AnonymBruker Skrevet 26. juni 2024 #1 Skrevet 26. juni 2024 Leger, sykehus o.l. er ofte veldig restriktive med å skrive ut resepter på feks Benzodiazepiner (litt usikker på om jeg skriver riktig, men dere skjønner hva jeg mener), morfinpreparater, opiater osv. Dette vil jeg tro er fordi dette er medisiner man kan bli avhengig av. Det er mulig at jeg tar feil, men når det kommer til ulike psykofarmaka som såkalte lykkepiller, antipsykotika og andre er legene mye raskere med å skrive ut resept. Men man blir jo like avhengig av dem. Er det noen som vet hvorfor det er sånn da? Jeg har tidligere vært avhengig av et morfinpreparat som jeg brukte myye av i en periode på mange år. For all del det var vanskelig å slutte med dem og jeg hadde kraftige abstinenser. Men nå holder jeg på med å prøve å slutte med zyprexa som er et antipsykotisk legemiddel. Og abstinensene jeg har nå er en helt annen verden enn det jeg hadde da jeg sluttet med morfinpreparatet. For de som lurer så er dette i samarbeid med legen og jeg har trappet ned over lang tid. Altså hvorfor er det sånn at leger har lettere for å skrive ut ulike psykofarmaka enn medisiner som Benzo, morfin e.l? Anonymkode: e8a04...5ec
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2024 #2 Skrevet 26. juni 2024 Fordi noen preparater har en ruseffekt, mens andre i stor grad bare har en virkning. Anonymkode: 52082...cc8 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2024 #3 Skrevet 26. juni 2024 SSRI (det du kaller lykkepille) gir ikke rus slik som benzo, nei. Anonymkode: ec1e3...712 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2024 #4 Skrevet 26. juni 2024 Du kan Google A og B preparater. Da finner du at de skrives på ulike resepter fordi de er regulert forskjellig. (A er strengest) Anonymkode: 7499e...202
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2024 #5 Skrevet 26. juni 2024 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Leger, sykehus o.l. er ofte veldig restriktive med å skrive ut resepter på feks Benzodiazepiner (litt usikker på om jeg skriver riktig, men dere skjønner hva jeg mener), morfinpreparater, opiater osv. Dette vil jeg tro er fordi dette er medisiner man kan bli avhengig av. Det er mulig at jeg tar feil, men når det kommer til ulike psykofarmaka som såkalte lykkepiller, antipsykotika og andre er legene mye raskere med å skrive ut resept. Men man blir jo like avhengig av dem. Er det noen som vet hvorfor det er sånn da? Jeg har tidligere vært avhengig av et morfinpreparat som jeg brukte myye av i en periode på mange år. For all del det var vanskelig å slutte med dem og jeg hadde kraftige abstinenser. Men nå holder jeg på med å prøve å slutte med zyprexa som er et antipsykotisk legemiddel. Og abstinensene jeg har nå er en helt annen verden enn det jeg hadde da jeg sluttet med morfinpreparatet. For de som lurer så er dette i samarbeid med legen og jeg har trappet ned over lang tid. Altså hvorfor er det sånn at leger har lettere for å skrive ut ulike psykofarmaka enn medisiner som Benzo, morfin e.l? Anonymkode: e8a04...5ec Vi har kommet litt lenger enn å kalle antidepressiva for lykkepiller. Anonymkode: d4ac5...976 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2024 #6 Skrevet 26. juni 2024 TS her. Ok. Jeg er helt enig i det dere sier. Beklager at jeg kaller det for lykkepiller, men skrev det bare for at dere skulle skjønne hva jeg mente. Nei de gir ikke rus, men spør du meg gir de en mye kraftigere avhengighet. Det at man kunne bli avhengig var det ingen som snakket om engang den gangen legen ga meg dem den første gangen. sånn helt uavhengig av morfin og Benzo så kan det ikke være sånn at man gir folk medisiner man kan bli avhengig av og få kraftige abstinenser av og så er det nesten ingen som snakker om det. I det minste burde jo legen / psykiateren fortelle deg at du kan bli avhengig før du begynner på den sånn at du kan ta et informert valg. Anonymkode: e8a04...5ec
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2024 #7 Skrevet 26. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): TS her. Ok. Jeg er helt enig i det dere sier. Beklager at jeg kaller det for lykkepiller, men skrev det bare for at dere skulle skjønne hva jeg mente. Nei de gir ikke rus, men spør du meg gir de en mye kraftigere avhengighet. Det at man kunne bli avhengig var det ingen som snakket om engang den gangen legen ga meg dem den første gangen. sånn helt uavhengig av morfin og Benzo så kan det ikke være sånn at man gir folk medisiner man kan bli avhengig av og få kraftige abstinenser av og så er det nesten ingen som snakker om det. I det minste burde jo legen / psykiateren fortelle deg at du kan bli avhengig før du begynner på den sånn at du kan ta et informert valg. Anonymkode: e8a04...5ec Du kunne ha skrevet antidepressiva som det heter. Vi vet jo hva det er så vi hadde forstått det. Anonymkode: d4ac5...976
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå