Gå til innhold

Tjene litt ekstra på småbruk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt et hus med småbrukspreg. 
Kun 2,5 mål, men vi har høner, 2 sauer og drømmer om bier (kan ikke nok om det til å starte opp enda). 
Vi har en stor kjøkkenhage der vi dyrker en del selv. 
Har noen der ute tips til hva vi kan tjene noen ekstra kroner på? 
Selger litt egg og ull, men er sikker på det ligger en del potensiale her som jeg bare ikke har sett enda.. 

Snakker altså ikke om stor inntekter, men om hobbyer som kan gi en krone her og en krone der 🙂 

 

Anonymkode: 51918...f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan starte markedshage. Jeg kjenner noen som gjør det og selger til lokale restauranter og står på div «bondens marked». Hvis du bor greit sentralt kan du ha åpent gårdsutsalg også. 

Anonymkode: 8324b...95c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urtehage (Urter for salg)

Hadde tenkt å skrive honning men ser du alt vurderer det. 

Småbruk er mer utgift enn inntekt. 

Anonymkode: dc262...7ab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett opp en bod med Vipps-butikk med egg, grønnsaker etc? Plant bærbusker og lag syltetøyglass.

Anonymkode: 4eec1...642

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2.5 mål er ikke et småbruk, det er en litt stor hage.

Anonymkode: 0b6f3...cc4

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo dessuten huske at ca 1,5 mål må brukes til beite for sauene.

Anonymkode: 0b6f3...cc4

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Reko-ringen der du bor! Der kan du selge ting fra egen "gårds"drift :)  Der selger folk alt i fra egg, til melk, til ferdig produsert mat osv. 

Du kan også starte med å lage fenalår, eller noe annet produkt av sau, og kanskje også selge høneskrotter? 

Om du har tenkt å begynne med bier burde du på forhånd legge til rette for markblomster og frukttrær, og da kan du selge buketter med blomster fra egen hage i mellomtiden mens du venter på biene :)

Om du er flink med håndarbeid kan du jo lage for eksempel sitteunderlag av saueulla du har og selge? Tror det finnes en haug med DIY sitteunderlag av kardet ull :)

Du kan lage syltetøy, saft og siruper av urter og bær..

Det er et hav av muligheter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du må jo dessuten huske at ca 1,5 mål må brukes til beite for sauene.

Anonymkode: 0b6f3...cc4

Og hvor henter de grovfôret sauene trenger til vinteren?
Å kjøpe høy/rundballer er langt fra billig, og det kan fort skje at det er mangel på grovfôr igjen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Urtehage (Urter for salg)

Hadde tenkt å skrive honning men ser du alt vurderer det. 

Småbruk er mer utgift enn inntekt. 

Anonymkode: dc262...7ab

Dette! Du kan kanskje minske utgiftene dine men du vil aldri tjene penger på å drive smått.. Man tjener ikke på å drive stort heller egentlig, man subsidieres til en grad men å leve av jorda er ideologi mer enn business i dag. 

Anonymkode: f38d6...687

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Granskudd skrev (2 minutter siden):

Reko-ringen der du bor! Der kan du selge ting fra egen "gårds"drift :)  Der selger folk alt i fra egg, til melk, til ferdig produsert mat osv. 

Du kan også starte med å lage fenalår, eller noe annet produkt av sau, og kanskje også selge høneskrotter? 

Om du har tenkt å begynne med bier burde du på forhånd legge til rette for markblomster og frukttrær, og da kan du selge buketter med blomster fra egen hage i mellomtiden mens du venter på biene :)

Om du er flink med håndarbeid kan du jo lage for eksempel sitteunderlag av saueulla du har og selge? Tror det finnes en haug med DIY sitteunderlag av kardet ull :)

Du kan lage syltetøy, saft og siruper av urter og bær..

Det er et hav av muligheter :)

Skal du selge slakt, så skal dyra slaktes på godkjent slakteri. Jeg tviler på at de vil tjene noe som helst på slakt av sau, siden en vanlig sauebonde knapt får betalt for slakt. (Lam har bedre slaktepris, men da må sauene først føde lam, og da må man ha en vær eller få sauene inseminert)

Skal du selge melk, så er det veldig strenge regler. Da skal du ha godkjenning fra Mattilsynet og ha et moderne melkerom, pluss du må sende inn en bråte av prøver, som også koster en del.

Jeg skjønner at mange drømmer om å kunne ha noen dyr, selge litt av egen produksjon osv, men det er strenge regler og krav som må følges.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke et småbruk. Man skal ha mye for å kunne tjene. Arbeidstimer skal inkluderes i det hele. Jeg kjøper aldri grønnsaker av folk som er forelska i småbrukdrømmen fordi de som regel dyrker i næringsfattig jord.

Anonymkode: 72a59...0b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei venninne med småbruk som satte opp en stall og leier ut til 4 hester, det er nok det eneste som faktisk tjener noen ekte kroner uten for mye utgift, andre dyr krever ordentlige forhold med feks melkerom osv. 

Anonymkode: 44d1c...5b7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med dyrepass i feriene? Hvis du skal gjøre det i stor skala, trenger du godkjennelse fra Mattilsynet, men som hobbyvirksomhet trenger du ikke det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo litt mer satte et par sauer og høner i hagen. 

