Gå til innhold

Positive og negative ting - liste


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en samboer som irriterer vettet av meg innimellom. Men alle mennesker har positive og negative sider, og det gjelder vel å finne en som har negative sider man kan leve med, og positive sider som veier opp for de negative.

 

Så hva tenker du? Her er lista:

 

Positive sider:

  • Reparerer bilen, kjører på eu kontroll, bytter dekk, fyller olje, tar service, bytter luftfilter jevnlig, vasker og steller, og så videre. Har alltid bil uten problemer.
  • Ekstremt pliktoppfyllende mht arbeid, god jobb, god inntekt, flink i jobben.
  • Nøye mht økonomi, nesten ikke gjeld (kun på huset), kjøper aldri noe på impuls, bruker generelt lite penger, ingen sløsing.
  • Utpreget praktisk anlagt, kan gjøre det meste mht vedlikehold og utbedring av huset selv.
  • Blir aldri sint, og er alltid rolig, sindig, avbalansert, meget stabilt humør.
  • Reflektert, ettertenksom, fornuftig, motsatte av impulsiv.
  • Smart, oppegående, intelligent.
  • Har mange gode samtaler, flink lytter, og evner å ta til seg noe kritikk (gjøre endring).
  • God humor.
  • God vurderingsevne/tar gode avgjørelser.
  • Drikker ikke, røyker ikke, spiller ikke engang lotto, ingen uvaner/avhengigheter av noe slag.
  • Solid, trygg, stabil.

 

Negative sider:

  • Verdens tregeste menneske. Bruker gjerne et par år på å fullføre et prosjekt som vanligvis tar noen måneder.
  • Kjøper ikke nødvendige ting til hjemmet, som f eks ny komfyr når den gamle går i stykker. Bare fortsetter å bruke den gamle med defekt, eller bare slutter å varme maten.
  • Rydder ikke etter seg, og tar ikke noen del av husarbeidet.
  • Kan bli barnslig når han får kritikk, furte eller "ta igjen" (som om han opplever det som et angrep).
  • Kjøper aldri gaver.
  • Gir ikke komplimenter.
  • Klarer ikke delegere vekk arbeid (annet enn husarbeid, som han aldri gjør), dvs at han blir overarbeidet i perioder.
  • Bruker ekstremt lang tid på å ta avgjørelser; kan f eks vurdere kjøp av ny bil i et par år, eller kjøp av ny tlf, opp til 5 år før han faktisk gjør det.
  • Innadvendt og lite sosialt deltagende (gir lite av seg selv sosialt).
  • Finner aldri på noe aktivitet, overlater alt til meg mht ferie, finne på ting i helger, og kan til og med være negativ til å bli med.
  • Lite fysisk aktiv utover arbeid/trener ikke, og blir konsekvent ikke med på aktiviteter som inneholder noen form for trening (ski, gåtur, joggetur, fjelltur etc, hvilket jeg driver en del med).

 

Jeg tenker at det er ikke noen ekstreme negative sider her. Og det spiller ingen rolle hvilken liste som er lengst. Men hva ville du gjort i dette tilfellet? Satset på denne hesten? Alle har jo forskjellige "krav" til en partner, ting vi syns er viktige, så denne lista gjenspeiler selvsagt hva jeg er opptatt av, og hva som har blitt fremtredende i dette forholdet. Det kan jo være at andre folk er opptatt av helt andre ting.

 

Vi er åpenbart forskjellige på en del områder som gjelder f eks aktivitet, og tålmodighet/hvor lang tid ting skal ta. Også når det kommer til å kjøpe nye ting når noe går i stykker, og hvor lang tid man skal bruke på å ta en (god) avgjørelse.

 

Kom med innspill.

Anonymkode: a4af6...f60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Av de negative punktene så synes jeg han skal rydde opp etter seg og slutte å furte. Eller synes jeg du har funnet en bra mann. Han er som menn flest tenker jeg. 

De veldig gode sidene veier opp for at han er treg, innadvent og asosial. 

