Gå til innhold

Jeg blir sjokkert over at foreldre lar ungene sine skrike uten begrensninger ute i det offentlige rom


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er førskolelærer og har jobbet flere år i barnehage, men likevel reagerer jeg på volumet som mange barn har når de leker i offentlige parker og lekeplasser.

Jeg bor i Bergen og i ettermiddag lå jeg på gresset i en park og solte meg.

Det kom etter hvert barnefamilier med barn i barnehage og småskole alder og flere var nok trøtte og slitne etter en dag i barnehagen, men da synes jeg ikke at foreldre skal ta med barna ut i stekende sol, men heller gå hjem så de får hvile.

Noen av barna i 4-7 års alderen gikk helt bananas, og hadde VELDIG HØYT volum når de lekte og snakket, og flere av de som lå og solte seg pakket sammen og gikk pga volumet på barna.

Foreldrene var også høylytte når de kommuniserte med barna sine, og de ropte til barna 10-15 meter unna, istedenfor å gå bort og snakke til barna sine med normalt stemmeleie.

Feks stod en mor og ropte veldig høyt:

"Ka er det du sier?

Skal du pisse? Du har jo pisset!

Eg hører ikkje ka du sier. Hæ?

Du må rope høyere. Du har pisset Kaja, du skal ikke på do igjen no.

Kenneth, kan ikkje du gå hem så hon får pisse?"

(Reagerer forøvrig på at en mor bruker uttrykkene "pisse" til sitt lille barn, og ikke "tisse", men det er en annen diskusjon)

Jeg vet at mange foreldre tenker at ute kan barna skrike i vilden sky, men slik er det ikke i det offentlige rom og heller ikke barnehager.

Vi har en inne og utestemme, men selv på lekeplassen i barnehager må barna dempe seg litt, hvis ikke så ender både store og små opp med hørselskader.

Det å lære seg å ta hensyn med sitt stemmevolum, er en del av sosialiseringen.

 

 

Anonymkode: 127bb...2e0

  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

(Barnet som moren ropte til het ikke Kaja, hvis noen lurte på det)

Ts

Anonymkode: 127bb...2e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nå ikke reagert på ordet pisse. Det brukes her vi bor daglig av alle. Samme som en bruker ordet dass om do.

Her så hadde vi regler om ute og inne stemme. Men vi pratet nå til dem hvis de hylte mye. Men i lek på fotball banen osv kunne det bli litt høyere en ellers. Det så vi nå på alle. 

Anonymkode: 6bf77...63c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du snakket med alle de som gikk og vet de gikk pga bråkete barn,?

Anonymkode: 429ab...2b6

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De var vel høy på livet, på sommer, sol og varme (det er vi jo ikke bortskjemt med i denne byen), og ville kose seg i en offentlig park. Litt rop, skrål og leven hører med når barn skal utfolde seg. Synes ikke dette er noe å reagere på, og i alle fall ikke ordet "pisse". 

Like greit at du gikk hjem, tenker jeg. 

Anonymkode: 348b7...0e0

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg. Det å lære barna å snakke med vanlig volum har med dannelse å gjøre. Jeg ser ofte unger i parken, feks 8-10-årsalderen, som skriker og hoier. Det synes jeg er altfor store barn til å oppføre seg på den måten. Man kan ha det gøy uten å hyle så mye at man er til sjenanse for andre. 
 

For ordens skyld: Jeg synes det er hyggelig å høre barn leke, høre latter og glede. Det er hyling, vræling jeg ikke synes er OK. 

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Du snakket med alle de som gikk og vet de gikk pga bråkete barn,?

Anonymkode: 429ab...2b6

Jeg så på de at de syntes skrikingen var slitsom.

Ts

Anonymkode: 127bb...2e0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elefantenirommet skrev (4 minutter siden):

Helt enig med deg. Det å lære barna å snakke med vanlig volum har med dannelse å gjøre. Jeg ser ofte unger i parken, feks 8-10-årsalderen, som skriker og hoier. Det synes jeg er altfor store barn til å oppføre seg på den måten. Man kan ha det gøy uten å hyle så mye at man er til sjenanse for andre. 
 

