Gå til innhold

Hvor mye kontakt med barna som er på ferie med den andre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Første sommeren etter samlivsbrudd her… Barna (9 og 12 år) er på ferie med sin far i tre uker nå, og er vekke fra meg over lengre tid for første gang (har frem til nå vært annenhver helg hos far). Vet at det går greit, og at de har det fint - men jeg lurer på hvor ofte andre skilte har kontakt med barna når de er borte?

De er ikke så veldig ivrige på å sende melding/ringe selv, og jeg vil ikke mase på de heller. Pappaen sender heller ingen oppdatering/bilder/kommunikasjon (det er fremdeles utfordringer etter vondt brudd)…. Jeg tenker jo på de konstant❤️

Anonymkode: dd71c...cd3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Eldste på 13 år snapper jeg litt med. 
8 og 10 åringen ringer meg innomellom, som regel for at jeg skal godkjenne et spill eller gi mer skjermtid, eller om de har fått kjeft😆 yngste på 4 hører jeg ikke noe fra, med mindre de eldste ringer på facetime.  
var verst første årene, men det blir bedre❤️ 

Anonymkode: 1c55f...2ff

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt ingenting. Jeg sender et par meldinger, men får aldri svar 😅 De har det fint. 

Anonymkode: 3e8db...18b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Barnet er 5 år her, vi har daglig kontakt med hverandre som foreldre, snakker med barnet på FaceTime 2-4 ganger i løpet av uka 

Anonymkode: c1432...305

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Første sommeren etter samlivsbrudd her… Barna (9 og 12 år) er på ferie med sin far i tre uker nå, og er vekke fra meg over lengre tid for første gang (har frem til nå vært annenhver helg hos far). Vet at det går greit, og at de har det fint - men jeg lurer på hvor ofte andre skilte har kontakt med barna når de er borte?

De er ikke så veldig ivrige på å sende melding/ringe selv, og jeg vil ikke mase på de heller. Pappaen sender heller ingen oppdatering/bilder/kommunikasjon (det er fremdeles utfordringer etter vondt brudd)…. Jeg tenker jo på de konstant❤️

Det lar jeg barna styre selv. De har mobil - tar kontakt hvis de ønsker.

Jeg maser ikke, sender kanskje en snap til eldste eller melding hvis det er noe spesielt, men ellers så lar jeg være. 

Anonymkode: d6212...c7a

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi ringes/meldes/snappes/facetimer daglig. Jeg lar de stort sett styre kontakten, og de tar kontakt med meg så og si daglig. Far sender også snapper til meg, og vi kommuniserer litt på felleschat alle fire innimellom. Dersom jeg ikke hører fra dem på et par dager så holder jeg igjen litt, men det skjer omtrent aldri. 

Anonymkode: 53521...c4d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere har sikkert kontroll, men for meg høres 3 uker ganske lenge ut, uansett om de bare har vært annenhver helg. Det er lenge uten deg, som de er vant med å være mye sammen med. Mine hadde ikke trivdes med så lenge uten noen av oss..

(Og for dere som henger dere opp i det, jeg synes det er lenge andre veien også, altså 3 uker uten far.)

Anonymkode: 53521...c4d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har latt barnet styre selv! Og forsikret barnet på forhånd at å savne mamma er ok, å ville ringe mamma er ok, og å glemme mamma fordi man har det gøy er også helt ok ☺️ 

Kan ikke tenke meg noe verre enn at barna ikke koser seg fordi de har dårlig samvittighet ovenfor den andre forelderen, så jeg tenker det er viktig å la de styre hyppigheten, og også vise at man finner på ting og har det fint uten de. 

Anonymkode: 43492...d88

• Liker 1
Skrevet

Ungen ringer ALLTID som han vil til den andre, med hensyn på døgnets tider selvsagt. Eller så pleier vi å tekste den andre forelderen før vi evt ringer slik at vi ikke forstyrrer måltider og aktiviteter. Vi pleier å ringe barnet ca en gang i uka, avhengig av hvor ofte han har ringt oss.

AnonymBruker
Skrevet

Pleier ikke å ha noe kontakt hvis ikke det er noe spesielt, barnet er ikke så glad i å sende meldinger eller snakke i telefon. Men jeg får oppdateringer og bilder fra far da, også har vi bare 2 uker om gangen hos hver i sommerferien. Barnet er 12 år.

