Gå til innhold

Bekymret for søsters alkoholforbruk.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er bekymret for at min søster drikker for mye. Hun har tre små barn, men er allikevel ute flere ganger i måneden. Hun må få med seg alt sosialt som skjer, og det drikkes alltid alkohol. Hun blir alltid full eller godt brisen.

På hyttetur med familien drikker hun alltid vinglasset litt for fort. Hun blir småbrisen mens ungene fortsatt er våken. Begynner å bli mer kosete, både med egne barn og mitt.

Svigermoren hadde tatt det opp med henne i fjor sommer da de var på tur sammen. Hun synes det ble for mye vin med en liten baby (yngste sønnen var da under 1 år). Jeg har prøvd å snakke med henne en gang, men mulig jeg hadde feil tilnærming. Hun ble skikkelig fornærmet og det gikk flere uker før hun snakket til meg igjen. 

Noen med gode råd?

Anonymkode: 1b816...19d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sett hardt mot hardt. Det må være lov til å reagere, og om hun ikke har ett problem, så klarer hun fint å la vær å drikke mer enn 1 glass. Eller i det hele tatt la vær.

Hvor er mannen eller faren til barna? 

Anonymkode: c1e6c...728

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sett hardt mot hardt. Det må være lov til å reagere, og om hun ikke har ett problem, så klarer hun fint å la vær å drikke mer enn 1 glass. Eller i det hele tatt la vær.

Hvor er mannen eller faren til barna? 

Anonymkode: c1e6c...728

Mannen er tilstede. Han drikker ikke i samme mengder, men koser seg litt for ofte med alkohol. Jeg kan ikke snakke med han. Vi har dårlig kjemi og snakker kun om overfladiske ting.

AnonymBruker
Skrevet

Både du og hennes svigermor har snakket med henne - og hun er egentlig blitt verre siste året etter samtalene.

Da tenker jeg at dere rundt ikke lenger kan fortsette å prate for døve ører.

Jeg hadde kontaktet hennes fastlege (ev. kommuneoverlegen som kan videreformidle beskjed om du ikke vet hvilken fastlege din søster har) og fortalt at du er bekymret for hennes alkoholforbruk.

Og jeg hadde kontaktet barnevernet og ytret samme bekymring. Ekstra bekymringsfullt er det at begge foreldrene drikker alkohol ofte, og at din søster drikker større mengder.

Jeg ville kontaktet barnevernet fordi dere allerede har ventet et år, og det året har din søster tydeligvis fått større alkoholproblemer enn hun hadde. Da trenger familien hjelp - og ikke minst barna trenger hjelp. Og jo lenger tid dere rundt venter med å varsle, jo mer alvorlig blir din søster (og mannens) problemer, og jo større problemer risikerer man at barna får pga. dette.

Handle nå!

Anonymkode: 5d4e2...965

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

På hyttetur med familien drikker hun alltid vinglasset litt for fort. Hun blir småbrisen mens ungene fortsatt er våken. Begynner å bli mer kosete, både med egne barn og mitt.

Jeg hadde valgt å gjøre følgende:

• Skjerme mine egne barn fra henne og hennes alkoholforbruk. Med andre ord: Avstå fra hytteturer ol. med henne
  • Snakke med far til hennes barn at han må ta noen grep. Han må hjelpe å skjerme og beskytte egne barn. HAN må ta ansvar
  • Meldt inn bekymring til hennes fastlege. Det kan man gjøre
  • Melde inn til barneverntjenesten, dersom far til barna ikke tar ansvar. Om far tar ansvar og følger opp så tenker jeg at han da er barnas fremste vern og at det kan være godt nok

Jeg har selv vokst opp med en mor som var alkoholiker, inntil hun døde, og vet av egenerfaring at ingen kan presses til å slutte å drikke. Det dere andre må gjøre er å hjelpe hverandre å stå i det, beskytte barna og IKKE bli muliggjørere for søsters usunne alkoholmønster. 

Som pårørende kan dere søke hjelp og støtte også her: Veiledningssenter for pårørende | Norske Kvinners Sanitetsforening (sanitetskvinnene.no)

Anonymkode: c27e9...0f9

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Er bekymret for at min søster drikker for mye. Hun har tre små barn, men er allikevel ute flere ganger i måneden. Hun må få med seg alt sosialt som skjer, og det drikkes alltid alkohol. Hun blir alltid full eller godt brisen.

Svigermoren hadde tatt det opp med henne i fjor sommer da de var på tur sammen. Hun synes det ble for mye vin med en liten baby (yngste sønnen var da under 1 år). Jeg har prøvd å snakke med henne en gang, men mulig jeg hadde feil tilnærming. Hun ble skikkelig fornærmet og det gikk flere uker før hun snakket til meg igjen. 

Noen med gode råd?

Si hva du mener, snakker hun ikke med det, så nei vel.. Det er hennes valg og rett... Ikke la henne omgås ditt barn når hun drikker. 

