Gå til innhold

Omgangssyke - jeg blir så stressa!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fikk melding fra barnehagen i går om at det går omgangssyken på avdelingen til 2-åringen. 

Jeg har lenge hatt en stor frykt mot omgangssyke fordi vi har hatt så mye av det og jeg blir slått ut i et par, tre dager hver gang. 2-åringen skal gå i barnehagen ut denne uken før 4 uker sommerferie. I fjor hadde vi omgangssyken tre runder over sommeren. Vi er en stor familie på syv personer, så det tar lang tid før vi er ferdig med den når vi først får det. Jeg vasker med klor, bruker hansker ved bleieskift, har egne håndklær osv, men allikevel blir vi alltid smittet. I fjor hadde jeg selv fem runder på et halvår..

Jeg går med et stort stress og klarer ikke spise skikkelig fordi jeg er så redd for å bli dårlig. Nå føles det som at vi "lever på lånt tid" og for hver time barnet er i barnehagen, så er vi nærmere smitte. Både mannen min og jeg skal ha fire uker ferie med barna, og har ikke mulighet å ta barnet ut av barnehagen tidligere (hvis vi ikke blir syke og må ha sykt-barn-dager). 

Jeg vet ikke helt hva jeg vil med innlegget, men jeg trenger rett og slett litt støtte, og råd til hvordan jeg kan håndtere dette på kort sikt (har begynt å se på terapi for å håndtere det da jeg tror dette kan regnes som en fobi, men det blir på sikt). Takk 💛

Anonymkode: be616...eda

  • Hjerte 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har også fobi for dette. 
Hadde lett tatt barnet ut av bhg de to siste dagene. Mannen tar en sykedag og du tar en

Anonymkode: 6f4f2...5d0

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det akkurat som deg, kunne skrevet dette selv.

Er lettet over å ha funnet en løsning som har fungert så langt. Et gammelt kjerringråd. Hver gang barnehagebarnet får omgangssyke, svelger vi andre noen hele pepperkorn med vann 3-4 ganger daglig. 

Før hadde vi det sånn som du beskriver, men nå har vi ikke hatt omgangssyke på noen år. Det fungerer. Vi har tre barn, pluss 2 annen hver uke. 

Anonymkode: afbb4...9fe

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å lese problemet ditt nå: 

hold barnet hjemme. 
 

for å løse problemet på sikt: oppsøk hjelp. Det finnes behandling mot emetofobi. 

Anonymkode: f143e...ae1

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fikk melding fra barnehagen i går om at det går omgangssyken på avdelingen til 2-åringen. 

Jeg har lenge hatt en stor frykt mot omgangssyke fordi vi har hatt så mye av det og jeg blir slått ut i et par, tre dager hver gang. 2-åringen skal gå i barnehagen ut denne uken før 4 uker sommerferie. I fjor hadde vi omgangssyken tre runder over sommeren. Vi er en stor familie på syv personer, så det tar lang tid før vi er ferdig med den når vi først får det. Jeg vasker med klor, bruker hansker ved bleieskift, har egne håndklær osv, men allikevel blir vi alltid smittet. I fjor hadde jeg selv fem runder på et halvår..

Jeg går med et stort stress og klarer ikke spise skikkelig fordi jeg er så redd for å bli dårlig. Nå føles det som at vi "lever på lånt tid" og for hver time barnet er i barnehagen, så er vi nærmere smitte. Både mannen min og jeg skal ha fire uker ferie med barna, og har ikke mulighet å ta barnet ut av barnehagen tidligere (hvis vi ikke blir syke og må ha sykt-barn-dager). 

Jeg vet ikke helt hva jeg vil med innlegget, men jeg trenger rett og slett litt støtte, og råd til hvordan jeg kan håndtere dette på kort sikt (har begynt å se på terapi for å håndtere det da jeg tror dette kan regnes som en fobi, men det blir på sikt). Takk 💛

Anonymkode: be616...eda

Jeg forstår hva du mener, men har til slutt landet på at det som skjer, det skjer. Hvis man ikke har mulighet til å ta barnet ut tidligere(forståelig), så er det egentlig utenfor vår kontroll. 
Jeg er sikkert rar, men jeg pleier å se for meg mulige verste utfall i de fleste situasjoner, føler meg da mer klar for å håndtere det som oppstår og blir derfor svært sjelden overrasket eller veldig fortvilet. Men selvsagt er det ergelig hvis det slår til.

