Gå til innhold

Jeg feiler ift vektnedgang hele tiden og lar små feil ødelegge mye, hva kan jeg gjøre for å endre meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har forsøkt å gå ned i vekt 3 siste årene ettersom jeg har havnet i bmi kategori fedme. Jeg har forsøkt å ha enkle regler så planen er stadig å begynne å telle alle kalorier og ligge på rundt maks 1700 kcal per dag. I starten tenker jeg alltid å bare spise normalt sunt og f.eks små utskeielser i ukedagene er lov også bli strengere med meg selv senere når jeg klarer å holde meg til de enkle reglene først. Akkurat nå så er all mat liksom lov så lenge jeg holder meg til maks 1700 kcal per dag, men jeg skal forsøke spise minst 2 ordentlige måltider per dag. Da altså typ knekkebrød med ost og grønnsaker og ordentlig hjemmelaget middag med kjøtt eller fisk og grønnsaker til og potet eller tilsvarende.

Men så har jeg en veldig dårlig holdning til det å feile og er veldig streng mot meg selv. Eksempler på dette er at hvis jeg f.eks hvis jeg havner over 1700 kcal eller jeg ender opp med å spise en hel 200 grams sjokoladeplate i stedet for en liten en så tenker jeg stadig: “Jeg har allerede ødelagt alt så jeg kan like gjerne bare spise alt jeg har lyst på til jeg blir stappmett”. Så da ender det opp med at jeg spiser alt jeg kommer over i kjøleskapet og skap og skuffer eller faktisk går en tur på butikken bare for å handle all mat jeg har lyst på. Dette er nok det som ødelegger mest for meg ift vektnedgang.

En annen ting som jeg også sliter med og som ødelegger mye er den typiske: “Jeg skal bare…. så skal jeg starte ordentlig i morgen/på mandag”. Da tenker jeg på å f.eks: “Bare spise takeaway en siste gang” eller: “Spise alt godteriet jeg har lyst på”, som ofte blir en hel pose potetgull, en hel sjokolade, mye smågodt osv. Jeg er også en sånn typisk person som tenker at det er best å starte på nytt på mandager, så hvis jeg feiler på en tirsdag så lar jeg meg selv spise drittmat hele uka “fordi jeg skal jo begynne på en ny start på mandag”. Men det er jo bra, for jeg klarer det jo aldri…

Hvordan kan jeg klare å endre taktikk og ikke bare gi faen i alt og fortsette å ødelegge videre for meg selv? Jeg tenker da f.eks at hvis jeg da ender opp som nevnt over å spise en hel sjokoladeplate at jeg klarer å hente meg inn igjen med en gang? Altså hvis jeg f.eks spiser en hel sjokoladeplate o.l etter jobb kl 16 så klarer jeg å heller bare fortsette som normalt når jeg skal spise kveldsmat og spise noe normalt sunt da? I stedet for denne tankegangen med at jeg har ødelagt alt så jeg kan bare fortsette spise usunt?

Jeg er faktisk i akkurat den situasjonen nå: Jeg skulle egentlig bare handle fjordland middag på butikken i ste, men så var det tilbud på en pose med 4 store kanelsnurrer så jeg kjøpte de også potetgull. Nå har jeg spist 2 kanelsnurrer og en del potetgull, men har foreløpig pakket restene sammen og lagt det ut av syne. Vurderer å kaste det. Men selv om det er onsdag i dag, hvordan kan jeg starte med livsstilsendring I DAG og ikke havne i den samme gamle fella med å tenke at jeg skal begynne på mandag? Noen som har gode råd til meg? 

Anonymkode: fb92b...200

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres ut som en form for overspisingslidelse. Har du vurdert å ta kontakt med ROS?  

Ellers er det viktig å ikke tenke at "æsj, nå dreit jeg meg ut, jeg kan like godt spise alt jeg vil" ved en sprekk. For sprekkene kommer! Da må man bare opp på hesten igjen, ta gode valg ved neste måltid. 

Det høres også ut som om du må  lære deg normale porsjoner. En 200g sjokolade er ikke en porsjon. 30g sjokolade regnes som en porsjon.  

Jeg tror du kan klare dette, men at du trenger å få litt hjelp på veien. Har selv hatt god hjelp av ernæringscoach, både for å få struktur på matinntaket og for å få hjelp til å sortere vanskelige følelser knyttet til kropp og mat. 

 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lizard skrev (8 timer siden):

Det høres ut som en form for overspisingslidelse. Har du vurdert å ta kontakt med ROS?  

Ellers er det viktig å ikke tenke at "æsj, nå dreit jeg meg ut, jeg kan like godt spise alt jeg vil" ved en sprekk. For sprekkene kommer! Da må man bare opp på hesten igjen, ta gode valg ved neste måltid. 

Det høres også ut som om du må  lære deg normale porsjoner. En 200g sjokolade er ikke en porsjon. 30g sjokolade regnes som en porsjon.  

Jeg tror du kan klare dette, men at du trenger å få litt hjelp på veien. Har selv hatt god hjelp av ernæringscoach, både for å få struktur på matinntaket og for å få hjelp til å sortere vanskelige følelser knyttet til kropp og mat. 

 

Jeg har faktisk snakket litt med ROS tidligere på chat og også satt meg på venteliste for å få en-til-en samtaler over teams. Det var visst litt venteliste så er ikke sikker på når jeg får oppstart da, men det er en begynnelse i alle fall. 

Du har helt rett i det du sier om at jeg må lære meg å komme meg opp på hesten igjen og ta gode valg neste måltid og også lære meg å spise normale porsjoner, for akurat nå lar jeg en liten glipp ødelegge resten av dagen og ofte også resten av uka. Og hvis jeg først sprekker så spiser jeg enorme mengder mat dessverre.

Ernæringscoach, hva er det? Er det bare en person som har lært seg en del om kosthold som bare har bestemt seg for å ta den tittelen eller er det faktisk ett yrke? Og var du fornøyd med hjelpen du fikk derfra? 

Anonymkode: fb92b...200

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde veldig mye samme holdning som deg, så etter å ha feilet med å gå ned i vekt gjentatte ganger de siste 3 årene, så ble jeg i år enig med meg selv om å ha ENDA enklere startregler enn dine:

- gå tur hver dag - samme hvor lang den er, bare jeg tar på tursko og går minst til postkassa

- telle kalorier. Ikke med en maxgrense, eller med noe jeg ikke fikk lov til å spise, bare telle hver eneste kalori jeg puttet i meg.

Selvfølgelig går jeg lenger enn til postkassa når jeg først får meg ut av huset, det er dørstokkmila som er lengst. Og selvfølgelig har jeg ikke lyst til å se at det skriker "4000 kcal" i mot meg på dagens matregnskap - så dersom jeg ryker på den 200g sjokoladeplata og fører opp den (som jeg skal) så har jeg ikke direkte feilet, men jeg ser jo også at det ikke blir BEDRE av en pose potetgull eller en grandiosa i tillegg.

Og så la jeg på en tilleggsregel om å ikke spise mer om kvelden hvis jeg ikke var sulten, dersom jeg en sjelden gang hadde kalorier "til overs".

Nå har jeg gått ned 10 kg siden mars, spiser det jeg har lyst på uten regler, bare i litt mindre mengder, og når jeg først er ute på turen min så går jeg gjerne tur i 1-2 timer fordi jeg trives godt med det. Jeg tror det første du må gjøre er å sette opp et rammeverk for slankingen din der du ikke "feiler" og "alt er bortkastet" av en liten sprekk, for de kommer for oss alle!

Lykke til!

Anonymkode: 338f9...e01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har faktisk snakket litt med ROS tidligere på chat og også satt meg på venteliste for å få en-til-en samtaler over teams. Det var visst litt venteliste så er ikke sikker på når jeg får oppstart da, men det er en begynnelse i alle fall. 

Du har helt rett i det du sier om at jeg må lære meg å komme meg opp på hesten igjen og ta gode valg neste måltid og også lære meg å spise normale porsjoner, for akurat nå lar jeg en liten glipp ødelegge resten av dagen og ofte også resten av uka. Og hvis jeg først sprekker så spiser jeg enorme mengder mat dessverre.

Ernæringscoach, hva er det? Er det bare en person som har lært seg en del om kosthold som bare har bestemt seg for å ta den tittelen eller er det faktisk ett yrke? Og var du fornøyd med hjelpen du fikk derfra? 