Du har vel venner du kan dyrke hobbier med? 

Han får 7.5/10 hos meg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det store spørsmålet! Hvilken hest skal man satse på 😅

Mine innspill er at du kan skrive så mange lister du vil, men noen ganger er magefølelsen bedre. 

Og at kanskje et spørsmål som kan hjelpe deg er å vurdere hva er det som er viktigst for deg i livet generelt? Fordi f.eks for meg så er det å "ha det gøy" og være aktiv og sosial veldig viktig, dermed ville de negative punktene med din mann blitt en dealbreaker. Mens dersom du ikke synes det er viktigst i livet og i parforholdet, kanskje fordi du får det dekket tilstrekkelig ellers, så gjør det jo ikke så mye. Da er det kanskje viktigere at dere har gode samtaler. Det har jeg f.eks mindre av med nåværende type, og det går bra fordi jeg generelt snakker for mye i jobben og har noen veldig skravlete venninner. Da er det viktigere at typen er med på fjelltur på ettermiddag og inviterer meg med på hyttetur til helga. Gir det mening? 

Ellers er mitt innspill: føler du deg ensom i forholdet? 

Jeg følte meg ensom med eksen. Han hadde en lang liste med positive ting, og jeg grublet mye over om han var riktig, det var egentlig ikke så mange negative ting, men jeg hadde en sånn gnagende følelse av å være alene med ham. Til slutt fant jeg ut at jeg ante ikke om han var rett for meg eller ikke, jeg elsket ham jo, han irriterte ikke vettet av meg, vi hadde spennende sex og [sett inn positiv liste her], samtidig følte jeg meg bare dønn alene i sjela sammen med ham. Jeg tror det var noe med at noen kjerneelement av hvem jeg er, de ikke bare relaterte han ikke til, han forstod dem ikke, og viste ikke interesse for dem, fordi "noen forskjeller må man få ha". Men så var det så viktig side for meg! Og nå innser jeg at det var en side jeg ikke kunne bare ha alene, eller med venner. Jeg ble mer ensom av at min kjæreste ikke ville se den delen av meg. Min nåværende type er faktisk en dårligere match, men jeg føler meg ikke alene og selv om vi har vært sammen i noen år nå så setter jeg hans dårlige sider på den positive lista fordi de utfordrer meg på en måte som får meg til å vokse. 

Anonymkode: fe921...21c

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Har en samboer som irriterer vettet av meg innimellom. Men alle mennesker har positive og negative sider, og det gjelder vel å finne en som har negative sider man kan leve med, og positive sider som veier opp for de negative.

 

Så hva tenker du? Her er lista:

 

Positive sider:

  • Reparerer bilen, kjører på eu kontroll, bytter dekk, fyller olje, tar service, bytter luftfilter jevnlig, vasker og steller, og så videre. Har alltid bil uten problemer.
  • Ekstremt pliktoppfyllende mht arbeid, god jobb, god inntekt, flink i jobben.
  • Nøye mht økonomi, nesten ikke gjeld (kun på huset), kjøper aldri noe på impuls, bruker generelt lite penger, ingen sløsing.
  • Utpreget praktisk anlagt, kan gjøre det meste mht vedlikehold og utbedring av huset selv.
  • Blir aldri sint, og er alltid rolig, sindig, avbalansert, meget stabilt humør.
  • Reflektert, ettertenksom, fornuftig, motsatte av impulsiv.
  • Smart, oppegående, intelligent.
  • Har mange gode samtaler, flink lytter, og evner å ta til seg noe kritikk (gjøre endring).
  • God humor.
  • God vurderingsevne/tar gode avgjørelser.
  • Drikker ikke, røyker ikke, spiller ikke engang lotto, ingen uvaner/avhengigheter av noe slag.
  • Solid, trygg, stabil.

