Gå til innhold

Kan jeg ha «ferie» fra jobb i permisjonen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har foreldrepermisjon nå, og har 5 uker ferie tilgode fra jobb. Kan jeg få feriepengene fra jobb, men ikke ta ut ferien i det hele tatt i år, samtidig som jeg har permisjon? Altså få foreldrepenger og feriepenger samtidig? 

Anonymkode: a9e06...f9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Enten har du permisjon eller så har du ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feriepengene er vel strengt tatt fra i fjor, så de ka.men du vel få uansett?

noen steder kan man overføre ferien til neste år, slik at du for eks får 10 uker da i stedet. Alternativt pauser de permisjonen (og foreldrepenger) mens du tar ut ferie. Da forlenges den vel 5 uker i andre enden. 

Anonymkode: d72da...4a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feriepengene fra arbeidsgiver får du vel uansett?

Hadde brukt ferieukene til å forskyve permisjonen.

Anonymkode: e0736...8c9

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Feriepengene fra arbeidsgiver får du vel uansett?

Hadde brukt ferieukene til å forskyve permisjonen.

Anonymkode: e0736...8c9

Jeg vil ikke forlenge permisjonen, men trenger de ekstra pengene. Så da kan jeg vel egentlig ha mammaperm, og motta feriepengene fra jobb uten å ta ut ferie? 🤔 eller er ikke det lov?

Anonymkode: a9e06...f9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feriepengene er fra i fjor, så de får du uansett. Du blir i tillegg trukket 5 uker fra lønna for årets 5 ferieuker. Du kunne hørt med arbeidsgiver om det er mulig å enten flytte ferieukene dine over til neste år, eller la vær å ta ferie og da heller ikke bli trukket. Det er ikke sikkert arbeidsgiver tillater deg å droppe ferie, og det er heller ikke sikkert du får flyttet alle 5 ukene, så mulig du må ta ut noe ferie. Hvis du er nyansatt får man ofte tilbud om å droppe ferie, og dermed slippe å bli trukket i lønn. Du må nesten høre med arbeidsgiver hva alternativene dine er. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg vil ikke forlenge permisjonen, men trenger de ekstra pengene. Så da kan jeg vel egentlig ha mammaperm, og motta feriepengene fra jobb uten å ta ut ferie? 🤔 eller er ikke det lov?

Anonymkode: a9e06...f9d

Du vil nok neppe få utbetalt feriepengene uten at du tar ut ferien, men snakk med din arbeidsgiver - mye avhengiger av hva og hvor du jobber. 

Anonymkode: e9fa0...bf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får feriepenger uannsett om man tar ferie eller ikke, de er opptjent ifjor og henger ikke sammen med årets ferie på noen måte. Det er bare for at det skal være praktisk at de fleste arbeidsgivere trekker i lønn for ferie samme måned som man får feriepenger utbetalt (juni). 

Det er først neste år at du kanskje får mindre feriepenger pga. permisjon i år (litt avhengig av forskjellige faktorer, noen får vanlig utbetaling siden jobben forskutterer lønn og også gir vanlig feriepengeopptjening, men det er ikke likt alle steder, du må sjekke på egen arbeidsplass)

Man har lov å overføre mer enn 14 dager ferie til neste år (vanligvis er det kun lov å overføre 14 dager) hvis man er forhindret fra å ta ut ferie pga. sykdom eller foreldrepermisjon. Så om du er i permisjon hele året kan du si til arbeidsgiver at du ønsker å overføre ferien til neste år. Tror ikke det skjer av seg selv så pass på å gi beskjed. 

Jeg og de fleste jeg kjenner pauset permisjonen og tok ferie i pausen da, for å få lenger permisjon. Men man må ikke gjøre det akkurat i fellesferien. Det er ikke sånn at man må ta ferie den måneden man får feriepenger. Men da må du jo spare så du har penger den måneden du tar ferie da. 

Anonymkode: 67968...402

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du kan ta ut permisjon og ferie samtidig og få betalt for begge deler samtidig , du må ikke forlenge pemisjonen , dette avtaler du med arbeidsgiver

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg vil ikke forlenge permisjonen, men trenger de ekstra pengene. Så da kan jeg vel egentlig ha mammaperm, og motta feriepengene fra jobb uten å ta ut ferie? 🤔 eller er ikke det lov?

Anonymkode: a9e06...f9d

Det er lov. 

Anonymkode: 7947b...b90

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...