Gå til innhold

Hvorfor leier du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor leier du hjem i stedet for å kjøpe? 

Anonymkode: 86013...c31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pga samlivsbrudd. Men nå er jeg på utkikk etter å kjøpe leilighet. Foretrekker å eie fremfor å leie. 

Anonymkode: 123a2...b7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg ikke får kjøpt noe alene med 2 barn 

Anonymkode: 7ad89...eb8

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble først ufør, i 2015, og så skilt i 2017 ( jeg som valgte å dra). Så da havnet jeg på leiemarkedet. Jeg bor nå med samboer og betaler en liten sum for å bo hos han. Jeg ønsker ikke styret med å eie egen bolig, men kan godt hende at jeg kjøper en fritidsbolig på sikt.

Anonymkode: 114e3...021

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mangler egenkapital og har ingen som kan hjelpe med realkausjon. Har en inntekt på over 1,3 mill samlet. 
Har barn så vil ikke flytte fra skolenretsen. Men ordner seg for oss etter hvert. Tar bare tid å spare opp.

Anonymkode: 8e263...420

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi vi bor veldig godt og veldig billig. Men ikke på drømmestedet. Så når drømmehuset dukker opp er vi klare😁

Anonymkode: 11aa1...42e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi jeg er fattig

Anonymkode: 048ca...ba2

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg likar å vere på farten. Då er leige gode saker.

Anonymkode: aee01...509

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker fleksibiliteten ved å leie. Lettere å flytte og reise.
Så langt i livet har det vært prioritert.

Anonymkode: 6b158...3bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker said:

Ble først ufør, i 2015, og så skilt i 2017 ( jeg som valgte å dra). Så da havnet jeg på leiemarkedet. Jeg bor nå med samboer og betaler en liten sum for å bo hos han. Jeg ønsker ikke styret med å eie egen bolig, men kan godt hende at jeg kjøper en fritidsbolig på sikt.

Anonymkode: 114e3...021

Hvilket styr?

Anonymkode: c8926...acf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor leier du hjem i stedet for å kjøpe? 

Anonymkode: 86013...c31

Jeg kunne kjøpe leiligheten for 4 millioner med 14000 kr i månedlige fellesutgifter, eller så kunne jeg leie en identisk leilighet for 15000 kr totalt.

Da valgte jeg heller å  leie. Jeg får 200,000 kr (over 16,000 kr i måneden) i renter på 4 M egenkapitalen min og bor på grunn av renteinntektene i praksis gratis. Uten en krone i oppuskostnader, meglerkostnader, og uten noe som helst risiko for hva som skjer i boligmarkdet med priser.

Men det er jo mer populært i dag å kjøpe seg en halv Obos leilighet (til prisen av en hel), kvitte seg med egenkapital og  så betale titusener hver måned for å "eie" selv.  Nordmenn burde virkelig skaffe seg en kalkulator og regne på hva som er økonomisk lønnsomt.

 

 

Anonymkode: 30793...25f

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er trygdet og har 350k i året. Ikke råd til å spare, altså ikke råd til å kjøpe. 

Anonymkode: d6df3...96d

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg sparer til egenkapital.

Anonymkode: fb6df...9fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi jeg har en arbeidsplass jeg mistrives i. Prøver å få meg ny jobb og flytte til en annen by men neimen ikke lett

Anonymkode: 32d2c...e36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga sykdom måtte jeg frigjøre kapital🥹Skal leie på ubestemt tid. Håper på litt renteinntekt av EK, før den reduserers. Jeg betalte ca 19 000kr for bolig+bil, mens nå blir det 15500kr bolig+350 kr mnd for kollektiv(honnør). Har flyttet nærmere by. Er ikke helt sikker på hvordan fastrenteinnskudd blir, men med 1,5 mill 5% rente over 6 mnd så blir det en ok “start”☺️Jeg misliker å leie pga utryggheten om at man må flytte. Så det er hovedgrunnen til mitt ønske om å eie. Meeeen alle har ikke muligheten. Har vurdert Obos deleie, men da selger man sjela og ruineres, ser det ut til😅

Anonymkode: 814a7...5d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superlav leie, nydelig bolig og omgivelser, flott huseier og gode naboer. Pga lav husleie kan jeg spare mellom 15 og 20.000 i måneden og innen 2 år kjøpe noe eget helt uten lån. Om jeg gidder å flytte da, har det som plommen i egget her. 

Anonymkode: ba16d...db7

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvilket styr?

Anonymkode: c8926...acf

Lånekostnader, vedlikehold, oppussing. Ønsker friheten til å flytte kjapt på meg uten å eie masse ting i huset som må organiseres og ryddes.

Anonymkode: 114e3...021

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg er redd for å angre og måtte styre med salg. Har funnet ut dette ikke er så dumt. Har nå oppspart 2,5 mill og tjener i året 1,3 mill, så kan jo bli en grei EK å spytte i bolig når jeg er sikker på hvor jeg vil kjøpe

Anonymkode: c6e35...2c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvorfor leier du hjem i stedet for å kjøpe? 

Anonymkode: 86013...c31

Pga. et (fra min side 100% uønsket) samlivsbrudd. Jeg har en ok jobb og tjener 8-900 tusen brutto i året i året, men bor i en del av landet der boligprisene er høye. Så det å kjøpe en bolig som er stor nok til at barna kan oppholde seg her kan jeg bare glemme. Ikke får jeg låne så mye penger alene og ikke har jeg EK nok. (Kostnadsnivået i Norge forutsetter egentlig at man må ha to inntekter for å få det til å gå i hop. Bare økonomi i seg selv er argument nok for at det å skille seg er galskap, livskvaliteten som "fattig" blir så elendig at man hadde det mye bedre sammen på tross av visse utfordringer, tror at min ex har oppdaget det nå som hun også har blitt "fattig", men det blir en annen diskusjon....)

Anonymkode: 1bb1f...e85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...