 

Negative sider:

  • Verdens tregeste menneske. Bruker gjerne et par år på å fullføre et prosjekt som vanligvis tar noen måneder.
  • Kjøper ikke nødvendige ting til hjemmet, som f eks ny komfyr når den gamle går i stykker. Bare fortsetter å bruke den gamle med defekt, eller bare slutter å varme maten.
  • Rydder ikke etter seg, og tar ikke noen del av husarbeidet.
  • Kan bli barnslig når han får kritikk, furte eller "ta igjen" (som om han opplever det som et angrep).
  • Kjøper aldri gaver.
  • Gir ikke komplimenter.
  • Klarer ikke delegere vekk arbeid (annet enn husarbeid, som han aldri gjør), dvs at han blir overarbeidet i perioder.
  • Bruker ekstremt lang tid på å ta avgjørelser; kan f eks vurdere kjøp av ny bil i et par år, eller kjøp av ny tlf, opp til 5 år før han faktisk gjør det.
  • Innadvendt og lite sosialt deltagende (gir lite av seg selv sosialt).
  • Finner aldri på noe aktivitet, overlater alt til meg mht ferie, finne på ting i helger, og kan til og med være negativ til å bli med.
  • Lite fysisk aktiv utover arbeid/trener ikke, og blir konsekvent ikke med på aktiviteter som inneholder noen form for trening (ski, gåtur, joggetur, fjelltur etc, hvilket jeg driver en del med).

 

Jeg tenker at det er ikke noen ekstreme negative sider her. Og det spiller ingen rolle hvilken liste som er lengst. Men hva ville du gjort i dette tilfellet? Satset på denne hesten? Alle har jo forskjellige "krav" til en partner, ting vi syns er viktige, så denne lista gjenspeiler selvsagt hva jeg er opptatt av, og hva som har blitt fremtredende i dette forholdet. Det kan jo være at andre folk er opptatt av helt andre ting.

 

Vi er åpenbart forskjellige på en del områder som gjelder f eks aktivitet, og tålmodighet/hvor lang tid ting skal ta. Også når det kommer til å kjøpe nye ting når noe går i stykker, og hvor lang tid man skal bruke på å ta en (god) avgjørelse.

 

Kom med innspill.

Anonymkode: a4af6...f60

Vanskelig for andre vite🙈

Er veldig enig med hun over som skriver at det handler om å føle seg ekstra bra altså motsatt av å føle seg alene når man er sammen❤

Når jeg snakker med kjæresten min eller vi er sammen føler jeg meg mindre alene, den tryggheten inni meg forteller meg at dette er mannen i mitt liv.

Han gjør meg hel. Som om jeg er et puslespill som mangler den siste brikken... Når jeg hører stemmen hans eller sitter i hans armkrok er puslespillet helt. Det handler om følelsen han gir meg. ❤ Endelig har jeg funnet veien hjem på en måte.

Han er en skikkelig rotekopp da😅 

Anonymkode: 9f667...313

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk så lyst til å dele mine egne lister, kanskje det også poengterer hvordan det ikke handler om negative sider og positive sider alene, siden min fyr har en del tilsynelatende dealbreakere. 

Positive sider: 

  • Enormt omsorgsfull, gjestfri og gavmild
  • Veldig fysisk, god sex, og alltid en armkrok og klem på lur
  • Tar litt lett på ting, gjør meg tidvis gal, men lærer meg også å ikke være en sånn kontrollfreak
  • Initiativrik og god til å invitere med på aktiviteter
  • Aktiv, liker friluftsliv og trening, som meg
  • Interessert i film, teater, spill, som meg
  • Nokså like meninger når det gjelder verdispørsmål, og like verdier, pluss at vi har noen som komplementerer hverandre (f.eks han verdsetter funksjonalitet, mens jeg verdsetter estetikk) 
  • Leken og dårlig humor, som meg
  • Sosial med egne venner, så jeg får være litt alene
  • Ønsker å utvikle seg, og er god på å ta imot konstruktive tilbakemeldinger
  • Husker det som er viktig for meg
  • Renslig, orden i bil og hus
  • Tar godt vare på seg selv, og snakker om følelser, har selvinnsikt på sine problem
  • Får ting gjort

