Gå til innhold

Jeg liker ikke kompisene mine sine holdninger, men jeg ønsker å være venn likevel, indre konflikt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en omgangskrets som består av menn på grunn av en felles interesse hvor det er lite kvinner. 

Jeg er veldig glad i disse gutta. Vi har det morsomt sammen og jeg trives med de. Problemet er når vi diskuterer ting som skjer i samfunnet, holdninger, verdier og det som er. På noen punkt er vi like. Men på andre, kanskje viktige punkt, er vi veldig ulike. Dette provoserer meg og gjør meg noen ganger lei meg. 

Er det andre som har det sånn med venner? Jeg veier det å ha det hyggelig sammen tungt, og vi har det jo. Men det kan raskt drepe humøret mitt når de kommer med uttalelser som provoserer meg. Jeg vil på en måte ikke bli relatert til folk med slike holdninger. Jeg kan jo ikke si ifra heller, for eksempel at jeg ikke vil snakke om det emnet. 

Anonymkode: a7724...c12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har sluttet å omgå folk som ikke har peiling på annet enn hva som kommer fra tvboksen.

Anonymkode: c86a8...534

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men på andre, kanskje viktige punkt, er vi veldig ulike. Dette provoserer meg og gjør meg noen ganger lei meg. 

Anonymkode: a7724...c12

Så det er du som har fasiten?

Anonymkode: 35d84...e1b

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg har sluttet å omgå folk som ikke har peiling på annet enn hva som kommer fra tvboksen.

Anonymkode: c86a8...534

Ja.. Du sier noe der. 

Capazitet skrev (40 minutter siden):

Hvorfor føler du at du ikke kan si ifra?

Jeg vet ikke. Kanskje jeg bare burde gjøre det. Jeg er vel redd for at vennskapet skal ta slutt, må igjen presisere at det gir meg mye glede ellers men noen ganger så blir jeg rett og slett sint. Kanskje jeg bare må slutte å bry meg, men vanskelig. 

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Så det er du som har fasiten?

Anonymkode: 35d84...e1b

Dette er noe en av de typisk ville sagt. Nei, det handler ikke om å ha en fasit, det handler om respekt for hverandre og ikke minst være et ok menneske. Jeg syns deres holdninger er respektløse, generaliserende, lite gjennomtenkte. Det handler ikke om hva som er sant og ikke, men verdier og meninger man har. Når man ikke har disse grunnleggende prinsippene til felles så skaper det en "klinsj". igjen så blir jeg matt av slike mennesker, jeg har venner jeg er uenige med, som ikke prakker på meg sine holdninger og som respekterer meg for å være meg og jeg respekterer de også. 

Anonymkode: a7724...c12

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par venner jeg ikke kan diskutere enkelte emner (type antivaxxer, kvakksalveri og lignende). Når dette er kommet opp sier jeg bare vennlig at "dette bør vi nok ikke diskutere, siden jeg ikke deler samme syn". Og det har gått helt fint. :)

Man må ikke være enige om alt.

Men enkelte meninger hadde jeg ikke tolerert. Hvis det går på hudfarge, kjønn, legning osv hadde jeg faset ut vedkommende.

Anonymkode: 68104...92e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Ja.. Du sier noe der. 

Jeg vet ikke. Kanskje jeg bare burde gjøre det. Jeg er vel redd for at vennskapet skal ta slutt, må igjen presisere at det gir meg mye glede ellers men noen ganger så blir jeg rett og slett sint. Kanskje jeg bare må slutte å bry meg, men vanskelig. 

Dette er noe en av de typisk ville sagt. Nei, det handler ikke om å ha en fasit, det handler om respekt for hverandre og ikke minst være et ok menneske. Jeg syns deres holdninger er respektløse, generaliserende, lite gjennomtenkte. Det handler ikke om hva som er sant og ikke, men verdier og meninger man har. Når man ikke har disse grunnleggende prinsippene til felles så skaper det en "klinsj". igjen så blir jeg matt av slike mennesker, jeg har venner jeg er uenige med, som ikke prakker på meg sine holdninger og som respekterer meg for å være meg og jeg respekterer de også. 

Anonymkode: a7724...c12

Det virker ikke som du har så veldig respekt for dems meninger da? 

Anonymkode: ddcf2...bfa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det virker ikke som du har så veldig respekt for dems meninger da? 

Anonymkode: ddcf2...bfa

Om det handler om å ha generaliserende meninger om en gruppe med mennesker, feks så er det så klart vanskelig å respektere det. Ærlig talt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror problemet bunner i at du legger lokk på hva du mener. Hva med å dele din mening, uten å gå inn i en diskusjon. "Hmm, jeg ser nok dette veldig annerledes enn deg, jeg tenker jo at ..." og så hvis de begynner å krangle på det "ja, vi er bare uenig, så har du sett den siste episoden av House of the dragon?" 

