Gå til innhold

Uskyldig å la barnet sitt stjele fra lekeplasser o.l?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er jeg teit som henger meg opp i dette? Barnefar mener det er uskyldig å la barnet ta med seg en leke fra lekeplassen, jeg mener dette er feil og lærer barnet å stjele.

Han sier ikke «du kan ta med deg den leken/en leke om du vil», men stopper ikke barnet i å gjøre det heller. 

Anonymkode: 06499...0bd

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barnet er forresten 6 år.

Anonymkode: 06499...0bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 6 åring vet det er galt å stjele,  Ta med ungen og lever tilbake det som er stjålet. 

  • Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt skal man ikke ta med seg andres leker, det er på ingen måte uskyldig at barnet lærer å stjele. 

Anonymkode: 6b48e...6a2

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freyja Valkyrie skrev (Akkurat nå):

En 6 åring vet det er galt å stjele,  Ta med ungen og lever tilbake det som er stjålet. 

Ikke sikkert barnet vet det når faren synes det er greit. 

Anonymkode: 6b48e...6a2

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da skal man gå tilbake og levere den igjen. Hvis barnefar har denne typen holdninger til det å "bare ta med seg en liten ting" tenker jeg barnet kan lite for at han eller hun ikke selv har motforestillinger, så det er ikke noe behov for å klandre barnet for noe av det her. Men en vennlig forklaring og å vise at konsekvensen da er at man må gå tilbake og gjøre opp for seg, det skulle bare mangle.

Anonymkode: f4caa...bae

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilogmed 2-åringen min får beskjed om å legge det tilbake, at det ikke er vårt og at det må være igjen på lekeplassen.

Lite sjarmerende med en 6-åring som får lov til å stjele.

  • Liker 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig bør man ikke la barne ta med seg leker det finner på en lekeplass. Er far like slapp på å følge opp barnet sitt i andre situasjoner?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerferien er i gang ser jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan selv snakke med 6-åringen og forklare hvorfor han ikke kan ta det med seg, det er selvsagt ikke ok. Hva om han selv hadde glemt igjen noe på lekeplassen, og et annet barn tok det? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo selvsagt ikke greit. Dere må lære barna deres å ikke stjele. 
I barnahagen jeg jobber i er det flere barn som jevnlig stjeler småting og leker med hjem. Ta en skikkelig prat med barnet om hva det vil si å stjele og hva som er konsekvensene. Barn skjønner ikke nødvendigvis dette av seg selv. 

Anonymkode: 8b51c...3af

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melus skrev (10 minutter siden):

Du kan selv snakke med 6-åringen og forklare hvorfor han ikke kan ta det med seg, det er selvsagt ikke ok. Hva om han selv hadde glemt igjen noe på lekeplassen, og et annet barn tok det? 

Jeg har snakket med barnet om det, og er selv streng på at sånt ikke er ok. Men hjelper lite når barnet har en far som tydeligvis synes det er ok..

Ts

Anonymkode: 06499...0bd

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjedde med meg en gang, at tante til barnet sa finnern er vinnern og tok med seg leke hjem.

Dagen etter kjørte jeg ut og la leken tilbake. 

Tenk på det stakars barnet som savner bamsen/spaden/sykkelen sin

Anonymkode: dcee6...703

  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg har snakket med barnet om det, og er selv streng på at sånt ikke er ok. Men hjelper lite når barnet har en far som tydeligvis synes det er ok..

Ts

Anonymkode: 06499...0bd

Slike ting oppstår ikke i et vakuum.

Er dette den eneste uenigheten dere har hatt om grensesetting, oppdragelse, oppførsel og lignende i barnets levetid?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt kjempeugreit. Barnet lærer å at det ikke er farlig å stjele fra fellesskapet. Hvis alle gjorde det ville offentlige lekeplasser vært enda mer stusselige. 

Her har vi gjort mottatt. Når barna var for gamle for spader og bøtter har vi satt dem på offentlige lekeplasser i sandkassa. 

Anonymkode: 27149...422

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror barnet lærer mest empati og moral ved at far påpeker at det kan være et annet barn som har glemt og savner leken sin og at de heller kan legge den frem mer tydelig slik at det blir enklere å finne den for vedkommende.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er jeg teit som henger meg opp i dette? Barnefar mener det er uskyldig å la barnet ta med seg en leke fra lekeplassen, jeg mener dette er feil og lærer barnet å stjele.

Han sier ikke «du kan ta med deg den leken/en leke om du vil», men stopper ikke barnet i å gjøre det heller. 

Anonymkode: 06499...0bd

Stjeling er stjeling - uansett hvor det er ifra. 

 

Anonymkode: f30d9...5bf

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har snakket med barnet om det, og er selv streng på at sånt ikke er ok. Men hjelper lite når barnet har en far som tydeligvis synes det er ok..

Ts

Anonymkode: 06499...0bd

Forstår godt at det ikke er lett når dere ikke er enige i en så viktig ting. Jeg tror jeg ville fortsatt å sagt til barnet at det ikke er ok. Hadde sagt at voksne også tar feil av og til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke greit. 

Anonymkode: 32210...63a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...