Negative sider: 

  • Holder ikke løfter fordi han er glemsom og blir stresset av livet (denne burde jo være dealbreaker!) 
  • Har dårlig selvbilde og periodevis nedstemt og trenger mye bekreftelse
  • Mindre intelligent, mangler allmennkunnskap
  • Lavtlønnet og dårlig økonomisk fortid
  • Snuser, og har et alkoholproblem (som han har holdt i sjakk i et år heldigvis, men jeg vet jo det er der)
  • Blir regelmessig frustrert og irrasjonell
  • Vanskelig "ste-familie" å forholde seg til
  • Lyttende og interessert, men misforstår ofte
  • Dårlig på konflikthåndtering og kommunikasjon
  • Snorker!

Haha! Etter denne negative sider-lista her så tenker jeg "hvorfor i alle dager er jeg med denne fyren", flere av dem burde jo være dealbreakere, og ser forferdelig ut utenfra! Og likevel elsker jeg ham og kunne ikke tenke meg noen andre. :D Blir regelmessig gal av misforståelsene vi ender opp i, og mengden tid jeg bruker på å forklare hva jeg har ment, og når jeg våkner av snorkinga tenker jeg "jeg kan ikke leve med dette mer!". Men så har han selvironi, tøyser og plutselig er det glemt. 

Anonymkode: fe921...21c

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også lage liste. 

Positivt. 

° Lytter alltid og vet når han skal gi trøst og når han skal gi råd. 

° Snill med sin familie og min familie. Også sine venner og mine. 

° Liker dyr og har stor respekt for alt levende. 

° En god elsker. Og pen å se på. 

° Gjør husarbeid og er flink til å lage mat. 

° Han er nysgjerrig og opptatt av å lære nye ting. 

° Han er morsom og jeg ler hver dag med han. 

° Han kysser meg farvel og god natt hver dag. Han gir bamseklemmer mange ganger om dagen. Han gir komplimenter hver dag. 

° Han blir med meg på aktiviteter så fremt det ikke regner (seriøst). 

Negativt. 

° Vi har begge adhd, men han sliter mye mer enn meg så jeg må ta meg av privatøkonomien alene og jeg må følge med på hans avtaler. 

° Han er for snill og blir ofte utnyttet av familie og arbeidsgivere. 

° Han gir ikke slipp på negative hendelser i fortiden. 

° Han har et noe negativt syn på andre mennesker og ser seg alltid over skuldra (han har kptsd). 

° Han drar mye rot i hus. 

° Han suger inn maten sin fra skje og gaffel og svelger den hel. Jeg må ha lyd på når vi spiser for jeg blir gal av den sugelyden. Han suger og svelger unna maten sin på noen minutter. 

° Han tar ikke konsekvensen av at han har blitt eldre og tykkere. Så han bruker 20 år gamle skjorter. Så han vaser rundt magebar. Det er litt turnoff. 

Jeg gir han 9/10. Vi må jo gi hverandre mye å gå på siden vi begge har ADHD. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som lagde en liste, kan dere lage en liste om dere selv? (hvis dere klarer å være objektiv nok) Er bare oppriktig nysgjerrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ardenus skrev (10 timer siden):

Dere som lagde en liste, kan dere lage en liste om dere selv? (hvis dere klarer å være objektiv nok) Er bare oppriktig nysgjerrig.

Hehe, jeg kan prøve! Tror ikke jeg er for god til å være objektiv, jeg ville jo aldri vært sammen med meg selv, føler jeg har langt flere negative sider enn positive. 😅 Så jeg bruker den jeg lagde om typen som mal, og tenker litt ut fra ting han også sier.