Anonymkode: 111d6...317

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.6.2024 den 10.15):

her bestemmer barna selv, de er 6, 8 og 13, 6 åringen ringer hver kveld, 8 åringen av og til og tenåringen sjelden, dette gjlder begge foredlre :) og igen av oss synes det gjør noe

Anonymkode: d8f6c...62a

Skrevet

Vi er ikke skilt da, men barna er på ferie med far i tre uker hver sommer. Med unntak av en unge (som nå er for stor til å være med) er det veldig lite kontakt. Den ene pleide å ringe på kvelden, sende meldinger og sånt. De andre kan kanskje muligens sende melding om det er noe helt spesielt som har skjedd 😅 Jeg ringer ikke, tenker de har det fint og bedre uten mas fra meg.

AnonymBruker
Skrevet

Når er barnet 15, men har vært på ferie med pappa i alle år. Tidligere pleide pappa facetime fra sin mobil ved leggetid, da var det rolig. Nå ringer barnet selv. Jeg ringer aldri, han holder alltid på med noe. Jeg sender litt snap, bilde av hunden feks. 

Anonymkode: 82faa...db1

AnonymBruker
Skrevet

Sånt går helt på barnas premisser. De skal ikke plages (og få dårlig samvittighet) for at jeg savner dem.

Anonymkode: dc70f...9e2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er stemor, glad i stebarna, og dette er bare godt ment: mor her insisterte på telefon/facetime flere ganger og helst daglig da barnet var på ferie med far. Det var hennes behov fordi hun savnet barnet. Barnet hadde det kjempefint med far, besteforeldre, onkler/tanter, søskenbarn, men hver gang det var telefon med mor så ble barnet lei seg pga det merket at mor savnet. 

Anonymkode: acc4a...ffc

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De sender Snap hver dag og ringer ca. annenhver dag. 

Anonymkode: e0884...38e

AnonymBruker
Skrevet

Min er mye yngre men jeg tenker jo det er normalt at barn som er store nok til å ha tidsperspektiv og forstå telefonbruk har kontakt med begge foreldrene sine hver dag i en eller annen form.. Uannsett om de bare er på reise, bor hver for seg eller hva som er situasjonen (likt for mødre og fedre)

Man har jo gjerne kontakt med en kjæreste/samboer/ektemann hver dag, selv om man ikke bor med denne eller er på reise. Og for meg er jo barna ennå nærmere. 

Anonymkode: d2019...43d

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Sånt går helt på barnas premisser. De skal ikke plages (og få dårlig samvittighet) for at jeg savner dem.

Anonymkode: dc70f...9e2

45 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er stemor, glad i stebarna, og dette er bare godt ment: mor her insisterte på telefon/facetime flere ganger og helst daglig da barnet var på ferie med far. Det var hennes behov fordi hun savnet barnet. Barnet hadde det kjempefint med far, besteforeldre, onkler/tanter, søskenbarn, men hver gang det var telefon med mor så ble barnet lei seg pga det merket at mor savnet. 

Anonymkode: acc4a...ffc

Må bare legge til siden jeg skrev over at jeg synes man kan ha kontakt hver dag. Jeg tenker ikke lange telefonsamtaler/videosamtaler og man skal såklart ikke mase om at man savner osv. Men en kort melding om det så bare er for å si godnatt tenker jeg er normalt da. 

Anonymkode: d2019...43d

Skrevet

Skjønner ikke de som sier "det lar jeg barna styre helt selv". Syns det er helt innafor å forventningsstyre litt og si at det er hyggelig om de ringer par ganger i uka f.eks. Barn lever i nuet og tenker ikke på å ringe osv, men det er da fint å lære de at det er hyggelig å prates litt innimellom og holde kontakten, være seg om de er hos ene eller andre forelderen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Anonym90059005 skrev (På 30.6.2024 den 21.14):

Skjønner ikke de som sier "det lar jeg barna styre helt selv". Syns det er helt innafor å forventningsstyre litt og si at det er hyggelig om de ringer par ganger i uka f.eks. Barn lever i nuet og tenker ikke på å ringe osv, men det er da fint å lære de at det er hyggelig å prates litt innimellom og holde kontakten, være seg om de er hos ene eller andre forelderen.

Helt uenig. Hvis barnet bor fast hos den ene og mindre hos den andre, så vil selvsagt samværsforelderen måtte ringe innimellom, men det er overhode ikke barnas ansvar. Men her var det snakk om ferie med den andre forelderen. På ferie skal man ikke måtte huske på "må/bør"-greier som ikke er egentlig noen annen grunn enn "det er hyggelig å prates litt". For deg ja, men barna er på ferie og må få leve i nuet nettopp de ukene de er på ferie. Det er nok av krav ellers i året. 

Anonymkode: 43492...d88

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...