Anonymkode: fb92b...200

Hvis du har råd bør du prøve å få til noe privat. 
For min del har de et slikt tilbud på treningssenteret der jeg trener. Min coach er egentlig sykepleier og PT, med utdanning innenfor kostholdsveiledning. Jeg har opplevd det som veldig bra, i allefall. Godt å ha noen som kan holde meg litt i hånda og som skjønner følelsene mine rundt mat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg hadde veldig mye samme holdning som deg, så etter å ha feilet med å gå ned i vekt gjentatte ganger de siste 3 årene, så ble jeg i år enig med meg selv om å ha ENDA enklere startregler enn dine:

- gå tur hver dag - samme hvor lang den er, bare jeg tar på tursko og går minst til postkassa

- telle kalorier. Ikke med en maxgrense, eller med noe jeg ikke fikk lov til å spise, bare telle hver eneste kalori jeg puttet i meg.

Selvfølgelig går jeg lenger enn til postkassa når jeg først får meg ut av huset, det er dørstokkmila som er lengst. Og selvfølgelig har jeg ikke lyst til å se at det skriker "4000 kcal" i mot meg på dagens matregnskap - så dersom jeg ryker på den 200g sjokoladeplata og fører opp den (som jeg skal) så har jeg ikke direkte feilet, men jeg ser jo også at det ikke blir BEDRE av en pose potetgull eller en grandiosa i tillegg.

Og så la jeg på en tilleggsregel om å ikke spise mer om kvelden hvis jeg ikke var sulten, dersom jeg en sjelden gang hadde kalorier "til overs".

Nå har jeg gått ned 10 kg siden mars, spiser det jeg har lyst på uten regler, bare i litt mindre mengder, og når jeg først er ute på turen min så går jeg gjerne tur i 1-2 timer fordi jeg trives godt med det. Jeg tror det første du må gjøre er å sette opp et rammeverk for slankingen din der du ikke "feiler" og "alt er bortkastet" av en liten sprekk, for de kommer for oss alle!

Lykke til!

Anonymkode: 338f9...e01

Takk for at du deler din erfaring og det er jo kjempebra at du har klart å gå ned 10 kg! Kan jo godt hende jeg også må gjøre mine regler enda enklere for å lykkes? Følger du fortsatt disse reglene eller har du gjort reglene enda strengere nå? Og hva tenker du om å eventuelt gjøre reglene strengere etter en stund? Det er på en måte det jeg alltid tenker jeg skal gjøre, å starte enkelt også være strengere etter hvert, og at det er en bra løsning. Men er det virkelig det eller? Har du noe erfaring å dele ift det? Eller så er det jo kanskje mulig at man lettere feiler om man velger å gjøre reglene strengere (og derme dogså vanskeligere å lykkes med) så kanskje man ender opp med å feile totalt? Det kan vel sikkert gå begge veier kanskje?

Det viktigste tenker jeg er vel å ikke ha alt for strenge og vanskelige regler i alle fall. Men jeg tenker på ting som å spise enda sunnere og enda mindre kalorier osv for å lykkes mer med vektnedgangen? For til mer man går ned i vekt til mindre kalorier må man jo innta for å fortsette å gå ned i vekt så vidt jeg har forstått?

Lizard skrev (5 timer siden):

Hvis du har råd bør du prøve å få til noe privat. 
For min del har de et slikt tilbud på treningssenteret der jeg trener. Min coach er egentlig sykepleier og PT, med utdanning innenfor kostholdsveiledning. Jeg har opplevd det som veldig bra, i allefall. Godt å ha noen som kan holde meg litt i hånda og som skjønner følelsene mine rundt mat. 

Hva må du betale per time og hvor ofte burde man ha timer? Er det snakk om typ en time i uken eller? Jeg har i utgangspunktet ikke så god råd siden jeg er ufør, men hvis jeg f.eks hadde klart å bruke mindre penger på mat så kunne jeg jo heller brukt de pengene jeg sparte på å gå privat kanskje? For utgiftene mine på mat forbruket mitt føler jeg er ALT for høyt mange månder, jeg kan lett bruke f.eks 5000 kr på mat på en måned og jeg er jo bare en person. Litt sykt egentlig, men det er jo ikke så rart heller når jeg spiser så mye usunt og takeaway for det er jo dyrt. Så jeg kunne kanskje forsøkt å fokusere på å redusere utgiftene mine på mat med å lage all mat hjemmelaget og ta med matpakke og kjøpe lite av godteri og annen usunn mat kanskje?