Anonymkode: dc262...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner et behov for å forsvare OP litt her, hun snakker ikke om storskala-produksjon, og hun sier heller ikke at det er et småbruk - Hun sier det er et hus med småbruk-preg, og hun sier ingenting om hva hun er villig til eller ikke i forhold til å legge til rette for dyr og grunn. Hun sier at hun koser seg i huset sitt, sammen med de dyrene hun har og at hun har en kjøkkenhage hun dyrker i. Dette liker hun å ha som en hobby, og utforsker muligheten på å kanskje kan tjene noen slanter på hobbyen sin. 

Jeg tror ikke hun ba om tips om hvordan være storbonde og tjene penger på "gård og grunn". 

Vi bor også i et hus, med småbruk-preg (gammel husmannsplass), vi har jorder på alle kanter og bor veldig fint og landlig til - Jorda er både næringsrik og vedig dyrkbar, hvilke muligheter vi hadde hatt her om vi hadde ønsket er ubegrensede. Vi utnytter ressursene rundt oss til bare vårt eget forbruk, men det er det egentlig ingen grunn til.

Endret av Granskudd
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Granskudd skrev (4 minutter siden):

Kjenner et behov for å forsvare OP litt her, hun snakker ikke om storskala-produksjon, og hun sier heller ikke at det er et småbruk - Hun sier det er et hus med småbruk-preg, og hun sier ingenting om hva hun er villig til eller ikke i forhold til å legge til rette for dyr og grunn. Hun sier at hun koser seg i huset sitt, sammen med de dyrene hun har og at hun har en kjøkkenhage hun dyrker i. Dette liker hun å ha som en hobby, og utforsker muligheten på å kanskje kan tjene noen slanter på hobbyen sin. 

Jeg tror ikke hun ba om tips om hvordan være storbonde og tjene penger på "gård og grunn". 

Vi bor også i et hus, med småbruk-preg (gammel husmannsplass), vi har jorder på alle kanter og bor veldig fint og landlig til - Jorda er både næringsrik og vedig dyrkbar, hvilke muligheter vi hadde hatt her om vi hadde ønsket er ubegrensede. Vi utnytter ressursene rundt oss til bare vårt eget forbruk, men det er det egentlig ingen grunn til.

Takk- var akkurat dette jeg mente, og som var hensikten med innlegget 😃 

Jeg gjør dette for kosens skyld, og utgiftene vil for meg alltid være større enn inntekten. Så å tjene inn det det koster er ikke målet. 
Men synes jo det er gøy å kunne få noen kroner for noe jeg har laget eller produsert selv. 
-ikke som desidert inntekt, men kanskje som en liten motivator for å gjøre mer 🙂

Jeg klarer meg fint økonomisk, men litt lommepenger er gøy. Og ikke minst for barnas del så de kan erfare at man kan tjene litt på å drive med det vi elsker ❤️ 

ts

ps: jeg låner en del av et beite av naboen som ligger inntil vår hage, så sauene står oppstallet hos oss og vandrer ut på beite gjennom hagen vår. ❤️ 

Så vi lever drømmen på alle måter selv om vår hage kun er 2,5 mål 😊

Anonymkode: 51918...f8c

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Granskudd skrev (8 minutter siden):

Kjenner et behov for å forsvare OP litt her, hun snakker ikke om storskala-produksjon, og hun sier heller ikke at det er et småbruk - Hun sier det er et hus med småbruk-preg, og hun sier ingenting om hva hun er villig til eller ikke i forhold til å legge til rette for dyr og grunn. Hun sier at hun koser seg i huset sitt, sammen med de dyrene hun har og at hun har en kjøkkenhage hun dyrker i. Dette liker hun å ha som en hobby, og utforsker muligheten på å kanskje kan tjene noen slanter på hobbyen sin. 

Jeg tror ikke hun ba om tips om hvordan være storbonde og tjene penger på "gård og grunn". 

Vi bor også i et hus, med småbruk-preg (gammel husmannsplass), vi har jorder på alle kanter og bor veldig fint og landlig til - Jorda er både næringsrik og vedig dyrkbar, hvilke muligheter vi hadde hatt her om vi hadde ønsket er ubegrensede. Vi utnytter ressursene rundt oss til bare vårt eget forbruk, men det er det egentlig ingen grunn til.

Men 2,5 mål gir ikke spesielt mange muligheter når man har valgt å ta inn beitedyr...

Anonymkode: 0b6f3...cc4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men 2,5 mål gir ikke spesielt mange muligheter når man har valgt å ta inn beitedyr...

Anonymkode: 0b6f3...cc4

Som nevnt- de beiter utenfor hagen vår, men har stall i vår hage 🙂

ts

Anonymkode: 51918...f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg kjøper egg innimellom selger også grønnsaker fra eget drivhus når det er avling derfra, og buketter med blomster.  I tillegg så er det flere steder hvor de har selvplukk av solsikker. 
 

Anonymkode: 771c6...7b7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men 2,5 mål gir ikke spesielt mange muligheter når man har valgt å ta inn beitedyr...

Anonymkode: 0b6f3...cc4

Du skrev antagelig når hun postet sitt neste innlegg, der der står det at hun allerede leier ekstra plass, men uavhenig av det var ikke spørsmålet hennes "Kan du gi meg noen tips til hvordan jeg skal begrense meg med hva jeg kan og ikke kan gjøre i hagen min?" :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...