Gå til innhold

Høyere trekk enn feriepenger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er dette vanlig? De gjor det samme i fjor. Jeg fikk utbetalt 40K i feriepenger. De har trukket 43K i ferietrekk. Er ganske rart at de trekker mer enn jeg får utbetalt 🤷‍♀️

Anonymkode: 1f7fd...dd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får utbetalt lønn og feriepenger, og blir trukket for 25 feriedager. Siden 25 feriedager er ca 3 dager mer enn én normal arbeidsmåned vil trekket for feriedager være høyere enn lønnen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Er dette vanlig? De gjor det samme i fjor. Jeg fikk utbetalt 40K i feriepenger. De har trukket 43K i ferietrekk. Er ganske rart at de trekker mer enn jeg får utbetalt 🤷‍♀️

Anonymkode: 1f7fd...dd8

Du får en månedslønn+feriepenger i juni, så trekker de for ferien du skal ha. Siden ferien på 5 uker er lenger enn en måned må de jo trekke mer enn en månedslønn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva man får i feriepenger og hva man trekkes i lønn er ikke direkte sammenhengende.

Feriepenger er en viss % av hva du tjente ifjor, enten 10,2 eller 12% vel?

I tillegg trekkes du i lønn for ferie, vanligvis 25 dager. Dette praktiseres litt forskjellig noen trekker kun fra lønn noen fra lønn og feriepenger. 

For de fleste er jo 12% av fjorårets lønn mer enn de 25 dagene da men om du har 10,2% og de også trekker av feriepengene istedet for av julilønn kan det jo bli mindre. 

Du kan spørre sjef/HR/lønnsavdeling om å få se regnestykket for din utbetaling. 

Anonymkode: 1cd06...e87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...