Gå til innhold

Mange rare personligheter som jobber i skolen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor så mange rare/spesielle mennesker som jobber i skolen?

Anonymkode: e1531...de3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror mye av grunnen til at noen tenker slik, er alle historiene mange barn kommer med om diverse voksne i skolen. Barn syns som regel det er er kult å legge på litt, og får gjerne oppmerksomhet på slike historier. Så fester det seg et bilde av at det er mange rare mennesker i skolen. 

Anonymkode: 29222...eb0

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan bekrefte at det jobber mange rare folk i skolen.  Jobber selv innen skoleverket og ser mye rart. 
Noen er dedikerte og dyktige. Men mange har havnet der fordi det ikke var noe annet å velge, dessverre. Jeg er mildt sagt rystet til tider.

Anonymkode: f887e...afe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det var faktisk verre for 30 år siden. Da var det mange rare lærere.. 

Anonymkode: a0b2a...486

• Liker 1
  • Nyttig 2
Gjest Luksusbia
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvorfor så mange rare/spesielle mennesker som jobber i skolen?

Anonymkode: e1531...de3

Fordi de som utdanner seg i pedagogikk er rare/ spesielle

AnonymBruker
Skrevet

Hmm, jobber selv på en stor skole, kan ikke kommer på en eneste en, kanskje med unntak av vaktmesteren som er rar, rektor er forsåvidt også litt pussig ;) 

Anonymkode: d595d...f37

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du egentlig med "rare/spesielle"? 

Anonymkode: f4ebd...615

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Raringer finner du i alle yrker, og jeg tenker det er bra for ellers hadde hverdagen blitt kjedelig. 😊

Anonymkode: 701cd...d79

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Mange respektløse i hvertfall. Jeg har en bekjent som jobber og har jobbet som renholder på mange ulike skoler. På nesten hver eneste møter hun respektløs behandling. Hun blir ikke hilst på i gangene, og kolleger snakker stygt om henne. Får heller ikke spise med de andre ansatte, men må spise i bøttekottet. Blir også kritisert heeele tiden, selv da sjefen observerer arbeider og forsikrer de andre om at hun ikke gjør noe galt. Likevel prøver lærerne ofte å finne noe å ta henne på.

Anonymkode: 37038...589

AnonymBruker
Skrevet

Flott med forskjellige folk i barnehager og skoler. Barna skal lære seg å forholde seg til alle typer mennesker.

Anonymkode: e90cd...d3f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er like mange rare og spesielle mennesker i alle yrker. De er bare ikke like mye på "utstilling" som lærere er.. Hvis man hadde hatt 25 unger som observerte seg på jobben - på godt og vondt - så hadde nok noen og hver blitt omtalt rundt middagsbordet 🙃

Anonymkode: 643d1...bfb

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg tror mye av grunnen til at noen tenker slik, er alle historiene mange barn kommer med om diverse voksne i skolen. Barn syns som regel det er er kult å legge på litt, og får gjerne oppmerksomhet på slike historier. Så fester det seg et bilde av at det er mange rare mennesker i skolen. 

Anonymkode: 29222...eb0

Dette, i tillegg til at skole er en så stor del av hverdagen i så mange år og i flere livsfaser. Du har selv vært elev, alle du kjenner har vært elev, om du har barn så forholder du deg til skolen gjennom om å ha barn som er elever (og videre med eventuelle barnebarn).

Man møter og forholder seg rett og slett til helt sinnssykt mange skoleansatte gjennom et liv, sammenlignet med andre yrkesgrupper. Jeg er sikker på at det er minst like mange raringer som jobber i skatteetaten, men jeg har ikke 2470 dager med observasjon bak meg til å bekrefte det.

Edit: Vil legge til at i tillegg til det innlegget jeg siterer poengterer (erfaring fra skolen GJENNOM egne barn), så er jo våre egne skoleerfaringer tolket gjennom et barns øyne. Jeg har mange lærere, assistenter og andre skoleansatte jeg husker som "rare" og som gjorde ting og hadde reaksjoner som for meg ikke ga mening. Men det var jo fordi jeg var et barn/hormoniell tenåring og ikke visste bedre. Det er som at jeg husker moren til venninna mi i 5klasse som superstreng og sur, men i voksen alder forstår jeg at hun ikke var sur, hun var bare veldig sliten alenemor som jobbet tredelt turnus og ikke orket barnestøy på nattevaktdager.

Endret av Alice123
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hva mener du egentlig med "rare/spesielle"? 

