Gå til innhold

Hvor mye gir en gjest i bryllup i disse dager?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det kommer helt an på! Man gir etter lommeboka, relasjonen, har du måttet reise langt, etc. det er mange ting som spiller inn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

En bryllupsmiddag for 400-600, er du morsom?  Hva tenker du skal serveres, lapskaus?

En treretters middag med vin på restaurant eller hotell kommer fort på 1.500, og i tillegg kommer velkomstdrink, kaker og kaffe avec, snacks og kanskje nattmat. Det blir fort over 2.000.

Anonymkode: 1e70e...900

De har fått leie lokalet gratis og har catering. Men takk for innspill:) 

Anonymkode: 52c03...315

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi giftet oss i fjor. Bryllupet var ganske lite. Sjekket over gavelisten og fant ut dette:

• Søsken: 3000-5000 per par
  • Venner: 1000-2000 per par
  • Onkler/tanter: 2000-3000 per par 
  • Besteforeldre: 2000-5000
  • Single venner: 300-1500
  • Forlovere: 1500-2000

Jeg tenker at folk gir etter hva de har råd til. Det er forskjell på å være student og ha en stram økonomi, og å være gjeldfri med høy inntekt. Jeg ville syntes det var veldig trist dersom noen av gjestene våre virkelig merket på lommeboken at de var i bryllup... 

Anonymkode: f923e...d91

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Som andre sier; kommer an på relasjon og ens egen økonomiske situasjon. Jeg skal i bryllup til en nær venn, og jeg skal gi for 1500kr. Jeg måtte ta hensyn til at jeg tok en del utlegg for utdrikningslaget på egen regning for at det i det hele tatt skulle bli noe av det, pluss at jeg må ha fly, leiebil og hotell for å delta i bryllup og vielse. I tillegg har jeg kjøpt en spesiell kjole etter ønske fra paret som kom på 1200kr + frakt og skredder. Så kommer det nok diverse andre småting som bensin, bom, parkering, osv., så jeg blir å komme over 15k totalt.

Anonymkode: aeafa...3f7

😳

Anonymkode: abbeb...b37

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

2000 per kuvert? Middag kommer vel gjerne på 400-600. Hvordan får du 2000? 

Hvordan får du middag til 400-600kr? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Er 600-700 innafor? 

Minst 1000kr pr pers. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker en gir etter lommeboka.

Er faktisk kun her inne jeg har hørt prat om at en bør gi gaver som tilsvarer hva maten koster aldri hørt om en gang. Spurt flere venner om akurat dette og de heler hadde ikke hørt om det før en gang.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Juliv skrev (10 minutter siden):

Middagen i vår bryllup kom på ca 300kr persjonen. Men vi stod da selv får mesteparten av råvarer. Reker til forresten måtte vi kjøpe, men elgsteika og elgkarbonader ja det tok vi selv i elgjakta 60kr kg , poteter ja det hadde vi på jordet, så kun grønsaker og til saus, dessert moltekrem den hadde svigerfar plukket, 

Men alt har med hvor mye en gidder å gjøre selv og hvilke kontakter.  Men i dag ska en helst ha alt helt ferdig og ikke gjøre noe selv og da flyr prisene.

Anonymkode: cd549...49e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Juliv skrev (25 minutter siden):

Sodd til middag? Du får ei bøtte sodd til ca kr 80,- på tilbud. Potet og gulerøtter til. Under hundrelappen pr pers. Og pølse med brød til nattmat. 

Ingefærøl til maten, eller hjemmelaga tomtebrygg. Kaffe på huset, og medbrakte kaker fra gjestene. Drikke til festen tar hver enkelt med selv.

Tror jeg oppsummerte eksens bryllupsfest der gitt 🥰

Anonymkode: d2efa...8da

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har aldri vært i et hotellbryllup før. Her gir vi som vennepar ca 1000 kr.

Anonymkode: df2c2...30a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Middagen i vår bryllup kom på ca 300kr persjonen. Men vi stod da selv får mesteparten av råvarer. Reker til forresten måtte vi kjøpe, men elgsteika og elgkarbonader ja det tok vi selv i elgjakta 60kr kg , poteter ja det hadde vi på jordet, så kun grønsaker og til saus, dessert moltekrem den hadde svigerfar plukket, 

Men alt har med hvor mye en gidder å gjøre selv og hvilke kontakter.  Men i dag ska en helst ha alt helt ferdig og ikke gjøre noe selv og da flyr prisene.

Du kan vel ikke mene at dette er et vanlig gjennomsnittlig bryllup? Lagde dere også maten selv og fikk nabobarna til å servere? Holdt dere bryllupet hjemme for å spare på lokalet, og lånte stoler og bord gratis? De fleste gifter seg på et sted med servering, og prisen er minst 1000 kr per kuvert. Jeg mener at man bør gi en gave som dekker kostnaden for middagen, pluss litt til. Men dette er bare min mening.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sodd til middag? Du får ei bøtte sodd til ca kr 80,- på tilbud. Potet og gulerøtter til. Under hundrelappen pr pers. Og pølse med brød til nattmat. 

