Gå til innhold

Matfolk! Hva er greia med ansjos?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Brunhilde skrev (1 time siden):

Pizza med reker, blåskjell og blekksprut er kjempegodt. 😉

Hver sin smak 🤢 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 27.6.2024 den 8.39):

Joda, det er en "greie" - det er (som flere over påpeker) en naturlig smaksforsterker som gir punch til særlig lette pastaretter. 

Ansjos er heller ikke ansjos. Dvs i Skandinavia ser vi først for oss juleansjos eller gaffelbiter til type smørbrød med egg og ansjos, sånne som oldemor serverte. Da snakker vi om sukkersaltet og krydret brisling som ligger i lake.

Ansjos fra middelhavslandene kalles også sardeller, og er saltet virkelig ansjos som ligger på olje eller i grovt salt. Filetene er små, faste og tynne, og spises enten som de er til ulike tapas eller i salatdressing, eller brukes i varme retter som pastasauser der de smeltes i olje (surres med feks hvitløk og chili). I sistnevnte tilfelle "forsvinner" ansjossmaken i det totale smaksbildet, og bidrar i stedet til å forsterke de andre smakene i sausen/gryten - slik industrielt framstilt smaksforsterker gjør.

Anonymkode: 0927c...7fa

Noen tips til hva man skal se etter i dagligvarebutikken om man er ute etter sardeller? Jeg finner bare gaffelbiter. 

Anonymkode: 18e9e...52a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Noen tips til hva man skal se etter i dagligvarebutikken om man er ute etter sardeller? Jeg finner bare gaffelbiter. 

Anonymkode: 18e9e...52a

https://meny.no/varer/palegg-frokost/fiskepalegg/sild-ansjos/ansjosfilet-80624608

Jeg har brukt denne i mange år i pastasauser, salsa verde og alle slags middelhavsretter der ansjos/ sardeller inngår. (At Meny plasserer produktet i kategorien "frokost/ fiskepålegg" er festlig - og helt på jordet :ler: ).

Anonymkode: 0927c...7fa

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

https://meny.no/varer/palegg-frokost/fiskepalegg/sild-ansjos/ansjosfilet-80624608

Jeg har brukt denne i mange år i pastasauser, salsa verde og alle slags middelhavsretter der ansjos/ sardeller inngår. (At Meny plasserer produktet i kategorien "frokost/ fiskepålegg" er festlig - og helt på jordet :ler: ).

Anonymkode: 0927c...7fa

Takk :) Den har jeg aldri sett i butikken. Skal spørre om de kan ta den inn. 

Anonymkode: 18e9e...52a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ofte slik at ingredienser kan smake rævva på egenhånd, men når det tilsettes mat, så er det med å gi mer fylde og balanse til maten på forskjellige måter uten at maten "smaker" av den ingrediensen.

Man kan derfor ikke smake på enkeltingrediens og si at "nei dette liker jeg ikke, og kan ikke ha det i maten". Salt, sitron, eddik, sukkerkulør osv er ting som smaker forferdelig alene, men brukes likevel til å tilsette riktig smak og balansere maten. Mange krydre er nok heller ikke gode om de spises på egenhånd.

Jeg har brukt ansjos i kyllingkjøttdeig som skulle brukes i vårruller eller til kyllingkjøttboller. Det booster smaken på den ellers ganske så smakløse kyllingkjøttdeigen, men uten at det smaker fisk. Scampi er også mye brukt for å tilføre litt smak og en saftigere konsistens, uten at det smaker reker.

Anonymkode: f5de2...97c

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er ofte slik at ingredienser kan smake rævva på egenhånd, men når det tilsettes mat, så er det med å gi mer fylde og balanse til maten på forskjellige måter uten at maten "smaker" av den ingrediensen.

Man kan derfor ikke smake på enkeltingrediens og si at "nei dette liker jeg ikke, og kan ikke ha det i maten". Salt, sitron, eddik, sukkerkulør osv er ting som smaker forferdelig alene, men brukes likevel til å tilsette riktig smak og balansere maten. Mange krydre er nok heller ikke gode om de spises på egenhånd.

Jeg har brukt ansjos i kyllingkjøttdeig som skulle brukes i vårruller eller til kyllingkjøttboller. Det booster smaken på den ellers ganske så smakløse kyllingkjøttdeigen, men uten at det smaker fisk. Scampi er også mye brukt for å tilføre litt smak og en saftigere konsistens, uten at det smaker reker.

Anonymkode: f5de2...97c

Helt sant! Fiskesaus for eksempel, smaker grusomt i seg selv, men er en fantastisk god smaksforsterker. Bruker det i mye mer enn typiske fiskeretter og passer veldig godt med kylling. Oystersaus og kapers er også gode smaksforsterkere, men ikke gode alene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/26/2024 at 7:24 PM, AnonymBruker said:

Jeg er generelt svært skeptisk til alt fra havet. Går jeg glipp av noe? Anonymkode: f8f24...1ac

Ja. Jeg var i samme båt lenge, men så lyset. Det sagt så er det veldig sjelden jeg spiser kryp fra havet som jeg syns egentlig er bryet verdt, tilbehøret er for ofte det som redder inntrykket. Hvit fisk går oftere bra, men når sjø-kryp er som det skal være, så synger englene også for ateister.

On 6/27/2024 at 8:39 AM, AnonymBruker said:

Da snakker vi om sukkersaltet og krydret brisling som ligger i lake.

[..] eller brukes i varme retter som pastasauser der de smeltes i olje (surres med feks hvitløk og chili). I sistnevnte tilfelle "forsvinner" ansjossmaken i det totale smaksbildet, og bidrar i stedet til å forsterke de andre smakene i sausen/gryten - slik industrielt framstilt smaksforsterker gjør. Anonymkode: 0927c...7fa

God oppsummering! Men "industrielt framstilt smaksforsterker" smaker .. industrielt framstilt smaksforsterker, det vil si dr*tt, tvers gjennom alt, alle, marg og bein. Fullstendig ødeleggende. Oftest treffer man katastrofen i asiatisk mat der en ape har helt  i (syntetisk?) chilliolje. Hvordan det ellers er spiller da dessverre ingen rolle. Trist greie.

Det er veldig lite jeg ønsker meg fra USA/Canada, men skiltene med "no MSG" på spiseplasser vil jeg veldig gjerne ha her også.

On 6/30/2024 at 10:44 AM, Mardina said:

Fisk på pizza?

Jepp! pizzaplutselig.no hadde en med kapers og sardiner, men den er borte nå, snufs.. På grunn av alle dere feiginger som ikke tør spise.. :(

22 hours ago, AnonymBruker said:

Noen tips til hva man skal se etter i dagligvarebutikken om man er ute etter sardeller? Jeg finner bare gaffelbiter. Anonymkode: 18e9e...52a

Kikk hos nærmeste tyrker- / iraner- / syrer- / libaneser- eller lignende sjappe, den gjengen er litt bedre på mat enn de innfødte her, feks på fiskpåboks: tun, brisling, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...