Ingen får lov til å drikke mer enn 1-2 glass vin til mat rundt mine barn. Ingen. 

Anonymkode: 91045...043

AnonymBruker
Skrevet

Når det gjelder drikking hvor dine barn også er tilstede, så sett klare forventninger. Avklar på forhånd. Det blir feks ikke hyttetur om hun skal bli synlig beruset foran dine barn. Da hun ikke har evner til å forstå at man ikke blir brisen foran barn, så kan regelen vøre at alkohol drikkes etter leggetid. Men selvsagt i små mengder. 

Personlig har jeg ikke noe i mot at det drikkes foran barn eller at noen blir "lett brisen". Men nå tolker man kanskje "lett brisen" på ulike måter. Jeg mener man kan drikke litt, kanskje er i litt bedre humør osv. Men nå kjenner jo jeg min familie. I andre familier kan det hende noen heller blir mer brå og kranglete etter få enheter.

Har hun en partner dere kan snakke med? Er dere veldig bekymret ville jeg oppfordret til at hun snakker med lege. Hvis hun ikke gjør det frivillig må dere ta det videre til BV. Dere kan også samle dere, feks familie og venner, og konfrontere henne. Mulig hun blir sur og trekker seg unna, men her må dere tenke på barna. Dere kan gjerne loggføre når dere treffes og hun drikker. Start-slutt, antall enheter/hva som drikkes, hvor fort en enhet drikkes, hva klokken er nær hun er lett brisen - brisen - godt brisen- overstadig beruset. Og gjerne noen stikkord som "ler høyt", "kranglete", "ungene får lov til mer enn ellers" osv. Men dere må loggføre når hun er med barna/har ansvar for de. For en bytur er jo lov så lenge noen passer barna.

Anonymkode: a2c8f...a50

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Når det gjelder drikking hvor dine barn også er tilstede, så sett klare forventninger. Avklar på forhånd. Det blir feks ikke hyttetur om hun skal bli synlig beruset foran dine barn. Da hun ikke har evner til å forstå at man ikke blir brisen foran barn, så kan regelen vøre at alkohol drikkes etter leggetid. Men selvsagt i små mengder. 

Anonymkode: a2c8f...a50

Eller man krever rett og slett en "hvit" hyttetur, helt uten alkohol for noen. Vil hun ikke være med på hytta uten alkohol har hun et problem.

Anonymkode: 274a0...773

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Eller man krever rett og slett en "hvit" hyttetur, helt uten alkohol for noen. Vil hun ikke være med på hytta uten alkohol har hun et problem.

Anonymkode: 274a0...773

Enig i den. Alle bør kutte alkoholen på hytta. Har hun et begynnende problem er det urettferdig hvis det drikkes rundt henne rett og slett. 

Anonymkode: 6b4bd...5e3

AnonymBruker
Skrevet

Har svigerfamilie som er likedan. Om ikke de nødvendigvis endrer atferd så veldig så MÅ de ha alkohol til alt

Sjekk ut ved å invitere til selskap og sammenkomster men uten å servere alkohol. Når du er vertinne så bestemmer du vedr om det skal være hvit fest eller ikke. Tar hun det greit så er det vel mindre grunn til bekymring. Men dersom det blir motstand ; evt medbragt alkohol så tenker jeg det sier sitt

Anonymkode: 3d1c0...511

AnonymBruker
Skrevet

Jeg la ned alkoforbud rundt ungene mine until tenårene. Og når de ble tenåringer så var det vin til mat som var akseptert her i huset. Dette i vårt hjem, såklart. De opplevde et par tilfeller drikking (både én enkelt dram og noen påseilede slektninger) i andre anledninger, men hjemme hos oss fikk de avstå eller vente til barna la seg. Julaften, nyttårsaften, midtsommers til grill.... Mye godt alkoholfritt. 

Anonymkode: 9deb2...c07

AnonymBruker
Skrevet

Det går ikke an å forvente at en alkoholiker skal kunne drikke bare litt i selskaper eller hytteturer. 

Mange kan drikke på seg alkoholproblemer fordi det ikke blir sosialt problematisk for dem. Folk fortsetter å invitere dem. Kanskje noen forsiktig hinter om overforbruk, men trekker seg hvis det blir ubehagelig. Så da kan personen fortsette å drikke for mye uten at det blir noen negative konsekvenser for dem. Dette går vel under medavhengighet.

Så du kan hjelpe henne med å bli vrang. Ikke akseptere at hun fyllekoser med ungen din (!), ikke servere alkohol, si i fra at mye alkohol ikke er greit. 

Og du må akseptere at omfang med søster og svoger også gjør at du må være avholds. Det kan kjennes kjedelig og unødvendig ut, men alkoholikere takler dårlig at andre drikker 

Anonymkode: 81a14...9f3

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke din sak. 

Anonymkode: 8711b...5f2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...