For ordens skyld: Jeg synes det er hyggelig å høre barn leke, høre latter og glede. Det er hyling, vræling jeg ikke synes er OK. 

Det jeg skriver om var raserianfall, trass og ekstrem høy skriking under lek.

Ts

Anonymkode: 127bb...2e0

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

De var vel høy på livet, på sommer, sol og varme (det er vi jo ikke bortskjemt med i denne byen), og ville kose seg i en offentlig park. Litt rop, skrål og leven hører med når barn skal utfolde seg. Synes ikke dette er noe å reagere på, og i alle fall ikke ordet "pisse". 

Like greit at du gikk hjem, tenker jeg. 

Anonymkode: 348b7...0e0

"Litt"?

Du var jo ikke der så vidt jeg vet, så jeg tror du hadde reagert også

Ts

Anonymkode: 127bb...2e0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange foreldre som er redd for å ikke bli likt av den nye "bestevennen" sin og setter null grenser - Resultatet er unger svært få liker.

 

Anonymkode: e7615...d6c

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bekjente som jobber i bhg og skole som sier at volumet har gått jevnt opp de siste 20 årene. 

Da jeg var liten for 30-40 år siden ble vi bedt om å ta litt hensyn også ute. Nå er visst normen fra foreldre at ute kan barna skrike så mye de vil "fordi de er barn" og det er ute. Selv om de kun bråker for å bråke (altså ikke normalt lekebråk men feks at de bare skriker i vilden sky for å lage lyd)

Voksne, barn og ungdom blir vel og påvirket av amerikanere på TV og av influencere, er utrolig mye skrik og skrål. Særlig Youtubere skriker jo nærmest i videoene sine istedet for å prate.. 

Anonymkode: dc6e0...66a

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg så på de at de syntes skrikingen var slitsom.

Ts

Anonymkode: 127bb...2e0

Dummeste jeg har hørt

Anonymkode: 429ab...2b6

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dummeste jeg har hørt

Anonymkode: 429ab...2b6

Det er slike ting man faktisk kan se, og som er vanskelig å forklare hvorfor. Kanskje de så bort på barna flere ganger, fikk irritert uttrykk i ansiktet og så gikk. Helt rimelig å anta at det var derfor. Regner også med at du har hørt mange ting som er dummere enn dette.

Anonymkode: 5dfac...bb5

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dummeste jeg har hørt

Anonymkode: 429ab...2b6

Flere kikket bort på ungene og foreldrene flere ganger, så på hverandre og snakket sammen, pakket sammen og gikk bort på plenen som ligger 100 m bortenfor.

Ts

Anonymkode: 127bb...2e0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er slike ting man faktisk kan se, og som er vanskelig å forklare hvorfor. Kanskje de så bort på barna flere ganger, fikk irritert uttrykk i ansiktet og så gikk. Helt rimelig å anta at det var derfor. Regner også med at du har hørt mange ting som er dummere enn dette.

Anonymkode: 5dfac...bb5

Mei det kan msn faktisk ikke se

Anonymkode: 429ab...2b6

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Flere kikket bort på ungene og foreldrene flere ganger, så på hverandre og snakket sammen, pakket sammen og gikk bort på plenen som ligger 100 m bortenfor.

Ts

Anonymkode: 127bb...2e0

Mhm selvsagt …

Anonymkode: 429ab...2b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Støtter deg fullt ut, ts! Mangel på dannelse fra foreldrene som igjen ikke evner å danne barna, også svært respektløst overfor andre folk i parken.

bhglærer

Anonymkode: f9788...9b7

  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har voksne barn og styrer unna alt som kan gå under betegnelsen barnevennlig nettopp på grunn av dette. 

Det relativt nye begrepet "utestemme" ser ut til å gi frikort til hyling, skriking og roping.

Anonymkode: 2e86b...c2e

  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk norsk å ikke tåle lyd fra barn. Barn lager lyd, det gjorde du også som barn. 

Anonymkode: e5b89...d66

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så si ifra da? Spør på en hyggelig måte om de kan prøve å dempe seg litt. Hører de ikke etter så bitch deg opp litt og gjenta strengt men tydelig at de gjør parkopplevelsen direkte slitsomt for alle andre. 
 

 

Endret av PurpleTuliip
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...