Anonymkode: f7413...bf9

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isoler en voksen med det syke barnet, og den voksne hvis det blir smitte. Den andre voksne må ta de resterende barna og bringe mat til de syke (hvis det er behov for det). Vask dørhåndtak og kontaktflater daglig. Ikke del toalett. Syke og den som håndterer de syke holdes unna kjøkkenet. Ikke del bestikk, kopper, flasker og annet som går i munnen. 

Her er det svært sjeldent at flere blir syke. Riktignok bare to barn. Men begge voksne arbeider i skole og barnehage og må innimellom tørke spy. 

Anonymkode: abedb...f99

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var der selv for en del år tilbake. Viste at vi kom til å få det så gikk liksom bare på vent. Men husk at dette også bygger imunforsvar hos barnet. Det var i alle fall sånn for oss, da barna var rundt 2-3 år hadde vi omgangsyke hele tiden, men plutselig en dag så ble vi imune tror jeg. Vi og våre barn har omtrent ikke vært syke siden. Dette er over 20 år siden nå. Mine barn var kanskje borte fra skolen max 5 dager pga sykdom hele skoletiden 

Endret av storetora
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg har det akkurat som deg, kunne skrevet dette selv.

Er lettet over å ha funnet en løsning som har fungert så langt. Et gammelt kjerringråd. Hver gang barnehagebarnet får omgangssyke, svelger vi andre noen hele pepperkorn med vann 3-4 ganger daglig. 

Før hadde vi det sånn som du beskriver, men nå har vi ikke hatt omgangssyke på noen år. Det fungerer. Vi har tre barn, pluss 2 annen hver uke. 

Anonymkode: afbb4...9fe

TS her.

Takk for svar alle sammen! 💛 

Mannen min er ikke stressa over dette i det hele tatt, og bryr seg ikke særlig om å ta hensyn mtp. smitte. Må ta enda en prat med han om det tror jeg, for han skjønner ikke hvor ille det faktisk er for meg. Så skal absolutt se litt på å få hjelp på det med terapi. 

Både mannen min og jeg har oppgaver som ingen andre kan ta for oss de siste dagene nå, så dersom barnet eller vi andre blir syke har vi en utfordring. Da må vi helt klart være hjemme, men jeg kommer aldri til å få gjennomslag med det uten at det er sykdom. Som sagt sier mannen min hver gang at jeg overdriver og skaper et problem ut av ingenting. Jeg skjønner at dette er unormalt og at det ikke er noen som liker oppkast, men jeg tar det til et annet nivå. Jeg teller ned timene omtrent til vi får det, og det er fryktelig slitsomt. Vi skal få familie på besøk i helgen og neste uke, og samme familiemedlemmer ble smittet av omgangssyken hos oss ifjor. Det er forsåvidt det minste problemet, at vi ikke får sett de (de bor i en annen landsdel og vi sees kun hver sommer). 

Jeg blir så fort kvalm og var mye kvalm i svangerskapene, så jeg har kastet opp mye. Det er ikke selve det å kaste opp som er forferdelig, men det er å være kvalm fordi jeg er det så lenge når det står på. Pluss at flere i husstanden blir smittet og vi begynner ny runde når sistemann er ferdig. Og så er jeg alltid redd for å sove når det går omgangssyken i barnehagen. Jeg er livredd for å ikke få nok søvn, for jeg blir så sur og gretten når jeg ikke får sove skikkelig. Jeg tror jeg er redd for å ikke høre at barnet kaster opp om natten, da det har skjedd en gang og jeg ikke merket det før på morgenen. Vi har babycall, men den ene gangen fikk jeg det ikke med meg og barnet kan ikke ha grått så mye heller. La seg bare i andre enden av sengen stakkars. Fikk så vondt av det! 

