Gå til innhold

Bokstavelig talt,tenåringen lever på promperommet!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fatter ikke at en tenåringsgutt som har relativt god hygiene kan få et rom til å stinke så til de grader! 
Jeg skjønner det bare ikke! Han lufter hver dag (jeg tvinger han), døra står oppe ved hver anledning han ikke er der, men føler det sitter i veggene nesten! 
Hva gjør dere med deres gutterom?! Aksepterer det? 

Anonymkode: 04f08...9c3

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Testosteron.

Anonymkode: 2b232...0e8

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Testosteron.

Anonymkode: 2b232...0e8

Er det det som lager den lukta?

Anonymkode: 04f08...9c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kan man gjøre? Min bor på et rom som stinker. Ikke bare promp men også tenåring svette. Og sure sokker og bananskall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det det som lager den lukta?

Anonymkode: 04f08...9c3

Og sæd fra ronking det stinker 

Anonymkode: d6b21...ac8

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som eier rommet kan ha det rotet og den lukten de ønsker, enkelt og greit. Så ja, vi aksepterer at det kanskje ikke er vår standard på barnas rom. Jeg forstår ikke hvorfor det plager deg at det lukter vondt på et rom du ikke en gang bruker? Skjønner at kontrollbehov kommer i alle former. 

Anonymkode: bef65...530

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Den som eier rommet kan ha det rotet og den lukten de ønsker, enkelt og greit. Så ja, vi aksepterer at det kanskje ikke er vår standard på barnas rom. Jeg forstår ikke hvorfor det plager deg at det lukter vondt på et rom du ikke en gang bruker? Skjønner at kontrollbehov kommer i alle former. 

Anonymkode: bef65...530

Kontrollbehov? 
Hvem pissa i din frokostblanding idag? Jesus. 
Jeg syns bare det er så sinnsykt ekkelt å tenke på. Og hver gang han åpner døra så stinker det. 
Skjønner jo at det er sånn det er, men tenkte gjerne noen hadde tips og triks å dele. 

Anonymkode: 04f08...9c3

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukter ikke vondt på gutterommet her. Kan det ha noe med veldig mye ting og rot å gjøre? Lukter på gutterommet til min venninnes gutt, og rommene er omtrent like store, men differansen er stor angående hvordan mye ting og klær som ligger rundt. 

Tviler på at min sønn har mindre testosteron, eller fiser (pluss annet) mindre, men det blir vel bedre luftet når det ikke ligger så mye ting og klær rundt. 

Anonymkode: 989de...6f3

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger det noe søppel der inne et sted? Eller noe skittent som aldri kommer til vask? Sure sko?

Hjelper ikke lufte hver dag dersom det er en kilde til lukt, og dersom det luftes så ofte + god hygiene så er det ofte et eller annet som ligger et sted og lager lukt..

Du kan sette inn ei skål med eddik når han er borte for å ta bort vond lukt, men det hjelper bare der og da det også hvis det er noe der inne som skaper lukta.

Anonymkode: 64b1f...fa6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Den som eier rommet kan ha det rotet og den lukten de ønsker, enkelt og greit. Så ja, vi aksepterer at det kanskje ikke er vår standard på barnas rom. Jeg forstår ikke hvorfor det plager deg at det lukter vondt på et rom du ikke en gang bruker? Skjønner at kontrollbehov kommer i alle former. 

Anonymkode: bef65...530

Ikke enig! 
rot og skitt ødelegger, og lukt kan sitte så hardt at det faktisk må males eller mer for å få bort lukten. 
så det vil igjen si at ungdommen forringer verdien på DIN bolig. 
Absolutt ikke akseptabelt i mitt hjem i allefall..!

ja- mine lukter også, men de lærer også å rydde og VASKE rommet og tingene sine!

Anonymkode: 45e60...fbe

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ligger det noe søppel der inne et sted? Eller noe skittent som aldri kommer til vask? Sure sko?

Hjelper ikke lufte hver dag dersom det er en kilde til lukt, og dersom det luftes så ofte + god hygiene så er det ofte et eller annet som ligger et sted og lager lukt..

Du kan sette inn ei skål med eddik når han er borte for å ta bort vond lukt, men det hjelper bare der og da det også hvis det er noe der inne som skaper lukta.

Anonymkode: 64b1f...fa6

Nei det lukter ikke søppel men mer innestengt og «tenåring» og søvn! 
Lukter helt ekstremt feks med engang han har åpnet døra på «morningen»,som egentlig er ettermiddag siden han ikke står opp før etter 12. 

Tenkte å henge opp noe luftfrisker av noe slag men aner ikke hvor man får tak i sånt,eller om det bare vil blande seg med drittlukta. 
Han vil nok heller ikke ha den lukta der inne,er vel fornøyd med sin egen drittlukt🤣

Anonymkode: 04f08...9c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjorde noe så enkelt som at rommet må være rent og shinet den dagen i måneden de får lommepenger. Sjekker rommet den dagen, og hvis det ikke er det, så blir det ikke lommepenger før det er rent. 

