Gå til innhold

Jeg blir sjokkert over at foreldre lar ungene sine skrike uten begrensninger ute i det offentlige rom


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er førskolelærer og har jobbet flere år i barnehage, men likevel reagerer jeg på volumet som mange barn har når de leker i offentlige parker og lekeplasser.

Jeg bor i Bergen og i ettermiddag lå jeg på gresset i en park og solte meg.

Det kom etter hvert barnefamilier med barn i barnehage og småskole alder og flere var nok trøtte og slitne etter en dag i barnehagen, men da synes jeg ikke at foreldre skal ta med barna ut i stekende sol, men heller gå hjem så de får hvile.

Noen av barna i 4-7 års alderen gikk helt bananas, og hadde VELDIG HØYT volum når de lekte og snakket, og flere av de som lå og solte seg pakket sammen og gikk pga volumet på barna.

Foreldrene var også høylytte når de kommuniserte med barna sine, og de ropte til barna 10-15 meter unna, istedenfor å gå bort og snakke til barna sine med normalt stemmeleie.

Feks stod en mor og ropte veldig høyt:

"Ka er det du sier?

Skal du pisse? Du har jo pisset!

Eg hører ikkje ka du sier. Hæ?

Du må rope høyere. Du har pisset Kaja, du skal ikke på do igjen no.

Kenneth, kan ikkje du gå hem så hon får pisse?"

(Reagerer forøvrig på at en mor bruker uttrykkene "pisse" til sitt lille barn, og ikke "tisse", men det er en annen diskusjon)

Jeg vet at mange foreldre tenker at ute kan barna skrike i vilden sky, men slik er det ikke i det offentlige rom og heller ikke barnehager.

Vi har en inne og utestemme, men selv på lekeplassen i barnehager må barna dempe seg litt, hvis ikke så ender både store og små opp med hørselskader.

Det å lære seg å ta hensyn med sitt stemmevolum, er en del av sosialiseringen.

 

 

Anonymkode: 127bb...2e0

  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

(Barnet som moren ropte til het ikke Kaja, hvis noen lurte på det)

Ts

Anonymkode: 127bb...2e0

Lenke til kommentar