 

Til deg som har skrevet over: Er det virkelig sant at det kan hjelpe? Hvor mange pepperkorn per gang? Jeg er villig til å gjøre hva som helst, så dette skal jeg prøve. Takk! 

Anonymkode: be616...eda

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omgangssyka er da helt vanlig når en har små barn. Sørg for god egen hygiene hvis barnet får sykdommen,så kan det faktisk hende at du unngår å få den selv.

Anonymkode: 6d537...9c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg godt. Jeg har innført regler som gjør at vi har det bedre enn da barna var små. Mindre smitterisiko. Hvordan komme dit:

1) Alle rester kastes etter at barna har fått tilbud om mat. Dersom de mangler apetitt ved middagen, kast restene. Man unngår smittestoff i kjøleskap og andre steder.

2) Vanlig håndhygiene. Alltid vask etter toalettbesøk og før matlaging/ spising.

3) Barnehagebarn trenes med mål bleieslutt. Hygienen blir automatisk bedre når bleiene er borte.

4) Det er helt greit at du føler at du lever på lånt tid, og kanskje har dårlig apetitt. Når du er et par dager inne i ferien din, kan du slappe av, spise og kose deg!!

5) Dersom barna får omgangssyke, er det ok å vaske sengetøy om natten. Bare bytt på sengen og kjør det rett på 75 grader.

Håper det går bra. God klem!!

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olaug Olsen skrev (2 timer siden):

Skjønner deg godt. Jeg har innført regler som gjør at vi har det bedre enn da barna var små. Mindre smitterisiko. Hvordan komme dit:

1) Alle rester kastes etter at barna har fått tilbud om mat. Dersom de mangler apetitt ved middagen, kast restene. Man unngår smittestoff i kjøleskap og andre steder.

2) Vanlig håndhygiene. Alltid vask etter toalettbesøk og før matlaging/ spising.

3) Barnehagebarn trenes med mål bleieslutt. Hygienen blir automatisk bedre når bleiene er borte.

4) Det er helt greit at du føler at du lever på lånt tid, og kanskje har dårlig apetitt. Når du er et par dager inne i ferien din, kan du slappe av, spise og kose deg!!

5) Dersom barna får omgangssyke, er det ok å vaske sengetøy om natten. Bare bytt på sengen og kjør det rett på 75 grader.

Håper det går bra. God klem!!

Tusen takk for gode tips, klem og ord! :) 

Barnet bruker fortsatt bleier og går på småbarnsavdelingen, så jeg håper det blir bedre med tiden. Har bare hatt så mange dårlige erfaringer hvor vi har hatt det 5-6 ganger per år. Men har tatt en skikkelig prat med mannen min om det nå, så han skal følge litt strengere regler når/dersom vi får det. Det hjelper psyken min også kjenner jeg. 
 

Anonymkode: be616...eda

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Fikk melding fra barnehagen i går om at det går omgangssyken på avdelingen til 2-åringen. 

Anonymkode: be616...eda

Dette er litt på siden, men er det vanlig at barnehagen informerer om dette? Barnehagen vår gjør ikke det, jeg får alltid vite om det via andre foreldre eller får beskjed i etterkant av at mitt barn har blitt sykt at andre også har vært syke.

Anonymkode: 2b0cc...381

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker da jeg hadde lite barn. Vi samsov og jeg har blitt spydd i fjeset, nedover nakken osv. Hvor mange ganger har jeg ikke hatt lyst til å legge ungen i badekaret med en dyne fordi han sa han var kvalm ved leggetid og jeg visste hva som kom. Men ble en racer på å spurte inn på badet med ungen i armene og rett i dusjen. Og far var en helt til å skifte sengetøy om natten! Flink mann som forøvrig aldri ble smittet! Han fikk ikke lus heller, men det er en annen historie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

storetora skrev (5 timer siden):

Var der selv for en del år tilbake. Viste at vi kom til å få det så gikk liksom bare på vent. Men husk at dette også bygger imunforsvar hos barnet. Det var i alle fall sånn for oss, da barna var rundt 2-3 år hadde vi omgangsyke hele tiden, men plutselig en dag så ble vi imune tror jeg. Vi og våre barn har omtrent ikke vært syke siden. Dette er over 20 år siden nå. Mine barn var kanskje borte fra skolen max 5 dager pga sykdom hele skoletiden 

Det bygger ikke immunforsvar og man blir ikke immun. Det som har skjedd er at ungene blir eldre og slutter å putte alt i munnen, ergo mindre smitte.