Anonymkode: fb92b...200

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sliter med mye av det samme! Det som kjennetegner de gangene jeg har lyktes med vektnedgang er at jeg har hatt et nettverk som også har engasjert seg i det samme, der vi har hatt god kontakt. Når nettverket har blitt borte har jeg gått på trynet igjen. Nå finner jeg ikke et lignende nettverk lengre og jeg får det bare ikke til, noenlunde samme årsakene som deg. 

Har du sjekket om frisklivssentralen i din kommune har et tilbud? Min kommune har flere tilbud, jeg har ikke meldt meg på men vurderer det til høsten... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hva må du betale per time og hvor ofte burde man ha timer? Er det snakk om typ en time i uken eller? Jeg har i utgangspunktet ikke så god råd siden jeg er ufør, men hvis jeg f.eks hadde klart å bruke mindre penger på mat så kunne jeg jo heller brukt de pengene jeg sparte på å gå privat kanskje? For utgiftene mine på mat forbruket mitt føler jeg er ALT for høyt mange månder, jeg kan lett bruke f.eks 5000 kr på mat på en måned og jeg er jo bare en person. Litt sykt egentlig, men det er jo ikke så rart heller når jeg spiser så mye usunt og takeaway for det er jo dyrt. Så jeg kunne kanskje forsøkt å fokusere på å redusere utgiftene mine på mat med å lage all mat hjemmelaget og ta med matpakke og kjøpe lite av godteri og annen usunn mat kanskje?

Anonymkode: fb92b...200

Nei, altså det koster jo. Tror jeg har betalt 4000 kr for 5 timer, og har hatt to omganger med dette. Men det er jo som du sier en prioritering, hvis du bruker veldig mye penger på mat er jo dette en bedre investering sånn sett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Takk for at du deler din erfaring og det er jo kjempebra at du har klart å gå ned 10 kg! Kan jo godt hende jeg også må gjøre mine regler enda enklere for å lykkes? Følger du fortsatt disse reglene eller har du gjort reglene enda strengere nå? Og hva tenker du om å eventuelt gjøre reglene strengere etter en stund? Det er på en måte det jeg alltid tenker jeg skal gjøre, å starte enkelt også være strengere etter hvert, og at det er en bra løsning. Men er det virkelig det eller? Har du noe erfaring å dele ift det? Eller så er det jo kanskje mulig at man lettere feiler om man velger å gjøre reglene strengere (og derme dogså vanskeligere å lykkes med) så kanskje man ender opp med å feile totalt? Det kan vel sikkert gå begge veier kanskje?

Det viktigste tenker jeg er vel å ikke ha alt for strenge og vanskelige regler i alle fall. Men jeg tenker på ting som å spise enda sunnere og enda mindre kalorier osv for å lykkes mer med vektnedgangen? For til mer man går ned i vekt til mindre kalorier må man jo innta for å fortsette å gå ned i vekt så vidt jeg har forstått?

Anonymkode: fb92b...200

Jeg følger fremdeles de samme reglene, denne uka har jeg "bommet litt" (men ikke mye) og endt opp med nesten 2000 kcal/dag i flere dager, men det er greit - for jeg har skrevet ned ALT SAMMEN! Og så har jeg gått tur hver dag denne uka i tillegg, så da er alle lampene grønne i slankeplanen min, og hodet mitt er fornøyd.

Denne uken har jeg gått ned 0,6 kg (fredag til fredag), og klart, det hadde sikkert vært mer om jeg ikke hadde spist potetgull på tirsdag og 2 kanelboller i går - men det er fremdeles nedgang, og siden jeg skrev ned fortløpende og så hvor mange kalorier det var i dem, så stoppet jeg etter de 2 kanelbollene istedenfor å tenke "kanelboller, det er farlig det, men når jeg først har vært dum nok til å spise én, så kan jeg like godt spise 12". 

Så lenge disse reglene fungerer for meg, så ser jeg ingen grunn til å endre dem heller. Og antall kcal man må spise for å gå ned i vekt etter hvert som man veier mindre, er uansett ikke veldig drastisk mindre. 

Anonymkode: 338f9...e01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...