Gå til innhold

Hvordan håndtere tilbakemelding fra SFO??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Har en gutt som er ferdig med 1. klasse.

En gutt som er «tøff» men sår og følsom. Mange venner og leker med stort sett alle. Blir fort dratt inn i lek, blir både med det som er fint og moro, men kan samtidig bære med andre gutter å «tulle». Kjedet seg litt på skolen da han ligger lengere fremme enn andre i noen fag. 
 

Har vært et ustabilt år med mange utskiftninger av lærere og voksen personer på skole og sfo.

Liker å tøffe seg, ikke alltid høre og spesielt da på sfo som «ledes» av unge 19/20 åringer.

Vi får tilbakemelding «støtt og stadig» på barnet vårt. Virker som han «provoserer» de voksne, ikke hører på osv.

I klassen har det derimot gått veldig bra, men jeg syntes dette er sårt og barnet blir mye lei seg.

Vi snakker mye om dette hjemme, men den oppførselen han til tider viser på skole (oftest på sfo) ser vi lite av hjemme og i lek med andre (på privaten). Det er ofte vanskelig å «ta han» hvis han er ugrei. 
 

SFO spurte i dag om han hører på oss hjemme, og ja, stort sett da han vet det blir konsekvenser med feks ikke kan gå ut å leke, inndra iPad osv. 

Er heldigvis noen dager igjen før ferie, men det gjør vondt.

Vil nevne at det er flere gutter i klassen som er «ikke». Ødelegger for andre barn, rapper ting, kaster vannflasker osv. Mitt barn er ikke med på det, så hans oppførsel går mer på å ikke høre/snakke tilbake.

Jeg er redd de unge møter barna på litt feil måte enn feks lærer. Samtidig så har det vært så mange nye voksen personer dette året at jeg føler min skal «teste».

BEKLAGER at dette ble rotete, men ville få ut litt tanker. 

Anonymkode: 3819f...bd3

  • Hjerte 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres ut som at du bør ta et møte/samtale med SFO, også med gutten tilstede. Det er krise at det jobber uutdannede der, som såvidt er voksne. Ta møte med lærer og få råd der? Gjerne med spesialpedagog tilstede.

Anonymkode: 0aa38...83d

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:) 

Jeg jobber selv med barn og lurer på om du kun får slike tilbakemeldinger om barnet på sfo? Kommer det noen gang kommenterer på barnets styrker? 
 

Hvis ikke, synes jeg ikke de tar seg tid til å faktisk bli kjent med barnet ditt. Barn merker fort om ikke voksne «ser» dem. Kan tenkes han føles seg utrygg også, ikke lett å skulle be om hjelp hvis man ikke føles seg akseptert av de voksne som jobber der. 
 

Tenker de burde «ta» han i å gjøre gode ting og styrke relasjonen. Selvfølgelig skal man kunne si fra til barn når noe de gjør ikke er greit, men er viktig å ha en god relasjon i bunn. 
 

 

Anonymkode: 37d72...0e7

  • Liker 4
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir ikke en gjennomsnittlig SFO tildelt nok midler til å kunne ha utdannede lærere der, så det får du ikke gjort noe med.

Skjønner at det kan føles ugreit for gutten din, men om han ikke utviste denne oppførselen så ville han heller ikke oppleve disse tilbakemeldingene. Så jeg ville lagt inn en ekstra innsats på oppdragelse rundt akkurat dette (slå ned på det hver gang). Det er gutten som vinner på det i lengden.

Anonymkode: 089d3...e98

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det høres ut som at du bør ta et møte/samtale med SFO, også med gutten tilstede. Det er krise at det jobber uutdannede der, som såvidt er voksne. Ta møte med lærer og få råd der? Gjerne med spesialpedagog tilstede.

Anonymkode: 0aa38...83d

Spesialpedagog?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ungen din må selvsagt høre etter selv om voksenpersonene er unge. Hva hvis det var en 19 år gammel fotballtrener(ganske vanlig), skal han ikke høre på den? Ungdomsleder på en leir? Hvis en tenåring skal være barnevakt? 

Han skal vite at han er barn og de voksne er voksne uavhangig om de er gamlinger eller en 17-åring som er lærling(som absolutt er en realitet). Får han beskjed om å rydde på plass leker, slutte å plage andre eller gå inn til lunsj så skal han høre etter. 

