Gå til innhold

Aktiv unghund - hvor mye aktivitet (6 mnd og utover)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som overskriften sier - hvor mye fysisk aktivitet kan man gi unghunden fra 6 mnd og utover? Aktiv rase, veier i overkant av 20 kilo, høy og slank type. Prøver å gå mest mulig i ulendt terreng, her på vestlandet betyr det at det stort sett går oppover (fjellturer). 
 

Vil gi han nok aktivitet til at han har det bra og får brukt seg nok men uten å overbelaste… 
Han får mental aktivisering også (godbitsøk/søk etter leke, trener på ulike ting, leker sammen osv) men blir veldig fort rastløs :) 

Anonymkode: 3ea87...5ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ensformige aktiviteter, som gåtur/sykkeltur/skitur i bånd, bør begrenses til 5 minutter x antall måneder hunden er. Men er det pauser i aktiviteten og hunden kan snuse, stoppe, hvile, leke, rulle seg etc, så kan aktiviteten ha lengre varighet. En unghund bør ikke trekke eller bære tungt før han er ferdig utvokst.

Da min aktive hund var 6 måneder og utover så fikk han 1-2 turer om dagen, som oftest i en halvtime til en times tid, men lengre i helgene. Gikk for stor variasjon i aktivitet, der hunden fikk utfoldet seg i all slags terreng og få oppleve mest mulig. En unghund skjønner ikke alltid sine begrensninger, så det er derfor viktig at eier legger inn pauser og avledninger i aktiviteten. Resten av dagen hadde han tilgang til et stort friområde for lek og herjing. 

Aktive raser er veldig ofte suverene på å være aktive, men dårlige på å slappe av. Det bør derfor også legges inn som en øvelse, på lik linje som annen trening.  Gå et sted, sett deg ned og gjør ingen ting ei stund. Når hunden er rolig, så kan aktiviteten/gåturen begynne igjen.

Ellers så er det bare å prøve å holde ut rastløsheten og maset, for det er håpløst å prøve å aktivisere de så mye som de ønsker. De blir forhåpentligvis roligere når de blir voksne. 😆

Anonymkode: dbe7d...86e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Ensformige aktiviteter, som gåtur/sykkeltur/skitur i bånd, bør begrenses til 5 minutter x antall måneder hunden er. Men er det pauser i aktiviteten og hunden kan snuse, stoppe, hvile, leke, rulle seg etc, så kan aktiviteten ha lengre varighet. En unghund bør ikke trekke eller bære tungt før han er ferdig utvokst.

Da min aktive hund var 6 måneder og utover så fikk han 1-2 turer om dagen, som oftest i en halvtime til en times tid, men lengre i helgene. Gikk for stor variasjon i aktivitet, der hunden fikk utfoldet seg i all slags terreng og få oppleve mest mulig. En unghund skjønner ikke alltid sine begrensninger, så det er derfor viktig at eier legger inn pauser og avledninger i aktiviteten. Resten av dagen hadde han tilgang til et stort friområde for lek og herjing. 

Aktive raser er veldig ofte suverene på å være aktive, men dårlige på å slappe av. Det bør derfor også legges inn som en øvelse, på lik linje som annen trening.  Gå et sted, sett deg ned og gjør ingen ting ei stund. Når hunden er rolig, så kan aktiviteten/gåturen begynne igjen.

Ellers så er det bare å prøve å holde ut rastløsheten og maset, for det er håpløst å prøve å aktivisere de så mye som de ønsker. De blir forhåpentligvis roligere når de blir voksne. 😆

Anonymkode: dbe7d...86e

Signerer denne.

Den største feilen jeg gjorde med min første valp/unghund, var å prøve og aktivisere hodet og kroppen for mye. Jeg tenkte at om jeg bare slet den ut, så ville jeg få litt ro og fred. Det var ikke tilfellet. Den bare lærte at det måtte skje noe hele tiden, og var generelt veldig rastløs. 

