Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Min bestevenninne (adhd +) har endret personlighet totalt i løpet av de siste 2 årene. Hun gikk fra ektemannen gjennom 20 år, og etter det har alt i livet hennes blitt kaos. Jeg har stilt opp med det jeg har kunnet, og vel så det, i håp om at hun ville finne seg selv. Dette har ikke skjedd.

Nå er jeg sliten. Hennes væremåte går på helsa løs. Hun dukker alltid opp uanmeldt, til alle døgnets tider. Jeg sa nok til henne engang at hun alltid kunne komme til meg hvis hun hadde det vanskelig, men jeg mente det ikke så bokstavelig som hun tar det.

Hun er en person som tar mye plass, og alltid er i en eller annen krise. Det har blitt et enveis forhold, for hun har det alltid så mye verre enn meg. De gangene jeg har prøvd å sette grenser/ avvise henne, truer hun med å ta livet av seg. 

Det virker som hun er i en slags psykose, og hun blir bare sykere og mer krevende. 

Jeg har grei kontakt med eksmannen og familien hennes, og de er like bekymret som meg. Hun har ingen andre venner for tiden. Det er ingen som orker belastningen. 

Hun tror hun blir overvåket, er veldig mistenksom hele tiden. Jeg tør nesten ikke å snakke med henne lenger, i frykt for å si noe feil. 

Nå orker jeg ikke lenger være hennes "søppelbøtte" og psykolog. Noen tips til hvordan jeg skal gå frem for å få henne til å forstå?

På forhånd takk for innspill. 

Anonymkode: 2b115...ce4

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ring inn bekymringsmelding til fastlegen hvis du vet hvor hun har fastlege, om du ikke vet dette, så sender du en bekymringsmelding til kommuneoverlegen. 

Anonymkode: a0f18...1e2

• Liker 11
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Kan du få henne med deg til fastlege eller legevakt?

Anonymkode: 0f85c...357

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ring inn bekymringsmelding til fastlegen hvis du vet hvor hun har fastlege, om du ikke vet dette, så sender du en bekymringsmelding til kommuneoverlegen. 

Enig i denne. Dette høres alvorlig ut. 

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Kan du få henne med deg til fastlege eller legevakt?

Anonymkode: 0f85c...357

Dette ville jeg ikke gjort. Sjansen for at hun vil bli sint og utagere på TS er tilstede. 

Anonymkode: 7d4d4...ab9

AnonymBruker
Skrevet

Melde bekymring til fastlege? Psyk.team i kommunen?

Det høres ut som rop om hjelp.

Anonymkode: 62c7d...eab

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vet ikke hvem fastlegen er. Hun stoler ikke på leger. Hvis jeg melder bekymring til kommuneoverlegen, får hun vite at det er meg som har gjort det?

AnonymBruker
Skrevet
Ingrid B skrev (13 minutter siden):

Vet ikke hvem fastlegen er. Hun stoler ikke på leger. Hvis jeg melder bekymring til kommuneoverlegen, får hun vite at det er meg som har gjort det?

Nei, det får hun ikke vite. 

• Liker 3
Skrevet

Kontakt Akutteam, Psykisk helsevern

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke ADHD, dette er feil virkelighetsoppfatning, med andre ord psykose. For mange mennesker med bipolaritet oppstår den første episoden med mani som deretter bikker over i psykose etter en alvorlig hendelse i livet med en psykisk belastning så sterk at hjernen ikke håndterer det. Det høres slik ut her. Hun trenger hjelp fra psykisk helsevern, men den hjelpen er ikke å finne dessverre. 

Anonymkode: bc9b2...278

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det virker som hun faktisk er syk og ikke "psykotisk" i hermetegn som du skriver. Å tro at man blir forfulgt kan være symptom på vrangsforestillinger. Og som en god venninne ville jeg nok forsøkt å alliere meg med eksmann og familie og kontakte profesjonelle. 

Per nå tror jeg du sikter for høyt om du tenker at du skal få henne til å forstå. Å være alvorlig psykisk syk innebærer ofte nedsatt evne til å mentalisere og sette seg inn i andres posisjon. Vit med deg selv at du har forsøkt å strekke deg langt, og at du nå trenger å beskytte deg selv. Kanskje senere når hun har fått tilstrekkelig helsehjelp kan hun forstå. 

