Gå til innhold

Rus i nær relasjon


Hjertebrist

Anbefalte innlegg

Hjertebrist

Trenger få luftet hodet mitt, å høre om andre som har tanker/erfaringer ang rus.. dette angår min partner.. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rusen kommer først for din partner. Dersom hen ønsker hjelp til å bli rusfri, og faktisk gjør det som må til, er der muligheter. Hvis ikke, vil du bli dratt med inn i et liv ingen ønsker. Det nytter lite hva du ønsker. Du kan ikke endre noe. Det må rusmisbrukeren gjøre selv.

Anonymkode: 08cc1...8b2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva lurer du på egentlig.  Lettere å gi riktig svar iht det du tenker på.

En person uten rus er seg selv. En med rus er ikke seg selv. 

Du kan ikke få noen til å slutte å ruse seg, det må de ønske selv. Men beste hjelpen du kan gi er å sette grenser. Og på ingen måte legge til rette for rusbruk rundt deg. Og være tydelig på konsekvenser om hva som skjer ved brudd på dette.

En god hjelp er å gå om du ikke blir møtt på dine krav. Og skyld 100% på rusbruk 

Les deg opp på medavhengighet. 

Å leve med folk som velger avhengigheten fremfor å prøve å gjøre noe med det. Er svært skadelig for begge to. 

Anonymkode: 5adb8...cd1

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Rusen kommer først for din partner. Dersom hen ønsker hjelp til å bli rusfri, og faktisk gjør det som må til, er der muligheter. Hvis ikke, vil du bli dratt med inn i et liv ingen ønsker. Det nytter lite hva du ønsker. Du kan ikke endre noe. Det må rusmisbrukeren gjøre selv.

Anonymkode: 08cc1...8b2

stikkordet er vilje..det er viljen som fører en inn i rusen og det er kun viljen som vil kunne føre en ut igjen.. mangel på vilje vil føre til at en ødelgger alt rundt seg og havner til bunns , FØR en samler viljen til å gå ut av det igjen ..i mellomtiden , mens ødeleggelsen har pågått, så sitter en igjen med følelsen av at rusen er det eneste en har i livet sitt som er bra.. derav så svikter viljen ytterliggere ..til syvende og sist så kommer de kroppslige defektene og ultimatumet.. enten slutter en eller så dør en. Til og med da kan viljen svikte, for det er ingenting annet igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva lurer du på da? Jeg har ikke romantisk relasjon til noen med rusproblem, men min far har slitt med overforbruk av sterke smertestillende og sovemedisiner, hele mitt liv. Kjørt i ruspåvirket tilstand flere ganger (sittet inne) og vært til rehab flere ganger. 

Min erfaring er at det ikke hjelper om han blir "rusfri" for min skyld, og helt rusfri får han aldri blitt, da han trenger smertestillende pga to kroniske smertetilstander. Han må være motivert for det selv, men noen ganger har den motivasjonen kommet fra at jeg har kuttet kontakten. Jeg har nektet å ha en relasjon til han når han har vært på sitt verste mtp. hvor ruset han har vært. 

Anonymkode: c5c84...534

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...