Gå til innhold

Spørsmål til deg med kompleks PTSD


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilke traumatiske hendelser førte deg til denne diagnosen? Gjentatte seksuelle overgrep i barndommen? Langvarig tortur og vold? Hva skal til for å utvikle dette? 

 

Anonymkode: 732b7...29b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For min del handler det ikke om det som skjedde, men alt som ikke skjedde.  
 

Som kjærlighet, bekreftelse, støtte, omsorg… jeg levde i et overfladisk hus hvor alt så ut til å være på stell, men egentlig var jeg bare en brikke i mitt mors liv hun brukte som hun ønsket. Hent ditt, hent datt. Ikke vær sånn, vær sånn. Mitt ansvar å gjøre henne glad, mitt ansvar å ikke gjøre henne sint. Spillereglene forsndrer seg hver dag. Jeg måtte spørre henne om lov til å gjøre alt. 
 

Søsteren min har ikke samme oppfatning. Det gjør med enda mer alene i situasjonen. 

Anonymkode: f154b...6cf

  • Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvilke traumatiske hendelser førte deg til denne diagnosen? Gjentatte seksuelle overgrep i barndommen? Langvarig tortur og vold? Hva skal til for å utvikle dette? 

 

Anonymkode: 732b7...29b

Alt ovennevnte i tillegg til emosjonell vold, praktisk-materiell neglisjering,  emosjonell neglisjering,  alltid uforutsigbart, var forelder for psykisk syk alkoholiker-forelder, svært mye ansvar fra altfor lav alder, vokste opp i 7-8 hjem inkl fosterhjem, barnehjem m.m.

Anonymkode: 97d7a...5e1

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvilke traumatiske hendelser førte deg til denne diagnosen? Gjentatte seksuelle overgrep i barndommen? Langvarig tortur og vold? Hva skal til for å utvikle dette? 

 

Anonymkode: 732b7...29b

 
det er flere årsaker til at folk får denne diagnosen, men det vanligste er gjentatte traumer i barndom. Og hva som skal til å utvikle den er ikke mulighet å gi svar på da to mennesker kan ha opplevd så å si det samme, men kun en av de diagnosen. Men den vanligste som man pleier å tenke er at noen er mer disponert for en sårbarhet enn andre.

Anonymkode: 9acc3...702

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

For min del handler det ikke om det som skjedde, men alt som ikke skjedde.  
 

Som kjærlighet, bekreftelse, støtte, omsorg… jeg levde i et overfladisk hus hvor alt så ut til å være på stell, men egentlig var jeg bare en brikke i mitt mors liv hun brukte som hun ønsket. Hent ditt, hent datt. Ikke vær sånn, vær sånn. Mitt ansvar å gjøre henne glad, mitt ansvar å ikke gjøre henne sint. Spillereglene forsndrer seg hver dag. Jeg måtte spørre henne om lov til å gjøre alt. 
 

Søsteren min har ikke samme oppfatning. Det gjør med enda mer alene i situasjonen. 

Anonymkode: f154b...6cf

Så disse hendelsene var altså så truende og skremmende at du utviklet ptsd? Jeg trodde hendelsene måtte være veldig voldsomme og truende 

Anonymkode: 732b7...29b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker said:

Så disse hendelsene var altså så truende og skremmende at du utviklet ptsd? Jeg trodde hendelsene måtte være veldig voldsomme og truende 

Anonymkode: 732b7...29b

Nei, et traume baseres ikke utifra hva som skjedde, men utifra hvordan det ble opplevd. Dette er veldig godt dokumentert gjennom studier og veldig godt beskrevet i traumebehabdling.

Anonymkode: 26300...bec

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

45 minutter siden, AnonymBruker said:

Så disse hendelsene var altså så truende og skremmende at du utviklet ptsd? Jeg trodde hendelsene måtte være veldig voldsomme og truende 

Anonymkode: 732b7...29b

Med andre ord, du kan få traumer av en situasjon som er helt ufarlig, men du likevel, av hva enn grunn, opplevde det som voldsomt og truende og følte deg ekstremt utrygg. 

Anonymkode: 26300...bec

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alvorlige overgrep fra 3 årsalder.

Anonymkode: d5c9d...d65

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så disse hendelsene var altså så truende og skremmende at du utviklet ptsd? Jeg trodde hendelsene måtte være veldig voldsomme og truende 

Anonymkode: 732b7...29b

du spør jo om kompleks PTSD? 
 

det er voldsomt og truende for barn å vokse opp i utrygge omgivelser hvor foreldrene ikke passer på dem. Trusselen det er snakk om er DØDEN. 

Anonymkode: f154b...6cf

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor spør du TS? 

Mange diskrediterer diagnosen, og påstår at de med "små traumer" umulig kan ha dem. Det de ikke tenker på er at for et spedbarn så er det som for en voksne er ufarlig åpenbart farlig. En deprimert mor som ikke gir kjærlighet, omsorg og speiling vil kunne oppleves som en dødstruende situasjon. Eksperiment viser at hvis apespedbarn står mellom det som representerer omsorg (en myk klut) og mat (en stålkonstruksjon med mat) så vil spebarnet velge omsorg, selv om det sulter i hel. Mangel på emosjonell tilgjengelighet er alvorlig og skadelig. 

F.eks er også mobbing mer enn nok traume til å forårsake komplekse traumer. Å bli ekskludert og utsatt for emosjonell/psykisk vold i årevis der man lærer at man er verdiløs og ikke verdt å beskytte kan føre til flashback, gjenopplevelser, hyperårvåkenhet og problem med relasjoner, identitetsforvirring osv. For en 6-åring er det å bli fortalt at alle hater deg og at du fortjener å dø, og at noen kommer til å drepe deg mens du sover, alvorlig traumatisk, selv om det for en voksen kanskje bare er bittelitt skremmende, fordi den voksne vet at det ikke kommer til å skje. Faktisk er det også voksne med tilsynelatende normale barndommer som utvikler kompleks PTSD gjennom årevis i voldelige forhold. Selv om en ikke blir skadet fysisk så er også emosjonelle og psykiske skader så dyptgripende at det påvirker nervesystemet og kan gi utslag i fysiske sykdommer. 

Det er veldig dumt å spre mistro til hvorvidt folk kan ha denne alvorlige lidelsen basert på det menigmann har lett for å kalle "små traumer". Det er for det første ikke smått. Og det er dessuten mengden over tid opp mot beskyttelsesfaktorer som har en betydning. 

Anonymkode: 4bfaa...3de

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å forstå det kan du tenke på hvordan også en enkelt vanndråpe som faller gjentatte ganger på samme sted kan brukes som tortur. Skjer det lenge nok begynner det å gi uutholdelig smerte. Eller hvordan det kan skape en hule hvis det faller på samme sted i en stein. 

Selv om "du er dum" er mindre belastende enn en overfallsvoldtekt, så kan det å bli kalt dum hver dag i flere år skape større sår enn den ene overfallsvoldtekten. 

Anonymkode: 4bfaa...3de

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort oppsummert; (brutal) mobbing og omsorgssvikt. 

Anonymkode: 757d8...dad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

For min del handler det ikke om det som skjedde, men alt som ikke skjedde.  
 

Som kjærlighet, bekreftelse, støtte, omsorg… jeg levde i et overfladisk hus hvor alt så ut til å være på stell, men egentlig var jeg bare en brikke i mitt mors liv hun brukte som hun ønsket. Hent ditt, hent datt. Ikke vær sånn, vær sånn. Mitt ansvar å gjøre henne glad, mitt ansvar å ikke gjøre henne sint. Spillereglene forsndrer seg hver dag. Jeg måtte spørre henne om lov til å gjøre alt. 
 

Søsteren min har ikke samme oppfatning. Det gjør med enda mer alene i situasjonen. 

Anonymkode: f154b...6cf

PTSD av alt som ikke hendte? 

Anonymkode: 1aa45...221

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

PTSD av alt som ikke hendte? 

Anonymkode: 1aa45...221

Ja? 

Nå er ikke jeg personen som skrev det, men ja, man kan absolutt få kompleks ptsd av stressreaksjonene som oppstår som følge av omsorgssvikt. Er det noe mer spesifikt du lurer på?

Anonymkode: 4bfaa...3de

  • Liker 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

PTSD av alt som ikke hendte? 

Anonymkode: 1aa45...221

Gidder du. 

Anonymkode: f154b...6cf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

PTSD av alt som ikke hendte? 

Anonymkode: 1aa45...221

Ja, du vet sånne ting som trygghet, kjærlighet, omsorg, muligheten til å utvikle seg normalt osv.

Anonymkode: 20a12...7b4

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvilke traumatiske hendelser førte deg til denne diagnosen? Gjentatte seksuelle overgrep i barndommen? Langvarig tortur og vold? Hva skal til for å utvikle dette? 

 

Anonymkode: 732b7...29b

Jeg kommer ikke til å utlevere mine traumer til deg, og synes ikke andre heller bør gjøre det. 

Et kjapt googlesøk vil gi deg informasjonen du ber om, ts. Innlegget ditt gjør meg skeptisk. 

Anonymkode: 07b8c...f48

  • Liker 3
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seksuelt misbruk, mor som ikke evnet å være omsorgsperson. Ble overlatt til meg selv i ukesvis fra jeg var 8 år gammel. Fosterhjem fra jeg var 12 hvor jeg var økonomisk "melkeku" misbrukt av fosterfar. Valgene jeg tok som ungdom fordi jeg var så ødelagt. Giftet meg 18 år gammel med en alkoholiker fordi jeg så desperat trengte noen. Ja, samlet sett har dette gitt meg KPDST. Mine søsken som ikke ble flyttet i fosterhjem, har samme diagnose pga mors manglende evne til å være akkurat det. Mor.

Anonymkode: 18e09...549

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvilke traumatiske hendelser førte deg til denne diagnosen? Gjentatte seksuelle overgrep i barndommen? Langvarig tortur og vold? Hva skal til for å utvikle dette? 

 

Anonymkode: 732b7...29b

7 år med heftig mobbing på barneskolen. Både lærer og elever var med på det, i blant ble det fysisk. Jeg ble spyttet på, pisket, slått og jagd. Det ble tatt opp gjentatte ganger, men lærer mente at jeg var problemet. Læreren hang meg deretter ut foran hele klassen angående dette. Foreldrene mine forsøkte alle samtaler, men det ble ikke roligere før det siste halve året da mine foreldre truet med å gå til avisen. 

Anonymkode: a3f86...9cc

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del var det en grunnleggende utrygghet, kombinert med at jeg ble forlatt av en forelder da jeg var i barneskolealder.  Forelderen som ble igjen hadde ikke ressurser til å følge meg opp, ut over å sørge for hus og mat. Emosjoner og relasjoner er, og har alltid vært, veldig vanskelig for foreldrene mine, dessverre også i relasjon til sine egne barn. Jeg hadde nok alltid følt meg veldig alene og redd, så når den ene forelderen plutselig dro ble jeg nok virkelig alene og livredd.

Min teori er at jeg ble veldig sårbar allerede som baby, ettersom mine foreldre ikke klarte å gi meg en trygg tilknytning (noe de selv har sagt i ettertid). Jeg ble ekstremt tilpasningsdyktig, krevde ingenting og passet på å oppføre meg eksemplarisk/være flink pike, og dermed var det heller ingen som oppfattet at jeg egentlig var i konstant overlevelsesmodus. 

Pga mine relasjonstraumer utviklet jeg en ekstremt dårlig selvfølelse, og fikk kjærester veldig tidlig i et forsøk på å bøte på den innvendige smerten. Dette resulterte i to voldtekter som ung tenåring, noe som også var traumatisk.

 

Anonymkode: 87f70...efe

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...