Gå til innhold

Hvordan tørr man å samsove?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg venter baby nr 2. Var ekstremt streng med baby nr 1 og han sov i bed side crib fra dag en, aldri sovet i sengen. Under natteamming turde jeg ikke sove. Har sett så mange barn som blir kvelt under samsoving, hvordan tørr man dette? Jeg skulle jo gjerne ønske at jeg klarte det for ser godene med det, men jeg er så redd 

Anonymkode: cb633...2f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har jeg aldri turt jeg heller, hovedsakelig fordi jeg sov ekstremt tungt selv når jeg hadde nyfødde babyer.

Anonymkode: 48fc4...22d

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at man må ikke absolutt samsove . Jeg elsket samsoving, men mannen sov veldig dårlig om ungen(e) var i senga selv om de lå på andre siden av meg. Vi ble enige om en løsning der barnesenga stod ved siden av han, og når det ville ha mat/oppmerksomhet så løftet han barnet over til meg også flyttet han barnet tilbake når både barnet og jeg hadde de sovnet igjen 🙂 

Finn deres egen løsning som ikke er på bekostning av deres egen søvn 🙂

Endret av Granskudd
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett så mange barn som har blitt kvelt? Hvor har du sett det? 

Man tør samsove når man kjenner risikofaktorene og vet hvordan man unngår dem. Aldri røyk, aldri en dråpe alkohol, egen dyne til barnet, være sikker på at begge voksne (hvis dere er to) kjenner til disse reglene, sikker på at begge voksne våkner og kan sjekke på hverandre. Temperaturregulering av soverommet, ingen mulighet for baby å falle ut av seng eller bli klemt mellom madrasser. 

Anonymkode: 8baed...db1

  • Liker 25
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sover veldig tungt. Så jeg sov ikke med baby i senga. 

Anonymkode: 38880...3ab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan du lese litt om samsoving: https://ammehjelpen.no/samsoving/

Samsoving er veldig vanlig, og greit mht. å slippe å våkne for mye under nattamming. 

Dessuten trygt for barnet å ha mamma i nærheten. Junior hadde store søvnproblemer pga. en diagnose, og klarte ikke å sovne i egen seng. 

Anonymkode: cd5e2...649

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har samsovet med 3 babyer, de er nå 7,5 og 18 mnd.

jeg våkner av barnet host, lyd. Men sover og så tungt at mannen kan ha hatt vekkerklokke på, stått opp og gått på jobb.

Anonymkode: a5334...87f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det fordi jeg måtte, det eneste som fungerte. Gjorde det ikke med eldste, fordi jeg var dritredd. Men eldste var faktisk mulig å få til å sove i sprinkelseng, det gikk bare ikke med nr.2

Jeg fulgte alle rådene for trygg samsoving og delte dobbeltsengen med babyen. Ammet babyen i søvn og rullet meg forsiktig over til andre siden så det var avstand mellom oss. Var likevel redd frem til babyen bikket 6mnd eller noe sånt, da var hun blitt så sterk og mobil at jeg tenkte risikoen hadde sunket. Risikoen er vel størst før 6mnd, mener jeg å ha lest.

Anonymkode: 07124...3ad

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett mange barn bli kvelt under samsoving? Lurer på hvordan du har sett det.

Det var en nyhetssak for litt siden om barn som døde etter samsoving. (https://www.nrk.no/sorlandet/10-av-15-barn-som-dode-hadde-samsovet-med-foreldrene-1.16913243). Det var da snakk om kjente risikofaktorer som bl.a. alkohol, sløvende medisiner og sofa.

Jeg skulle ikke samsove med eldste, men han hadde et enormt nærhetsbehov og trengte konstant kroppskontakt for å sove. Da ble det samsoving. Med andremann og tredjemann ble det samsoving allerede på sykehuset. Vi praktiserer samsoving i henhold til retningslinjene til Landsforeningen for uventet barnedød bl.a. friske barn født ved fullgått svangerskap, svært fast madrass, null alkohol/medisinbruk/nikotin, egen babydyne til barnet (jeg brukte ulltrøye på overkroppen i stedet for dyne) m.m. Far sov på eget rom i 6,5 mnd med førstemann, og i over et år med de to neste (fordi han samsov med de andre barna). De gangene han har drukket alkoho, selv små mengder, har han ikke samsovet.

Samsoving har gitt oss mest mulig søvn til flest mulig. Jeg (og mannen) fikk mye mer og bedre søvn fordi vi slapp å gå ut av sengen for å amme eller roe barn som våknet. Jeg ammet lenge. Barna elsker det, og vi har samsovet i flere år.