Anonymkode: f4ebd...615

Lurer jeg også på. For meg er de som mange vil kategorisere som "normale" kjedelig, grå mus. Jeg er selv lærer, og på min jobb er det veldig mange forskjellige personligheter. Er det han som hele tiden vitser og dater nye damer på Tinder hele tiden som er rar? Eller er den hun middelaldrende som er veldig faglig dyktig, men som ikke har hatt kjæreste på 30 år og bor med kattene sine som er rar? Eller er det han som alltid er vimsete og distré? Eller er det hun pene, veltrente som er rar fordi hun bryr seg så mye om å ta vare på utseendet sitt? Eller er det han som bruker all fritiden sin på politikk og eldre historie? Eller er det hun veldig blide og sprudlende som konstant snakker om barnebarna sine? Eller kanskje det er han småbarnsfaren på 35 som er rar for å ha valgt et så kjedelig A4-liv.

Anonymkode: c1728...9d6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Mange respektløse i hvertfall. Jeg har en bekjent som jobber og har jobbet som renholder på mange ulike skoler. På nesten hver eneste møter hun respektløs behandling. Hun blir ikke hilst på i gangene, og kolleger snakker stygt om henne. Får heller ikke spise med de andre ansatte, men må spise i bøttekottet. Blir også kritisert heeele tiden, selv da sjefen observerer arbeider og forsikrer de andre om at hun ikke gjør noe galt. Likevel prøver lærerne ofte å finne noe å ta henne på.

Anonymkode: 37038...589

Det må være et veldig spesielt område😳 Der jeg jobber hilses det alltid på renholderne i gangen, det høres hyggelige kommentarer al la nå blir det rent og pent, beklager at jeg tråkker innpå, hei hei etc. Renholderne har lunsj tidligere enn resten, for de starter så tidlig på jobb, men de sitter da på personalrommet og spiser og lærere som tilfeldigvis har pause da, vaktmestere eller kontoransatte sitter stadig sammen med dem og tar en kaffe og prater litt. 

Anonymkode: 3e3da...55b

• Liker 2
Skrevet

For et rart innlegg, syns nå jeg. Finnes vel folk som skiller seg ut i alle yrker vel. Folk må begynne å sette mer pris på lærere! Et av verdens viktigste yrker!

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er nesten så jeg tror du bløffer, men alt er mulig. På min skole er det helt annerledes, og renhold har man godt forhold til. De har lunsj på en annen tid en ansatte siden de begynner to timer tidligere, samt at de er mest interessert i lunsj og samtale på eget felles språk. 

Når det gjelder øvrige ansatte så er det på alle andre arbeidsplasser med femti + ansatte, det blir mange forskjellige personligheter. Hvis jeg skal trekke frem en ting de har til felles så må det være troen på at deres utdannelse burde ha verdt mer akkurat som om de var akademiske professorer. Lærere er bare de som ikke dugde til noe annet, eller orket konkurranse eller å prestere i næringslivet. De valgte den letteste veien. 

Anonymkode: 88f47...d4d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, Alice123 said:

Dette, i tillegg til at skole er en så stor del av hverdagen i så mange år og i flere livsfaser. Du har selv vært elev, alle du kjenner har vært elev, om du har barn så forholder du deg til skolen gjennom om å ha barn som er elever (og videre med eventuelle barnebarn).

Man møter og forholder seg rett og slett til helt sinnssykt mange skoleansatte gjennom et liv, sammenlignet med andre yrkesgrupper. Jeg er sikker på at det er minst like mange raringer som jobber i skatteetaten, men jeg har ikke 2470 dager med observasjon bak meg til å bekrefte det.

Edit: Vil legge til at i tillegg til det innlegget jeg siterer poengterer (erfaring fra skolen GJENNOM egne barn), så er jo våre egne skoleerfaringer tolket gjennom et barns øyne. Jeg har mange lærere, assistenter og andre skoleansatte jeg husker som "rare" og som gjorde ting og hadde reaksjoner som for meg ikke ga mening. Men det var jo fordi jeg var et barn/hormoniell tenåring og ikke visste bedre. Det er som at jeg husker moren til venninna mi i 5klasse som superstreng og sur, men i voksen alder forstår jeg at hun ikke var sur, hun var bare veldig sliten alenemor som jobbet tredelt turnus og ikke orket barnestøy på nattevaktdager.

Husker selv kontaktlæreren vi hadde på ungdomsskolen. Vi synes hun var gammel, streng og kjedelig. Også var hun krf-politiker. Kjemperar! Hun var nok ikke den mest populære læreren. Det var heller hun som ga oss seigmenn. Men nå i etterkant så skjønner jeg jo at hun kontaktlæreren var streng og kjedelig fordi hun ville ha fokus på fag og arbeidsro. Jeg gikk i en ganske rolig og grei klasse, men det var nok fordi vi ble styrt litt strengt. Og det er jo en bra ting. 

Jobber i skolen nå selv, og ja det er noen kolleger som jeg synes er litt spesielle. Men da jeg jobbet her og der under studiene var det diverse som jobbet der også. Det er bare ingen som gjør seg opp en spesiell mening om de som jobber i butikk eller på restaurant. Man snakker jo med de så kort tid. Og rekker ikke å bli noe særlig kjent med dem og få et inntrykk av hvordan de er som person. 

Anonymkode: c6bdb...cb4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...