AnonymBruker Skrevet 26. juni 2024 #1 Skrevet 26. juni 2024 Hei! Hva er egentlig forskjellen på en Montessori skole og en Steinerskole? Hva anbefales? Hvilke barn går på disse skolene? Gi meg all info du har Anonymkode: e5163...bcf
Granskudd Skrevet 26. juni 2024 #2 Skrevet 26. juni 2024 Veldig kort og enkelt forklart uten utdyping: Montessori bygger på den italienske damen Maria Montessori sine prinsipper om at barn kan, barn vil lære, barn kan være ansvarlige om det er lagt til rette. Og de snakker mye om at barn lærer best under selvstendig læring og ved å få være i læringssonen uten forstyrrelser Rudolf Steiner sine prinsipper er mer grunnleggende frihet til å lære, fri utfoldelse, kropp og sjel henger sammen og bygger på kristine prinsipper. Nærmest alle disse skolene bygger pedagogikken sin mer moderne i dag og det er veldig ulikt hvordan de strukturer hverdagen sin. Felles for begge er at de er (som regel, avhengig av ledelse) veldig bra skoler/barnehager! 5 1
Granskudd Skrevet 26. juni 2024 #3 Skrevet 26. juni 2024 (endret) ... kan legge til at her i distriktet er det mange barn som ikke passer inn i det ordinære skolesystemet som begynner på disse skolene. En del barn med tilleggsdiagnoser, og generelt bare de som har behov for mer kinetisk læring, men jeg kjenner bare skolene akkurat her vi bor. Det er sikkert store forskjeller. .... og en ting til, de jeg kjenner som har gått steinerskolen har nesten uten unntak fått et eller annet kreativt yrke. Kunstner, klesdesigner, skuespiller og en billedkunstner. Kan være tilfeldig, men jeg tror ikke det. Endret 26. juni 2024 av Granskudd
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2024 #4 Skrevet 26. juni 2024 Granskudd skrev (28 minutter siden): Veldig kort og enkelt forklart uten utdyping: Montessori bygger på den italienske damen Maria Montessori sine prinsipper om at barn kan, barn vil lære, barn kan være ansvarlige om det er lagt til rette. Og de snakker mye om at barn lærer best under selvstendig læring og ved å få være i læringssonen uten forstyrrelser Rudolf Steiner sine prinsipper er mer grunnleggende frihet til å lære, fri utfoldelse, kropp og sjel henger sammen og bygger på kristine prinsipper. Nærmest alle disse skolene bygger pedagogikken sin mer moderne i dag og det er veldig ulikt hvordan de strukturer hverdagen sin. Felles for begge er at de er (som regel, avhengig av ledelse) veldig bra skoler/barnehager! *"[...] den italienske legen Maria Montessori sine prinsipper [...]"* Hun forsket i utgpkt på hvordan fattige, underernærte og psykisk utviklingshemmede barn kunne få bedret kognitiv utvikling. Montessori er en utelukkende pedagogisk metodikk eller retning uten tilknytning noe livssyn. Steinerpedagogikken er opprinnelig knyttet opp til antroposofien og dens åndsvitenskap ved dens grunnlegger, filosofen Rudolf Steiner. Anonymkode: 8d04d...14e 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2024 #5 Skrevet 26. juni 2024 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Hei! Hva er egentlig forskjellen på en Montessori skole og en Steinerskole? Hva anbefales? Hvilke barn går på disse skolene? Gi meg all info du har Anonymkode: e5163...bcf Her i kommunen er det stort sett de ungene som ikke fungerer eller klarer å tilpasse seg ordinær skole som går på alternative skoler. Det er barna med større adferdsutfordringer, ADHD, ulike diagnoser, historikk med å mobbe andre barn, vold, utageringer, foreldre som ikke er helt oppe og nikker osv. Har blitt en oppsamlingsplass for barn som strever Anonymkode: 19d25...e21 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2024 #6 Skrevet 26. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Her i kommunen er det stort sett de ungene som ikke fungerer eller klarer å tilpasse seg ordinær skole som går på alternative skoler. Det er barna med større adferdsutfordringer, ADHD, ulike diagnoser, historikk med å mobbe andre barn, vold, utageringer, foreldre som ikke er helt oppe og nikker osv. Har blitt en oppsamlingsplass for barn som strever Anonymkode: 19d25...e21 Dette er min erfaring også. Og kompetansen for å ta seg av de elevene, eksisterer ikke.. Anonymkode: 53ac4...5d4
Mandagsunge Skrevet 26. juni 2024 #7 Skrevet 26. juni 2024 (endret) Montessori er ein pedagogisk tankegang, Steiner er basert på den antroposofiske filosofien. Vil tilrå montessori med mindre du er av den meir andelege typen. Alle barn kan sikkert ha utbytte av båe, men på plassar der privatskule er eit val har dei vel ofte ein tendens til å bli valet til dei barna som treng så mykje støtte at dei ikkje taklar den offentlege skulen. Endret 26. juni 2024 av Mandagsunge
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2024 #8 Skrevet 26. juni 2024 Montesorri er en metodeskole mens steiner er en ideologisk skole. Anonymkode: b2d20...5d0 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2024 #9 Skrevet 27. juni 2024 22 hours ago, Granskudd said: ... kan legge til at her i distriktet er det mange barn som ikke passer inn i det ordinære skolesystemet som begynner på disse skolene. En del barn med tilleggsdiagnoser, og generelt bare de som har behov for mer kinetisk læring, men jeg kjenner bare skolene akkurat her vi bor. Det er sikkert store forskjeller. .... og en ting til, de jeg kjenner som har gått steinerskolen har nesten uten unntak fått et eller annet kreativt yrke. Kunstner, klesdesigner, skuespiller og en billedkunstner. Kan være tilfeldig, men jeg tror ikke det. På Steinerskolen i Fredrikstad er det sånn. Anonymkode: 5328a...98f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå