AnonymBruker Skrevet 26. juni 2024 #1 Skrevet 26. juni 2024 Hei! Jeg møtte samboeren min for litt over 2,5 år siden. Vi eiet hver vår leilighet og jeg hadde i tillegg bil. Nå bor vi sammen, men jeg eier fortsatt bilen. Vi har vært samboere i ca 1,5 år nå, og i hele denne perioden har begge brukt bilen fritt etter behov. Han har ikke kjøpt seg inn i min bil, så hittil er det jeg som har dekket alle kostnader til rep./vedlikehold (noe som har vært en god del). I underkant av et år siden følte jeg et behov for at vi begge skulle dele kostnadene til bompenger og parkering. Etter å ha nevnt det for han ble vi enige om at han skulle betale halvparten av dette. Nå skal jeg selge bilen min og vi skal kjøpe en sammen. I forbindelse med dette hadde jeg bilen inne på en NAF test og fikk en del bemerkninger. Bl.a. at det var en oljelekkasje. Dette kostet meg 17.000 kroner å utbedre. Dilemmaet er nå, bør vi dele denne kostnaden eller bør jeg ta den selv ettersom det er jeg som får pengene når bilen selges? Det må nevnes at denne reparasjonen måtte gjøres for å kunne selge bilen uten store tap. Anonymkode: 64598...1f9
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2024 #2 Skrevet 26. juni 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hei! Jeg møtte samboeren min for litt over 2,5 år siden. Vi eiet hver vår leilighet og jeg hadde i tillegg bil. Nå bor vi sammen, men jeg eier fortsatt bilen. Vi har vært samboere i ca 1,5 år nå, og i hele denne perioden har begge brukt bilen fritt etter behov. Han har ikke kjøpt seg inn i min bil, så hittil er det jeg som har dekket alle kostnader til rep./vedlikehold (noe som har vært en god del). I underkant av et år siden følte jeg et behov for at vi begge skulle dele kostnadene til bompenger og parkering. Etter å ha nevnt det for han ble vi enige om at han skulle betale halvparten av dette. Nå skal jeg selge bilen min og vi skal kjøpe en sammen. I forbindelse med dette hadde jeg bilen inne på en NAF test og fikk en del bemerkninger. Bl.a. at det var en oljelekkasje. Dette kostet meg 17.000 kroner å utbedre. Dilemmaet er nå, bør vi dele denne kostnaden eller bør jeg ta den selv ettersom det er jeg som får pengene når bilen selges? Det må nevnes at denne reparasjonen måtte gjøres for å kunne selge bilen uten store tap. Anonymkode: 64598...1f9 Du tar reparasjonskostnadene på din bil, og bruker overskuddet når du selger til å betale på din halvpart av fellesbilen (husk kontrakt). Anonymkode: 8b803...b86
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2024 #3 Skrevet 26. juni 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Hei! Jeg møtte samboeren min for litt over 2,5 år siden. Vi eiet hver vår leilighet og jeg hadde i tillegg bil. Nå bor vi sammen, men jeg eier fortsatt bilen. Vi har vært samboere i ca 1,5 år nå, og i hele denne perioden har begge brukt bilen fritt etter behov. Han har ikke kjøpt seg inn i min bil, så hittil er det jeg som har dekket alle kostnader til rep./vedlikehold (noe som har vært en god del). I underkant av et år siden følte jeg et behov for at vi begge skulle dele kostnadene til bompenger og parkering. Etter å ha nevnt det for han ble vi enige om at han skulle betale halvparten av dette. Nå skal jeg selge bilen min og vi skal kjøpe en sammen. I forbindelse med dette hadde jeg bilen inne på en NAF test og fikk en del bemerkninger. Bl.a. at det var en oljelekkasje. Dette kostet meg 17.000 kroner å utbedre. Dilemmaet er nå, bør vi dele denne kostnaden eller bør jeg ta den selv ettersom det er jeg som får pengene når bilen selges? Det må nevnes at denne reparasjonen måtte gjøres for å kunne selge bilen uten store tap. Anonymkode: 64598...1f9 Din bil - din kostnad tenker jeg siden du får pengene for salget. Anonymkode: 6baa7...6aa 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2024 #4 Skrevet 26. juni 2024 Litt samme situasjon her. Vi brukte alltid min bil når vi skulle gjøre noe sammen pga. størrelsen. Det blir en del kjøring pga. lange distanser her vi bor. Når bilen min måtte repareres for 24.000, så betalte mannen min halvparten. Jeg har ellers betalt servicer selv som også utgjør en del. Jeg syntes det var fair at han dekte noe siden vi tross alt har slitt adskillig mer på den enn hans bil, og det syntes han også. Han har også vært med på å betale litt andre ting også. Solgte nylig bilen og vi kjøpte da en sammen. Vi ble enige om å gå inn med lik kapital tilsammen på begge bilene og dermed også eie begge bilene sammen. Overskuddet av salget på min bil, har jeg satt inn på sparekonto. Vi har skriftlig avtale på dette for ryddighetens skyld. Vi er også gift. Anonymkode: 969e1...0d9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå