Gå til innhold

Leggerutiner små barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke har dere? :) Leser i en annen tråd her at noen leser bok osv på stua, og at de derfor ikke tilbringer tid ved sengen når barnet legger seg. Jeg lurer på om man ved å gjøre det slik fortsatt får de gode samtalene med barna, som jo ofte kommer ved sengekanten? Jeg har et barn på fire år som vi alltid har vært på rommet til, og hun er nå ganske utrygg, feks når hun våkner alene senere på kvelden. Lurer derfor på å gjøre det annerledes med nestemann.. tar for øvrig også imot andre tips til koselige leggerutiner.

Anonymkode: da309...750

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Leggerutiner gjøres i senga. 
Vi leser og synger i senga. 
Snakker om dagen om det er ønskelig eller hva som skal skje dagen etter. Barnet er akkurat fylt 5

Skrevet (endret)

Da våre var yngre leste vi for dem i sengen, snakket litt om hva enn vi hadde på hjertet, sa god natt og gikk ut. For oss har det fungert utmerket for alle tre barna og jeg synes det blir en annen ro når det gjøres i sengen og de bare kan lukke øynene og sove etterpå i stedet for at roen avbrytes for å gå fra stue til soverom. Jeg tviler på at utryggheten dere opplever kommer av hvor leggerutinene gjøres, det er helt vanlig med slike perioder, men når det er sagt er det jo ingenting i veien for å prøve noe annet og se om det fungerer bedre og gode samtaler kan man jo ha hvor som helst (og trenger heller ikke foregå akkurat ved leggetid). :) 

Endret av Arkana
Gjest jegerrinne
Skrevet

Her har vi altid lest på sofaen og lagt de rett etter. Vi har altid hatt felles middag og er der vi har sittet å pratet om dagen og hva som har skjedd. Nå er de ungdommer og er ved middagsbordet ting blir tatt opp. Vi har altid hatt det slik og ungdommen syns det er så fint vi har tid ved bordet. Aldri vært stress eller noe

AnonymBruker
Skrevet

1,5 år her. Vi spiser, går på badet hvor han bader (ca annenhver dag), evt smøres med krem ved behov, pysj og bleie og tannpuss, og så synger jeg en fast sang med han på armen mens vi lukker gardinene, slår på nattlys osv. Håper han etterhvert liker en bok på sengekanten, men foreløpig er han steinklar for senga i det vi går ut av badet…

Anonymkode: 6ac51...e68

Skrevet

Har en gutt på snart 2. Vi ser ferdig Fantorangen før vi leker 5-10 minutter hvor jeg minner om at vi snart skal ta på pysj. Under kveldsstellet synger jeg nattasang. 

Inne på rommet har jeg begynt å sette meg litt og spørre om han vil jeg skal fortelle en historie. Om han vil det forteller jeg om ettermiddagen vår, typ «det var en gang en mamma og en *jens* som gikk hjem fra bhg. På vei hjem gikk vi innom butikken, husker du den snille mannen i kassa som du vinket til? Etterpå gikk vi hjem og lekte med ball etc etc»

Ved å aktivere huiommelsessenteret i hjernen aktiverer man samme område som det som sier ifra om at det er på tide å sove, så det er en god trigger inn i søvn. Synes det funker og han roer seg fint med 5-10 min samtale om dagen vår 🥰

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har kosestund enten på sofaen eller i foreldresenga der vi leser, prater og roer ned, så er det på rommet, nattaklem og i seng etter det. De er 2 og 3 år. 

Med eldste som nå er 14 hadde jeg rutine på sengekanten, men syns det er bedre å ta det på et annet rom nå, da er det helt klart at det er sovetid når vi går på rommet. 

Anonymkode: a72b1...31e

Skrevet

Vi leser, synger og prater litt på senga før det er sovetid. Eldstemann (snart 5) vil absolutt ikke at vi forlater rommet før han har sovnet, og vi har egentlig ikke hatt noe behov for å krangle på det. Sitter med han de 5-20 min det tar før han finner roen. Ofte sover han natta igjennom, ellers kommer han inn og legger seg hos oss. Alle andre "dårlige vaner" rundt søvn har han droppet en etter en når han har vært klar for det, så jeg er helt trygg på at han til slutt kommer til å sovne godt på egen hånd.

Vi gjør det samme med yngste - leser, synger, koser på senga (ingen dype samtaler der enda..), men så vil han være i fred for å roe seg og sovne. Så der har vi sagt god natt og gått ut av rommet siden før han var ett år. Selv med helt like rutiner fra start så har våre barn totalt ulike ønsker/behov ved legging.