Hvis jeg var i din situasjon ville jeg funnet ut hva jeg hadde å gi, med visshet om at det kom til å være enveis en stund, og så ville jeg ikke gitt mer. Si at du har ikke mulighet til besøk/telefon osv. i dag, men ikke men ønske om at hun skal forstå bare formidle dine grenser tydelig. 

Anonymkode: 8dc2f...ffa

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette er ikke ADHD, dette er feil virkelighetsoppfatning, med andre ord psykose. For mange mennesker med bipolaritet oppstår den første episoden med mani som deretter bikker over i psykose etter en alvorlig hendelse i livet med en psykisk belastning så sterk at hjernen ikke håndterer det. Det høres slik ut her. Hun trenger hjelp fra psykisk helsevern, men den hjelpen er ikke å finne dessverre. 

Det er veldig dumt at du/dine ikke har fått den hjelpen dere har trengt i psykisk helsevern, samtidig er det veldig dumt å fremstille det som at det finnes null helsehjelp å få. Psykisk helse i kommune og regionalt hjelper årlig tusenvis av mennesker, og det å videreformidle slik "fakta" som du påstår her fører i verste fall til at flere som virkelig trenger hjelp ikke oppsøker det, og gir seg selv muligheten til å få det. 

Jeg benekter ikke at mange ikke får hjelpen de trenger. Det er likevel ikke riktig å påstå at ingen kan finne det. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er mye hjelp å få i psykisk helsevern, men problemet er at folk henvender seg til feil steder. Dermed blir de også avvist. Jeg har flere ganger i løpet av et tidsrom på 10 år gått i behandling hos DPS, og har aldri fått avslag. Hvis du kvalifiserer for hjelp der, så er det ikke vanskelig å få plass der.

Bare les deg opp på prioriteringsveilederen for psykisk helsevern, så ser du hvilke pasienter som prioriteres hos spesialisthelsetjenesten (DPS). 

Anonymkode: 09f9c...3ac

• Liker 2
Skrevet

Venninnen din er syk og er i behov av psykiatrisk hjelp. Det er ikke så lett å banke på de dørene, men som andre her skriver så allier deg med hennes familie. Sammen kontakter dere kommunen. Du kan ringe sentralbordet i kommunen og forhøre deg/dere om fremgangsmåte og derifra bli satt over til riktige instanser. Da får du/dere snakke med folk som kan veilede dere videre. Lurt å begynne der og du kan også forhøre deg anonymt om hvilke alternativer som finnes før du drøfter med familien. Du klarer ikke å fikse venninnen din og sannsynligheten for at det blir verre før hun blir bedre ved  hjelp er stor. Veldig lurt å ha en plan klar. Tipper venninnen din vil takke deg i ettertid. Det er mye medisiner kan gjøre. 

Og en siste ting, helt nødvendig å sette grenser for deg selv. Dersom hun truer med selvmord, ja så gjør hun det. Dette er også noe som blir tatt med i vurderinger som blir gjort av profesjonelle.  Det er smertefullt å stå idet og det å være vitne til noen man er glad i bli syk. Det kan hjelpe å akseptere at det er en sykdom og at det er slik det er akkurat nå. Og at du må overlate det til profesjonelle. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det er veldig dumt at du/dine ikke har fått den hjelpen dere har trengt i psykisk helsevern, samtidig er det veldig dumt å fremstille det som at det finnes null helsehjelp å få. Psykisk helse i kommune og regionalt hjelper årlig tusenvis av mennesker, og det å videreformidle slik "fakta" som du påstår her fører i verste fall til at flere som virkelig trenger hjelp ikke oppsøker det, og gir seg selv muligheten til å få det. 

Jeg benekter ikke at mange ikke får hjelpen de trenger. Det er likevel ikke riktig å påstå at ingen kan finne det. 

Hvis hun surrer midt mellom frivillig og tvang, som hun åpenbart gjør, og ikke er med på noe frivillig (null sykdomsinnsikt, som er naturlig nok når man er alvorlig manisk eller i en psykose) så kan ikke psykisk helsevern gjøre noe. Terskelen for tvang burde senkes slik at ts sin venninne kan få hjelp. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei,

Min bestevenninne (adhd +) har endret personlighet totalt i løpet av de siste 2 årene. Hun gikk fra ektemannen gjennom 20 år, og etter det har alt i livet hennes blitt kaos. Jeg har stilt opp med det jeg har kunnet, og vel så det, i håp om at hun ville finne seg selv. Dette har ikke skjedd.

