Gå til innhold

Hvor fysisk aktiv er du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Anbefalingen for voksne er jo 30 minutter hver dag. Er jeg den eneste som tenker at det er veldig lite? Holder folk flest seg til dette, eller er dere mer aktive? Selv går jeg mye og sykler til jobb, og trener både styrke og kondisjon flere ganger i uka, så det blir jo en del over 30 minutter. 

Anonymkode: 55444...958

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blåmonster
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Anbefalingen for voksne er jo 30 minutter hver dag. Er jeg den eneste som tenker at det er veldig lite? Holder folk flest seg til dette, eller er dere mer aktive? Selv går jeg mye og sykler til jobb, og trener både styrke og kondisjon flere ganger i uka, så det blir jo en del over 30 minutter. 

Anonymkode: 55444...958

Går litt på jobben og trene hard styrketrening 3 ganger i uka. Allså jeg definere meg som moderat  lat på aktivite fronten, skulle være mye mer aktiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel an på hva man legger i "anbefalninger". At man bør være minimum i aktivitet 30 min pr dag handler ikke om trening, men at man ikke skal sitte i ro hele dagen. Og dem er uansett gammel.

Nå er anbefalingen 150 minutter pr uke med moderat intensitet, eller 75 min med høy intensitet.
Anbefalingene skal også omfatte alle som ikke trener aktivt, og som har stillesittende jobb. Det skal omfatte alle som ikke er interessert i trening.

Jeg måler ikke hverdagsaktiviteter som husarbeid, gå til butikken eller andre steder og slikt, jeg måler kun rene treningsøkter og har da 90-150 min høy intensitet pr uke, pluss 60-120 min moderat intensitet pr uke.

Anonymkode: 88e35...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Anbefalingen for voksne er jo 30 minutter hver dag. Er jeg den eneste som tenker at det er veldig lite? Holder folk flest seg til dette, eller er dere mer aktive? Selv går jeg mye og sykler til jobb, og trener både styrke og kondisjon flere ganger i uka, så det blir jo en del over 30 minutter. 

Anonymkode: 55444...958

Går til og fra jobb 5 km til sammen, går rundt 10 000-12 000 steg på jobb. Trener styrke 3 ganger i uker og går noen turer i uka. Går ofte visst jeg ikke skal så veldig langt (bruker bil ellers) 

Anonymkode: cac2c...f5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går 20k skritt daglig, løfter tungt på jobb. Orker ikke så mye mer enn det

Anonymkode: 44cec...e44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalingen er et minimum, under dette har man høy risiko for helseplager på grunn av inaktivitet. Hva som er optimalt er nok ganske mye mer enn anbefalingen. For de som beveger seg ingenting er det bra at anbefalingen er på et oppnåelig nivå. Den største helsegevinsten av trening kommer når man går fra å være helt inaktiv til litt aktiv.

Anonymkode: bbcdd...f91

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trener styrke 3-4 ganger i uken, pluss litt kardio, enten jogging eller skikkeligr gåturer, eller sykling etc. Pluss klatring i fjellet 1-2 ganger i uka, men det er jo bare hobby!

Anonymkode: 4b936...9d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåmonster
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Går til og fra jobb 5 km til sammen, går rundt 10 000-12 000 steg på jobb. Trener styrke 3 ganger i uker og går noen turer i uka. Går ofte visst jeg ikke skal så veldig langt (bruker bil ellers) 

Anonymkode: cac2c...f5c

Mye bedre en ingen ting 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåmonster
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Trener styrke 3-4 ganger i uken, pluss litt kardio, enten jogging eller skikkeligr gåturer, eller sykling etc. Pluss klatring i fjellet 1-2 ganger i uka, men det er jo bare hobby!

Anonymkode: 4b936...9d3

Maskin 💪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går 10 000 skritt daglig

jogger et par ganger i uka 30 min

Anonymkode: eec21...01a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Går 10 000 skritt daglig

jogger et par ganger i uka 30 min

Anonymkode: eec21...01a

Vurdert trening også?

Anonymkode: 71ff4...9c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Vurdert trening også?

Anonymkode: 71ff4...9c7

Vurdert applaudere andres innsats/aktivitet fremfor å si de bør gjøre mer?

Anonymkode: 88e35...434

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at vi ikke får noe gratis lenger, og må knapt bevege oss i dette tilrettelagte samfunnet. Dermed er vi nødt å gjøre en aktiv innsats for bare å opprettholde normal fysiologi. Jeg tenker at jeg går tur, alltid tar trappen, sykler i stedet for å bruke bil..sånne ting er bare grunnleggende. 30 min er ufattelig lite dersom man sitter mesteparten av dagen ellers.

Det er først trening om man får høy puls og er strategisk med f.eks styrketrening. Hverdagsaktiviteten er bare fundamental bruk av en kropp som visner raskt av inaktivitet.  

Anonymkode: 6fc9b...b6a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå går jeg tur med hunden i 60-90 min hver dag og løper 30-60 min hver dag, i tillegg til litt styrketrening tre dager i uka.

Men jeg har hatt latere tider også. Hunden får alltid tur da, så får jo bevegd meg.

Anonymkode: a4c22...ba7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs litt hva jeg trener. Er løping/jogging holder det med ca. 1 time for hver økt. Sykling da pleier jeg å være ute i 2-3 timer. 
Hvor intensivt det er spørs helt på om jeg har lett eller hard trening. Jeg trener etter 80/20 prinsippet. På toppen av dette kommer styrketrening 2 ganger i uken.
Gjør mitt beste for å være en aktiv dame ☺️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjennomsnittet på klokken er på 128 aktive min pr dag. 
Trener 5-6 ganger i uken. Sykler til og fra jobb. Går lett 15-20.000 skritt på en vakt (helse). Trening og aktivitet er jo det som gir meg energi og overskudd. 

Anonymkode: c5bda...b93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flaut å si det. Men jeg trener ingenting. Har nærmest aldri gjort det iløpet av voksenlivet.

Er slank og frisk nå som 30åring, men jeg burde nok etterstrebe disse 30minuttene for fremtidens skyld.

Endret av Nonstop1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Angry Man

Prøver å få til 3 styrkeøkter i uka. Og et par ganger med kardio. Varierer noe avhengig av form og humør. 😄 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går aldri på et treningsstudio, men har en relativt aktiv hverdag. Jobber med barn (småskolen), og det blir mye aktivitet sammen med dem. Nå som jeg snart bytter jobb (ikke yrke) begynner jeg å gå til og fra jobb. I tillegg har vi min svært aktive stesønn 50% av tiden. Han er sterkt autistisk og veldig fysisk (motorisk) sterk/aktiv, så det krever sitt. Han må holdes under oppsyn hele tiden, samt aktiviseres mye/ofte.

Utover det danser samboer og jeg minst en til to ganger i uken (høyintensitet, danser swing), i tillegg til at vi liker å gå mye tur i skog og mark. På vår/sommer/høst sykler vi mye (riktignok el-sykkel, men vi sykler til gjengjeld ganske lange turer slik at jeg blir god og svett), og om vinteren står vi en del på slalåm.

Jeg går mellom 15-25 000 skritt daglig. Har gått ned over 120 kg, så føler jeg holder en høvelig aktiv livsstil. :)

Endret av SPOCA
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...