Ingefærøl til maten, eller hjemmelaga tomtebrygg. Kaffe på huset, og medbrakte kaker fra gjestene. Drikke til festen tar hver enkelt med selv.

Tror jeg oppsummerte eksens bryllupsfest der gitt 🥰

Anonymkode: d2efa...8da

😂😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Juliv skrev (56 minutter siden):

Du kan vel ikke mene at dette er et vanlig gjennomsnittlig bryllup? Lagde dere også maten selv og fikk nabobarna til å servere? Holdt dere bryllupet hjemme for å spare på lokalet, og lånte stoler og bord gratis? De fleste gifter seg på et sted med servering, og prisen er minst 1000 kr per kuvert. Jeg mener at man bør gi en gave som dekker kostnaden for middagen, pluss litt til. Men dette er bare min mening.

Vi hadde på lokalet der vi bor 800kr for leie av lokalet, dette lokale er brukt av alle til bryllup,dåp,konfirmasjon og andre selskap.Har svoger som er kokk som laget maten, har venner som er servitører som serverte. Vi ordnet bordene selv og pyntet. Et band spilte til dans. Og å si at elgsteik er å spare på maten er da for dumt å si. Ja vi betalte kun 60kr kg fordi vi jakter, skulle du betalt hadde det vel kommet på fort over 400kr kg. Men en kan få jævla bra bryllup hvis en bor slik til at en kan kjøpe råvarer rett fra jeger eller en bonde. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Dette har jeg fundert på i det siste. Vi pleier å gi 500 til venner når de gifter seg, litt avhengig av relasjon. Nå skal vi i et bryllup hvor vi må reise, og vi kommer nok til å bruke 6-7000 på reise og hotell. I tillegg har de en veldig spesiell kleskode, så vi må ha nye klær alle mann (barn og voksne). Vi hadde jo ikke trengt å dra, men nå skal vi en gang det, og jeg er veldig usikker på størrelse på gaven. De ønsker seg bare penger.. 

Anonymkode: b1037...0d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Som andre sier; kommer an på relasjon og ens egen økonomiske situasjon. Jeg skal i bryllup til en nær venn, og jeg skal gi for 1500kr. Jeg måtte ta hensyn til at jeg tok en del utlegg for utdrikningslaget på egen regning for at det i det hele tatt skulle bli noe av det, pluss at jeg må ha fly, leiebil og hotell for å delta i bryllup og vielse. I tillegg har jeg kjøpt en spesiell kjole etter ønske fra paret som kom på 1200kr + frakt og skredder. Så kommer det nok diverse andre småting som bensin, bom, parkering, osv., så jeg blir å komme over 15k totalt.

Det funker neppe om du er i noen bryllup i året….

Anonymkode: 68629...89d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

😳

Anonymkode: abbeb...b37

Det funker neppe om du er i noen bryllup i året….

Anonymkode: 68629...89d

Ahahaha, nei, absolutt ikke! Dette er faktisk det aller første bryllupet jeg er i:) Og kostnadene inkluderer jo forsåvidt fly og hotell for min mann som også er invitert. Brudgommen er noen jeg har kjent siden vi var i bleier, så vil jo gjerne være der :bryllup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg var akkurat i et bryllup og ga gave for 700. Fant noe som passet brudeparet perfekt, ellers hadde jeg nok gitt 1000. Jeg er singel. 

Bryllupet førte til reising og ulønnet fri fra jobb, så kunne nok gitt 500 til om det ikke kostet meg nærmere 6000 å delta i tapte inntekter og utgifter til reise 😅

Anonymkode: 77806...064

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jegerrinne skrev (9 timer siden):

Tenker en gir etter lommeboka.

Er faktisk kun her inne jeg har hørt prat om at en bør gi gaver som tilsvarer hva maten koster aldri hørt om en gang. Spurt flere venner om akurat dette og de heler hadde ikke hørt om det før en gang.

Det var vanlig å gi kuvert pris, men man vet jo ikke nødvendigvis hva man får eller hva prisen er. Så den begynner å bli litt utdatert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var nettopp i bryllup til min bror. Samboer og jeg ga 4000kr + en fin champagne

Anonymkode: fabec...98a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gir utifra økonomi som varierer gjennom året. I tillegg tar jeg med i beregningen hvilke utgifter jeg får ved å delta. 

Feks om jeg må ha overnatting, taxi, nye klær pga strengere dresskode, må ta ut fro uten lønn eller bruke feriedager for å kunne delta (ikke alltid et "valg" om det er noen jeg anser som nær). 

Jeg har stort sett gitt mellom 500-2000kr. Kjøper gjerne noe på tilbud som står på listen, med mindre noen bare har svæææært dyre gaver på listen. Det hender dessverre.

Anonymkode: d7333...445

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...