Anonymkode: df7c1...073

  • Liker 28
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her

Ønsker å presisere; ugrei oppførsel er ikke ok. Vi slår hardt ned på det her hjemme når det skjer, da ved å ta bort goder osv.

Det jeg finner merkelig/rart er at den oppførselen de skisserer på sfo ser vi sjeldent i andre sammenhenger enn på sfo. Skolen har jobbet mye med å trygge, gi han oppgaver han presterer, gi han ekstra ting og der har det gått riktig vei.

Jeg skylder ikke på sfo og ønsker vi skal få dette bra til, men opplever at det blir mye «hakking», og lite positivitet.

vi ser, og fra bhg, at vårt barn blir usikker når det er mye utskiftninger av voksne. 
 

Anonymkode: 3819f...bd3

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det virker som du er opptatt av å skylde på de ansatte på SFO heller enn å innse at det er sønnen din som trenger oppdragelse. Du vet ikke hvordan de ansatte på SFO jobber, for du er tross alt ikke der, men likevel antar du at de gjør noe feil uten noen annen grunn enn at de er unge. Veldig merkelig holdning må jeg si. Mener du seriøst at det ikke er din sønn som er problemet, men heller ALLE de unge ansatte på SFO? Nei da, gutten min, det er ikke deg, det er alle de andre. Jeg forstår godt at sønnen din er et problem på skolen hvis dette er den generelle holdningen hjemme hos dere.

Anonymkode: 084c3...c93

Gutten har problemer. Barn som har det vanskelig blir ofte oppfattet som problemet, og derfor kreves det voksne med utdanning innen pedagogikk for å vite hvordan man møter slike barn. Da kan man forebygge mye.

Anonymkode: 0aa38...83d

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts her

Ønsker å presisere; ugrei oppførsel er ikke ok. Vi slår hardt ned på det her hjemme når det skjer, da ved å ta bort goder osv.

Det jeg finner merkelig/rart er at den oppførselen de skisserer på sfo ser vi sjeldent i andre sammenhenger enn på sfo. Skolen har jobbet mye med å trygge, gi han oppgaver han presterer, gi han ekstra ting og der har det gått riktig vei.

Jeg skylder ikke på sfo og ønsker vi skal få dette bra til, men opplever at det blir mye «hakking», og lite positivitet.

vi ser, og fra bhg, at vårt barn blir usikker når det er mye utskiftninger av voksne. 
 

Anonymkode: 3819f...bd3

Så han er både lengre fremme enn de andre og får oppgaver han presterer?

Noe skurrer her

Anonymkode: 5d77c...480

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts igjen

glemte å nevne- mitt barn har også fått skyld i flere hendelser (ulike grad), der man så i ettertid at mitt barn ikke har vært involvert. Fått beklagelse fra både avdelingsleder og rektor. 
 

Jeg syntes det er vanskelig å «kjefte» på barnet for en hendelse som skjedde på sfo. Vi snakker om det og ønsker å kommme i samarbeid med sfo og skole, men jeg vet ikke hvor vi skal starte… kan gå mange dager uten å høre noe også kan de si; siste ukene har x ikke hørt osv. hvordan skal vi gripe Ann dette? Kjefte på han for noe som skjedde forrige onsdag?

 

ts

Anonymkode: 3819f...bd3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så han er både lengre fremme enn de andre og får oppgaver han presterer?

Noe skurrer her

Anonymkode: 5d77c...480

Ts

ja, han ligger langt framme i matte og engelsk.

ts

Anonymkode: 3819f...bd3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden konsekvensene deres fungerer burde dere kanskje la ting som skjer på skolen få konsekvenser hjemme. 

Han er nok lur nok til å forstå hva som skjer hvis dere forklarer det. Han er lur nok til å være rampete der det ikke får konsekvenser. 

Anonymkode: 5d77c...480

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns det er overraskende mange episoder du refererer til, være seg din gutt eller andre gutter. Er det et veldig bråkete miljø? 

SFO består ikke av mange voksne, utdannede personer som har tid til å se hvert barn. Det er oppbevaring og delvis aktivisering. Ikke sammenlignbart med et klasserom sånn sett. Tipper han tester grenser og mangler respekt. Og hvis din holdning er at det er vanskelig å høre etter hva en 19/20-åring sier, så smitter det nok.