Å gå i ulendt terreng, spesielt med langline hvor den får gått ganske fritt og får snuse rundt, er flott (Vær litt forsiktig med å gå lange strekninger i nedoverbakke). Da kan man være ute ganske lenge om gangen om man ønsker. Erstatt én av turene med en time eller to i parken eller en annen plass hvor det er behagelig å sitte og se verden passere. Dette sliter virkelig ut hodet på en aktiv unghund, og det er den absolutt beste treningen man kan gjøre med hunder i alle aldre. Ikke bare får de observere verden i fred og ro, de lærer også å være nøytral til ting i miljøet, og de lærer å slå seg av og slappe av i forskjellig miljø. (det kan friste å slenge ut godbiter for godbitsøk når man først begynner med d ene treningen og hunden er rastløs, men godbitsøk er en aktivitet, og her er det meningen at man skal trene på å gjøre absolutt ingenting). 

Anonymkode: bb0bd...7e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med 5 min x antall måneder har jeg lite tro på og jeg tror at det er for en del hunder vil bli altfor lite.

Som andre sier her over så er det så absolutt viktig å fokusere på at en aktiv hund skal klare å finne roen. Mange klarer ikke det av seg selv. Men for at man skal lære en hund å finne roen så er det også viktig at de har fått sine fysiske og mentale behov dekket. Det er urettferdig å forvente ro av en hund som er understimulert og rastløs.

For en hund som er ca 6 måneder så bør man være forsiktig med fysisk belastning. Dvs ikke jogging, sykling og ting som er fysisk belastende og krevende. Men en kombinasjon av en times tur og mental aktivisering høres bra ut, spesielt hvis det er i ulendt terreng som du nevner, og hvor hunden får bruke nesa og utforske. 

 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill!

Klar over dette med rotrening, dette er noe vi har fokus på både hjemme og ute. Vi har prøvd oss på å virkelig gjøre ingenting (ingen godbiter eller noen form for bekreftelse) og dette synes jeg ikke fungerer så bra, så jeg belønner ro. Sikkert en annen diskusjon da!

Tabris er inne på kjernen av «problemet» hvor mye fysisk er _nok_ til at man kan kreve ro. Han blir mye triveligere å ha i hus etter en god tur enn de dagene det blir mindre tur og bare mental aktivisering. Og regner med det blir bare verre jo mer tenåring han blir, før det roer seg litt igjen når han lander mentalt.

Anonymkode: 3ea87...5ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ensformige aktiviteter, som gåtur/sykkeltur/skitur i bånd, bør begrenses til 5 minutter x antall måneder hunden er. Men er det pauser i aktiviteten og hunden kan snuse, stoppe, hvile, leke, rulle seg etc, så kan aktiviteten ha lengre varighet. En unghund bør ikke trekke eller bære tungt før han er ferdig utvokst.

Da min aktive hund var 6 måneder og utover så fikk han 1-2 turer om dagen, som oftest i en halvtime til en times tid, men lengre i helgene. Gikk for stor variasjon i aktivitet, der hunden fikk utfoldet seg i all slags terreng og få oppleve mest mulig. En unghund skjønner ikke alltid sine begrensninger, så det er derfor viktig at eier legger inn pauser og avledninger i aktiviteten. Resten av dagen hadde han tilgang til et stort friområde for lek og herjing. 

Aktive raser er veldig ofte suverene på å være aktive, men dårlige på å slappe av. Det bør derfor også legges inn som en øvelse, på lik linje som annen trening.  Gå et sted, sett deg ned og gjør ingen ting ei stund. Når hunden er rolig, så kan aktiviteten/gåturen begynne igjen.

Ellers så er det bare å prøve å holde ut rastløsheten og maset, for det er håpløst å prøve å aktivisere de så mye som de ønsker. De blir forhåpentligvis roligere når de blir voksne. 😆

Anonymkode: dbe7d...86e

Helt uenig! Det er ingen forskning som støtter denne 5 minutters regelen, og flere dyrleger og fysioterapeuter på hund har de siste årene gått ut og sagt imot denne. Ikke tell antall minutter, men følg med på hunden!

