferdelige handlinger, som barnedrap, voldtekter med påfølgende drap, tortur, brent folk levende osv osv. Er sterkt imot dette. Kunne strekt meg til at vi tok imot skadde småbarn, kvinner og andre man vet ikke deltok i grusomhetene, men sendt de tilbake straks situasjonen har roet seg. Relativt roet seg. 12 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svava Skrevet 27. juni 2024 #34 Del Skrevet 27. juni 2024 21 minutter siden, GrønnNellik68 said: Egypt har 111 mill vi har 5,5 mill ser du litt forskjell? Tillegg har Israel stengt av gassen til Egypt så her befolkningen uten strøm 2-3 dager per dag. Butikker må stenge en time tidligere osv. de har ikke så himla mye å tilby. I tillegg hvis Egypt åpner grensa, vil Israel ta over hele Palestina det tror jeg er største grunnen. Om Norge tar i mot til helsehjelp vil ikke Israel ta over Palestina totalt Når det er sagt bør de som står i helsekø i Norge bli prioritert. Israel har ikke stengt ned gasseksporten til Egypt. I noen få uker ble ett gassfelt stengt ned siden det kunne nås med raketter fra Gaza. Produksjonen fra det feltet startet opp igjen i november, og de har fått tillatelse til å øke eksportkapasiteten. Det ser vel heller ut som gasseksporten til Egypt øker? https://oilprice.com/Energy/Natural-Gas/Israels-Gas-Exports-to-Egypt-Soar-Despite-Political-Tensions.html https://www.timesofisrael.com/israel-grants-initial-approval-for-additional-gas-exports-from-leviathan-reservoir/ Det at Norge tar imot 20 pasienter fra Gaza skal hindre Israel i å ta over Gaza? Det må du forklare. Nå har uansett ledelsen i Israel vært ganske tydelige på at de ikke ønsker å ta over Gaza. Som de offisielt har uttrykt så skal Gaza fremdeles styres av palestinere. 6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 27. juni 2024 #35 Del Skrevet 27. juni 2024 Sommer2464 skrev (3 timer siden): Hva tenker dere om dette? Jeg synes ikke det er greit fordi da behandler vi Hamas tilhengere i vårt land, og for meg er Hamas tilhengere som er de fleste folk fra Gaza uønsket i Norge. Synes heller araberstatene skal hjelpe dem. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/JbxzOj/stoere-norge-skal-ta-imot-pasienter-fra-gaza Så hva er det snakk om her : * Det er snakk om at FN har bedt om hjelp fra alle medlemsland, så vi snakker ikke om et eget norsk initiativ. Det betyr at andre naboland også vil delta. * det er snakk om 20 pasienter med tilhørende familie * Det er snakk om at PST og etteretninsgtjenesten skal sile pasientene * Og Norge stiller flykapasitet tilgjengelig for andre land Så langt, så vel. Jeg har ikke egentlig ikke problemer med det politske her, og jeg ser ikke for meg at dette vil ha stor reell påvirkning av belastningen av helseforetakene, og økonomisk er det noe som kan balansere bistandsbudsjettet, og der er det uasnett altfor mye penger. Jeg klarer bare ikke se pasientgruppen som er tjent med dette tilbudet. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OconMissy Skrevet 27. juni 2024 #36 Del Skrevet 27. juni 2024 Marihone skrev (2 timer siden): Norge skal redde alt og alle, men å hjelpe egen befolkning har de utfordringer med. De er så opptatt av fasade og være verdensmester, men at menn tar selvmord, folk forsvinner og ungdommer blir ranet skal vi ikke jobbe med. Ei heller skal våre gamle på minstetrygd ha råd til strøm om vinteren og lever under fattigdomsgrensa EU har estimert. Og kjekke Støre bruker våre skattepenger for å fly inn taliban og gjengen for å godsnakke terroristene på 1. klasse. Strømmen vår har de solgt til Europa.. 11 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GrønnNellik68 Skrevet 27. juni 2024 #37 Del Skrevet 27. juni 2024 Svava skrev (1 time siden): Israel har ikke stengt ned gasseksporten til Egypt. I noen få uker ble ett gassfelt stengt ned siden det kunne nås med raketter fra Gaza. Produksjonen fra det feltet startet opp igjen i november, og de har fått tillatelse til å øke eksportkapasiteten. Det ser vel heller ut som gasseksporten til Egypt øker? https://oilprice.com/Energy/Natural-Gas/Israels-Gas-Exports-to-Egypt-Soar-Despite-Political-Tensions.html https://www.timesofisrael.com/israel-grants-initial-approval-for-additional-gas-exports-from-leviathan-reservoir/ Det at Norge tar imot 20 pasienter fra Gaza skal hindre Israel i å ta over Gaza? Det må du forklare. Nå har uansett ledelsen i Israel vært ganske tydelige på at de ikke ønsker å ta over Gaza. Som de offisielt har uttrykt så skal Gaza fremdeles styres av palestinere. Ok du har rett Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest QL2yBCGXlW Skrevet 27. juni 2024 #38 Del Skrevet 27. juni 2024 Bie-damen skrev (5 timer siden): . Det fornuftige hadde selvfølgelig vært å støtte Røde Kors og Leger uten grenser i enda større grad. Helt enig med deg. Men dessverre.. https://www.nettavisen.no/nyheter/to-leger-drept-i-israelsk-angrep-pa-gazastripen/s/5-95-1813330 https://www.adressa.no/nyheter/utenriks/i/dRnW0q/leger-uten-grenser-ansatt-drept-i-gaza https://www.tv2.no/nyheter/utenriks/leger-uten-grenser-to-leger-drept-i-angrep-pa-sykehus/16238518/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 27. juni 2024 #39 Del Skrevet 27. juni 2024 (endret) Jeg hørte mine egne tanker da jeg så dette innslaget på Dagsrevyen i kveld,se sak nr 6, pasientbro. jeg tenker på de syke som dør i helsekøene her i landet. Nå blir køen lengre. Disse pasientene vil beslaglegge diverse sentre for opptrening og annet som kommer etter at de er utskrevet fra sykehus. Endret 27. juni 2024 av Perine 8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bigote Skrevet 27. juni 2024 #40 Del Skrevet 27. juni 2024 (endret) Støtter Støre her. Norge burde helt klart bidra der vi kan. Endret 27. juni 2024 av Bigote 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå