Gå til innhold

Noen med kronisk alvorlig insomni, hjelp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har i flere år slitt med alvorlig grad av insomni. Har prøvd mye men sikkert ikke alt. Søvnterapeut og psykolog hjalp ikke mye. Kostet skjorta. Jeg er lei av resepter. 

Kan noen forklare meg hvordan søvnrestriksjon egentlig fungerer? Altså i korte lette trekk. Hvor streng plan og hvor lang tid tar det om det i det hele tatt skal funke? Har prøvd det, funka ikke så godt. Mulig fordi jeg aldri klarte å stå opp til eksakt samme tid. Sliter å stå opp etter 20 minutter hvis jeg ikke sovner. Klarer ikke det. Kjempesliten.

Jeg kan alt om søvnhygiene, skjermbruk, koffein og lys om morgningen og alt det der. De rådene  er ikke vanskelige å følge men funker ikke i mitt tilfelle. 

Anonymkode: 25b1c...d79

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingenting virket på meg før jeg kom i overgangsalderen, da fikk jeg hrt og som tvert hver natt.

Anonymkode: b4eb7...5d7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har litt hjelp av flytende melatonin.

Har funnet ut at jeg har en tilstand som påvirker søvn negativt, men siden legene hverken kan eller vil gjøre noe med det i Norge så kommer man ingen vei.

Flytende melatonin er vel det som fungerer best på meg, har ikke effekt - men masse bivirkninger - av div. sovetabletter. Mistenker at melatoninen også bidrar til at jeg er vrak hver morgen, så forsøker å trappe ned det også. Går noenlunde i perioder, men så må jeg bare få noe søvn igjen.

Håper du finner ut av ting, Ts.

Det som kanskje fungerer best for meg er å være striks med kosthold, riktig dose aktivitet og trening, stressmestring, avspenning, og kosttilskudd tilpasset mine spesifikke behov - og noe større dose omega3 enn man ellers får anbefalt (legen er enig i at jeg kan ta det). Å lytte til klassisk musikk eller jazz (rolig) kan også hjelpe noe. Spikermatte gjør forresten at kroppen virker å få mer hvile selv om jeg sover lite og dårlig.

Anonymkode: 5ff34...f63

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjennomførte søvnrestriksjon via DPS. Fungerte superbra. 

Kartla først ca hvor mye jeg sov hver natt. La oss si det var 5 timer. Da ble min leggetid kl.2 og så skulle jeg opp kl.7. For hver uke kunne jeg legge meg 15 min tidligere helt til jeg kom til kl.23 eller hva jeg ønsket som leggetid.

Null soving utenom på natt. 

I starten var det helt jævlig, men etter den første uka begynte jeg å sove bra allerede. Sikkert fordi jeg var så sinnssykt utslitt.

Du må være knallhard mot deg selv. Jeg gikk feks rundt på kjøpesenter på ettermiddagen for at jeg ikke skulle sovne hjemme. Opplevde jo at jeg plutselig sovnet sittende i sofaen, så det gikk ikke an å ligge på sofaen å se tv nei 🤣

Anonymkode: cf9cb...7d7

Skrevet (endret)

Ja jeg har slitt en del med søvn siste 6-7 årene blant annet p.ga. depresjon/angst og skiftarbeid. 

Det er viktig å stå opp til ca samme tid hver dag om mulig. Få minst 30 min i dagslys/direkte sollys tidlig på dagen. Være aktiv med noe gjennom dagen, hvertfall innimellom. Og ikke spise store måltider før leggetid- slutt å spise MINST 2 timer før leggetid. 

Atarax har hjulpet med innsoving mange ganger. Dette regnes som en mildere medisin enn andre sovemedisiner, og er mindre avhengighetsskapende. 

Endret av Mayer
AnonymBruker
Skrevet

Søvnklinikken.no er helt fantastisk!

Anonymkode: 750ec...ec0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har i flere år slitt med alvorlig grad av insomni. Har prøvd mye men sikkert ikke alt. Søvnterapeut og psykolog hjalp ikke mye. Kostet skjorta. Jeg er lei av resepter. 

Kan noen forklare meg hvordan søvnrestriksjon egentlig fungerer? Altså i korte lette trekk. Hvor streng plan og hvor lang tid tar det om det i det hele tatt skal funke? Har prøvd det, funka ikke så godt. Mulig fordi jeg aldri klarte å stå opp til eksakt samme tid. Sliter å stå opp etter 20 minutter hvis jeg ikke sovner. Klarer ikke det. Kjempesliten.

Jeg kan alt om søvnhygiene, skjermbruk, koffein og lys om morgningen og alt det der. De rådene  er ikke vanskelige å følge men funker ikke i mitt tilfelle. 

Anonymkode: 25b1c...d79

Jeg sliter også med insomni. Hos meg er det fordi kroppen er i alarmberedskap. 

Det som hjelper for meg er å sørge for at kroppen ikke er så aktivert. Lettere sagt enn gjort. Jeg bruker meditasjon og trening på dagtid og lydbok ved leggetid. Legger meg samme tid hver dag og står opp når jeg våkner. 

Noen ganger kan jeg våkne i full hjertebank selv om kroppen var rolig da jeg la meg. Det er min store utfordring, at kroppen aktiveres i søvne. 

Anonymkode: 1f6ab...cfc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...