Nå er jeg sliten. Hennes væremåte går på helsa løs. Hun dukker alltid opp uanmeldt, til alle døgnets tider. Jeg sa nok til henne engang at hun alltid kunne komme til meg hvis hun hadde det vanskelig, men jeg mente det ikke så bokstavelig som hun tar det.

Hun er en person som tar mye plass, og alltid er i en eller annen krise. Det har blitt et enveis forhold, for hun har det alltid så mye verre enn meg. De gangene jeg har prøvd å sette grenser/ avvise henne, truer hun med å ta livet av seg. 

Det virker som hun er i en slags psykose, og hun blir bare sykere og mer krevende. 

Jeg har grei kontakt med eksmannen og familien hennes, og de er like bekymret som meg. Hun har ingen andre venner for tiden. Det er ingen som orker belastningen. 

Hun tror hun blir overvåket, er veldig mistenksom hele tiden. Jeg tør nesten ikke å snakke med henne lenger, i frykt for å si noe feil. 

Nå orker jeg ikke lenger være hennes "søppelbøtte" og psykolog. Noen tips til hvordan jeg skal gå frem for å få henne til å forstå?

Hvis du mistenker psykose skal hun legges RETT inn. Ring hennes fastlege. 

Anonymkode: f910c...94e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis du mistenker psykose skal hun legges RETT inn. Ring hennes fastlege. 

Anonymkode: f910c...94e

Det er ikke slik det fungerer. Man legges inn dersom man er til fare for seg selv eller andre, ELLER på grunn av at  "utsikten til forbredring blir vesentlig forringet", eller noe sånt tull. Vi er åpenbart ikke her. Alle rundt venninnen må forstå at det er kun de som tar hånd om henne, og kun de. Og derfor ikke dytte henne fra seg. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hver gang hun sier hun skal ta livet av seg, ta det seriøst. Ring legevakten (116 117) og si i fra. Det gjør du hver gang. Da først får hun opparbeidet seg en historikk slik at de kanskje gjør noe med det. At hun oppfører seg psykotisk og er paranoid blir først et problem når hun er til fare for seg selv. Det er hun per definisjon når hun ytrer suicidalitet. Derfor må du gjøre det da. Du kan heller ikke ta på deg den søppelbøttefunksjonen alene. Gi fastlege og legevakt en mulighet til å ta tak i dette. De kan ikke lukte at hun har ramlet inn i en psykose. I gjennomsnitt tar det 1-2 år før en psykose blir behandlet. Etter at du har sagt i fra... Sett grenser for deg selv. Om du så må blokkere nummeret hennes. DU er ikke skyld i dette. DU er ikke hennes redning. Ta vare på deg selv. ❤️

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei,

Fra ei med adhd. 
Det der høres ikke ut som adhd, men som adhd med tilleggsdiagnose evt. Noe som er veldig vanlig! Tenker du bør melde til fastlegen som nevnt her ser jeg. Medisinering kan være feil, og det kan være andre diagnoser som ikke har blitt oppdaget😅 Adhd ligner mye annet og kan bli feildiagnostisert også, med medisin i systemet som gir bivirkninger som depresjon etc. kan det være rimelig alvorlig å bli feilmedisinert. 

De fleste som «får» adhd i voksen alder, kan merke en forverring av symtomene fordi det er mye å ta tak i, bli kjent med seg selv osv. Men de fleste blir også litt bedre på noen områder, så en så tydelig forverring på alle livets områder ville bekymret meg😅

Anonymkode: 460a8...478

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ringt det ambulante kriseteamet i kommunen. Be dem besøke henne, dette høres ikke bra ut. Hun må ha hjelp før hun ødelegger livet sitt ennå mer eller skader seg/blir suicidale. Jeg har nettopp gjennomgått dette med en nær relasjon og h*n har vært innlagt nå i månedsvis å får hjelp.

Anonymkode: 8c669...fbb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dette har ikke noe med ADHD å gjøre - bare så det er sagt. Men her er det et menneske i krise, som trenger hjelp. Hun kommer aldri til å forstå din side akkurat nå - nå er det viktigste at noen hjelper henne før hun brenner alle broer. 

Anonymkode: 6d01e...88a

• Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...