Føler med deg ts, jeg er helt lik. Jeg hadde tatt sykt barn dager og holdt ungen hjemme. 

Anonymkode: 073f1...f6e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Dette er litt på siden, men er det vanlig at barnehagen informerer om dette? Barnehagen vår gjør ikke det, jeg får alltid vite om det via andre foreldre eller får beskjed i etterkant av at mitt barn har blitt sykt at andre også har vært syke.

Anonymkode: 2b0cc...381

Vi får alltid beskjed ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Til deg som har skrevet over: Er det virkelig sant at det kan hjelpe? Hvor mange pepperkorn per gang? Jeg er villig til å gjøre hva som helst, så dette skal jeg prøve. Takk! 

Anonymkode: be616...eda

Ja, det er helt sant! Jeg hadde ikke tiltro til det da broren min tipset meg, men nå som det har gått så lang tid ser jeg jo at det har fungert for oss og flere i omgangskretsen. 

Jeg vet faktisk ikke hvor mange pepperkorn som er nødvendig. Vi pleier å gi kanskje 7-10 hele pepperkorn til alle som er gamle nok til å svelge det ned med vann, 3-4 ganger daglig til faren er over. Men det kan godt hende det holder med færre pepperkorn av gangen. Har liksom ikke tatt sjansen 😅 Bare ikke tygg dem, så kjenner man ingen smak. 

Mannen min er heller ikke så stressa med sånt, men han gjør det så lenge jeg pusher på. Før var jeg helt crazy på å klore ned alt, holde alt mulig adskilt, vaske håndtak ++, så jeg tror faktisk han synes det med pepperkorn er mindre krevende å forholde seg til. Han ser jo at det funker, før hadde han omgangssyke støtt og stadig.  

Lykke til!

Anonymkode: afbb4...9fe

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Ja, det er helt sant! Jeg hadde ikke tiltro til det da broren min tipset meg, men nå som det har gått så lang tid ser jeg jo at det har fungert for oss og flere i omgangskretsen. 

Det er like bortkastet som å spise gress. Det har selvfølgelig ikke fungert. Dropp slike tåpelige råd, ts.

Anonymkode: 073f1...f6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har det akkurat som deg, kunne skrevet dette selv.

Er lettet over å ha funnet en løsning som har fungert så langt. Et gammelt kjerringråd. Hver gang barnehagebarnet får omgangssyke, svelger vi andre noen hele pepperkorn med vann 3-4 ganger daglig. 

Før hadde vi det sånn som du beskriver, men nå har vi ikke hatt omgangssyke på noen år. Det fungerer. Vi har tre barn, pluss 2 annen hver uke. 

Anonymkode: afbb4...9fe

Dette er et fantastisk bra råd. Selv bruker jeg mye chilli og pepper i matlagingen. Kanskje det har noe av dem samme effekten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg! Jeg jobber i barnehage og har i tillegg fire barn. Jeg har totalt angst for spysyken til tross for at jeg sjelden får det selv. Jeg hadde glatt holdt barnet hjemme hvis mulig. 

Jeg fikk angst for spysyke etter jeg hadde hypere mesis med nr fire. Angsten er selvsagt irrasjonell, men like helt reell. 

Anonymkode: 66c98...6be

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det bygger ikke immunforsvar og man blir ikke immun. Det som har skjedd er at ungene blir eldre og slutter å putte alt i munnen, ergo mindre smitte.

Føler med deg ts, jeg er helt lik. Jeg hadde tatt sykt barn dager og holdt ungen hjemme. 

Anonymkode: 073f1...f6e

Dummeste jeg har hørt. Holder ikke barn hjemme fra barnehage og skole fordi en er redd smitte, hva lærer man barna da.. ikke rart det er mye fravær blant folk. Jo en bygger imunforsvar når en er i den fasen i livet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...