Positive sider: 

  • God planlegger, har orden på "alt", renslig
  • Liker sex
  • Sier mye ja, og ser livet som et stort eventyr
  • Aktiv, liker friluftsliv og trening, som han
  • Interessert i film, teater, spill, som han
  • Nokså like meninger når det gjelder verdispørsmål, og like verdier, pluss at vi har noen som komplementerer hverandre (f.eks han verdsetter funksjonalitet, mens jeg verdsetter estetikk) 
  • Leken og dårlig humor, som han
  • Liker mitt eget selskap, så han får tid til sine sosiale ønsker utenom
  • Ønsker å utvikle meg, og har et rikt indre liv
  • Forståelsesfull, lyttende, god å kommunisere
  • Intelligent
  • Høy inntekt og økonomisk sans (tror av og til at det ikke føles så positivt for ham at jeg tjener mer)
  • Glad i meg selv, god aura og til å stole på
  • Tålmodig

Negative sider: 

  • Recovering kontrollfreak
  • Gjerrig
  • Har et problem med kropp/mat
  • Utsetter ting
  • Vanskelig "ste-familie" å forholde seg til
  • Kravstor, til både meg selv og andre
  • Lite interessert i det jeg ikke selv er interessert i (selvopptatt) 
  • Dårlig på å gi komplimenter, og si "elsker deg"
  • Deltar for lite sosialt på det han vil
  • Lav toleranse for stress, kaos og rot

Kan ikke du lage din egen liste også @Ardenus :D Og si hva som gjorde deg nysgjerrig! 

Anonymkode: fe921...21c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Kan ikke du lage din egen liste også @Ardenus :D Og si hva som gjorde deg nysgjerrig! 

Anonymkode: fe921...21c

Er singel, men kan vel prøve. (ikke så god på å fremme meg selv)
 

Positive sider: 

  • Åpen bok
  • Glad i å utforske innen sex
  • Genuint snill, går overens med alle
  • Liker dype samtaler
  • Intelligent
  • Dårlig humor (som så klart er bra humor, kan le av det meste)
  • Klarer meg fint i eget selskap og kjeder meg sjelden
  • Tålmodig og veldig rolig
  • Godt humør

Negative sider:

  • Ufør (kroniske smerter i begge hendene, som også gjør at jeg sliter med søvn etc)
  • Dårlig humor (kan være litt for mørk humor)
  • Introvert (dette er bare et problem for andre, fint for min del)
  • Overvekt
  • Lite hobbyer

Det som gjorde meg nysgjerrig på en omvendt liste var å se om folk klarte å være like ærlig tilbake, noe du absolutt fikk til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ardenus skrev (20 timer siden):

Er singel, men kan vel prøve. (ikke så god på å fremme meg selv)
 

Positive sider: 

  • Åpen bok
  • Glad i å utforske innen sex
  • Genuint snill, går overens med alle
  • Liker dype samtaler
  • Intelligent
  • Dårlig humor (som så klart er bra humor, kan le av det meste)
  • Klarer meg fint i eget selskap og kjeder meg sjelden
  • Tålmodig og veldig rolig
  • Godt humør

Negative sider:

  • Ufør (kroniske smerter i begge hendene, som også gjør at jeg sliter med søvn etc)
  • Dårlig humor (kan være litt for mørk humor)
  • Introvert (dette er bare et problem for andre, fint for min del)
  • Overvekt
  • Lite hobbyer

Det som gjorde meg nysgjerrig på en omvendt liste var å se om folk klarte å være like ærlig tilbake, noe du absolutt fikk til :)

Aha, jeg skjønner! Det var faktisk en liten utfordring å forsøke å være helt ærlig, å ikke pynte på sannheten, eller bli for negativt. Følte jeg fikk til det, og det var egentlig litt interessant. Det er jo også godt å vite hva som er ens svake sider, hva en kan akseptere og hva en ønsker å jobbe med. Ser jo ut som du også greide å få en ærlig liste! 

Jeg skulle ønske jeg også var genuint snill, og gikk overens med alle. Det er en innmari god egenskap, det er litt sånn som typen min det! :) 

Anonymkode: fe921...21c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...