Jeg har gått nesten ubegrenset med turer på mine fra 6 mnd, jeg går dog ikke de bratteste eller lengste toppturene selv. På 6 mnd kjører vi selvfølgelig ikke noe trekk og ekstra belastning på den måten, men å gå lange turer i variert terreng mener jeg er supert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5-minutteren er ikke en regel, og heller ikke antall minutter aktivitet på en dag, men en veiledende enkel måte å si til folk at det er en dårlig idé å for eksempel binde en valp til en sykkel for så å sykle i en time i strekk. Det blir for ensformig for valpene og gir de ingen nytte ut over å bli fysisk sliten. Valpen må gradvis (derav x mnd) vennes på fysisk belastning, og det er eierens ansvar å begrense det ut i fra alder og form på valpen. 

Vil en på sykkeltur med en valp, så kommer en langt bare en gir valpen mulighet til å stoppe, snuse, hvile, drikke og leke litt, før eier igjen setter seg på sykkelen og sykler x antall minutter. 

Anonymkode: dbe7d...86e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

5-minutteren er ikke en regel, og heller ikke antall minutter aktivitet på en dag, men en veiledende enkel måte å si til folk at det er en dårlig idé å for eksempel binde en valp til en sykkel for så å sykle i en time i strekk. Det blir for ensformig for valpene og gir de ingen nytte ut over å bli fysisk sliten. Valpen må gradvis (derav x mnd) vennes på fysisk belastning, og det er eierens ansvar å begrense det ut i fra alder og form på valpen. 

Vil en på sykkeltur med en valp, så kommer en langt bare en gir valpen mulighet til å stoppe, snuse, hvile, drikke og leke litt, før eier igjen setter seg på sykkelen og sykler x antall minutter. 

Anonymkode: dbe7d...86e

Problemet er at mange tar den bokstavelig og tror de må telle minutter. Og 5 min x mnd er uansett ekstremt lite.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arx skrev (9 minutter siden):

Problemet er at mange tar den bokstavelig og tror de må telle minutter. Og 5 min x mnd er uansett ekstremt lite.

Veldig godt og viktig poeng! Jeg har en på jobben som tar dette 100% bokstavelig, og som til og med har lagt seg litt under for å "være på den sikre siden". Får helt vondt av å se på den stakkars hunden som knapt er utenfor døra i løpet av dagen

Anonymkode: 23e9c...c8b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som jeg ligger på et ok fornuftig nivå sett på kommentarene deres. 5-minutters regelen hadde hunden klikka av så den har vi aldri brydd oss om😂 Har ingen planer om sykling/ski/løping men vi går av og til tur på grusvei, da får han bestemme tempoet (han er ikke så interessert i å snuse i grøfta enda så det blir powerwalk). Tenker jeg da ikke skal være redd for å ta han med på fjellturer heller, men kanskje ikke de aller bratteste og mest krevende turene. Men en tur på 5-6-7 kilometer bør vel være ok da? Med snusing og flexi/langline

Anonymkode: 3ea87...5ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/28/2024 at 6:19 AM, AnonymBruker said:

Det høres ut som jeg ligger på et ok fornuftig nivå sett på kommentarene deres. 5-minutters regelen hadde hunden klikka av så den har vi aldri brydd oss om😂 Har ingen planer om sykling/ski/løping men vi går av og til tur på grusvei, da får han bestemme tempoet (han er ikke så interessert i å snuse i grøfta enda så det blir powerwalk). Tenker jeg da ikke skal være redd for å ta han med på fjellturer heller, men kanskje ikke de aller bratteste og mest krevende turene. Men en tur på 5-6-7 kilometer bør vel være ok da? Med snusing og flexi/langline

Anonymkode: 3ea87...5ba

Ja, det går nok fint. Jeg gikk 5 km tur med min hund da han var 6 måneder. Det var en selskapshund, ikke en spesielt aktiv rase. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...