AnonymBruker
Skrevet

Vi leser eller lar de lese på sengekanten. Rolig lek med bamser i senga er også fint. Vi må sitte med minstemann til han sovner, ellers skrur han seg veldig opp til tøys, og ender med å bruke mye tid på å sovne. Vi har egentlig ikke tenkt over sofaen som mulighet fordi ungene våre legger seg i litt ulik tid nå. Når de var mindre og delte rom så la vi barn annenhver kveld og den som ikke la seg slang på sofaen etter kjøkkenrydding, så det har liksom kun vært senga :)

Anonymkode: ac89b...97e

Skrevet
Anononyma skrev (4 timer siden):

Har en gutt på snart 2. Vi ser ferdig Fantorangen før vi leker 5-10 minutter hvor jeg minner om at vi snart skal ta på pysj. Under kveldsstellet synger jeg nattasang. 

Inne på rommet har jeg begynt å sette meg litt og spørre om han vil jeg skal fortelle en historie. Om han vil det forteller jeg om ettermiddagen vår, typ «det var en gang en mamma og en *jens* som gikk hjem fra bhg. På vei hjem gikk vi innom butikken, husker du den snille mannen i kassa som du vinket til? Etterpå gikk vi hjem og lekte med ball etc etc»

Ved å aktivere huiommelsessenteret i hjernen aktiverer man samme område som det som sier ifra om at det er på tide å sove, så det er en god trigger inn i søvn. Synes det funker og han roer seg fint med 5-10 min samtale om dagen vår 🥰

Denne skal jeg ta med meg, takk for at du delte

AnonymBruker
Skrevet

Datter på 2år. En pusser tenner og klargjør til natten. Sier god natt, legger barnet og går ut. Fungerer stort sett fint. Har ikke bamse i sengen (enda). Unngår slikt hvis det fungerer, så blir det ikke noe tull og lek. 

Har ikke begynt å lese bok eller ha kosestund før legging. Dette gjør vi jo stort sett på ettermiddagen uansett. 

Vi håper at barnet fremover også kan falle til ro uten mye "tilpasning". Har ikke noe I mot en liten lesestund, men ser for meg at barnet på sikt kan bli mer grinete fordi det vil ha mer, mer og mer. Så tenker vi ikke trenger å legge til en "uvane" enda. Så får vi ta det som det kommer. Har en stor godstol i hjørne på stuen. Tenker denne kan brukes til bok før feks tannpuss hvis vi må senere. Soverom=sove.

Anonymkode: c0a32...766

AnonymBruker
Skrevet
Dojakitty skrev (18 timer siden):

Leggerutiner gjøres i senga. 
Vi leser og synger i senga. 
Snakker om dagen om det er ønskelig eller hva som skal skje dagen etter. Barnet er akkurat fylt 5

Minus alder , så har vi også alltid gjort det på denne måten. God tid ved legging !

Anonymkode: d0222...701

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Datter på 2år. En pusser tenner og klargjør til natten. Sier god natt, legger barnet og går ut. Fungerer stort sett fint. Har ikke bamse i sengen (enda). Unngår slikt hvis det fungerer, så blir det ikke noe tull og lek. 

Har ikke begynt å lese bok eller ha kosestund før legging. Dette gjør vi jo stort sett på ettermiddagen uansett. 

Vi håper at barnet fremover også kan falle til ro uten mye "tilpasning". Har ikke noe I mot en liten lesestund, men ser for meg at barnet på sikt kan bli mer grinete fordi det vil ha mer, mer og mer. Så tenker vi ikke trenger å legge til en "uvane" enda. Så får vi ta det som det kommer. Har en stor godstol i hjørne på stuen. Tenker denne kan brukes til bok før feks tannpuss hvis vi må senere. Soverom=sove.

Anonymkode: c0a32...766

Uvane å lese bok og synge 😱

Anonymkode: d0222...701

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.6.2024 den 12.42):

Hvilke har dere? :) Leser i en annen tråd her at noen leser bok osv på stua, og at de derfor ikke tilbringer tid ved sengen når barnet legger seg. Jeg lurer på om man ved å gjøre det slik fortsatt får de gode samtalene med barna, som jo ofte kommer ved sengekanten? Jeg har et barn på fire år som vi alltid har vært på rommet til, og hun er nå ganske utrygg, feks når hun våkner alene senere på kvelden. Lurer derfor på å gjøre det annerledes med nestemann.. tar for øvrig også imot andre tips til koselige leggerutiner.

Anonymkode: da309...750

Går på rommet,setter på nattasanger på Spotify, snakker om dagen, svarer på spørsmål hun evt har, kyss og klem - Lyset av. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...