Jeg anbefaler virkelig samsoving til andre så lenge det skjer på en forsvarlig måte. Følg retningslinjene til LUB https://lub.no/om-barnedod/krybbedod/forebygging-av-krybbedod/sorg-for-forsvarlig-samsoving/

Anonymkode: 1642c...10c

  • Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sett mange barn bli kvalt av samsoving? Interessant. Det dør ca 15 barn i året i krybbedød, så disse har du sett?

Samsoving er helt trygt så lenge man tilrettelegger for det. Samsovet med alle mine fire.  Jeg sover veldig lett og våkner av det meste, føles tryggere for meg. Har prøvd bedside crib, men det har vært umulig å få dem til å sove der. Etter mange forsøk med første, færre med andre, fant jeg ut at det ikke var verdt å ofre søvn for ettersom det er helt trygt med samsoving.

Anonymkode: d9b5e...4dc

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Det var en nyhetssak for litt siden om barn som døde etter samsoving. (https://www.nrk.no/sorlandet/10-av-15-barn-som-dode-hadde-samsovet-med-foreldrene-1.16913243). Det var da snakk om kjente risikofaktorer som bl.a. alkohol, sløvende medisiner og sofa.

Anonymkode: 1642c...10c

Den statistikken gir heller ikke så mye mening når de ikke forteller oss hvor mange som samsover i befolkningen totalt.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samsoving er veldig trygt så lenge man følger retningslinjene til LUB. 
Jeg har seks barn og har samsovet med flere av dem i kortere eller lengre perioder ut fra deres behov. Det har aldri vært et problem og de har alle flyttet over i egen seng etterhvert når de var klare for det.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samsoving er trygt så lenge man følger retningslinjene. Jeg har gjort der med begge mine.
 

Jeg og baby sover forøvrig alene i den sengen når babyen er liten og ikke beveger på seg selv. (forskjell på 2 mnd og 9 mnd). Sengen står inntil veggen så baby ikke ruller ut. Egen dyne osv. Jeg er heller ikke redd for å rulle over siden vi har vær vår side av sengen når de er små. 
 

Hadde vært mye mer redd for å sovne med babyen på ammeputa når jeg satt trøtt i sofaen, i sengen har de ligget helt trygt. Men selvfølgelig viktig å følge «reglene». 

Anonymkode: f6ad1...211

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du har sett mange barn bli kvalt av samsoving? Interessant. Det dør ca 15 barn i året i krybbedød, så disse har du sett?

Samsoving er helt trygt så lenge man tilrettelegger for det. Samsovet med alle mine fire.  Jeg sover veldig lett og våkner av det meste, føles tryggere for meg. Har prøvd bedside crib, men det har vært umulig å få dem til å sove der. Etter mange forsøk med første, færre med andre, fant jeg ut at det ikke var verdt å ofre søvn for ettersom det er helt trygt med samsoving.

Anonymkode: d9b5e...4dc

I Norge er det ikke så mange, kanskje. Men det finnes f.eks store grupper på Facebook om temaet trygg babysøvn og der er det en del hjerteskjærende historier. Klart at forholdene er noe annerledes der, men det er nok til å bli skremt av.

Det blir vel feil å si at det er helt 100% trygt, for det er tryggere alene i egen seng, men gjør man det så trygt som mulig så er det likevel forsvarlig. Og (som Lub forkynner) mye tryggere enn uplanlagt samsoving, som fort kan skje dersom man er veldig søvndeprivert. Jeg husker at jeg en gang sovnet sittende mens babyen diet fordi jeg var så trøtt, det er farligere enn om jeg hadde samsovet og ammet liggende.

Anonymkode: 07124...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yodas skrev (3 timer siden):

Den statistikken gir heller ikke så mye mening når de ikke forteller oss hvor mange som samsover i befolkningen totalt.

70 % samsover

Anonymkode: 57e2f...434

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er du så redd for det? Klart at man skal ikke være full eller ha andre grunner til at man ikke gjør det.

.Jeg har samsovet med tre barn. Aldri har de blitt i nærheten av å bli kvelt eller dyttet ut av sengen. Men jeg la noen dyner på gulvet nedenfor i tilfelle....

Mine barn har sovet delvis i egen seng og delvis i min, mest det siste. Holdt på slik det første året, og sporadisk etter det. 

Det er veldig greit å kunne amme halvveis i søvne, gir jo mer energi for neste dag. Og nærheten barnet opplever gir også bedre søvn, det er min erfaring. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg samsov med mine for at vi skulle få noe søvn i det hele tatt. Ren desperasjon.

Anonymkode: db285...8c0

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller mest naturlige i verden for både mennesker og dyr! 
Jeg gjorde det med alle mine og angret ikke et sekund. 
Tryggere barn og mer uthvilt mamma ❤️

Anonymkode: 49640...ca0

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg samsov med begge barna. Ingen ble kvelt! Gikk så fint så. Eneste måten vi fikk sove. Koselig var det også.

Endret av Irja
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...