Hvis man stadig vekk må legge lokk på hvem man er så blir uenigheter vanskeligere å forholde seg til. 

Anonymkode: c2c9a...654

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det virker ikke som du har så veldig respekt for dems meninger da? 

Anonymkode: ddcf2...bfa

Jeg respekter ikke usympatiske meninger. Hvorfor skal jeg gjøre det? Usympatiske meninger er jo veldig ofte påstander som tilsier at de selv ikke respekterer andres meninger eller livsstil.

Anonymkode: a89c3...cce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på å være uenig om det finnes en gud, og hvordan man behandler andre mennesker.

Jeg har en god kompis som er dypt religiøs. Og en annen som sliter med tanken på andre legninger og kjønnsidentiteter. Begge disse to behandler allikevel andre med respekt. Så selv om en er uenig så kan man godta ulikheter og ulike meninger.

Samtidig har jeg tidligere familie og venner som er motsatt. Behandler de som ikke har samme tro som seg som dritt, eller ser ned på andre som har andre legninger eller lignende. De klarer jeg ikke å omgås og har kuttet tvert ut. Kanskje jeg treffer de på tvungne sosiale arenaer men da skygger jeg så godt jeg kan unna.

Og samtidig lurer jeg på hvor gode kompiser dette egentlig er når du tydeligvis ikke våger å ytre enkelte meninger for de. Enten er det fordi du er utrygg på om de vil akseptere deg for de meningene du har, eller fordi du vet at du ikke vil bli det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg respekter ikke usympatiske meninger. Hvorfor skal jeg gjøre det? Usympatiske meninger er jo veldig ofte påstander som tilsier at de selv ikke respekterer andres meninger eller livsstil.

Anonymkode: a89c3...cce

Hva er en usympatisk mening? Har du noen gang prøvd å finne ut hva som ligger bak disse meningene til disse mennene? Det er slett ikke nødvendigvis slik at de er usympatiske, det kan ligge helt andre ting til grunn, som uvitenhet og frykt. 
 

Om det er veldig viktig at vennene dine har samme meninger og verdier som deg, kan du ikke være venn med folk som har et litt annet syn på verden enn deg. Det sier seg selv. Om du derimot ønsker å lære og forstå andre sine meninger og hva som ligger til grunn for dem, og respektere at vi alle har ulike meninger og verdier, så er det ikke noe problem å være venn med dem.

Og har du noen gang prøvd å si din mening, eller spurt hva de mener når de legger frem sine synspunkt, eller har du bare bestemt deg for at du ikke kan ytre dine meninger?

Anonymkode: cb6a3...51c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville jo vært kjedelig hvis man var enige hele tiden, og syntes det samme om alt. Men det kommer jo an på hva slags holdninger det er snakk om. Hvis de ellers viser at de respekterer folk som er uenige eller har livssyn de ikke forstår, må det jo gå an å bli enige om å bli uenige.

Hvorfor tror du at du ikke kan si dine egne meninger høyt?

Endret av Seff
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er en usympatisk mening? Har du noen gang prøvd å finne ut hva som ligger bak disse meningene til disse mennene? Det er slett ikke nødvendigvis slik at de er usympatiske, det kan ligge helt andre ting til grunn, som uvitenhet og frykt. 
 

Om det er veldig viktig at vennene dine har samme meninger og verdier som deg, kan du ikke være venn med folk som har et litt annet syn på verden enn deg. Det sier seg selv. Om du derimot ønsker å lære og forstå andre sine meninger og hva som ligger til grunn for dem, og respektere at vi alle har ulike meninger og verdier, så er det ikke noe problem å være venn med dem.

Og har du noen gang prøvd å si din mening, eller spurt hva de mener når de legger frem sine synspunkt, eller har du bare bestemt deg for at du ikke kan ytre dine meninger?

Anonymkode: cb6a3...51c

Det blåser jeg i. Hvis uvitenhet og frykt gjør at man ikke er hyggelig mot andre, så får de søke hjelp hos andre enn meg. Jeg driver med hjelpekunst i jobben min. Jeg har ikke tenkt å bedrive masse emosjonelt arbeid for andre som ikke er hyggelige også på fritiden min. Jeg kan godt gjøre forsøk på å forstå, men det betyr ikke at jeg trenger å være med dem, og jeg må heller ikke respektere alle meninger.

Anonymkode: a89c3...cce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...