 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym90059005 said:

Syns det er overraskende mange episoder du refererer til, være seg din gutt eller andre gutter. Er det et veldig bråkete miljø? 

SFO består ikke av mange voksne, utdannede personer som har tid til å se hvert barn. Det er oppbevaring og delvis aktivisering. Ikke sammenlignbart med et klasserom sånn sett. Tipper han tester grenser og mangler respekt. Og hvis din holdning er at det er vanskelig å høre etter hva en 19/20-åring sier, så smitter det nok.

 

 

"og mangler respekt"..? Nå får du gi deg. Det høres ut som ts har mange gode observasjoner og refleksjoner, som helt sikkert stemmer.og det handler vitterlig ikke om manglende respekt, men utrygghet fordi omstendighetene er uforutsigbare. Og testing av grenser, som et hvert intelligent og utviklende barn har som jobb. Når barnet kun får negative tilbakemeldinger i tillegg, så er det jo åpenbart at det mangler kompetanse hos de som jobber der. Det ser en hver med litt mellom ørene.

Anonymkode: 5a157...567

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

"og mangler respekt"..? Nå får du gi deg. Det høres ut som ts har mange gode observasjoner og refleksjoner, som helt sikkert stemmer.og det handler vitterlig ikke om manglende respekt, men utrygghet fordi omstendighetene er uforutsigbare. Og testing av grenser, som et hvert intelligent og utviklende barn har som jobb. Når barnet kun får negative tilbakemeldinger i tillegg, så er det jo åpenbart at det mangler kompetanse hos de som jobber der. Det ser en hver med litt mellom ørene.

Anonymkode: 5a157...567

De ansatte på SFO har da ikke tid til å bable med enhver voksen om at barnet har oppført seg fint i dag osv, det er jo gjerne når det skjer noe at de må ta det opp med foreldrene. Så kan da ikke konkludere med at barnet "kun" får negative tilbakemeldinger. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vanskelig å si noe konkret, men det første som faller inn hos meg er at det er et annet miljø enn på skolen. Har han det bra der? Hva sier han selv? Hva sier han om grunnen til at han utagerer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det virker som du er opptatt av å skylde på de ansatte på SFO heller enn å innse at det er sønnen din som trenger oppdragelse. Du vet ikke hvordan de ansatte på SFO jobber, for du er tross alt ikke der, men likevel antar du at de gjør noe feil uten noen annen grunn enn at de er unge. Veldig merkelig holdning må jeg si. Mener du seriøst at det ikke er din sønn som er problemet, men heller ALLE de unge ansatte på SFO? Nei da, gutten min, det er ikke deg, det er alle de andre. Jeg forstår godt at sønnen din er et problem på skolen hvis dette er den generelle holdningen hjemme hos dere.

Anonymkode: 084c3...c93

Min erfaring etter jobb i kort tid på sfo ,, er at det er mye ymse der og det finnes endel som aldri burde jobbet der. Mange  var der kun for å fp penger og hadde null interesse av å gjøre en god jobb

Anonymkode: a17af...a84

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ts igjen

glemte å nevne- mitt barn har også fått skyld i flere hendelser (ulike grad), der man så i ettertid at mitt barn ikke har vært involvert. Fått beklagelse fra både avdelingsleder og rektor. 
 

Jeg syntes det er vanskelig å «kjefte» på barnet for en hendelse som skjedde på sfo. Vi snakker om det og ønsker å kommme i samarbeid med sfo og skole, men jeg vet ikke hvor vi skal starte… kan gå mange dager uten å høre noe også kan de si; siste ukene har x ikke hørt osv. hvordan skal vi gripe Ann dette? Kjefte på han for noe som skjedde forrige onsdag?

 

ts

Anonymkode: 3819f...bd3

Kjefte trenger man vel aldri uansett 

Anonymkode: a17af...a84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym90059005 skrev (6 timer siden):

De ansatte på SFO har da ikke tid til å bable med enhver voksen om at barnet har oppført seg fint i dag osv, det er jo gjerne når det skjer noe at de må ta det opp med foreldrene. Så kan da ikke konkludere med at barnet "kun" får negative tilbakemeldinger. 

Da burde de på sfo faktisk få frem atde også gir positive tilbakemeldinger 

Anonymkode: a17af...a84

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...