Det ble litt skippertak dagen før lommepenger i starten, men etter hvert fant de ut at det var enklest å holde det ryddig.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Den som eier rommet kan ha det rotet og den lukten de ønsker, enkelt og greit. Så ja, vi aksepterer at det kanskje ikke er vår standard på barnas rom. Jeg forstår ikke hvorfor det plager deg at det lukter vondt på et rom du ikke en gang bruker? Skjønner at kontrollbehov kommer i alle former. 

Anonymkode: bef65...530

Njææ.. Her i huset har vi absolutte regler på søppel, kopper/tallerkener og skittentøy. Det må ut, opp og tømmes.  Så maser jeg på rydding her og der,  men legger meg ikke opp i hvilket system de vil ha på rommene sine eller hvordan de organiserer. Jeg støvsuger og skifter på senga når jeg synes det trengs.

Anonymkode: 64b1f...fa6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Den som eier rommet kan ha det rotet og den lukten de ønsker, enkelt og greit. Så ja, vi aksepterer at det kanskje ikke er vår standard på barnas rom. Jeg forstår ikke hvorfor det plager deg at det lukter vondt på et rom du ikke en gang bruker? Skjønner at kontrollbehov kommer i alle former. 

Anonymkode: bef65...530

Du vet rot,skitt og dritt kan skade rommet og dermed verdien på boligen sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og sæd fra ronking det stinker 

Anonymkode: d6b21...ac8

Hahahahaha her var svaret 😂😂

Anonymkode: c6a9e...1cd

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madrass, dyne og pute vil absorbere svette, hormoner og eh... det som enn måtte foregå av utforsking. 

Vasker han skrivebord osv med jevne mellomrom? Har han rreningstøy der inne? Litt mye møbler/ting?

Anonymkode: 43e3f...26c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvor ofte skifter han på senga? Lenge siden dyne og pute(r) har vært vaska? Kan det være madrassen eller andre møbler som "holder" på lukt?

Her har jeg lagt hygienelaken/ "tisselaken" på alle senger + butebeskytter på noen av hodeputene sånn at ikke de skal bli missfarga eller lukte emment.

 

 

Høres ut som både rommet trenger en rundvask, og alt av tekstiler en runde i vaskemaskinen. Mulig du finner ut at det er på tide å bytte ut dyne, pute eller madrass.

Hvilke rutiner har han på d å ta vare på klær- få skittent på vask, og annet brukt hengt opp så det får luft osv?

 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dojakitty skrev (17 minutter siden):

Du vet rot,skitt og dritt kan skade rommet og dermed verdien på boligen sant?

Dette!

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sydvesta Orkana skrev (1 time siden):

Hvor ofte skifter han på senga? Lenge siden dyne og pute(r) har vært vaska? Kan det være madrassen eller andre møbler som "holder" på lukt?

Her har jeg lagt hygienelaken/ "tisselaken" på alle senger + butebeskytter på noen av hodeputene sånn at ikke de skal bli missfarga eller lukte emment.

 

 

Høres ut som både rommet trenger en rundvask, og alt av tekstiler en runde i vaskemaskinen. Mulig du finner ut at det er på tide å bytte ut dyne, pute eller madrass.

Hvilke rutiner har han på d å ta vare på klær- få skittent på vask, og annet brukt hengt opp så det får luft osv?

 

Gutter og mannfolk skifter så og si aldri sengetøy frivillig. Og når sengetøyet er blitt så stinkende eller møkkete at de innser det må tas av ligger de i dyne og pute uten sengetøy til de er brune av svette og lukter dritt.

Anonymkode: ddda2...51b

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Gutter og mannfolk skifter så og si aldri sengetøy frivillig. Og når sengetøyet er blitt så stinkende eller møkkete at de innser det må tas av ligger de i dyne og pute uten sengetøy til de er brune av svette og lukter dritt.

Anonymkode: ddda2...51b

Vet, å da er både dyne, pute og madrass modent for kassering 🤢

 

Her holder det heldigvis å gi beskjed om at i dag/ i morgen ska sengetøy av, å legges til vask. Men du har rett, jeg kan ikke huske at noen har gitt samme beskjed til meg 😜.

Har heldigvis fått innført rutinen om at dersom jeg er bortreist alene, så kommer jeg hjem til rein seng og støvsugd soverom ( takk og pris for robotstøvsugeren 😆).

 

Når folk ikke ser behovet av seg selv, er det nestbeste som gjelder, nemlig innspikra rutiner.

Note to self: legg inn "bytte på senga" med alarm i felleskalenderen 😎

En del vaner og prosedyrer må bankes på plass, a la nytt undertøy og strømper hver dag, bytte på senga minimum annahver uke, sjekk at doskåla og gulvet fremfor den er flekkfritt etter bruk osv fra folk er små/ unge. Det er ikke noe man skal trenge å vurdere, det er noe man bare gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...